A linképítés és úgy általában a keresőoptimalizálás kapcsán gyakran előkerül a linkcsere kérdése. Nekem elég határozott véleményem van a dologról, és mivel elég gyakran kérdeztek tőlem ezzel kapcsolatban, ezért leírom, hogy mit érdemes tudni a linkcserével kapcsolatban.
Az elején egy kis bemelegítéssel kezdem, de ha elolvasod a végéig, akkor a témában két igazi átverésről is lerántom a leplet!
Mi az a linkcsere?
A linkcsere az a módszer, amikor én kiteszek egy linket a te honlapodra, és cserébe te is kiteszel egy linket az én honlapomra. Alapvetően az a feltételezés mögötte, hogy a honlapra mutató link jó dolog, vagyis ha linkcserével ilyen linkekhez jutunk (tulajdonképpen ingyen), akkor azzal csak jót teszünk.
A magyar honlapok körében a legelterjedtebb linkcsere megoldás egyrészt az, amikor linkkatalógusokba csak cserelink ellenében engednek kikerülni, másrészt pedig amikor két cég cserél egymással linket.
Linkcsere a linkkatalógussal: kinek jó ez igazán?
Csak gondold végig. Van egy linkkatalógus, aminek több száz aloldala van, minden egyes aloldaláról általában 5-30 db kifelé mutató link. Ez azt jelenti, hogy ha csak a PageRank elméletet nézzük, akkor is a linkkatalógus főoldalának Pagerank értéke osztódik szét minimum az aloldalak (vagyis a kategóriák) számával egyenlő részre, majd az aloldal így már általában lecsükkent Pagerank értéke osztódik szét tovább annyi linkre, ahányan beregisztráltak az adott aloldalra. Persze vannak nagyon erős és hasznos linkkatalógusok, de sok esetben egy ilyen link értéke nem sokkal több, mintha most lefoglalnék egy üres domaint és kitenném rá a linkedet.
Másik oldalról viszont adott a te honlapod, amit gondozgatsz, és nem hemzsegnek rajta a másik honlapra mutató linkek. Ha te kiteszel egy linket a linkkatalógusra visszamutatva, akkor az esetek többségében annak sokkal nagyobb ereje lesz, mint amit te kapsz cserébe – hiszen a te saját Pagerank értékednek még azt a részét is továbbadod, amit más honlapoktól kapsz.
Egyetlen esetben lehet belekötni a fenti érvelésembe. Ha ugyanis azt mondod, hogy a te és a többi regisztrált visszamutató linkjei egyben a linkkatalógust erősítik. Ebből következően az erősebb linkkatalógusból származó linkek is erősebbek lesznek. Ez részeben igaz is lenne. Bár ha matematikailag nézzük, ha csak a regisztráltaktól kap vissza linket a katalógus, még akkor is valószínűbb, hogy összességében több megy vissza, mint ami onnan jön. Vagyis ha ilyen linkcserébe belemész, akkor több Pagerank értéket adsz a katalógusnak, mint amit te onnan visszaadsz.
És akkor hadd említsek meg itt még egy turpisságot. Csak nézd meg alaposabban, hogy ezek a linkkatalógusok (gyakran) milyen viszontlinket kérnek.
Átverés 1.
Csak vedd a fáradságot, és ahelyett, hogy egyszerűen bemásolnád a honlapodra azt a linket, legalább olvasd el a horgonyszöveget (amivel linkelsz), és a domaint (amire linkelsz). Meg fogsz lepődni! Ezek ugyanis gyakran nem a linkkatalógusra mutató linkek, hanem a linkkatalógus üzemeltetőjének – vagy üzemeltetőjének, de ez itt most lényegtelen – valamilyen fizetős szolgáltatását (pl. angol fordítást, tolmácsolást) reklámozó oldalra mutató linkek.
Vagyis, ami kevés erőt kapsz a katalógustól, annak a sokszorosát adod vissza egy másik, üzleti honlapnak, és közben valószínűleg nem is tudsz róla.
És akkor ott van még a rettegett Google büntetés kérdése, de erről lejjebb.
Linkcsere más üzleti honlapokkal
Itt kicsit árnyaltabb a helyzet. Ha egy alvállalkozódat belinkeled egy cikkbe azért, mert elégedett vagy vele, szerintem (és a tapasztalatom szerint a Google véleménye szerint is) teljesen rendben van.
Ám ezek a linkcsere megállapodások általában nem így néznek ki. Az egyik honlap létrehoz egy külön aloldalt – lehetőleg még „Linkcsere partnerek” címmel is ellátja, hogy biztosan szagos legyen a dolog. Aztán itt felsorakoztat az égvilágon mindenféle más honlapra mutató linket. Ezeknek a linkeknek a legtöbb esetben semi közük sincs sem egymáshoz, sem az adott honlapohoz, ahová kitették őket.
És ugyanez a másik oldalon. A belinkelt honlapok szintén megcsinálják ugyanezt, magyarul minden egyes lnk párja megtalálható a másik domainon is.
A csúcs itt az, amikor ezek a linkek főoldalra (vagy minden aloldalra) kerülnek ki. Ilyenkor azon túl, hogy a fentiek szerint a honlapod Pagerank erejének jó részét elajándékozod egy másik, általában ismeretlen honlap javára, jó esetben még azt is el tudod érni, hogy a rengeteg, irreleváns és a figyelmet elterelő link és banner a belső konverziódat is jelentősen lerontsa.
De hát a linkcsere működik…?!
Az lehet, hogy a linkcsere működött. De ez nem egy organikus (vagyis a természetes fejlődésnek megfelelő) linkelési módszer, és mint ilyen igencsak ki van téve annak, hogy a Google mérnökei általában lecsapjanak rá.
Ne azt nézd, hogy mi működött 10 éve, 5 éve vagy akár csak tegnap. Ez a világ rohan – ezt szoktuk mondani, de vajon megértjük-e, hogy mit takar ez valójában?
Linkcsere és a büntetések
Szerinted mennyire hülye a Google? Szerinted mennyibe telik egy olyan cégnek, amelynek az éves nyeresége kb. Magyarország teljes nemzeti jövedelmének a 10%-a, betenni egy olyan ellenőrzést az algoritmusába, hogy „ha A honlap linkel B honlapra egy »linkcsere partnerek« című aloldalról, és B honlap linkel A honlapra egy »linkcsere partnerek« című aloldalról, és két teljesen idegen iparágban tevékenykednek, akkor az vélhetőleg értéktelen link”?
Konkrét megtörtént eset, hogy egy cég tulajdonosa, aki a házam építésekor alvállalkozóként dolgozott, amikor megtudta, hogy keresőoptimalizálással foglalkozom, megkérdezte, hogy vajon miért van most az 50. hely körül a számára fontos kulcsszavakra, amikor régen mindig első oldalon volt. Én megnéztem a honlapját, és csak annyit mondtam neki, hogy első lépésben eltávolítanám a fentiek szerint összerakott „linkcsere partnerek” aloldalt. Ezt meg is tette, és a honlap – láss csodát – pár héten belül ismét az első oldalra került.
Átverés 2.
Hadd mutassak be itt egy konkrét példát – de sajnos nevek nélkül, mert ügyvédekkel most nem akarok a linkcserékről tárgyalni.
Amikor ezt a cikket írtam, beírtam a Google-be azt, hogy „linkcsere partnerek”. Kijött egy csomó oldal, annak rendje és módja szerint. Rákattintottam arra, amelyik nálam másodiknak jelent meg. Rögtön szembejött, amiről kicsit följebb írtam, vagyis nyílt reklámozása annak, hogy cseréljünk linket.
Jó példa, gondoltam. Itt egy honlap, amelyik ezt nyíltan teszi. Majd jól utánajárok, hogy milyen rossz helyen van a keresőben minden más szóra. Aztán megnéztem, hogy a linkcserét nyíltan hirdető honlap a számára fontosnak tűnő (és egyébként elég értékes) kulcsszóra hányadik helyen jön, és meglepetésemre azt tapasztaltam, hogy a 3.
Na itt valami gond van, gondoltam, mert vagy ez az egész cikk amit eddig írtam mehet a kukába, vagy akkor itt valami turpisság van. És elkezdtem egy kicsit utánajárni. Íme az eredmény:
Hogy néz ez ki első ránézésre?
„A” honlap – nevezzük így, kiteszi a honlapjára, hogy linkcsere partnereket keres. Csak linkeld be őt, és cserébe te is kikerülhetsz az ő aloldalára.
„A” honlap főoldala PR3 értékű, ami magyar honlapok között nem rossz.
„B”, „C”, „D”, „F” és stb. honlapok tulajdonosai jönnek, és kapva kapnak az alkalmon. Egy ilyen tuti honlapról kaphatnak linket a saját honlapjukra! Beregisztrálnak – amikor néztem, akkor 92 db partnerlink volt fönt.
Cserébe ők is kiteszik a visszamutató linket „A” honlap főoldalára vagy gondosan kiválasztott aloldalára mutatva. „A” honlap tökéletesen is néz ki, PR3 főoldal, illetve a bejövő linkeket nézve olyan számok, amikről magyar kkv-ként sokan csak álmodhatunk:
De akkor hol a turpisság? Mivel „A” honlap – ahogy leellenőriztem – a számára fontos és sok keresést adó kulcsszóra is nagyon jó helyen van. Mi itt az átverés? Ha van egyáltalán átverés…
Nézzünk egy kicsit a színfalak mögé!
„A” honlap „Linkcsere partnerek” oldala olyan gondosan el van rejtve a kereső elöl, hogy az szinte tökéletes. Egyetlen link sem vezet a honlapról erre az aloldalra, szinte olyan mintha nem is lenne. Az aloldal linkprofilja így néz ki (hasonlítsd ezt össze a főoldaléval):
Értsd: két szerencsétlen linkelte vissza a linkcsere aloldalt, míg a többiek a főoldalt és egyéb fontos oldalakat linkeltek.
Viszont ha megnézek egy partnert a 92-ből, aki erről a semmiben lógó aloldalról kapta a linket, ő bizony szépen engedelmeskedett a kiírásnak. Főoldalról és minden aloldalról linkelt vissza „A” honlapra, persze az „A” oldal számára legfontosabb kulcsszót használva horgonyszövegként.
Vagyis: „B” honlap (és valószínűleg a többi 91 honlap többsége) a nehezen megszerzett, valós PageRank értékét adta tovább „A” oldalnak, akitől ezért gyakorlatilag egy semmiből kifelé mutató linket kaptak. Korrekt ez? Vállalkozóként, ha adnál valamit, ami akkora, mint a jobbról balra mutató nyíl itt az ábrán, és cserébe amit kapnál, az akkora lenne, mint a balról jobbra mutató, akkor hogy éreznél? És mégis, a linkcserébe meg belemész?
Összefoglalás
Összefoglalva ezek az én gondolataim és az én tapasztalatom. Az ördög mindig a részletekben rejtőzik, és a linkcserét is lehet a fentieknél lényegesen finomabb módszerekkel végezni. Úgy, hogy akár még működhet is.
De ha rám hallgatsz, egy dolgot azért megteszel ezzel kapcsolatban. Mielőtt ész nélkül cserelinkekkel telepakolod a honlapodat, legalább megpróbálod megnézni, hogy ez kinek is lehet jó valójában.
Neked mi a tapasztalatod a linkcserével? Használod? Van esetleg tapasztalatod azzal kapcsolatban, amikor megszüntetted, az milyen változást hozott? Megköszönöm, ha megosztod lent a hozzászólások között!
A cikkcsere (vendégposzt) és az abban elhelyezett link lehet a megoldás a linkcserére?
A kérdés csak az, hogy két weboldal egymást linkelje a cikkekből, vagy jobb, ha több honlap vesz részt a linkelésben.
Feltéve, hogy van több releváns weboldalunk…
Igen, az egy nagyon jól működő dolog tud lenni. Az én tapasztalatom szerint akár oda-vissza is lehet linkelni, ha ez nem egy rendszeres történet.
Szia Balázs!
Köszönöm a kimerítő tájékoztatást. Mondhatni én ösztönösen nem használom a linkcserét, valami halvány hasonló meggondolásokból mert annyira még nem értek hozzá.
Szívesen! 🙂
Kedves Balázs!
Először is köszi ezt a tényfeltáró cikket, a második módszer tényleg zseniális (átverés)… 🙂
Mi is foglalkozunk linképítéssel, de mi úgy látjuk, hogy ma már nagyon nehéz feladat ez. A legtöbb oldal ugyanis:
– vagy pénzt kér (amit ugyebár Te sem ajánlottál egy másik cikkedben, mármint, hogy használjunk fizetős backlinkeket)
– vagy viszontlinket kér (ami a mi esetünkben szóba sem jöhet, mivel Webáruház vagyunk, ezért max. témába vágó YouTube videóra vagyunk hajlandók kifelé mutató linket elhelyezni)
Jobb ezt már az elején tudni, pár napja indult az oldalam, éppen linkcsere ügyben akartamkörbenézni – eleve nincs már jó híre, így én nem csaptam a homlokomra, nem is értek mindent, amit értek, azzal nem midgi értek teljesen egyet, de ezzel együtt is köszönöm, hogy megosztottad teljes részletességében!
Szia tudom pontosan hol az oka : volt 1 pr6 backlinkem ami elveszett. Másikat meg nem tudok szerezni mert mindenki pénzt kér érte manapság…. kár hogy így működik a google…
Igen, ez lehet a válasz. Nem sokat tudunk tenni vele, így működik 🙁
Szerintem pedig a közösségi média megosztások se érnek sokat , van 1400 facebook share-em és rosszabb helyen vagyok mint tavaly.
Sajnálom eszti. Én egyértelműen azt tapasztaltam, hogy a közösségi média pozitív hatással van a helyezésekre. Szerintem ha visszaestél, akkor máshol lenne érdemes keresned az okát.
De jókor jött ez a levél!
Pár napja, csak megérzésből utasítottam vissza egy jónak látszó „lehetőséget”, de most már tudom miért.
Köszönöm!
Kedves Balázs!
A honlapomnak készítettem egy Facebook oldalt. Erre az oldalra szeretnék a a Facebook-on egy hirdetési kampányt létrehozni, ami x Ft-ért x napig megjeleníti a hirdetést a meghatározott földrajzi területen lévőfelhasználók számára. Ennek nincs más célja, minthogy tudassam a Facebook-ozókkal, hogy van egy ilyen oldal, amit lájkolhatnak, ha úgy tetszik.
A kérdésem az, hogy ugye ez nem olyan tevékenység, amit a Google büntet? Gondolok pl. arra, hogy ez ugye nem tartozik bele a linvásárlás v. linkcsere kategóriájába, amit a Google büntetéssel „jutalmaz”?
Az igazság az, hogy már annyi mindent olvas az ember, hogy ezért, meg azért is büntetés jár és annyi szabályt figyelembe kell venni, ezért már nem merek semmit sem tenni anélkül, hogy utána ne nézzek, vagy rá ne kérdezzek fórumokon.
Szóval mi a helyzet ezzel a Facebook hirdetéssel?
Köszönöm szépen a választ előre is!
Természetesen a Facebook hirdetés rendben van link szempontjából – baj is lenne ha nem 🙂
A profi hirdetési platformok nofollow attribútummal látják el a hirdetési linkeket, ezért nem kell aggódni rajtuk. Lásda Google hivatalos nyilatkozatát erről: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=hu
Szuper! Köszönöm szépen!
Ez egy nagyon tanulságos és hasznos cikk volt. Én is pont most mentem bele egy linkcserébe, de még mindig nem kaptam vissza a linket. Megyek én is kitakarítok. Kerülöm az ilyeneket.
Köszönöm.
Érdekes gondolatok, pont azon töprengtem, hogy beregisztráltam egy halom linkcserés oldalra, de nem lett ugrásszerű eredménye. Én úgy tapasztalom, hogy a közösségi (Face, Twitter, G+) megosztások sokkal jobban működnek. Úgyhogy ma ezeket törlöm is, mármint a nem témába vágó linkcseréket. 🙂
Igen Norbert, a közösségi média megosztások jelenleg sokszorosan ütik a linkkatalógusokat, erről adtam elő a Facebook iránytű konferencián, illetve beszélek a tanfolyamomon.
A közösségi médiával viszont dolgozni kell, csak úgy hoz eredményt, és sokan egyszerűen inkább kitesznek egy linket, és attól várják a csodát, mint megosztásra érdemes tartalmat csinálnának.
Törléssel azért óvatosan, ha nincs nagyon rossz helyen az oldal, akkor lehet, hogy lépésenként csinálnam, vagy pl. a témába vágóakat meghagynám.
Ma megnéztem ezeket a kódokat, nincsenek benne turpisságos horgonyok, és ez mellett lehetőség van blogbejegyzések publikálására is, amiben tudok elhelyezni honlapomra mutató linkeket, tehát egyelőre hasznosnak ítélem meg.
Kulcsszavaimmal első oldalon vagyok, vagy a weboldal, vagy a Face, illetve G+ oldallal.
Tavaly nyártól a Face is használja a #-t, ez sokat dob.
De folyamatosan változik, ezzel tisztában vagyok, nem elég egyszer megcsinálni, mindig haladni kell az aktualitással. 🙂
Sok látogatót! 🙂
Köszi. 🙂
Érdemes egyedileg megnézni, egyáltalán nem minden linkkatalógus átverés, mi is használunk sokat. Ami fontos, hogy a linkcsere a legtöbb esetben egyáltalán nem jó üzlet, illetve hogy a linkkatalógusok önmagukban már nem elegendőek. De ha megvan a jó helyezés, akkor semmiképp sem érdemes változtatni!
Kb. 2007-2008-ban, szóval nagyjából az online vállalkozósdi hőskorában kezdtem tanulni ezekről a dolgokról is. Tudtam,nem minden linkcsere jó, és nagyjából a miérteket is értettem. De azért ennyire sosem néztem meg egy-egy” Kérlek, viszonzásul tedd ki” kódot.
No de van-e javaslatod azokra az esetekre, amikor azt mondja az oldal, egy katalógus, téged kiemelt parnerként fog megjelölni, ha viszontlinket adsz, mondjuk kis banner formájában?
Ezek szerint ennél még az is jobb, ha nem emel ki, de legalább a saját PR-emet nem aprítom?
Ez most szubjektív vélemény lesz, és ettől lehet eltérő taktika is hatékony: én sosem megyek bele linkcserébe. Nem akarom sem a pagerank értékemet átadni másnak, sem a látogatókat elirányítani.
Ha bannert ad, mondja meg az árát, és majd kipróbálom/eldöntöm, hogy megéri-e. Katalógus tipikusan nem hoz semmilyen forgalmat, tisztelet a néhány kivételnek.
Az az igazság, hogy ezek a katalógusbeli linkek már rég nem érnek annyit az én tapasztalatoms szerint, hogy egy ilyenért a fél kezünket adjuk cserébe.
Üdvözlöm!
Van egy konkrét honlap 3-4 hónapja jegyezték be, tehát ne idős, tartalom a honlapon szinte semmi.
Csak a kötelező kategóriák, kapcsolat, stb. és egy Link kategória amiben kb 200 kimutató link van már létező a honlap témájával kapcsolatos más lapokra.
Erre a lapra mutató link elméletileg a (site:paranccsal lekérdezve 2 db). Ez a honlap vagy webshop mégis top 1 már kb 2 hónapja egy bizonyos nagyon fontos kulcsszóra. Erre kérnék magyarázatot. Forráskód elemzése során még hibát is fedeztünk fel. A domain név igaz egyezik a kulcsszóval de nekem is van kb 10 domain nevem ami egyezik a seozni kívánt kulcsszóval, van mögöttes tartalom is de nincs az első 10-ben.
Várom a szakértők véleményét. Ha ezt alátámasztva valaki elmondja nekem, miért van ….
Látatlanban nehéz megmondani, mi lehet. A kulcsszóval egyező domain nagyon hasznos, főleg új honlap nagyon hamar jó helyre jön vele, aztán később visszaeshet.
A site parancs az más, ezt a link paranccsal lehetne ellenőrizni Google-ben, de az nesze semmi fogd meg jól, már régóta nem használható igazán amit ott kapunk. Valószínűleg lehetnek ott jól megcsinált visszamutató linkek, ha ilyen stabilan elöl van.
Tisztelt Balázs!
Privátban szívesen megosztom a domain nevet. Egyébként nekünk is van pár webáruházunk és weblapunk amit próbálunk seozni.
van oldalunk ami napi kb 5-600 látogatót számol. Egyedi látogató / hó 14000 fő.
Egyébként nagyon jó dolgokat ír az oldalon.
Lehet kérek ajánlatot Öntől. 🙂
Krisztián, persze 😉 ajánlatot szívesen adok 😉
De ha átküldi a honlapnevet a lenti láblécben megadott emailte, akkor kicsit utánanézek és privátban válaszolok hogy szerintem miért lehet az adott oldal elöl.
Rendben van küldöm a honlap nevet.
Köszönöm, megjött, hamarosan válaszolok.
Türelmetlenül várom.
Feladtam a leckét?
Na most a homlokomra csaptam. Köszi. Megyek, és takarítok. 😉
🙂
Takarítással óvatosan, ha nincs nagyon rossz helyen az oldal, akkor lehet, hogy lépésenként csinálnam, vagy pl. a témába vágóakat meghagynám.
Kedves Balázs!
Nagyon jó, hogy ezt leírtad. Már régóta sejtettem, hogy a régi értelemben vett linkcsere teljességgel haszontalan, sőt adott esetben kártékony is lehet.
Magam is tapasztaltam, hogy nagy PR értékkel (3, 4) rendelkező linkfarm (és népszerű is) olyan viszont-linket kért feltenni aminek a szövege pl.: honlapkészítés, és teljesen máshová mutatott.
Valóban érdemes figyelni a részletekre. Én szinte csak szövegkörnyezetbe ágyazott link cserékbe szoktam bele menni, kevés kivételtől eltekintve. Pl pr cikk, vagy néhány soros szöveg.
Döbbenten tapasztaltam azonban, hogy egy adott kulcsszóra amire kb 60.ik vagyok, a Google+ profilomat az első oldalra dobta ki.
Na ez a nem mindegy. Errefelé tart a dolog.
Köszi a cikket! 🙂