Nagyon sokszor kapom meg kérdésként WordPress felhasználóktól, hogy hogyan tegyenek különbséget a WordPress oldalak és a bejegyzések között? Milyen tartalom legyen oldal, mi legyen bejegyzés? Egyáltalán milyen különbség van ezek között?
Foglalkoztam már ezzel a témával többször, és részletesen bemutatom a különbséget többek között a nagysikerű Online WordPress Tanfolyamban. De nézzünk most egy olyan bővítményt, ami gyakorlatilag megszüntetni a véglegesség érzését az oldal vagy bejegyzés kérdésében, ha WordPress-t használsz.
WordPress oldal vagy bejegyzés: a különbség
Az első és legfontosabb dolog ezzel kapcsolatban, amit tisztáznunk kell, hogy az oldal és a bejegyzés alapvetően egy tartalomszervezési kérdés, amit te, mint a WordPress honlap üzemeltetője látsz, de más nem nagyon.
Magyarul akár a Google-nek, akár a látogatónak teljesen mindegy, hogy egy adott tartalmat bejegyzésként, oldalként, vagy ne adj’ isten egyedi bejegyzés típusként publikálsz. Az internet másik végén ez mindegyik tartalom, egy-egy aloldal, az pedig már a te dolgod, hogy az adminisztrációs felületeden hogyan rendezed ezeket.
Mégis van különbség, és éppen a tartalomszervezés átláthatósága szempontjából érdemes bizonyos, józan ész jellegű szabályokat betartani. Én erre azt szoktam javasolni, hogy írd blogbejegyzésbe azokat a tartalmakat, amik úgy általában mindenkinek a figyelmére számot tarthatnak, a böngészhető vagy böngészendő írások között vannak.
Ezzel szemben oldalként jelentesd meg azt, ami valamilyen szempontból csak egy célzott közönségnek szól, és nem annyira valószínű, hogy valaki lelkesedésből böngészve rátalál, mint pl. egy szállítási és fizetési feltételek aloldal egy webáruházban, egy bemutatkozó oldal, vagy akár egy sales vagy feliratkoztató oldal.
Ha a WordPress sablonod támogatja, és amúgy is logikus, akkor az egyedi bejegyzési típusokat pedig használd olyan tartalom megjelenítésére, amire kifejezetten létre lett hozva. Ilyen például egy webáruházban a termék aloldal, vagy egy recept blogon egy recept aloldal.
Van még egy megközelítés, ez pedig az, hogy publikáláskor mennyire valószínű, hogy az adott tartalom rendszeresen változni, frissülni fog. Egy szállítási feltételek aloldal esetében például természetes, hogy akár évente többször változik, és teljesen fölösleges, hogy az aktuálisan érvényes verzión kívül bármi más elérhető legyen. Ezek a tartalmak inkább az oldal típusba esnek.
Egy blogbejegyzés esetében ugyanakkor elfogadható, sőt az interneten általánosan el is fogadott, hogy az a megjelentetésekor aktuális információt tartalmazza, ami esetleg idő közben részben vagy teljesen elavult, megváltozott. És ugyan akár frissíthető egy blogbejegyzés is – én magam ezt meg is szoktam tenni – de semmi gond sincs azzal sem, ha például egy 5 éve írt cikk, ahol megjelenésének a dátuma is fel lett tüntetve, már nem 100%-ban érvényes információkat tartalmaz, például egy jogi blogon.
Ez az oka annak például, hogy a Google a WordPress blogbejegyzések esetén megjeleníti a dátumot, előre tájékoztatva ezzel a látogatót már a keresési találatok között, hogy mennyire friss tartalomra számíthat.
Megjegyzem, önmagában akár ez is lehet egy szempont, hogy ugyanis ha egyáltalán nem szeretnéd a dátumot megjeleníteni, akkor az oldal vagy az egyedi bejegyzés típus a megoldás, lévén a blogbejegyzések esetén a tapasztalatom szerint a dátumot nem lehet eltüntetni a találati listáról.
De mi van, ha elrontottad?
Jogosan merülhet fel benned a kérdés, és éppen erre fogok ebben a cikkben megoldást adni, hogy mi van akkor, ha egy aloldal kapcsán arra jutsz, hogy „elrontottad” a besorolást? Mondjuk csináltál egy blogbejegyzést, ahol bemutatkozol, de rájössz, hogy ez inkább felel meg a „rólunk” oldalnak, és szívesebben kezelnéd a WordPress-ben is oldalként.
Vagy ide sorolhatnám azt az esetet is, amit pl. az általam sokszor hivatkozott Joost de Valk (Yoast), holland SEO mester kifejezetten ajánl. Hogy ugyanis ha van egy cikked (értsd itt: blogbejegyzésed), ami nagyon sikeres lett, és egy adott témát nagyon jól körülír, akkor csinálj belőle oldalt (WordPress értelemben).
Ő ezt azzal indokolja, hogy ez a fajta kiemelkedő tartalom – az angol szakirodalomban cornerstone content, azaz sarokkő (nagyon jelentős) tartalom – sokkal kiemeltebb helyet érdemel a honlapodon belül, mint egy egyszerű hír, ami pedig általában a blogbejegyzés.
Én ezt nem látom ennyire fontos megkülönböztetésnek, a WordPress ugyanis ezer lehetőséget ad arra, hogy egy blogbejegyzésként publikált tartalmat úgy láttass a látogatók felé (pl. menüszerkezetben, oldalsávban, főoldalon), mintha oldal lenne, vagyis kiemelt szerepben.
És ugye ahogy az elején említettem, a látogató vagy a Google az oldalra érve már nem nagyon látja a különbséget. Ezen kívül a keresőoptimalizáltan működtetett WordPress honlapoknál a blogbejegyzés eleve nem „csak egy hír” (bár lehet az is), hanem egy tudatosan, kulcsszóra megírt tartalom.
De a lényegen ez nem változtat: mi a helyzet akkor, ha meg akarod változtatni egy aloldal típusát a WordPress-en belül? Mi van akkor, ha egy bejegyzésből valamilyen okból mégis oldalt szeretnél csinálni, vagy fordítva? Vagy esetleg egyedi típusokat is használsz (pl. recept), és oda vagy onnan szeretnél egy vagy több tartalmat átsorolni?
Post Type Switcher Plugin
A Post Type Switcher Plugin (bejegyzés típus megváltoztató bővítmény) éppen ezt csinálja, ráadásul rendkívül egyszerűen. Ha már ismersz, akkor tudod, hogy nem is szeretem, nem is ajánlom a bonyolult, mindent megoldani akaró bővítményeket. Ha a feladat a bejegyzés típusának megváltoztatása, akkor tegye ezt meg a legegyszerűbb módon, de na akarjon mást, és különösen ne terhelje fölöslegesen az erőforrásokat sem.
Telepítés és bekapcsolás után minden tartalmi elem Közzététel paneljén megjelenik egy Post Type, azaz bejegyzés típusa elem. Nagyon egyszerűen a szerkesztésre kattintva megkapod az elérhető bejegyzés típusok listáját, ami alapesetben a Bejegyzés (blogbejegyzés), Oldal és Új létrehozása (azaz média). Itt a második képen még a Recept is ott van a lehetőségek között, ebből láthatod, hogy megfelelően létrehozott egyedi bejegyzés típusok között is létezik az átváltás, akár oda-vissza.
A változtatásnál semmi sem egyszerűbb. Válaszd ki azt a típust, amire szeretnéd a tartalmat konvertálni, és egyszerűen frissítsd. Azonnal átáll az új típusra, annak minden velejárójával együtt. Azaz például ha egy blogbejegyzésről térsz át oldal típusra, akkor természetesen ezután már nem lesz ott a bejegyzések listájában az adott tartalom.
Tömeges átállításra, vagyis csoportos szerkesztésre is van lehetőség. A kívánt oldalakat, bejegyzéseket a listában kijelölve válaszd a Szerkesztés opciót, és kattints az Alkalmaz gombra. A megjelenő lehetőségek között ismét ott lesz a Post Type, és az előzőekben leírttal teljesen azonos módon itt is be tudod állítani a kívánt típust, ebben az esetben akár egyszerre több tartalmi oldalhoz is.
Egyetlen dologra hívnám fel a figyelmed, tapasztalatból. Amikor váltasz a típusok között (ez tipikusan bejegyzés → oldal irányba kerül elő), akkor a tartalmi elem megtartja az eredetileg beállított taxonómiáit. Értsd: attól, hogy oldal lett belőle, szerepelni fog az összes címke, kategória alatt, amiben eredetileg benne volt. Ez elég zavaró tud lenni, ha például látod, hogy 5 elem van az adott kategóriában, de csak 4 jelenik meg.
Ennek oka, hogy maga az oldalra átállított tartalom is ott lesz ötödikként az adatbázisban, de mivel az oldalak általában nem jelennek meg a gyűjtő oldalak tartalmában, ezért látni nem fogod. Ezért javaslom, hogy átváltás előtt szedj ki minden címkét az adott elemből, és átállás után pedig az érintett kategória listájából (Bejegyzés → Kategória) is vedd ki. Ezt az utóbbi lépést nem tudod a váltás előtt megcsinálni, hiszen egy bejegyzésnek legalább egy kategóriában szerepelnie kell.
A Post Type Switcher az a bővítmény, amire nincs gyakran szükséged, és talán csak egyetlen egyszer, de akkor nagyon jól tud jönni! Próbáld ki, használd ha szükséged van rá, és szervezd még szabadabban a WordPress tartalmadat!
Honlap építésem közben egy felmerülő problémára kerestem megoldást és ITT találtam meg a választ, a számomra leginkább megfelelő formában. Nagyon örülök! A Honlapra fel! Klub tagja vagyok, az egyik tanfolyamot éppen a FLIZOR MÉDIA Szolgáltató KFT. oktatási programjának keretében végzem, amellyel elégedett vagyok.
Nagyom örülök neki Enikő, hogy segíthettünk, köszönöm, hogy megírtad!