WordPress kapcsolódó bejegyzések

Utolsó frissítés: · Szerző: · Wordpress plugin gyűjtemény ·
WordPress kapcsolódó bejegyzések

Biztosan te is láttad már rengeteg honlapon, sőt valószínűleg valamilyen módon használod is a kapcsolódó bejegyzések, hasonló bejegyzések (vagy termékek) megjelenítését egy adott tartalomhoz. Ebben a cikkben nem csak azt mutatom be neked, hogy melyik az a WordPress bővítmény, amelyiket én erre a célra legszívesebben használok és ajánlok, hanem azt is, hogy mi a két legnagyobb haszna – függetlenül attól, hogy WordPresst használsz-e vagy sem – ennek a funkcionalitásnak. Ráadásul a végén még egy tippet is mondok ezzel kapcsolatban passzív bevételszerzésre!

Kapcsolódó bejegyzések megjelenítésére rengeteg WordPress bővítmény létezik. Tulajdonképpen nem lehet nagyon szigorúan ideálisat javasolni, ugyanis a funkcionalitásból adódóan egyik vagy másik irányba bármilyen megvalósítás fel fog áldozni valamilyen erőforrást.

Hogy érthetőbb legyen, ezek a pluginok vagy nagyon buták – pl. csak az azonos kategóriába sorolt bejegyzéseket mutatják kapcsolódóként –, vagy hihetetlenül sok rendszererőforrást fogyasztanak, mire százféle adatból, az összes cikkedet folyamatosan átvizsgálva összepárosítják a valóban összeillő tartalmat.

Hasonló bejegyzések

Hasonló bejegyzések egy recept alatt

YARPP

Ha valamerre, akkor inkább az utóbbi irányba ment el, mégis felhasználhatóságát tekintve véleményem szerint messze körözi versenytársait a YARPP néven ismertté vált bővítmény (YARPP = Yet Another Related Posts Plugin – magyarul kb. „Na még egy kapcsolódó bejegyzések bővítmény”).

eTény, hogy ha minden funkcionalitását bekapcsolod, akkor bizony erősen leterheli a szervert minden egyes oldalfrissítésnél. Annál jobban igaz ez, minél több tartalmad van, de ez pl. egy cache bővítménnyel kezelhető. De az is tény, hogy ez a bővítmény az összepárosítást és a megjelenést illetően kivételesen jól testre szabható. Talán csak egyetlen jelentősebb hátránya van, ezt lásd majd később. Mindent összevetve én nem találtam nála jobbat, és merem ajánlani.

Kulcsszókutatás tanfolyam banner

A YARPP a kapcsolatok elemzésében nagyon korrektül beállítható. Ezalatt azt értem, hogy egészen finomra hangolható, hogy mi alapján és mekkora határértékkel tartson két bejegyzést egymáshoz kapcsolódónak. Ráadásul nem csak azonos típusú tartalmat tud párosítani. Tehát ha akarod, akkor pl. egy bejegyzéshez megjeleníthet kapcsolódó oldalakat is, vagy fordítva (Post vs. Page). Kifejezetten hasznos ez, ha az ember „custom post type”-ot is használ, vagyis egyedi tartalomtípust. Ha pl. a WordPressben alapból meglévő oldal és bejegyzés típusok mellett egy recept típust is alkalmazol, akkor ezeket nem korlátozza a YARPP, vagyis ha egy blogbejegyzéshez egy recept kapcsolódna tartalomban, akkor az meg is fog jelenni.

Ugyanígy a párosítás elemzésénél – vagyis hogy mit vegyen figyelembe a bővítmény, amikor eldönti, hogy mi a legrelevánsabb tartalom – nem csak a kategória, a címke adható meg, de az egyedi taxonómiák is. Vagyis ha pl. egy recept oldalon csinálok egy olyan gyűjtő csoportot, hogy hozzávalók (ahol mondjuk csoportosítom a csirkemellet tartalmazó recepteket), akkor a YARPP a kalkulációnál akár ezt is figyelembe tudja venni.

Ezen kívül az elemzésnél beállítható még az is, hogy a bejegyzés címét és/vagy tartalmát is vegye figyelembe. Bár ez utóbbi a leginkább erőforrásigényes funkció, ám tapasztalatom szerint valójában ez segít legjobban az egymáshoz illő tartalmakat összepárosítani.

YARPP beállítás

Teljesen testre szabható, hogy a YARPP mi alapján vegyen két tartalmat egymáshoz kapcsolódónak

Külön szimpatikus az a lehetőség, hogy az adminisztrátorként bejelentkezett felhasználó látja azt is, hogy az egyes tartalmakat mennyire tartja a bővítmény az éppen megjelenített tartalomhoz képest relevánsnak. Lásd ezt a képen, ahol pl. a Brokkolis csirkemell recepthez képest leginkább a Brokkolis spagetti ázsiai ízekkel kapcsolódik (26,2 értékkel), utána a zöldséges sült rizs (18,4 értékkel), és így tovább. Ezek a számokeenek segít finomra hangolni, hogy melyik beállítás lesz a legjobb.

YARPP adminisztrátor nézet

A YARPP megjelenítése adminisztrátorként

Ami pedig magát a megjelenést illeti, itt is több lehetőség van, az egyszerű indulástól a finomra hangolásig. Egyrészt telepítés után azonnal használható a plugin, ami könnyen kezelhetővé teszi. Másrészt ha szeretnéd, teljesen a saját honlapodra szabhatod. Ez nem is feltétlenül bonyolult, bár a tökéletes testreszabáshoz némi php ismeret nem árt. Ennek ugyanakkor megvan a maga előnye is. Szemben azokkal a bővítményekkel, amik mindent admin felületen próbálnak meg beállíthatóvá tenni, és ezért általában kénytelenek a beállíthatóság rovására engedni a tökéletességből, az egyedi beállítások választása esetén a YARPP egy egyszerű php sablonfájlban teljesen egyedileg állítható be.

Mire jó egy kapcsolódó bejegyzés vagy termék funkció?

Tulajdonképpen ennek a funkcionalitásnak két előnye is van, amelyek közül általában csak az egyik ismert. Ez pedig az upsell vagy cross-sell funkció.

Kulcsszókutatás tanfolyam banner

Webáruházak esetében ez egyértelmű. Amikor a kedves vevő egy terméket nézeget, akkor ha megmutatom neki a hasonló termékeket, kiegészítő termékeket, amiket mások vettek stb., akkor hátha kedvet kap még valamihez. Ugyanez a funkció egy tartalom jellegű honlapon úgy mutatkozik, hogy az átkattintást „adom el” a termék helyett, magyarul a kapcsolódó bejegyzések mutatásával próbálom elérni, hogy a látogató maradjon még az oldalamon, töltsön el minél több időt, nézzen meg minél több tartalmat.

De van ennek a funkciónak egy másik nagy előnye is! Ez pedig a keresőoptimalizálásban keresendő. Itt ugyanis arról van szó, hogy amikor egy adott aloldalon megjelenítek további 4 aloldalt, mint kapcsolódó bejegyzés, akkor ez egyben 4 belső linket jelent a jelen aloldalról erre a 4 másik tartalomra. Márpedig a belső linkekben sokkal nagyobb erő van, mint azt sokan gondolják, talán ezt már több fórumon is hallottad tőlem – olvasd el például a belinkelt cikket!

Ha pedig jól van beállítva (és a tartalom jól van összerakva), akkor egy ilyen bővítmény jó eséllyel olyan aloldalakat fog mutatni – és ezzel rájuk belső linket létrehozni –, amelyek valamiért fontosak. Így ezek az aloldalak még nagyobb hangsúlyt kapnak, egy kicsit még több erőt a többi aloldaltól.

Ha használsz pl. WooCommerce-t (webáruház bővítmény WordPress-hez), akkor onnan ismerheted ezt a lehetőséget. Ott ugyanis termék szinten meg tudod adni ha akarod, hogy milyen kapcsolódó (cross-sell) és milyen upsell terméket jelenítsen meg hozzá. Ennek persze megvan a klasszikus értelme is (első előny), de ugyanígy lehet a keresőben is kicsit erősíteni a fontosabb termékeket (második előny).

Ez az a pont, ahol tulajdonképpen egy eléggé hasznos beállítási lehetőséget nem ad meg a YARPP. Mégpedig azt, hogy te magad állíts be bizonyos kapcsolatokat. Tehát pl. te mondd azt, hogy a brokkolis csirkemellhez a tárkonyos csirkemellet kapcsolja. Ez a funkció mindkét fent leírt előnyt segítené, de sajnos a mai napig nem került bele ebbe a bővítménybe. Ám ezt a hátrányt ettől függetlenül az én szememben lepipálják az előnyök. És a YARPP klasszisokkal vezet felhasználhatóságban, beállításban és megjelenítésben is más hasonló bővítményekhez képest.

A YARPP – kapcsolódó bejegyzések WordPress bővítmény ingyenesen elérhető a linkre kattintva.

Kapcsolódó bejegyzések AdSense hirdetéssel

Ugyan nem WordPress bővítmény, de szintén a kapcsolódó tartalom megjelenítésére lehet megoldás, ráadásul még passzív jövedelmet is hozhat a Google AdSense hirdetési rendszerének megoldása (Matched Content vagy Kapcsolódó tartalom típusú hirdetések).

Ez nem jár automatikusan, csak egy bizonyos mennyiségű tartalom és látogatottság felett ajánlja fel az AdSense, kizárólag domain alapon. Tehát ha több domainen is használod a hirdetési fiók hirdetéseit, akkor is csak az elvárásoknak megfelelő domainen áll rendelkezésre ez a típusú hirdetés.

A megoldás nagyon egyszerű: csak magát a kódot kell elhelyezni a honlapodon, és a Google a saját adatait felhasználva jeleníti meg a kapcsolódó tartalmat, aminek általában a 20-30%-a reklám.

AdSense kapcsolódó bejegyzések

AdSense Kapcsolódó tartalom és hirdetések

Azt ugye nem kell mondanom, hogy a Google elemzésénél valószínűleg nem sok jobb létezik, tehát ha valamire azt mondja, hogy kapcsolódó tartalom, akkor az valóban az. És ennek mindössze az az ára, hogy itt hirdetések is megjelennek, megjelenhetnek – tehát nem csak a saját bejegyezéseid.

Ezt ki-ki saját maga dönti el, és akár domainenként változó is lehet, hogy megéri-e alkalmazni. Mindenesetere ha hirdetési bevételeid is vannak egy honlapból, akkor én csak javasolni tudom. Nem csak a hasonló tartalmak már említett hasznossága miatt, de a tapasztalatok szerint ez a hirdetési típus hozza az egyik legjobb bevételi számokat azokon a honlapokon, ahol én használom.

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

Még nincs hozzászólás. Mondd el a véleményed!