A kereső optimalizálás aranyszabálya

Utolsó frissítés: · Szerző: · Keresőoptimalizálás · 28 hozzászólás
Google logó

Van egy mondat, 5 rövid szó, ami mindent elmond a kereső optimalizálásról. Ha ezt ismered és alkalmazod, akár szakember nélkül is hihetetlenül jó eredményeket érhetsz el. Ha viszont figyelmen kívül hagyod, akkor használhatod a legújabb trükköket, elkölthetsz rengeteg pénzt az internetes marketingedre, mégis csak a konkurencia után fogsz kullogni.

Egy 14 éves sztori

De mielőtt elárulnám a kereső optimalizálás aranyszabályát, hadd osszak meg veled egy sztorit, ami 14 éve, 1998. szeptember 4-én kezdődött. Ez a Google, a keresőóriás sztorija, ami ma már a világ egyik legnagyobb cége (most kapaszkodj: 2011-ben a bevételük kb. 8700 milliárd Forint volt, magyar vállalkozások számára elképzelhetetlenül nagy szám).

Google logó

A ’90-es évek zavaros internetes korszakában, amikor a keresők még azt a honlapot jelenítették meg első helyen, amelyik többet fizetett, a Google alapítói felvállalták, hogy szembemennek az árral. Kidolgoztak egy módszert, amivel akkoriban mérni tudták a honlapok népszerűségét.

Ha valamit beírtál a keresőjükbe, a találatokat abban a sorrendben jelenítették meg, hogy milyen hasznosak voltak számodra. Vagyis ha arra kerestél, hogy „kutyák ápolása”, akkor ezek a Google fiúk nem a sok pénzt fizető kutyakozmetikákat vagy kutyasampon gyártókat mutatták, hanem az olyan honlapokat, ahol a hétköznapi ember számára is érthetően leírták, hogyan tudja kedvencét ápolni.

Új módszerük óriási sikert hozott, egyre többen használták a Google-t, az alapítók rendesen meg is gazdagodtak belőle. Előbb-utóbb aztán a konkurencia is szétválasztotta a fizetős és nem fizetős hirdetéseket. Ma már senkinek eszébe sem jut, hogy egy keresőben azért kerül egy honlap az első helyre, mert sokat fizetett érte.

Olvasd el a történetem:

Hogyan kerestem 100 millió Ft-ot online?

A Google új módszere egyébként a ’90-es évek végén még nagyjából azt jelentette, hogy minél több link mutat más honlapokról egy weboldalra, annál népszerűbb, annál előrébb kell hozni a keresési találatok között. A kereső optimalizálás ezért akkoriban annyiból állt, hogy linkeket szerezzen az ember. El is indult a keresők és a honlaptulajdonosok macska-egér harca, megszülettek a linkgyűjtemények, a pénzért vagy viszont hivatkozásért linkeket ajánló honlapok.

De a Google sem volt rest, 14 éve folyamatosan finomítja a módszerét. Egy dolog vezérli őket: a monitor előtt ülő felhasználó számára minél hasznosabb honlapokat megjeleníteni. (Ez egyébként annyira igaz, hogy még a fizetős Google hirdetések ára is függ attól, hogy a hirdetés és a reklámozott honlap szövege mennyire illik a keresett kulcsszóhoz.)

A kereső optimalizálás aranyszabálya

De térjünk most vissza a kereső optimalizálás aranyszabályához, vagyis a mondathoz, amiről az elején beszéltem. Nem tudom ki találta ki először, az eredetijét egy angol blogon olvastam. De szerintem ez az egyetlen mondat mindent magában foglal, amit nulladik lépésként bármelyik honlap tulajdonosnak a kereső optimalizálásról tudni kell.

Így hangzik: „A Google az embereket követi”.

De mit is akar ez mondani? Mit jelent a valóságban?

Egyetlen módon volt képes a Google 14 éven keresztül első lenni az öldöklő harcban. Minden eszközzel azon dolgoztak, hogy kitalálják, az átlagembernek mire van szüksége. Mit akar látni, aki arra keres, hogy „kutyák ápolása”, vagy „pogácsa recept”, vagy „szállás Olaszország”.

Ehhez pedig az egyre tökéletesebbre csiszolt módszerük lényege egy mondatban összefoglalva ennyi: „A Google az embereket követi.” Ha egy honlapot sokan látogatnak, ha gyakran visszatérnek az olvasók, ha sokan hivatkoznak rá linkekkel, akkor az a honlap jó. És jók lesznek a keresési eredményei is.

Olvasd el a történetem:

Hogyan kerestem 100 millió Ft-ot online?

Ha valaki megérti ezt az egyetlen mondatot, szinte saját kútfőből, mindenféle kereső optimalizálási szakember segítsége nélkül is olyan honlapot tud csinálni, ami jó helyre fog kerülni a keresőkben.

Hogyan tudod a kereső optimalizálás aranyszabályát te is alkalmazni?

Amikor megtervezed vagy megtervezteted a honlapod, vagy amikor egy új oldalt vagy blogbejegyzést írsz, egyszerűen tedd föl magadnak a kérdést: Mire kíváncsiak az emberek? Mire van szükségük?

Ha ezekre a kérdésekre megtalálod a választ, akkor két legyet üthetsz egy csapásra. Nem csak valóban érdekes tartalmat tudsz a honlapodon kínálni, de előbb-utóbb a keresőkben is meg fogsz jelenni. Így mindenféle extra marketing költség nélkül valódi látogatókat szerzel.

Mi az, ami működik a kereső optimalizálásban?

Vegyük sorra, hogy a „Google az embereket követi” elv alapján mik azok a módszerek, amiket „házi” kereső optimalizálásként te is alkalmazhatsz, akár már azonnal.

  • Legyen érdekes a honlapod. Nem kell ehhez celebekről vagy cukimuki kisállatokról írnod, de legalább a célközönséged számára legyen valóban vonzó, amit nálad talál. Írj arról, ami a vevőidet érdekli. A problémáikról, a lehetséges megoldásokról, a lehetőségekről. Hogyan lesz szebb és jobb élete, ha a te termékedet használja. Hogyan tűnnek el a bajai, ha veled dolgoztat.
  • Legyél hasznos. Adj értékes és ingyenes információkat, amit az olvasók valóban tudnak használni. Sokkal többet ér egy olyan látogató, akit a hasznos információiddal magadhoz kötöttél, mint száz olyan, aki egyszer kattint a honlapodra aztán soha többé nem látod.
  • Az olvasóknak építsd a honlapot. Az ügyfél vagy a látogató szemével nézve nincs annál rosszabb, mint amikor huszonnyolcféle „Rólunk”, „Kapcsolat”, „Cégtörténet” vagy „Linkpartnerek” oldal között csak azt nem találja, amit keres. A menüben a leglátogatottabb oldalaidat tedd könnyen elérhetővé. Ha lehet, néha kérdezd meg az ügyfeleidet, hogy megtalálták-e, amit kerestek.

    Éppen ma kerestem az egyik mobilszolgáltató honlapján, hogy milyen dokumentumok szükségesek szerződés átíráshoz. Szégyenszemre kénytelen voltam a Google-höz fordulni, mert sem a menüjükben, sem a keresőjükkel nem találtam meg. Ha nem vagy hatalmas mobilcég, szerinted fognak ennyit foglalkozni veled a lehetséges vevők?

  • Egy oldal – egy téma. Ma egy szupergyors világban élünk. Ha valaki keres valamit, azonnal tudni akarja a választ. Nem akarja ötven bekezdésen átrágni magát, mire megtalálja amit keresett. Ezért nagyon fontos, hogy minden aloldaladat egyetlen témának szenteld. Akit ez nem érdekel, az úgysem fog rákattintani. Akit viszont igen, az nem fog elveszni a szerteágazó információk tengerében.
  • Írj vicces sztorikat, érdekes történeteket. Minden cég életében vannak olyan pillanatok, amiken utólag jót lehet nevetni. Ha ezeket megírod és egy csokorba összeszeded a honlapodon, akkor a látogatóid tovább maradnak, több oldalt néznek meg. Ez nagyobb eséllyel hoz eladást, és javulhat tőle valamennyit a keresési helyezésed is.

    Egy vicces történetet nem a legegyszerűbb kereső optimalizálás szempontjából megírni, de itt egy tipp: a „vicces történetek” kulcsszóra 5.400 keresés van egy hónapban. Ha megírsz 4-5 ilyet, és egy külön oldalon összeszeded őket, nagyobb erőlködés nélkül szerezhetsz napi 4-5 extra látogatót csak a „vicces történetek” kulcsszóra.

  • Publikálj minél többet. Egy összerakott, aztán otthagyott honlap ma már nem sok mindenkit érdekel. Miért térne vissza a látogató, ha mindig ugyanazt találja? Ráadásul minél több aloldalad van, annál több kulcsszóra érhetsz el jó eredményeket a keresőkben is. Annál nagyobb az esélyed még arra is, hogy más honlapok „csak úgy”, ingyen linkelnek majd rád.

    Blogot indítani ma már szuperegyszerű, csodálatos ingyenes szoftverek vannak hozzá. Bármiről írhatsz, ami csak eszedbe jut. Egy új termékről, egy vásárló sikeréről, aki a te termékedet használta, a hangulatodról aznap, a németországi szakmai kiállításról, ahol a múlt héten jártál. A lényeg, hogy írj, írj, írj és írj.

Mit ne csinálj?

  • Ne rólad szóljon a honlap. Sajnálom, de te és a céged nem vagytok érdekesek a vásárlóid számára. Őket a saját problémájuk érdekli, a saját lehetőségeik. Csak gondold végig: ha mobilszolgáltatót akarsz választani, téged mi érdekel? Az, hogy melyiknek hány adótornya és alkalmazottja van, vagy hogy hol tudsz a legolcsóbban, jó minőségben telefonálni?
  • Ne akard, hogy a honlapod mindenről szóljon. Ha tízféle különböző dologgal foglalkozik a céged, akkor ezeket kereső optimalizálás szempontjából nehéz egy honlapon bemutatni. Miről szól a honlapod? Külföldi utazásokról? Netán lúgos ásványvíz forgalmazásról? (Nevetni fogsz, ez egy létező honlapról vett példa.) Az ilyen weboldalt sem a látogatók, sem a keresők nem fogják könnyen azonosítani, így inkább elkerülik. Ha már feltétlenül többféle, egymástól eltérő terméket vagy szolgáltatást akarsz reklámozni, akkor foglalj nekik külön domaint. Hidd el, hosszú távon sokszorosan meg fogja érni az a kis extra munka és költség!
  • Egy aloldalra ne tegyél egynél több terméket, szolgáltatást. Nincs annál rosszabb, mint amikor valaki bútort keres, és egy hosszú-hosszú internetes oldalon egymás alatt talál huszonöt különböző ágyat, mindegyiket részletesen bemutatva. Szerinted mennyi az esélye, hogy fog vásárolni?

    A termékeket szervezd kategóriákba, pl ágyak. Csinálj külön kategória oldalakat, és tedd onnan kattinthatóvá az egyes termékek oldalát. Ez már igényelhet némi programozói tudást, de a honlap használhatósága és a megszerezhető extra látogatók bőven megérik amibe kerül.

  • Ne alkalmazz trükköket. A keresőket át lehet verni egy ideig, a látogatókat nem. Aki trükközéssel próbál jobb eredményeket elérni, az egészen biztosan nem a látogatóknak csinálja a honlapját. (Trükkök alatt itt azt értem, amikor rossz szándékkal, kifejezetten a jobb keresési eredményekért tesz valaki olyan dolgokat a honlapjára, amiket a látogatók nem is látnak, máshogy látnak, vagy nem tartanak fontosnak.)

Mi legyen az első lépésed a honlapod optimalizálásában?

Ha nem tudsz vagy nem akarsz kereső optimalizálási szakembert megfizetni, akkor segítsd a vállalkozásodat azzal, hogy megteszed ezt a néhány egyszerű lépést még a héten:

  1. Kérdezd meg 20 vásárlódat vagy ügyfeledet, hogy mi volt az a problémájuk, amiben a te terméked vagy szolgáltatásod a legtöbbet segített nekik.
  2. Válaszd ki ezek közül azt az egyet, amit a legtöbben említettek.
  3. Válaszd ki a honlapod egyetlen aloldalát (vagy csinálj egy újat), ami ezzel a problémával foglalkozik. Írd le a vásárlóid szemszögéből, hogy ez a probléma hogyan előzhető meg vagy oldható meg, ha téged választanak. Írj legalább 400 szót, és a probléma megnevezése (vagyis a kulcsszó) legalább négyszer szerepeljen a szövegben plusz egyszer a címben!
  4. Tedd ezt az aloldalt a főoldaladról egyetlen kattintással elérhetővé, pl. legyen ez az egyik menüpont.
  5. Küldd szét az aloldal linkjét egy rövid kísérőszöveggel annyi helyre, ahányra csak tudod. Ha van hírleveled, oda. Ha van vásárlói nyilvántartásod, oda. Az ismerőseidnek, beszállítóidnak is feltétlenül küldd ki.

Ettől a lépéstől milliomos nem leszel, de két dolgot biztosan elérsz. Ha nem is keresőkből, de azonnal látogatókat hozol a honlapodra (akik aztán ki tudja, lehet hogy vásárolnak is). Ha pedig olyan problémáról írsz, ami sok embert foglalkoztat, előbb-utóbb a keresőkben is megjelensz, és a munkád eredményeként napról napra teljesen ingyenesen új látogatókkal fogsz gazdagodni.

Ez a cikkem eredetileg a Céges Honlap Angolul weboldalon jelent meg.

Címkék

· ·

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. Erika szerint:

    Nagyon hasznosnak találtam az olvasottakat,és megpróbálom
    követni azokat.Alig várom a következő leckét.)))
    Köszönöm.Erika.

  2. Erzsebet szerint:

    Nagyon erdekes. Sokat tanultam , varom a folytatast.

  3. Péter szerint:

    Tisztelt Balázs, köszönöm a lehetőséget, amit a részemre elküldött. A kereső optimalizálás aranyszabálya, valamint,, A Gogle az embereket követi”megértésével,
    mostantól én is tudom a fenti honlapom használni. A kereső optimalizálás aranyszabáját alkalmazni.
    Égerházi Szabolcs és Kuti István hírlevél küldő szoftver működésének lényegét
    is megértettem és hasznosítani tudom.

    Köszönöm, Tisztelttel: Nagy Péter

  4. Péter szerint:

    Kedves Balázs az előző hozzászolásokból ha jól látom látom még lessz fojtatása?

    Mert még nekem is vannak nyitott kérdéseim, várom a fojtatást.

    Űdv. Neneked : Péter.

  5. pál szerint:

    Jók az írásaid, és hasznosak. Felkelted az érdeklődést a keresőoptimalizálás iránt, legalábbis én bele mertem vágni.

    Üdv: Pál

  6. Diabetika,info szerint:

    Köszönöm a hasznos információkat, jó kis oldal!
    Megpróbálom a tanácsokat követni 🙂

  7. jankó szerint:

    Szia Balázs!

    Kb. 2 és fél hete olvasom az e-mail ingyenes tananyagaid!Nagyon klasszak!Egyre jobban belemerülök!Brrrrrrrrr 🙂 🙂 🙂
    Kíváncsian olvasom a folytatást!”Piszkosul” élvezem!
    Köszönöm neked.
    További sok sikert a “munkásságodhoz.

    jankó

    • Szilágyi Balázs szerint:

      Köszi Jankó 🙂

      Örülök, ha élvezed, remélem hasznosítani is tudod. Sok sikert neked is!

  8. Kedves Balázs!

    Nagyon sok forrásból olvastam már látogatottságnövelő megoldásokat, de a Tiéd idáig a leggyakorlatiasabb, leghasznosabb számomra.
    Köszönöm, hogy ennyi hasznos tartalmat megosztasz velünk.

    Sok sikert az online világban!
    Üdv. Anikó

  9. Edit szerint:

    Kedves Balázs!

    Szeretem a cikkeidet, mert érthetőek, és most már tudom, “követnek engem” 🙂 Vagyis most már én követlek téged.
    Egy kérdés merült föl bennem. Mikor az oldalamat indítottam, így utólag visszanézve rengeteg hibát elkövettem seo szempontból. Van e értelme a régi, egyébként hasznos cikkeket megváltoztatni? Itt gondolok kiesebb tartalmi változtatásokra is, és a kulcsszavak újragondolására, a Title és a Description újrafogalmazására.

    Válaszod előre is köszönöm. Edit

    • Kedves Edit!

      Köszi. 🙂

      Egy régi oldalba belenyúlni mindig egyedig kérdés. Ha nem jók az eredményei és nincs mit vesztened az átírással, akkor érdemes. Ha jó helyen jön az az oldal, akkor már meggondolandó. De ezt én csak a konkrét helyzet ismeretében tudnám eldönteni.

  10. Dani szerint:

    Kedves Balázs!

    Nagyon hasznos a cikk, sokat tanultam belőle.

    És nem csak tanulom, alkalmazom is.

    Még egyszer köszönet: Dani

  11. ujvari andrea szerint:

    Koszi mindent Balazs csucs szuper es ertheto vagy meg egy szoke nonek is 😉 szivesen elmennek egy tanfolyamodra a kozeljovoben! udv ujvariandi

  12. enyedi andrea szerint:

    Kedves Balázs, másodszor iratkoztam fel a tanfolyamodra – nyár elején valami miatt elkerülte a figyelmemet, hogy EZ EGY SZENZÁCIÓSAN JÓ ANYAG!!! Most rágom át alaposan előröl és közben igazi kincsértékű információkat kapok, már így az elején is. Köszönöm, hogy érthetően, használhatóan tanítasz. Üdv: Enyedi andrea

  13. Kiss Pákó szerint:

    A fenti információk hasznosak, de tapasztalatból beszélek amikor a következő sorokat írom. Fél évig foglalkoztam csak a SEOval, és utána is úgy éreztem, hogy még csak a felszínt kapargatom. Lehet h1-ezni, meg pagespeedezni, valójában csak két dolog számít: a tartalom, és hogy ne black hat SEOzz.

    • Örülök, hogy hasznosnak találod. Amúgy ez a cikk is éppen ezt próbálja hangsúlyozni, hogy a tartalom az egyik legfontosabb, mint alap. Anélkül ma már nem érdemes semmi mással foglalkozni.

  14. Csilla szerint:

    Kedves Balázs!
    Alig két hónap alatt a sok tartalommal elértem a legfontosabb kulcsszavamra az első oldalt, illetve az 5. helyet. Viszont eddig egyetlen feliratkozóm volt, a napi látogatottság 20-25 ember. Ha nem tudom kiküldeni a bármit, most pl az értesítést, akkor mit tegyek? Folyamatos a megjelenés a közösségi oldalakon, de a kérdéseimre sem válaszolnak. Lehet, hogy rosszul írok az a baj?
    Egyébként nagyon hasznosak az oldalon található információt, kb 3 napja ezt olvasom:D
    Köszönettel:
    Csilla

    • Szia Csilla!

      Nagyon örülök, hogy hasznosnak találod a tartalmat. Az én véleményem szerint ezen ne aggódj – olyan értelemben hogy még több látogató kell a visszajelzésekhez.

      Én azt látom, hogy napi több száz látogatónál kezd el jönni az a fajta visszajelzés, hogy pl. írnak hozzászólásokat a látogatók (mint ez).

      Próbáld meg a feliratkozóid számát növelni. Ehhez popup lehet jó megoldás, de napi 20-25 látogatónál erre érdemes lenne fizetett hirdetést feladni a Facebookon.

  15. Melinda szerint:

    Kedves Balázs!
    Említetted a cikkben, hogy nem jó, ha sok mindennel foglalkozik az ember cége, és mindezt egyetlen holnapon szeretné közölni. Mi van azokkal az oldalakkal, amik pont ezen célzattal jönnének létre. Szeretnék csinálni egy blogot (egyelőre még csak tervező, ötletelő fázisban van, bár maga a honlap alapvetően kész, “csak” a cikkek hiányoznak róla), aminek pont az a lényege, hogy a mindennapos problémákhoz ad megoldásokat vagy csak szimplán plusz ötleteket…mindennapi hasznos dolgokat. Nagyon sok témában. Személyiségfejlesztés, gazdaság, gyereknevelés, állattartás, tech, közlekedés, szórakozás, szépségápolás, egészség…
    Ilyen esetben mit javasolsz? Legyen mindenek külön domainje? Esetleg aldomainnel oldjam meg?
    Válaszodat előre is hálásan köszönöm.
    Üdv, Melinda

    • Kedves Melinda!

      Ez egy elég régi cikk, de azóta csak még inkább igaz ez. Neked kell eldönteni, hogy mi az, amivel igazából foglalkozol. Amiket itt írsz, azok annyira távol álló témák egymástól, hogy nem is értem miért szeretnéd egybevenni? Mi az, ami ebből a legjobban megy? Arra csináljatok egy honlapot – aztán később lehet a többire külön.

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!