A jó meta leírás titkai
Utolsó frissítés Oct 4, 2023

A meta leírás apró dolognak tűnik, mégis hatalmas a jelentősége. Ha sok látogatót szeretnél a honlapodra, ezáltal több bevételt is, akkor mindenképpen foglalkoznod kell vele.

Egy 2020-ban publikált tanulmány szerint a Google-ben kereső emberek 62,9 %-a a meta leírás alapján döntötte el, hogy mit választ a keresési találatok közül.

Mi az a meta leírás?

A meta leírás egy meta tag (meta elem), vagyis olyan adat, ami a szövegben nem látható, csak az oldal forráskódjában szerepel, és a keresőmotoroknak ad információt az oldal tartalmáról.

A meta leírás egy rövid összefoglaló a tartalomra vonatkozóan, kivonatnak is nevezik. Meta description vagy SEO leírás névvel is emlegetik. Nem kötelező, hogy ki legyen töltve, de erősen ajánlott.

Gyakran emlegetjük együtt egy másik elemmel, a title-lel.

Amikor egy érdeklődő rákeres egy kulcsszóra a Google-ben, a keresési találatoknak két jellemzőjét látja: az egyik a title, a másik a meta leírás.
Ezek alapján dönt, hogy melyik találatra fog kattintani. Éppen ezért nagy a jelentőségük.

egy Google találatban a title és meta leírás részeket bemutató szöveg

A meta leírás sorsdöntő szerepe

Nézd meg ezt a két lehetséges találatot a „meta leírás” kulcsszóra! Te melyikre kattintanál szívesebben?

egy unalmas és egy figyelemfelkeltő meta leírást összehasonlító szöveg

A legtöbben valószínűleg a másodikat választanák.

Az első meglehetősen száraz, tankönyvszagú felsorolás. A második már kedvcsinálóbb. Kiemeli, hogy a téma nagy jelentőségű, és tudásanyagot ígér arra vonatkozóan, hogy miképp tudunk látogatókat vonzani a honlapunkra.

Ebből már biztosan látod, hogy a jó meta leírás legfontosabb jellemzője, hogy felkelti az érdeklődést, és arra készteti a látogatót, hogy kattintson az oldalra. Valójában egy reklámszöveg.

Ha hatásos, akkor javítja az átkattintási arányt, ami lényeges tényező a keresőoptimalizálás szempontjából.

A képen azt is láthatod, hogy a title is befolyásolja a látogatót a választásban, így ennek is érdemes figyelemfelkeltőnek lennie.

A jó meta leírás jellemzőiről olvashatsz néhány gondolatot A SEO szövegírás 5 titka blogcikkben. Itt most a hatásos meta leírás készítésének titkait nézzük meg.

Így írj látogatóvonzó meta leírást

Koncentrálj az előnyökre!

Mindig azon legyen a hangsúly, hogy mit adsz a látogatónak. A meta leírásból már látni kell, hogy valamilyen hasznos tartalmat, értéket kap az érdeklődő, ha a találatra kattint.

Ez igaz akkor is, ha egy webshopban lévő termék előnyeire vagy a hozzá társuló pozitívumokra koncentrálsz, és akkor is, ha egy blogcikk hasznos tartalmára szeretnél utalni.
Ilyen társított előnyök lehetnek egy terméknél az ingyenes házhoz szállítás vagy extra garancia, egy blogcikknél pedig a hasznos tippek.

Ezt az előnyt kell érdeklődést felkeltő formában tálalni, mégpedig nagyon röviden (a javasolt hosszról lentebb olvashatsz). Nézzünk most 8 példát arra vonatkozóan, hogy milyen figyelemfelkeltő megfogalmazásokat alkalmazhatsz!

Fogalmazd úgy a meta leírást, hogy a látogató kíváncsi legyen a folytatásra!

  1. Használhatod a „tipp”, „trükk”, „titok”, „tudj meg mindent a…” és hasonló kifejezéseket. Például: „Tudj meg mindent az online vállalkozások előnyeiről és hátrányairól!”
  2. Kérdésként is megfogalmazhatod a tudás ígéretét: írd le a kérdést, ami a témádra kereső emberben is felmerül. Például: „Hogyan indíts el egy online vállalkozást? Vajon mindenki képes rá?” Máris kíváncsi lesz az érdeklődő, hogy ő vajon alkalmas-e egy online vállalkozásra, és tippeket is ígér neki a meta leírás az elinduláshoz.
  3. A szöveg hatásosabb akkor, ha konkrétumot tartalmaz. Alkalmazz számokat! Ne azt írd, hogy „néhány tipp”, hanem például „10+1 tipp”. A „10+1 tipp” általában jobban tetszik az embereknek, mint a „11 tipp”. Ha nem tudsz hasonló módon beleszőni egy kerek számot, akkor a pontos szám is jobb kifejezés, mint az, hogy „néhány”. Írhatod ezt: „7 tipp.”
  4. Az ellentétek is meg tudják ragadni a figyelmet. Például: „Nem egyszerű egy teljes kiőrlésű házi kenyér elkészítése, de ezzel az 5 módszerrel könnyű dolgod lesz.”
  5. Tukmálás helyett inkább a választás lehetőségét sugalld, mégis úgy, hogy a látogató megértse, hogy érdeke igent mondani. Például: „Szeretnéd magabiztosan kezelni a WordPresst? Ha igen, akkor nézd meg, hogyan tanulhatod meg gyorsan és egyszerűen!”
  6. Amit az előző példában is láthatsz: ahol beleillik a szövegbe, ott érdemes cselekvésre felszólítást, ismert nevén „call to action” mondatot alkalmazni. Használhatod a „nézd meg”, „olvasd el”, „kattints” és egyéb cselekvésre ösztönző kifejezéseket. Nagyobb eséllyel megteszi a látogató, amit kérsz, ha pontosan leírod. Például: „Ha szeretnéd megtudni, hogy miként szerkeszthetsz látványos képeket a Canva segítségével, akkor kattints.”
  7. Vannak olyan esetek, amikor éreztetheted, hogy hátránya származik az olvasónak abból, ha nem nézi meg a tartalmat. Ezzel azért óvatosan kell bánni, mert néha visszatetszést kelthet. Néhány helyzetben viszont alkalmazható: „A dobostorta készítését könnyű elrontani. Hogy elkerüld a tipikus hibákat, hoztam Neked 10 tippet.”
  8. Amire sokan szó szerint rákattannak, az valamilyen tévhit lerombolása illetve elemzése. Érezze azt a látogató, hogy most valamilyen igazság birtokába juthat a tévhitekkel ellentétben.Például: „Sokan hiszik, hogy a keresőoptimalizált szövegírás lényege az, hogy telerakjuk kulcsszavakkal a szöveget. Ez azonban így nem igaz.”

Mindegyik megfogalmazási mód azt a célt szolgálja, hogy továbbolvasásra késztesse az érdeklődőt.

érdekes meta leírásról szóló szöveg és figyelő szurikáták

Plusz 2 fontos tartalmi követelmény

  1. Arra is figyelnünk kell, hogy a meta leírás legyen egyedi: vagyis minden aloldalnál más legyen. A hasonló témájú aloldalaknál, vagy webshopnál a hasonló termékekhez használhatsz sablont is, de legalább egy szóban térjenek el a szövegek!
  2. Ami még abszolút lényeges: tartalmaznia kell a megcélzott kulcsszót.

De nemcsak a tartalomra kell ügyelnünk, hanem a szöveg hosszára is.

A javasolt hossz

Előfordulhat, hogy ez változik, ha esetleg módosít a megjelenített leírás hosszán a Google. 2022 elején azt tudom mondani, hogy a meta leírás hossza legyen 110 és 155 karakter között (ha a dátum is megjelenik, akkor maximum 141, blogcikkeknél általában így van). Ha rövidebb, a Google kiegészíti, ha hosszabb, akkor levágja.
Ha levágja, az nem mindig rossz. Időnként jól is elsülhet: a látogatót kíváncsivá teheti, hogy mi lehet a három pont után…

WordPress honlapoknál segít a megfelelő hossz beállításában a Yoast SEO plugin. A szöveg fölötti sáv zöldre változásával jelzi, hogy a szöveghossz optimális tartományban van. Meg tudod nézni azt is, hogy hogyan fog kinézni a szöveg a Google-ben keresési találatként.

Hasonló segítséget nyújt a Rank Math SEO bővítmény is.

meta leírás hosszával és Yoast SEO bővítménnyel kapcsolatos képernyőfotó és szöveg

Ez történik, ha nincs kitöltve a meta leírás

Ha nincs kitöltve a meta leírás, akkor a Google fog valamit betenni helyette „önhatalmúlag”, az oldal tartalmából válogat ilyenkor részleteket. De ez vagy érdeklődést keltő szöveg lesz, vagy nem.

Így is gyakran megtörténik, hogy a Google felülírja, amit mi kitöltöttünk. Ez főleg akkor fordul elő, amikor egy másik kulcsszóra keresett rá az érdeklődő, és nem arra, amit megcéloztunk. Ezzel nem nagyon tudunk mit tenni, maximum annyit, hogy figyeljük a Google Search Console-ban, hogy milyen kulcsszavakra jelenünk meg, és azoknak megfelelően próbáljuk meg átírni a kivonatunkat. Azonban még így is megesik, hogy a Google nem veszi figyelembe a fáradozásunkat.

Mindennek ellenére igaz, hogy akkor vonzzuk a legnagyobb eséllyel a témánk iránt érdeklődőket a honlapunkra, ha hatásos meta leírásokat készítünk.

A meta leíráson túl

Természetesen nem elegendő a jó meta leírás. A kattintást nem csak megszerezni kell. A látogatót a honlapon kell tudni tartani. Fontos, hogy a meta leírásban ígérteket be is tartsuk: a szövegben meglegyen a beígért hasznos tartalom.

Azt, hogy hogyan írj olvasóbarát és keresőoptimalizált szöveget, el tudod sajátítani a SEO szövegírás tanfolyamunk segítségével.

Ingyenes anyagok

Rólunk mondták

SEO könyv

Stabil bevétel keresőoptimalizálással 2020 borító 3D látványterv

SEO hírek

Keresőoptimalizálás

Írta: Gyenes Kati

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólások

0 Comments

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük