Aki honlapot üzemeltet, annak manapság az egyik legtöbbet hallott vagy keresett szó a keresőoptimalizálás. Nem is csoda, hiszen ez a módszer talán a XXI. század egyik marketing csodájának tekinthető. Teljesen ingyen képes a honlapunkra valódi érdeklődőket, a célcsoportunkból származó látogatókat hozni.
A keresőoptimalizálást lehet nagyon alapszinten, vagy rengeteg apró részletre ügyelve, professzionálisan is csinálni, az egyik nem feltétlenül jobb mint a másik. Ebben a keresőoptimalizálás lépésről lépésre írásban szeretném összefoglalni azokat a legfontosabb, legalapvetőbb feladatokat, amit minden honlap tulajdonos el tud végezni, és el is kellene végeznie a saját honlapján.
A keresőoptimalizálás alapjait lépésről lépésre bemutató írásom nem helyettesít komolyabb, általában pénzért kapható kiadványokat, és természetesen nem helyettesíti a keresőoptimalizáló szakemberek munkáját. De nagyon hasznos összefoglaló lehet mindenki számára. Egyrészt megértheted belőle, hogyan és miért is működik a keresőoptimalizálás. Másrészt ha kis költséggel üzemeltetsz egy honlapot – mondjuk az ingyeneshez közeli kategóriában – akkor az itt leírt lépések a Google-ben akár a sokadik és az első oldal közötti különbséget jelenthetik.
Ezt a keresőoptimalizálás lépésről lépésre című cikket folyamatosan bővíteni, fejleszteni fogom. Egyrészt mert a jó pap is holtig tanul, és biztos vagyok benne, hogy egy év múlva én is sokkal többet fogok tudni a keresőoptimalizálás témájában, mint amit most tudok. Másrészt mert van is mit tanulni nekem is és neked is. A Google naponta 1-2 keresési algoritmus változtatást csinál. Tehát akár azt is mondhatjuk, hogy ami ma érvényes a keresőoptimalizálás témájában, az már nem is lesz az egy év múlva…
Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: miről olvashatsz ebben a cikkben?
Az alábbi linkekre kattintva az oldal megfelelő fejezetéhez juthatsz:
- 1. A honlap tartalma
- 2. Google Webmester Eszközök – ingyenes keresőoptimalizálási tanácsadó
- 3. Kulcsszavak meghatározása
- 4. A tartalomkezelő, honlap motor beállításai
- 5. A szöveg finomhangolása
- 6. Képek, videók
- 7. Kategóriák, származtatott tartalom
- 8. Linképítés
- 9. Hogyan tovább?
1. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: A honlap tartalma
Ahogy a bevezetőben írtam, ez a keresőoptimalizálás lépésről lépésre írás inkább a kezdőknek szól. Így semmiképp sem ad választ arra, hogy hogyan hozz a Google első oldalára egy egyetlen oldalas, semmi érdekeset vagy hasznosat nem tartalmazó honlapot.
De talán nem is ez a feladat. A keresők érdekes, hasznos tartalmat szeretnének mutatni a látogatóknak, akik pedig erre vágynak. Tehát legelső lépésben tedd fel magadnak a kérdést: kinek és miért hasznos a honlapom tartalma? Kérdezd meg a családod, a szomszédot, a barátaidat, de legjobb, ha a vevőidet is erről. Mit szeret a legjobban a honlapodon? Miről olvasna még szívesen?
Ha unalmas egyhangúsággal leírod a cégtörténeted, az rajtad kívül még legfeljebb a családod számára lehet érdekes. Semmivel sem fogsz különbözni a több százezer többi magyar honlaptól, ez nemigen fog neked látogatót hozni a keresőkből. Legfeljebb azokat, akik amúgy is eljutnának hozzád, mert kifejezetten a cégedre keresnek.
Minden témában, minden iparágban lehet írni olyan tartalmat, amit a célközönség szívesen olvas. Nem tudok erre általános megoldást adni, ez nem is az én feladatom. Ahogy a kereskedelemben és a marketingben általában valami egyedit, valami kihagyhatatlant kell ahhoz kínálni, hogy nálad vásároljanak, így van ez az interneten is. De nem kell mindig nagyon bonyolult dolgokra gondolni. Sokszor egy jól összerakott árlista, egy termék érdeklődést keltő (és nem eladásszagú!) bemutatása vagy más termékkel összehasonlítása, a legutóbbi munka izgalmas leírása is megfelelő lehet. Gondolkodj a vásárlóid fejével, és írj arról, amit és ahogy ők szeretnének látni.
Ha van elég érdekes tartalom, akkor gyerekjáték a keresőoptimalizálás, míg tartalom nélkül szinte lehetetlen. Ezt tartsd szem előtt minden lépésedben: ha olyat nyújtasz, ami másokat érdekel, mások számára hasznos, akkor lényegesen megkönnyíted a saját dolgodat a keresőoptimalizálás további lépéseiben.
2. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: Google Webmester Eszközök – ingyenes keresőoptimalizálási tanácsadó
Szerintem a Webmester Eszközök konfigurálása és az adatok átnézése kihagyhatatlan lépés az eredményes keresőoptimalizálás során. Én még ajánlatot sem adok komolyabb megbízásra anélkül, hogy látnám a Google Webmester Eszközök eredményeit az adott honlapra. (Természetesen ha induló honlapról van szó, akkor ez nem segítség, de akkor is javaslom, hogy már az elejétől kövesd a Webmester Eszközök adatokat.)
2.1. www és nem www
A Google és általában a számítógépek számára a www.valami.hu és a valami.hu két teljesen különböző honlap. Még akkor is, ha ezek általában ugyanazt a tartalmat jelenítik meg a látogató számára. Hogy ne csapd be magad a Webmester Eszközökben látott adatokkal, a Konfiguráció » Beállítások alatt add meg, hogy a kettő közül melyiket részesíted előnyben. Vagyis: ha beírod a honlapodat, akkor hogy jelenik meg a böngészőben. Különben előfordulhat, hogy pl. csak a www adatait látod, közben a Google a nem www-s címekre küldi a látogatókat.
2.2. Keresési lekérdezések
Ebben a menüpontban megnézheted, hogy jelenleg milyen kulcsszavakra milyen helyezésen szerepelsz, illetve hogy ezekre hány %-ban kattintanak.
Ha rám hallgatsz, ezzel a következőt teszed. Nem foglalkozol a rossz eredményt hozó kulcsszavakkal. Megpróbálod a legjobb eredményeket még egy kicsit tovább javítani, illetve kitalálni, hogy azok miért szerepelnek olyan jól. Lehet, hogy itt választ kaphatsz az első lépés nagy kérdésére: mi a hasznos tartalom a látogatóidnak. Ha erre rájöttél, akkor a második vonalban szereplő, de még mindig nem rossz kulcsszavaknál és aloldalaknál megpróbálod ezt alkalmazni.
2.3. Tartalmi kulcsszavak
Ezt a pontot az Optimalizálás menü alatt találod, és rendkívül hasznos. Megadja, hogy a Google szerint a te honlapodon jelenleg milyen kulcsszavakra van hasznos tartalom.
Ezzel első körben nem tudsz mit tenni, de sokszor jó kis hidegvizes zuhanyként éri az embert amit itt lát. Mindenesetre próbáld megérteni, hogy miért ezekre a kulcsszavakra jön a honlapod, és próbáld ugyanezt alkalmazni azoknál a kulcsszavaknál, amik neked fontosak.
2.4. Keresőoptimalizálási hibák
A Webmester eszközök Egészség » Feltérképezési állapot, Egészség » Ártalmas szoftver és Optimalizálás » HTML fejlesztések menüpontjai arról szólnak, hogy a Google megmutatja, milyen hibákat talált a honlapodon. Javaslom, hogy menj ezeken végig, és javítsd ki mindet.
A hibák javításához bizonyos esetekben szükség lehet a fejlesztődre. Bizonyos honlapmotorok esetén ugyanis nem egyszerű megoldani pl. azt, hogy a Feltérképezési hibáknál talált törött linkeket átirányítsd egy érvényes aloldalra, vagy hogy az aloldalak címeiben való ismétlődést megszüntesd.
De már csak azért is megéri ezeket a hibákat javítani, mert egy hasonlattal élve ez nekem olyan, mintha anyuka megmondaná Pistikének, hogy ha elpakolja a játékait, akkor elmehet a cirkuszba. Aztán amikor meg Pistike nem pakolja el a játékait, akkor azt hiszem egyet értünk, hogy ne csodálkozzon, ha nem mehet cirkuszba. (Csak hogy tiszta legyen: a Webmester Eszközöket a Google éppen azért üzemelteti, hogy segítsen neked keresőbarátabb honlapot csinálni.)
3. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: Kulcsszavak meghatározása
Ha valódi eredményeket, a honlapodra kíváncsi látogatókat akarsz szerezni a keresőkből, akkor foglalkoznod kell a kulcsszavak meghatározásával.
A kulcsszóra tekints úgy, mint a közös kapcsolódási pont a látogató és teközötted. A kulcsszó ugyanis nem azt jelenti, hogy ha valamire sokan keresnek, akkor ott majd mindenféle trükkökkel előre kerülsz és abból sok pénzed lesz. A kulcsszó azt jelenti, hogy ha arra a témára keresnek az emberek, akkor arról a témáról szeretnének olvasni. Ha te tudsz valami érdekeset vagy hasznosat kínálni, akkor sokan el fogják olvasni, és ebből akár sok pénzt is csinálhatsz.
Egy példa. Ha valaki arra keres, hogy „betonozás lépései”, akkor valószínűleg betonozni szeretne, mégpedig saját maga. Egy olyan cikket szeretne olvasni, ami az átlagember számára is érthetően leírja, hogyan kell betonozni. Nem kivitelező céget keres, nem cementet akar venni, legalábbis ott és akkor még nem. Természetesen ha ügyes vagy, akkor innen már csak néhány lépés, hogy mondjuk egy zsák cementet eladj neki, de ez már túlmutat a keresőoptimalizáláson…
3.1. Egy kulcsszó – egy aloldal
Általában elmondható, hogy nem csinálsz rosszat, ha minden egyes aloldalnak kiválasztasz egyetlen kulcsszót, és a köré építed fel a témát. Egyrészt így a témához szorosan kötődő tartalmat tudsz írni, nagyobb esélyed van arra a kulcsszóra jó helyre kerülni. Másrészt így előbb-utóbb sok-sok kulcsszóra lesz hasznos tartalmad. És bizony sokkal egyszerűbb 100 közepes kulcsszóra az 5. helyre kerülni, mint 10 erősre az elsőre. Ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy üzletileg a második a jobb megoldás.
A kulcsszavakkal kapcsolatban a legrosszabb amit tehetsz, ha egy aloldalra megpróbálod bezsúfolni a világ összes szavát, a szakmád összes szakkifejezését. Rengeteg olyan weboldalt látok, ahol a meta keywords mezőben fel van sorolva minden szó és kifejezés, amire jó helyre szeretnének kerülni a keresőben, de az oldalnak sokszor köze sincs a témához. Ne tedd ezt! Legyen egy oldalnak egy jól körülhatárolt témája, az ahhoz tartozó kulcsszó, és ez már félsiker.
Konkrét kulcsszó választási tanácsokat a linkre kattintva, ingyenes látogatottság növelő tanfolyamomon kapsz.
Apropó! Te még mindig kínlódsz a meta keywords töltögetésével? Ha igen, akkor kattints a linkre!
4. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: A tartalomkezelő, honlapmotor beállításai
Van néhány beállítás, ami alapvető ahhoz, hogy egy honlap vagy egy aloldal jó helyen jöjjön a keresőkben. Ezek nagy részét a honlapok mögött futó tartalomkezelő rendszerekben be lehet állítani. A modern rendszerek, mint pl. a WordPress ezt alapból tudják is. Ha nem vagy biztos a dologban, vagy úgy gondolod, hogy a te tartalomkezelőd nem kezeli az ilyen beállításokat, akkor javaslom, hogy sürgősen keresd föl a fejlesztődet!
4.1. HTML title
A html title mező az aloldal címét jelenti, de ez nem minden esetben azonos azzal a címmel, amit az oldal tetején látsz – jobb tartalomkezelők esetében ezt külön be tudod állítani. A legfontosabb elkerülni azt, hogy minden aloldal ugyanazt a title mezőt viselje – pl. a honlap főoldalának címét.
A jó html title mező 70 karakter vagy egy kicsit rövidebb, és tartalmazza lehetőleg az elején a kulcsszavadat. Érdekes címként működik, ami felkelti a látogató érdeklődését, és egy mondatban leírja hogy miről szól az aloldal.
4.2. HTML meta description
A honlapok nagy részében ez a mező egyáltalán nincs is töltve, pedig ha jól kezeled, akár megsokszorozhatod vele a keresőkből érkező látogatóid számát. Persze ehhez nem árt, ha a tartalomkezelőd olyan, ahol ezt meg tudod adni.
Legfeljebb 155 karakterben röviden mutasd be az aloldal tartalmát. Próbáld meg úgy megírni, hogy felkeltsd az internetező közönség figyelmét, hogy a te honlapodra kattintson.
4.3. Olvasható url (angol szakszóval: nice url)
Biztosan láttál már olyan honlapot, ahol az egyes aloldalak címei valami hasonló módon jelennek meg a böngészőben: www.valami.hu/index.php?q=xy4687289.
Azon túl, hogy ez nem valami szép és a látogató számára sem bizalomkeltő, a keresők sem szeretik. A Google kifejezetten értékeli azt, ha az oldal url-jében a kulcsszó is megtalálható, és ha a fenti forma helyett valami ilyesmit láthat: www.valami.hu/erdekessegek/nagyon-erdekes-olvasnivalo.
Modern honlapmotoroknál ez a beállítás egy kattintás kérdése. Az egyedi fejlesztésű honlapoknál ismét jön az unalomig ismételt tanács: keresd meg a fejlesztődet. A WordPress alapvető beállításai című cikkemben megtalálhatod, hogyan állítsd be ezt a funkciót a WordPressben.
4.4. HTML átirányítások
Egy jó honlapmotornak rendelkeznie kell azzal az opcióval, hogy bizonyos internetes címeket más címekre átirányítson.
Maradjunk az előző pontban írt példánál. Ha eddig a www.valami.hu/index.php?q=xy4687289 formát használtad, és ezt most átállítod www.valami.hu/erdekessegek/nagyon-erdekes-olvasnivalo-ra, akkor máris egy megoldandó helyzettel találod szembe magad. A Google Webmester Eszközök Egészség » Feltérképezési hibák menüpontja alatt a régi címet hamarosan megtalálhatod, mint nem létező címet. De ugyanez a helyzet akkor is, ha például egy korábbi cikket, aloldalt valamiért megszüntetsz.
Ez – vagyis a korábban létező, de most nem elérhető tartalom – pedig a Google számára azt jelenti, hogy a honlapod nem teljesen megbízható. Nem lehet biztos benne, hogy a keresési eredményekben megjelenített oldalakon tartalmat talál a látogató, ezért nem is hozza fel a honlapodat olyan szívesen.
Ennek megoldása az, ha a régi címet egy html átirányítás keretében átirányítod az újra. A WordPress esetében több ingyenes bővítmény létezik, ami ezt a funkciót ellátja. Saját fejlesztésű honlapok esetében ezt legkönnyebben és legbiztosabban .htaccess fájllal, webmesteri szinten lehet megoldani.
4.5. XML Honlaptérkép
Ha van rá lehetőséged, akkor készíts egy honlaptérképet xml fájlba, és add meg az elérhetőségét az általad fontosnak tartott keresőknek (Google mindenképpen, esetleg pl. Bing).
Ez a honlaptérkép nem ugyanaz, mint amit néhány honlapon látogatóként megnézhetsz. Ez egy technikai fájl, ami a keresőknek kilistázza azokat az oldalakat, amiket fel kell térképezniük. A honlaptérkép önmagában még nem garancia semmilyen keresési helyezés javulására, arra sem hogy a Google egyáltalán foglalkozik a honlapoddal. De ha feltöltöd a Webmester Eszközökbe (Optimalizálás » Webhelytérképek » Webhelytérkép hozzáadása/tesztelése), akkor általában hamarabb és pontosabban megjelenhetnek a Google-ben az új írásaid.
4.6. Oldal duplikálódások, többoldalas listák
Ez a téma önmagában is megérne egy kisregényt. Igyekszem a lényeget itt összefoglalni, de fontos tudni, hogy ennek a finomhangolásához nagyon sok esetben már szakemberre van szükség.
A dolog lényege az, hogy ha a honlapodon lehet pl. termékeket név/ár stb. szerint sorba rendezni, vagy a tartalom több oldalra bontva jelenik meg, akkor könnyen abba a helyzetbe kerülhetsz, amit a keresők duplikálódásnak tartanak.
Pl. a név szerint növekvő és csökkenő sorrendbe rendezett termékek a kereső számára két külön aloldalként jelenhetnek meg, de a tartalmuk mégis ugyanaz. Anélkül, hogy belemennék a részletekbe, ezt a helyzetet a rel=”canonical”, rel=”next” és rel=”prev” kódokkal lehet orvosolni. Ha ez így neked kínai, akkor javaslom, hogy keresd meg vagy a fejlesztődet, vagy egy profi keresőoptimalizáló szakembert.
5. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: A szöveg finomhangolása
5.1. Egy aloldal, egy téma
A keresőoptimalizálás alapja, hogy olyat jelentess meg a honlapodon, ami érdekli az embereket. Ehhez pedig be kell tartani azt a szabályt, hogy egy oldal egy témáról szóljon. Tudom, hogy vonzó egyszerre leírni a cégtörténetet, a gyerekkori álmaid beteljesülését, és ugyanott még bemutatni a céged 10 legklasszabb termékét. De ahogy talán te ezt most túlzásnak érzed, a látogató is így van vele.
Amikor a Google-ben keresünk valamit, akkor arra az egy dologra vagyunk kíváncsiak. Nem akarunk másról olvasni. Rohanó világban élünk, meg akarjuk kapni a választ nagyon gyorsan arra, amit keresünk, és majd mi eldöntjük, hogy akarunk-e másról olvasni. Tehát szedd szét olyan egységekre a tartalmat, amik egybe tartoznak, és ne akarj több témát egy aloldalra bezsúfolni.
5.2. A szöveg hossza
A szöveg hossza nem egyszerű kérdés. Ha túl rövid, akkor talán nincs is benne hasznos információ, ha hosszú, akkor meg elveszik benne a lényeg, és különben sem olvassa végig senki. Az, hogy mennyit írj, függ a te stílusodtól, a közönségedtől, de még a témától is.
Egy dolog azonban általánosságban elmondható. A keresők számára egy néhány mondatból álló oldal nem annyira hasznos, mint az, amelyik részletesen bemutatja a témát. A SEO szakemberek között nemzetközileg elfogadott hüvelykujj szabály, hogy egy oldalnak legalább 300 szót kell ahhoz tartalmaznia ahhoz, hogy jó helyre kerülhessen a keresőkben.
5.3. A szöveg tagolása: HTML Heading
Itt a megoldás a hosszú szövegre, ráadásul további rengeteg előnnyel. A html heading a szöveget fejezetekké tagoló, címsor jellegű címkék használata.
Ez magyarul annyit tesz, hogy adok egy címet a szövegemnek, aztán további részekre bontom. Minden résznek, fejezetnek, egybetartozó egységnek adok egy-egy kifejező címet, és mintegy vázlatként összeáll a dokumentum. Az olvasást is nagymértékben könnyíti – az ember csak ránéz a szövegre, és tudja, hogy melyik része miről szól. De a keresőknek is fontos, így sokkal könnyebben azonosítják az oldal tartalmát.
Nézz rá erre az oldalra, és látni fogod, ahogy a szöveget nagyobb betűvel írt és számokkal ellátott fejezetcímekkel tagoltam. De ez csak egy dolog, mármint hogy mekkorák a betűk. Fontos, hogy ezt ne csak félkövérre meg nagyobb méretre állítással érd el, hanem valóban html h címkéket használj. Mégpedig úgy, hogy egy logikus struktúrát adjanak ki. H1 a cím (és csak a cím), h2 a nagyobb fejezetek, h3 a kisebb fejezetek stb.
5.4. Kulcsszavak a szövegben
Ezen a témán néha túl nagy figyelem van. Fontos, hogy a megcélzott kulcsszó optimális arányban szerepeljen a szövegben, de a tapasztalatok alapján úgy tűnik, egyre kevésbé kell rá figyelni. A Google mára már annyira kiterjedt tudásbázist épített ki, ami alapján nem kell, hogy állandóan a szöveged kulcsszó sűrűségét igazgasd. A magyar nyelv ragjaival, toldalékaival különben is nagyon nehéz a valódi kulcsszósűrűséget megállapítani, a Google pedig szerencsére ezeket a formákat egyre jobban felismeri.
Egy dolgot semmiképp se tegyél. Ne zsúfold túl a kulcsszóval a szöveget, különösen ne természetellenes módon. Ha a szöveg tartalma megfelelő, ha egyértelműen a témáról van szó, akkor jó eséllyel indulsz a keresési helyezésekért.
6. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: Képek, videók
Az, hogy képeket és videókat tegyél fel a honlapodra, legalább két szempontból hasznos. Egyrészt a látogatók szeretik ezeket, így szívesebben jönnek vissza, osztják meg, és ez közvetetten a keresési helyezéseket is javíthatja. Másrészt a képek vagy videók önálló keresési találatként is szerepelhetnek, így extra látogatókat hozhatnak. Az sem elhanyagolandó, hogy a keresők számára is szimpatikusabbak azok az oldalak, ahol a tartalomhoz köthető képek, videók jelennek meg.
6.1. Képek optimalizálása
A képek optimalizálása viszonylag egyszerű művelet, mégis rengeteg honlapon találkozom azzal, hogy egyáltalán nem foglalkoznak vele.
Tudni kell, hogy egy képfájl önmagában a keresőnek nem sok mindent mond. Hiába van rajta kacsa, az lehet a Google-nek attól még autó vagy önarckép is (vagy legalábbis majdnem). A keresők a képek alt és title mezőjében megadott szöveg alapján tudják a tartalmat azonosítani. Mellesleg az alt mező még kötelező is html-ben a képekhez, tehát ha ezt kihagyod akkor még hibás is lesz a kódod. Magyarul a képek optimalizálásához első körben bőven elég annyi, ha a kép tartalmát – ami természetesen lehetőleg az oldal tartalmához köthető – megadod az alt és a title mezőkben.
Ami a képeknél fontos, hogy minél inkább saját, vagy legalábbis egyedi, de feltétlenül jogtiszta tartalmat használj. A lopott képeket felderítő robotok keresik, ha ilyet találnak akkor sokszázezer vagy milliós kártérítési igényre számíthatsz amerikai ügyvédektől.
A saját tartalom pedig azért fontos, mert a látogatók már biztosan unják a kétszáznyolcvan honlapról rád mosolygó ügyfélszolgálatos kisasszonyt, és van egy olyan tippem, hogy a keresőknek is megvan a saját módszerük ezeknek a keresési szempontból értéktelen képeknek a kiszórására.
6.2. Videók optimalizálása
A videók optimalizálása már egy kicsit bonyolultabb. Első körben legyen annyi elég, hogy ha használsz saját videót a honlapodon, akkor már azzal a legtöbb honlapnál jobb helyre pozicionálod magad. (A saját azért fontos, mert egy YouTube-os videót nem nagy szám kirakni egy honlapra, ez a keresőt nem fogja meghatni.)
A videók optimalizálását a megosztónál megadott információk (leírás, címkék) segítségével tudod beállítani.
Arra, hogy a videóval hogyan generálj keresési forgalmat, legalább kétféle eltérő technika létezik. Az egyik, amikor a saját szervereden van a videó. Ezzel közvetlenül hozzád jönnek a látogatók, viszont a tárhelyet és a processzort hamar kinyírhatod.
A másik, amikor a YouTube-ra vagy másik nyilvános megosztóra teszed fel a videót és onnan teszed egy linkkel elérhetővé a saját honlapot. Ilyenkor ha jól választod meg a témát és a kulcsszavakat, azokat jól adod meg a videó feltöltésénél, akkor szinte garantált az első hely, és sem tárhely, sem processzoridő nem fogy. Viszont ez a YouTube-nak és nem neked hoz közvetlen látogatókat, ami ennek a módszernek a hátránya.
7. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: Kategóriák, származtatott tartalom
Szinte minden tartalomkezelő rendszer tartalmaz valamilyen kategorizálási lehetőséget. Kategóriák, címkék néven futnak ezek, és a tapasztalataim szerint nagyon kevesen használják ki a bennük rejlő lehetőséget. Sőt. Sokszor a címkék túlzott használata, a tervezés nélküli kategorizálás visszaüthet, és csak rontja a keresési helyezéseket.
Alapelv, hogy ezeket csak arra használd, hogy bizonyos témájú oldalakat egy csokorba gyűjts. Ha pl. autós honlapod van, akkor egy jó példa a kategóriákra a márka szerinti csoportosítás. Aki az iránt a márka iránt érdeklődik, ott mindent egyben megtalál.
Amit ne tegyél, hogy telerakod mindenféle címkékkel az oldalaidat, megpróbálva ezzel kiemelni a fontosnak tartott tartalmat. Semmi mást nem érsz el vele, mint rengeteg olyan címkét, amihez csak egyetlen egy oldal tartozik, és amik így akár duplikált tartalomnak tűnhetnek a Google számára (az eredeti cikk és a címke találati oldala ugyanaz a tartalom lesz).
Ha kevesebb, mint 10 oldal van a honlapodon, vagy nem is tervezel többet, akkor nem is érdemes a kategóriákkal, címkékkel foglalkozni. Utána is csak akkor hozz létre egy új címkét vagy kategóriát, ha abba legalább 2, de ideális esetben inkább 3-4 aloldalt bele tudsz tenni. Így a különböző címkék, kategóriák oldalai önmagukban is külön találati oldalként szerepelhetnek újabbnál újabb kulcsszavakra.
Ez pedig már a származtatott tartalmat jelenti. Vagyis azt, hogy ha elég hasznos dolog van a honlapodon, akkor egy idő után már az ebből eredő különböző csoportok is önmagukban elég hasznos tartalommal szolgálnak ahhoz, hogy a keresők előre hozzák őket. Pl. egy recepteket tartalmazó honlap esetében a keresőből jöhetnek a „pörkölt recept” kulcsszóra, de ugyanígy a „húsos ételek”, „főételek”, „magyaros ételek” és rengeteg hasonló kulcsszóra – ez utóbbiak esetében persze a már említett gyűjtő oldalakra. Elég tartalom esetén már csak a fantáziád és a tartalomkezelőd csoportosítási képessége szab határt annak, hogy hány különböző kulcsszóra tudsz a keresőkben megjelenni és látogatókat hozni a honlapodra.
8. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: Linképítés
A linképítés nagyon fontos pontja a keresőoptimalizálásnak, bár szerintem egy kicsit túl van hangszúlyozva. Kellenek a linkek, kellenek a jó linkek, de nem úgy ahogy azt a legtöbben gondolják. A linkeknek eleve van négy kategóriája, és ebből a linképítő cégek csak a másodikra koncentrálnak – mert az a legegyszerűbb az ő szempontjukból.
Frissítés: a linképítésről a 2016-os viszonyoknak megfelelően írtam egy teljesen külön cikket, amit a linkre kattintva érsz el: Linképítés 2016. Szintén ebben a témában érdemes elolvasnod a felkapott és tényleg hasznos, ám a magyar gyakorlatban elég sekélyesen kivitelezett PR cikkek technikájáról írt írásomat.
De azt se felejtsd el, hogy rossz linkekkel el is lehet szúrni egy honlapot! Erről szóltak a Google mindenféle egzotikus meg sarkvidéki állat néven elhíresült algoritmusmódosításai (értsd: pingvin, panda 🙂 ).
8.1. Belső linkek
A belső linkekről írtam egy egész cikket, így ebbe most itt nem mennék bele részletesebben, ott mindent megtalálsz. A lényeg az, hogy ezeket te magad tudod előállítani, és rendkívül fontosak. Javaslom, hogy olvasd el azt a cikket, és kezdj el már ma a belső linkjeiden dolgozni!
8.2. Külső linkek
A külső linkeket én négy kategóriába osztom, ezeket alább láthatod. Két tanácsom van ehhez.
Az egyik, hogy bánj óvatosan mind a linképítőkkel, mind a linkkatalógusokkal. Az épített linkek nagyon hasznosak, de ezekkel el is lehet szúrni egy honlapot úgy, hogy utána hónapokig lehet mosni a kakit. Ha kiadod a linképítést, akkor kérj pontos leírást arról, hogy mit és hogyan csinálnak, tartózkodj a több száz, több ezer linket aprópénzért kínáló cégektől, honlapoktól.
A másik, hogy a linképítés, és az egész keresőoptimalizálás egy relatív munka. A konkurenciánál kell jobbnak lenned, ez a feladat és nem több. Akkor kell sok link, ha a konkurenseknek is sok van. Lehet, hogy öt linkkel első helyre tudsz kerülni egy olyan kulcsszóra, ami neked fontos. Ha így van, akkor szerezd meg azt az ötöt és utána foglalkozz valami hasznosabb vagy érdekesebb dologgal!
8.2.1. Linkkatalógusok
A linkkatalógusokban különböző témákban összegyűjtött honlapok szerepelnek, egy-egy linkkel az adott oldalra. Linképítés alatt a legtöbbször ezt vagy a következő pontot értik, és ez a feladat a legkönyebben kiadható külsös vállalkozónak. (Van még a linképítésnek a naponta 1000 link 50 centért változata, de ettől azt javaslom, hogy tartsd magad távol!)
A feladat egyszerű: minél több linkkatalógusban jelenjen meg a honlapod. Ami fontos, és amit a legtöbben elszúrnak, hogy az a szöveg, ami a linkkatalógusban megjelenik (amire kattintani lehet), az ne feltétlenül a honlapod neve, hanem inkább a megcélzott kulcsszó legyen.
A katalógusokban elhelyezett linkek szövegezése, a megfelelő kategória kiválasztása, később a belinkelt aloldalak témája ennél bonyolultabb. De hidd el, ha semmi mást nem csinálsz, mint a 10 leglátogatottabb linkkatalógusban megjelenteted a honlapodat – és ez neked kb. egy óra munka -, akkor már többet megtettél a látogatókért, mint az általam vizsgált honlapok tulajdonosainak többsége.
Legfontosabbként a lap.hu oldalait tudom ajánlani, aztán meg ess neki a keresőnek, linkkatalógusból találsz eleget. Arra készülj fel, hogy ezek mindegyike egyedi elbírálás alapján teszi ki a honlapodat, és ez akár hónapokig is eltarthat.
8.2.2. Linkmegosztók
A linkmegosztók a katalógusokhoz hasonlítanak, a legnagyobb különbség, hogy ide általában az egyes aloldalakat, vagyis cikkeket lehet elhelyezni. Ezekből a legritkább esetben származik látogató, legtöbbször tényleg csak a keresési helyezések miatt fontosak. Itt is azt tudom javasolni, hogy kezdd el gyűjteni ezeket a linkmegosztókat és publikálni a linkjeidet.
8.2.3. Social Media oldalak
Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ stb. Ezek azok az oldalak, amik egyre inkább kihagyhatatlanok keresőoptimalizálási szempontból. Egy jó cikk vagy fénykép ezeken az oldalakon akár évekig keringhet, újabb megosztásokat, látogatókat és linkeket jelent. Persze ezek a linkek „rel=nofollow” kategóriába esnek, vagyis nem számítanak a keresők rangsorolásánál. Mint linkek. De egyre több helyről hallani, hogy a keresők igenis figyelik, és a helyezési rangsorolásnál figyelembe is veszik azt, hogy egy honlap vagy egy cikk mennyire kapós a social media oldalakon.
8.2.4. Organikus linkek
Ez a krémek krémje. Az az érzés, amikor néger rabszolgák legyezik a levegőt a lugasban felálított függőágyad fölött, és hordják a kezed alá a koktélokat. Az ültevény intézője pedig ahelyett, hogy a fizetéséért jönne, bocsánatodért esedezik, amiért az idén a bevételeid csak 10%-kal növekedtek.
De a viccet félretéve, ez már tényleg a teteje. Az organikus linkek azok, amiket más honlapokon az emberek saját maguktól osztanak meg. Ezzel közvetlen látogatókat, népszerűséget, és a keresőkben is hihetetlen jó eredményeket hozhatnak neked. Neked pedig semmit nem kell érte tenned.
Illetve bocsánat, egy dolgot mégis. Érdekes és megosztásra ítélt tartalmat szolgáltatnod a honlapodon. Olyat, amiért nem kell majd a linkkatalógusok üzemeltetőihez könyörögnöd a felvételért, hanem röhögve nézed a Webmester Eszközökben (egyébként Forgalom » Az Ön webhelyére mutató linkek menüpont alatt), ahogy újabbnál újabb, számodra ismeretlen honlapokról érkeznek linkek a saját honlapodra.
8.3. Kifelé mutató linkek
Ezek azok a linkek, amik a te holnapodról mutatnak másik honlapokra. Nem a fejlesztőd minden oldal alján megjelenő ingyenreklámjára gondolok, hanem pl. ha megnézed ezt a cikket, találsz benne olyan hivatkozásokat, amik külső honlapokra mennek. A témába vágnak, hasznos egyéb tartalmat jelentenek a látogatónak.
Miért fontos ez?
Nekem olyan érzésem van néha a magyar honlapokkal kapcsolatban, mintha mindenki titkolni akarna valamit. Mintha vérciki lenne megadni a forrást, amiből egy cikket írtak, hivatkozni egy forgalmazónak a gyártóra, vagy egy szakértőnek linkekkel más hasznos anyagokhoz irányítani az olvasót.
Ez persze lehet a te üzleti filozófiád is, de hidd el nekem, hogy az ellenkezője jobban működik. Az emberek és a keresők is értékelik és nagyra tartják azt, ha más hasznos tartalmakat linkelsz be a szövegedbe. Hasznosabb az a cikk, amiből tovább tudok lépni ha érdekel, még jobban el tudok mélyedni a témában, mint amikor azt érzem, hogy valaki a markában véresre szorongatja azt a kevés tudást, amit magáénak hisz.
Linkelj nyugodtan, sőt linkelj kötelező jelleggel ha lehet minden egyes cikkedből a témához releváns, a keresőkben jól szereplő tartalomra, és meglátod, jobb helyezéseket fogsz elérni!
8.4. Linkcsere
A pénzért vagy ellenszolgáltatásért kitett linkeket, magyarul a linkcserét a Google bünteti. Ha nem hiszed, olvasd el a cikket a linkre kattintva! A többit rád bízom.
9. Keresőoptimalizálás lépésről lépésre: hogyan tovább?
Ha eddig eljutottál, és az itt tanácsolt dolgokat megcsináltad a honlapodon, akkor szinte biztos, hogy javulni fognak a helyezéseid. Hogy mennyit, az függ a célpiacodtól, a kulcsszavaidtól és attól, hogy a honlapodat kiszolgáló motor mennyire képes a Google aktuális igényeinek megfelelni.
Ha szeretnél ennél tovább lépni, akkor az alábbi javaslataim vannak:
- Keress további hasznos tartalmakat az interneten. Sajnos magyarul elég korlátozott az igazán hasznos és használható tartalom, amihez ingyen hozzá lehet férni. Néhány SEO szakember honlapján, pl. az oldalgazda.hu-n viszont igenis vannak nagyon hasznos anyagok. Érdemes a Google-ben rákeresni az adott témára konkrétan. Ingyenes honlap látogatottság növelés tanfolyamomon további sok hasznos anyagot kaphatsz.
- Keress fizetős tartalmakat. Ebből is sokkal könnyebb sajnos angol nyelven hasznos anyagot találni, de magyarul is vannak tanfolyamok és kiadványok, amik ezzel foglalkoznak. Kungl István & Zsolt „Keresőoptimalizálás lépésről lépésre” című könyvét merem ajánlani. Én személyesen nem olvastam, de a honlapjukon található rengeteg hasznos anyag és a visszafizetési garancia alapján jónak gondolom.
- Keress meg egy szakembert. Olyat, aki a te valódi üzleti céljaidat, és nem az ő saját bevételét tartja szem előtt. Én is tudok ebben neked segíteni, keresőoptimalizálási felmérésem az első lépés lehet ahhoz, hogy egy szakember és egy külsős véleményét elolvasd a saját honlapodról.
És ne feledd! A keresőoptimalizálás az online marketing része. A legrosszabb marketing pedig az, ha nincs marketing. Tegyél tehát meg még ma egy lépést ahhoz, hogy a honlapod több látogatót szerezzen, és neked és a cégednek jobban menjen!
Kedves Balázs!
Nagyon köszönöm az iránymutatást, rendkívül sok hasznos cikket olvastam az elmúlt napokban.
Mondhatni végigolvastam az egész honlapot :D, és próbálom most az itt tanultakat a weboldalamon ( https://smartlinetravel.hu/ ) alkalmazni.
Egyetlen egy dolog, ami kérdéses számomra; a weboldalam magyar utazási irodák útjait hasonlítja össze (ahogy pl. a trivago csinálja a szállásokkal), így adná magát, hogy a legerősebb kulcsszavaim az utazás, nyaralás, szállás szavak legyenek.
Azonban valószínűleg ezekkel a szavakkal nem győzhetem le az évek/évtizedek óta létező utazási irodákat a keresőben.
Ebben az esetben milyen szavakkal érdemes próbálkozni véleményed szerint? Érdemes elmennem a ritkábban keresett, gyengébb szavak felé, vagy maradjak a keresettebbek közelében?
Válaszod előre is köszönöm!
Nagyon örülök, hogy tetszi amit itt találtál! 🙂
Ami a kulcsszavakat illeti, egyrészt soha nem mondd, hogy nem lehetséges. Most valószínűleg nem, de hozzú távon ki tudja…
Másrészt az eredményes kulcsszókutatás és SEO amúgy is a minél több megcélzott kulcsszón múlik, tehát célozz te is minél többet!
Kedves Balázs!
Nagyon kimerítő és tartalmas cikk, nagyon sokat lehet tanulni belőle.
Egy kérdésem volna, ha tudnál esetleg tanácsot adni. Egy induló webáruházam lenne, amihez tartalmas szakmai blogot is szeretnék. Ezt valahogyan, kicsit elkülönítve az áruháztól, pl egy aldomain alatt. Tehát pl blog.aruhazam.hu. Csak azt nem tudom, hogy SEO szempontból ez mennyire lenne előny/hátrány, mivel így gyakorlatilag 2 külön oldal lenne, 2 adatbázissal, stb.
A google háttérhatalom előtt szerinted ez jó lehet így? Vagy az a jobb megoldás, ha minden együtt van?
Nayon örülök neki, hogy hasznosnak találtad! 🙂
Webáruház és blog viszonyában sokféle megoldás működhet. Ha keveset blogolsz, akkor tedd ugyanoda ahol a shop van. Ha többet blogolsz, akár aldomain akár egy külön blog is jó lehet. De igen, ebben az esetben két külön honlap van, egyikről a másikra mutató linkekkel tudod őket erősíteni.
Szia Balázs!
Újra átolvastam ezt az írást – és továbbra is nagyon hasznosnak vélem.
Egy kérdésem van: mennyire aktuális 2018-ban a linkkatalógusból linkelés?
Van még értéke a linkkatalógus linknek?
Honnan tudom, hogy nem ártok egy linkkel a weboldalamnak?
Örülök neki, hogy hasznosnak találod! 🙂
Nagyjából annyi haszna még van, mint az elmúlt években. Néhány link katalógusokból tud segíteni elindulni, de kb. itt a vége.
Szia Balázs!
Nem olvasom folyamatosan a cikkeidet, de ha belefutok egy-két cikkedbe a neten, akkor elolvasom őket. Viszont ez a cikk, nagyon korrekt, terjedelmes összefoglaló, gratula!
Nagyon örülök neki, hogy tetszik, köszönöm!
Kedves Balázs!
Először is, nagyon szuper minden cikk, sok-sok dolgot itt értettem meg. Köszönöm!
Egy kérdésem lenne a képek optimalizálásával kapcsolatban. Honlapunkon csak saját képekkel dolgozunk, de előfordul, hogy egy képet több aloldalon is használunk. Például két teljesen különböző szolgáltatáshoz használjuk ugyanazt a képet, mert illusztrációk és több témában is használhatóak. Ha az optimalizálásnál az aloldalnak megfelelő kulcsszavakat használom, de maga kép ugyanaz két helyen, ez befolyásol bármit?
Előre is nagyon köszönöm válaszod!
Rebeka
Kedves Rebeka!
Nagyon örülök, hogy hasznos, amit csinálunk! 🙂
Egy képet abszolút fel lehet használni több aloldalon is, ha releváns.
Szia Balázs
Egy apró problémám lenne
X e-mail címmel vagyok a honlapon jelen, viszont ez a Y e-mail címekhez van hozzárendelve de azzal nem megy a keresőoptimalizáció beállítás nem fogadja el a weboldalt
Mi a teendőm?
Segítségedet előre is köszönöm
Ezt nem értem pontosan. A Search Console-re gondolsz? Egy email cím Google fiókként működik itt, úgy tudod regisztrálni a honlapot. Teljes jogosultság kell, vagy tulajdonosnak kell lenned a honlappal az adott email címmel. Ha ott regisztrálod (ahhoz az email címhez tartozó fiókban), ez automatikusan megy.
Ez igen, bőbeszédű kiterjedt, jó összefoglaló, csak gratulálni tudok hozzá, ez tényleg minőségi munka! Nagyon ritkán látok ilyet.
Örülök Zoltán, hogy tetsztik – és köszönöm, hogy megírtad!
Szia Balázs!
Az első korrekt SEO oldal, amibe belefutottam. Hát a Search Console tartalmi kulcsszavain tényleg lehidaltam. Egyelőre sokkos állapotban vagyok és fogalmam sincs mit kezdjek vele … Anna
Szia Anna!
Nagyon köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy tetszik amit csinálunk! 🙂 A sokk az ismerős, tapasztaltam már egy párszor. De ne aggódj, minden helyzetre van megoldás, és éppen ez a legjobb a keresőoptimalizálásban, hogy a tapasztalatom szerint sosem késő elkezdeni, bármilyen oldalt bármikor fel lehet hozni a keresőben! 🙂
Szia Balázs!
Minden általad elmondott és leírt keresőoptimalizálási tanácsot maradéktalanul betartottunk és most is betartunk, haladunk a top 1 felé. A duguláselhárítás tippek kulcsszó már Top 1-3!!
Köszönjük
( Ez nem egy fizetett hozzászólás) 🙂
Örülök András a sikereiteknek nagyon! 🙂 Így tovább!
JA amit elfelejtettem:otthonrol.com weboldalról van szó. A távmunka kulcsszóra az első oldalon google+ bejegyzést is találtam kettőt! Nem semmi.
Szia!
A google keresőbe beírom, hogy távmunka, és ez az oldal 3. helyezésen van.
Pagerank nulla, meta és egyéb leírások, kulcsszó nulla. És mégis.
Ezt nagyon nem értem. A tudod mi a megoldás megköszönném
Nálam sehol sincs az első két oldalon. Otthonrol.hu ami nálam 4., nekik van néhány jó linkjük és ott PR3 a főoldal.