Sikerdíjas keresőoptimalizálás: A nemfizetés csak 1 a hihetetlen átverések közül!

Utolsó frissítés: · Szerző: · Keresőoptimalizálás · Nincs hozzászólás
Sikerdíjas keresőoptimalizálás

A sikerdíjas keresőoptimalizálás esetén a megrendelő csak abban az esetben fizet egy keresőoptimalizáló cégnek vagy szakembernek, ha a találati listában valamilyen előre meghatározott eredményeket érnek el.

Ez így nagyon szépen és jól hangzik, ám ha jobban a színfalak mögé nézünk, akkor sok olyan megoldást találunk, amikor a sikerdíjas keresőoptimalizálás nem más, mint egy nagyon szépen csomagolt, de nagyon hatásos átverés.

Hogyan veheted észre, hogy átverésről vagy tényleg szolgáltatásról van szó?

Ezt próbáltam meg összeszedni ebben a cikkben.

Sikerdíjas keresőoptimalizálás: a napos oldal

Napraforgó

Egy sikerdíjas megbízás általában korrekt megoldást jelent a megrendelőnek. Akkor kell fizetnie (vagy akkor kell a díj nagy részét kifizetnie), ha a szolgáltató valamilyen látható és mérhető eredményt tud felmutatni.

Nézd meg ezt a videót:

Hogyan lesz stabil online bevétele a vállalkozásodnak? - Címlista tanfolyam banner

Ez a keresőoptimalizálás esetében egyszerű: a sikerdíjas konstrukciók általában a helyezés alapján működnek. A legmagasabb díj az 1-4. helyekért jár, aztán ahogy romlik a helyezés, annál kisebb a díj, és általában legfeljebb a 2. oldalon való szereplésért szokás fizetni.

Ez így önmagában teljesen korrekt lehet, hiszen feltételezzük azt, hogy a megrendelőnek valóban üzleti érdeke, hogy jó helyezést érjen el – különben miért foglalkozna egyáltalán a keresőoptimalizálással? Vagyis minél jobb a helyezése, annál többen jönnek a honlapjára, annál több bevételt és profitot tud csinálni. Tehát annál többet éri meg fizetnie sikerdíjként a keresőoptimalizáló cég részére.

A sötét oldal: Mi lehet átverés egy sikerdíjas konstrukcióban?

Sötét arc

Sok olyan esettel találkoztam, amikor a sikerdíjas keresőoptimalizálási megbízás tulajdonképpen így vagy úgy, de valamelyik fél részére átverés volt. És ami a legmegdöbbentőbb: nem feltétlenül a megrendelő az, aki egy ilyen esetben átverhető! Vegyük sorra, hogy mik a legtipikusabb esetek.

Amikor a megrendelőt ver(het)ik át

  1. Trükk a hosszú kulcsszavakkal

    Számomra a legdurvább az, amikor a keresőoptimalizálást szolgáltató cég vagy vállalkozó a kulcsszavakkal játszik. Olyan, legalább 4 szó hosszúságú kulcsszavakat foglaltat bele a szerződésbe, amelyekkel szinte azonnal az első helyekre lehet kerülni, de amik szinte semmilyen üzleti eredményt nem hoznak a megrendelőnek.

    Egyszer tárgyaltam egy bútoráruházzal, akik szenvedtek amiatt, hogy kevés látogatójuk/megrendelőjük volt az internetről. Ugyanakkor jó adag pénzt fizettek ki havi szinten egy vállalkozónak keresőoptimalizálásért. Belenézve a honlapba alapvető hiányosságokkal küszködtek, a számaik borzalmasak voltak, ám valaki mégis szép összeget zsebelt be rajtuk keresőoptimalizálás címén minden hónapban.

    Nézd meg ezt a videót:

    Amikor rákérdeztem, hogy de mégis miért fizetnek, akkor azt a választ kaptam, hogy rengeteg kulcsszóra első helyen jönnek fel.

    Itt már kicsit kezdett furcsa lenni a dolog, ezért megkérdeztem, hogy mik ezek a kulcsszavak. Ha ugyanis egy bútoráruház ilyen jó helyeken jön, de se látogatója, se vásárlója, akkor ott valami nem stimmel (és akkor lehet, hogy nem is keresőoptimalizálásra, hanem konverziós tanácsadásra van szükségük).

    Ekkor a tulajdonos elővette a gépét, és megmutatta nekem a legutóbbi jelentést, amit a keresőoptimalizálójától kapott. Kulcsszavak és helyezések voltak felsorolva, mégpedig igen jó helyezések. Jórészt 1. hely, több tucat kulcsszóra.

    De az ördög mint mindig, most is a részletekben rejlett. Tudod milyen kulcsszavak voltak ezek? Nagyjából “eredeti olasz kihúzható bőr kanapé” típusú, 4-5-6 szóból álló kulcsszavak, amikre szinte senki sem keres.

    Mi itt a trükk?

    A helyzet egyszerű. Ha fogsz egy bármilyen honlapot, ami nagyjából a témába vág (vagy még sokszor az sem kell), és létrehozol rajta egy olyan aloldalt, aminek a címe “eredeti olasz kihúzható bőr kanapé“, akkor szinte biztosra veheted, hogy pár napon belül az első 5 hely egyikében leszel.

    Ha hetente rákeresel erre az egyébként senki által sem keresett kulcsszóra, akkor még azt is be tudod bizonyítani, hogy a kulcsszóra van legalább havi 4-5 keresés (ha más nem te magad), és a helyezés kiváló: 1. hely, 2. hely vagy valami hasonló.

    Na most ezt nem nehéz eljátszani. Ha valaki keresőoptimalizálásból akar megélni, és nem igazán érdekli, hogy mennyire etikusan, akkor ugye a fenti műveletsort el tudja végezni nagyjából havi 2 perc munkával. Ha ezt megcsinálja mondjuk 100 aloldalra, akkor sem beszélünk többről, mint havi 3 órányi munka.

    Ezek után az illetőnek nem kell mást tennie, mint valami pofátlanul alacsony árat mondania. Mondjuk havi 20.000 Ft – és ezért cserébe 100 kulcsszóra az első 5-be hoz.

    Biztos lehetsz benne, hogy lesz, aki az ár alapján dönt. A szegény vállalkozó megrendeli a munkát, és minden hónapban fizet. Nem fog ettől eladni, de azzal nyugtatja magát, hogy jó helyen jön a keresőben.

    A másik oldalon pedig ott van emberünk, aki a fenti példát alapul véve nagyjából 6500 Ft-os óradíjat tud leszámlázni – ami azért nem rossz ugye. Ez havi 1,1 millió Ft bevétel napi 8 óra munkával számolva, és semmi költsége sincs a dologgal.

    Magyar nyelven – néhány kivételtől eltekintve – nincs üzletileg értelme 3 szónál hosszabb kulcsszavakra optimalizálni. Aki a “long tail” kulcsszavakkal – angolból átvett, lefordítva hosszú kulcsszavakkal – jön, az egyszerűen megpróbál lemásolni vagy eladni egy angol nyelvterületen valóban hasznos, de itthon egyszerűen üzletileg nem működő modellt.

  2. Trükk a saját márkanevekkel

    A fenti példának egy kicsit finomított (és talán kevésbé átverős) változata, amikor valamilyen egyedi márkanévre szól a sikerdíjas optimalizálás.

    Tegyük fel, hogy a fenti bútoráruháznak van egy “Pappapiedone” fantázianevű ülőgarnitúrája. A hangsúly itt a fantázianéven van, vagyis olyan márkanévről beszélünk, ami egyedi. Vagyis nem kapható máshol, nem próbálnak meg százan az adott márkanévre előre kerülni.

    Na most ha “ügyes” a keresőoptimalizáló, akkor ilyen esetben más farvizén tökéletesen elevezhet akár évekig. Ha ez a bútorbolt közben jó munkát végez a marketing egyéb területén, akkor a Pappapiedone név a célközönségben ismertté és keresetté válik. Vagyis lesz valamekkora havi keresés a kulcsszóra, és így látogatói forgalom is erre a márkanévre.

    Mivel azonban egyedi névről beszélünk, ezért keresőoptimalizálás címén valójában nem kell sok dolgot csinálni. Elég, ha létrehozzuk a tartalmat, nagyjából a címben benne van a márkanév, és mivel más nem árulja a terméket, ezért nagyon bénának kell lenni ahhoz, hogy ne minket hozzon fel a kereső az 1. helyen.

  3. Fizess még ha szar is vagyok!

    Itt igazából nem is átverésről van szó, csak egyszerűen egy olyan helyzetről, amikor a megrendelőnek keserű marad a szájíze, mégis fizetnie kell.

    Kiindulásként ebben az esetben azért kell valamit produkálni. A keresőoptimalizáló sikerdíjas megbízás keretében elkezd néhány (akár erős) kulcsszóra dolgozni. Elér valamilyen eredményt, de aztán a dolog megáll.

    Mondjuk az “olasz bőr ülőgarnitúra” kulcsszóra (havi 40 keresés, jó eséllyel vásárlók) felhoz az 5. helyre. Ez nem feltétlenül rossz eredmény, ebből már lehet bevételed is. Ugyanakkor egy ilyen eredményhez önmagában nem mindig kell komoly munka: néhány jól időzített változtatás a céloldal tartalmában (beleértve a meta adatokat) és néhány jól időzített és okos link hozhat időlegesen 5. helyet egy ilyen kulcsszóra. De az eredmény eredmény, ezt ne húzzuk le!

    A gond az, ami utána történik. Az 5. hely után az oldal elkezd visszaesni. Mivel nem eszement trükkökről beszélünk, és mégiscsak releváns céloldalról, ezért nem egyik napról a másikra esik vissza, hanem szépen lassan. Mondjuk minden héten néhány tized helyet visszacsúszva egy hónap alatt a 6. helyre, aztán 7., 8. Néhány hétig talán visszajön kicsit pár helyezést, de végül megint esik vissza.

    De mivel tényleg volt érdemi munka mind a keresőoptimalizáló mind a céloldal üzemeltetője részéről, lehet, hogy még hónapokkal később is a 2. oldalon lesz, csak szépen lassan csúszva vissza.

    A bútorboltot ez hogy érinti? Tudjuk, hogy a helyezés arányban áll a kattintásokkal, a kattintások pedig az eladásokkal. Minél rosszabb a helyezés, annál kevesebb lesz az átkattintás, annál kevesebb a vásárlás. Tehát ez a helyzet folyamatosan romló üzleti eredményt hoz a vállalkozásnak – amiért nincs az az épeszű vállalkozó, aki hosszú távon fizetni szeretne.

    A keresőoptimalizáló pedig – szerződés szerint – küldi a számlát rendszeresen. Hiszen az eredmény ott van, az oldal fel tud mutatni valamilyen helyezést. Ha mondjuk a 2. oldalért is fizetni kell, akkor akár egy éven keresztül romló eredményért is rendszeresen számláz – ráadásul a szerződés szerint jogosan.

    A vállalkozó folyamatosan romló eredményeket kap, a 2. oldal alján talán már egyetlen eladást sem csinál a kulcsszóból, mégis heti vagy havi szinten fizetnie kell. Amikor megkérdezi a SEO-st, hogy mi történik, a válasz csak annyi, hogy a Google kiszámíthatatlan, ő sem érti, nem lehet mit csinálni.

  4. A hosszú távú szerződés

    Talán a fentiek összegzéseként mondhatnám, hogy koronázd meg mindezt egy hosszú távú, mondjuk egy éves, kizárólagos SEO szerződéssel. És meg kell jegyeznem, hogy a sikerdíjas keresőoptimalizálás általam ismert minden esete (az indokot lásd majd a kicsit lejjebb) ilyen szerződéshez kötött.

    Mit kapsz cserébe? Folyamatos fizetési kötelezettséget valódi üzleti eredményt nem hozó, legfeljebb papíron jól mutató számokért. És nem tudsz váltani, nem tudsz eljönni, mert a szerződés köt.

    Hát nem tudom, de nekem nem ez az elképzelésem a korrekt üzleti kapcsolatról.

  5. Úgysem veszik észre!

    Van egy bizonyos határ, egy küszöb, ami alatt egyszerűen elcsúsznak a dolgok. A magyar vállalkozások többségének egy havi 10-15 ezer forintos számla egyszerűen elcsúszik. Jön, mint ahogy minden hónapban jönni szokott. Mindig ki szoktuk fizetni, most is kifizetjük.

    15.000 Ft nem nagy pénz egy vállalkozásnak. De ha 100 cégnek el tudom magam adni ennyiért, az már másfél milliós bevétel.

    Ugyanígy a helyezéseket nézve egy bizonyos szint után a lendület is elég sokáig tud egy honlapot vinni. Ha jól össze van rakva, jó általában a marketingje a cégnek, akkor tulajdonképpen úgy is fenntartható a jó helyezés a keresőben, hogy a keresőoptimalizáló cég az ég adta világon semmit sem csinál.

    Ez inkább megérzés a részemről, de azt gondolom, hogy bizonyos esetekben egyszerűen erről van szó. Valaki bevállalja a sikerdíjas keresőoptimalizálást, mert kezdetben ugyan viszonylag sokat dolgozik a honlappal, de aztán a dolog megy magától. És elég kis összeget számláz ahhoz, hogy ne érje el a megrendelőnél azt az ingerküszöböt, hogy utánanézzen a szolgáltatásnak vagy elgondolkodjon azon, hogy egyáltalán megújítja-e a szerződést.

Amikor a keresőoptimalizálót ver(het)ik át

Itt most nem a saját szakmámat akarom sajnáltatni, de kell, hogy lásd az érem másik oldalát is. Ugyanis nyertes-nyertes szituáció nincsen akkor, ha legalább részben nem próbáljuk meg a másik fél érdekeit is nézni.

És itt fogsz választ kapni arra is, hogy miért következik az egész rendszerből gyakran a 4. “átverés”, vagyis a hosszú távú szerződések szükségessége.

  1. Ez nem az én feladatom

    Sok esetben a honlaptulajdonosok számára a keresőoptimalizálás egy külső dolog, amihez ők nem kellenek: oldd meg nekem és küldd a számlát. Erre csak ráerősít, hogy a mai napig sok olyan emberrel találkozom, akinek a keresőoptimalizálás egyenlő pusztán a linképítéssel.

    Ez ma már nem így működik. A sikeres keresőoptimalizálás olyan, mintha egy sikeres edzőt keresnél. A világ legjobb edzője sem képes valódi eredményt elérni egy olyan sportolóval, aki maga nem edz, nem vesz részt a felkészülésben. A világ legjobb keresőoptimalizáló cége sem képes valódi eredményeket elérni egy olyan honlap esetében, ahol a honlap üzemeltetője nem hajlandó részt venni a játékban.

    Hogy mit kell tenni a honlap üzemeltetőjének, az változó. Egyrészt függ a honlap által megcélzott piactól, másrészt magától a megállapodástól. Ha pl. a sikerdíjas keresőoptimalizálásnak része, hogy a keresőoptimalizáló cég cikkeket is ír, akkor ezzel a honlap tulajdonosának nem kell foglalkoznia.

    De az a minimum, hogy a keresőoptimalizáló által javasolt változtatásokat végrehajtsa, és gondoskodjon arról, hogy rendszeresen publikálásra kerüljenek (a honlapon, hírlevélben és a közösségi médiában) új cikkek.

    Ha ez nincs meg, az egyszerűen a keresőoptimalizáló céggel szembeni átverés. Enélkül ugyanis valódi és tartós eredmények biztosan nem fognak születni, közben pedig a cég a háttérben keményen dolgozik. Ráadásul a vállalkozó ezzel saját magát is becsapja: mást (értsd: a keresőoptimalizáló céget) fogja hibáztatni a saját rossz eredményeiért.

  2. Hozd le nekem a csillagokat is!

    Megesik, hogy valaki vállalkozóként fordítva ül a lovon: Nem hajlandó a saját üzleti kockázatát felvállalni. Megpróbálja trükkökkel vagy egyszerűen nemfizetéssel a kockázatot és így a felelősséget is másokra átterhelni – és a legnagyobb baj az, hogy ezt a legtöbb esetben saját maga is elhiszi. Mármint azt, hogy nem ő maga egy személyben a felelős a vállalkozása minden eredményéért.

    A keresőoptimalizálásra lefordítva ez annyit tesz, hogy a vállalkozó a keresőoptimalizáló cégtől vagy szakembertől várja az üzletének a felfutását, a profitot, vagy sokszor még azt is, hogy a csődből kihúzza.

    Félreértés ne essék, igenis van a kettőnek köze egymáshoz. Ahogy a keresőoptimalizálás célja című írásomban is olvashatod, illetve amiről ennek a cikknek az eleje is szól, csak önmagában a helyezésért nem érdemes keresőoptimalizálni. Azért kell dolgoznunk, hogy több látogatód, végső soron több vevőd legyen.

    De azt is látni kell, hogy a keresőoptimalizáló hatásköre csak bizonyos mértékig terjedhet ki. Jó eséllyel hatással tud lenni a helyezésre. Tud hatással lenni az átkattintási arányra. Némi hatással még a vásárlási arányra is lehet, pl. azzal, hogy nagyobb arányú vásárlást produkáló kulcsszavakra hoz előre.

    De amire nem tud, nem is lehet hatással, az a vállalkozó ésszerű vagy ésszerűtlen üzleti döntései, a profitja. Az nem az ő feladata. Ha valaki nem képes épeszű üzleti döntéseket hozni és profitot előállítani, akkor keressen inkább egy ügyvezetőt maga helyett, de ne próbálja a helyzetet a marketing szakmára fogni.

    A SEO egy befektetés. Ráadásul a marketingen belül egy relatív hosszú távú befektetés: a megtérülése legjobb esetben is csak hónapokban mérhető.

    Nincs értelme csak azért sikerdíjas keresőoptimalizáláson gondolkozni, mert valakinek most nincs pénze egy valódi eredményeket hozó keresőoptimalizálási szolgáltatást megfizetni – és a sikerdíjjal elodázni azt a fizetési kötelezettséget, amit a honlapja nem képes kitermelni.

    Ha ez a helyzet, ha azonnal kell a vevő és a bevétel, akkor nem a keresőoptimalizálás a megoldás. Akkor ott vannak a fizetett hirdetések, a hírlevelek, vagy uram bocsá’ az offline eladás.

    Márpedig sok vállalkozó ezzel próbál – nem feltétlenül rossz szándékkal – visszaélni. Nem azért keresik a sikerdíjas megoldást, mert valóban az eredményért szeretnének fizetni, hanem mert nincs meg a fedezetük a jó minőségű munkára, és azt várják, hogy majd a sikerdíjas keresőoptimalizálás hozza meg azt a profitot, amiből aztán majd maga a szolgáltatás is kifizethető.

    Ez azon túl, hogy ha jól tudom a magyar jog szerint büntethető (mármint hogy megrendelni valamit, amire nincs meg a fedezetünk), a fentiek miatt üzletileg értelmetlen is. Az eredmény pedig: a keresőoptimalizáló cég teljesen hiába dolgozik, nem jut a pénzéhez. Ezt a bevételkiesést aztán kénytelen a fizető ügyfelekre terhelni, hiszen valamiből neki is fenn kell tartania magát. Tipikus vesztes-vesztes helyzet, ami jó szándékú embernek nem lehet érdeke.

  3. Nemfizetés

    Nem szeretnék sok szót elpazarolni rá, de a nemfizetés jelentős kockázat mindkét fél részére a sikerdíjas megbízásoknál. Akár a fenti oknál fogva, akár már eleve rossz szándékkal hozzáállva, ha valaki nem fizet ki egy megbízást, azzal kárt okoz a másik félnek. Márpedig ha a keresőoptimalizáló rendesen dolgozott, akkor a nemfizetéssel csomó munkája ment kárba, amit ugye kénytelen a fizető ügyfelekre terhelni.

Hogyan szerződj sikerdíjas keresőoptimalizálásra?

Remélem, ha negatív példákon keresztül is, de segítettem irányt mutatni abban, hogy hogyan tudsz valóban nyerő-nyerő szituációba kerülni honlaptulajdonosként, ha sikerdíjas keresőoptimalizáláson gondolkozol (vagy hogy mikor nem való neked ez a forma). Összefoglalásként pár jó tanács, amikre érdemes figyelned:

  • Csak akkor válaszd ezt a formát, ha a honlapod képes a látogatókat “üzletileg” már most is kezelni. Vagyis majd ha a keresőből több látogató érkezik, akkor abból képes leszel profitot termelni.
  • Készülj fel arra, hogy neked is lesz feladatod a keresőoptimalizálásban. Sőt! Ha valaki azt ígéri, hogy ő majd a háttérben eléri, hogy előrébb hoz téged anélkül, hogy a honlapon bármit csinálni kellene, akkor javaslom, hogy minél gyorsabban fordíts hátat az illetőnek, még mielőtt telelinkeli a honlapodat olyan linkekkel, amiket utána lehet, hogy sosem tudsz eltüntetni!
  • Minél nagyobb kontrollt tarthass a keresőoptimalizálási megbízáson. A minimum az, hogy te határozhatod meg, hogy milyen kulcsszavakra szeretnél előre kerülni.
  • Próbáld meg kiszámítani a várható megtérülést, és ez alapján szerződj. A jó keresőoptimalizálás – mint általában a marketing – nem költség, hanem befektetés. Ha 100.000 Ft-os díj neked 200.000 Ft-ot hoz, azzal jobban jársz, mint ha csak 20.000 Ft-ot fizetsz, de 10.000 Ft-ot keresel rajta!
  • A szerződés legyen elég rugalmas a saját üzleti eredményeid leképezéséhez. Csak azért ne fizess, mert aláírtatok egy szerződést, de semmilyen hasznát nem látod. De legyen lehetőséged arra, hogy pl. kulcsszavakat módosíthass, ha fél év múlva úgy látod, hogy másik kulcsszavak több profitot termelhetnek.
  • Ne a keresőoptimalizálástól várd a szarban lévő céged megmentését (bocs a profán kifejezésért, de ezt nem lehet máshogy leírni). Ha nincs elég pénzed, nincs elég bevételed, akkor a sikerdíjas keresőoptimalizálás legfeljebb arra jó, hogy még pár hónapig elhiteted magaddal, hogy nem kell a dologgal komolyan foglalkozni. A sikerdíjas konstrukció azoknak való, akiknek az oldala már pozitívan működik, vagy van elég befektetni való pénzük ahhoz, hogy kivárják amíg termőre fordul!

Mint mindig, én kíváncsi vagyok a te véleményedre, tapasztalatodra. Próbálkoztál már sikerdíjas keresőoptimalizálással? Milyen volt az eredmény? Mit hozott üzletileg?

Vörös szőnyeges kép: Kostya Kisleyko sxc.hu. Napraforgó kép: stanoscepa sxc.hu. Sötét arcos kép: Peter de Wit sxc.hu.

Címkék

·

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

Még nincs hozzászólás. Mondd el a véleményed!