Virtuális asszisztens vállalkozás indításán gondolkodsz? Szeretnék segíteni Neked néhány tippel azzal kapcsolatban, hogy mire kell figyelned, és mi mindenre lesz szükséged.
Azt biztosan tudod, hogy az nem működik, hogy kitalálom a szolgáltatásomat, gyorsan bejelentem magam, és már jönnek is az ügyfelek. Lehet, hogy vannak, akik ezért nem is mernek elindulni ezen az úton. Pedig valószínűleg csak annyira van szükség, hogy az ember átlássa, milyen lépéseket kell tennie ahhoz, hogy felépíthessen egy sikeres vállalkozást. Ezek a lépések különböző szolgáltatások és termékek esetén valamelyest eltérhetnek egymástól. Mi most azokat fogjuk megnézni, amelyek a virtuális asszisztens vállalkozás elkezdéséhez szükségesek.
Ha nem asszisztensi jellegű munkát végzel vagy nem ilyet végeztél korábban, akkor valószínűleg kétségek merülnek fel benned: „Vajon biztosan el fogom tudni látni a feladatokat? Jól tudom majd irányítani a vállalkozást? Olyan, mintha az online asszisztensnek mindent kellene tudni, de ez lehetetlen…”
Természetes, ha ilyen gondolatok cikáznak benned akkor is, ha egyébként lelkes vagy, és a virtuális asszisztens munka a szíved vágya. Még akkor is természetesek a félelmek, ha van már tapasztalatod asszisztensi/adminisztrációs feladatok terén. Hiszen ha eddig alkalmazottként dolgoztál, akkor nem tudod még, hogy milyen a virtuális asszisztens vállalkozói lét. Mindenki fél az ismeretlentől.
Fontos, hogy ezek az érzések ne gátoljanak meg az elindulásban.
Nem lehet úgy felépíteni egy virtuális asszisztens vállalkozást, hogy nem ismerjük a célcsoportot, és azt, hogy milyen problémái vannak a célcsoportba tartozóknak, vagyis azt, hogy mire tudunk megoldást kínálni. Enélkül a sötétben tapogatózunk, számos tervezési lépésben el fogunk akadni. Ezért kell mindenképpen időt szánni arra, hogy megismerd a célcsoportodat.
Általánosan igaz az, hogy azoknak a kis- és középvállalkozóknak van szükségük online asszisztensre, akik túlterheltek. Akiket az adminisztráció és az online megjelenés annyira leköt, hogy kevesebb idejük marad a cégük fontos ügyeire, a családjukra és a pihenésre, alkalmazottat viszont nem tudnak vagy nem szeretnének felvenni. Tehát ők alkotják a célcsoportot.
Itt azonban még nem kell megállni: lehet tovább is szűkíteni a kört. (Nem feltétlenül szükséges, de lehet.) Például ha korábban az egészségügyben vagy természettudományos területen dolgoztál, akkor hatékonyabban fogod tudni segíteni az életmódtanácsadó vállalkozók munkáját. Ha védőnő voltál, akkor a kisgyermekes anyukákat megcélzó vállalkozókat tudod színvonalasan támogatni. Van olyan online asszisztens, aki a szépségipari kisvállalkozókat segíti, és van, aki a mezőgazdaságban tevékenykedőkre specializálódott.
Ha valamelyest értesz az általad támogatott vállalkozó szakterületéhez, akkor hatékonyabban fogod tudni segíteni őt. Jobban felismered az esetleges problémákat, összefüggéseket. Könnyebben tudsz számára szakmai jellegű posztokat, blogcikkeket írni (habár ez már nem virtuális asszisztensi, hanem inkább szövegírói szolgáltatás).
Ha megvan a célcsoport, és már átgondoltad, hogy mire lehet szükségük a célcsoport tagjainak, akkor sokkal könnyebb lesz kitalálnod, hogy milyen szolgáltatásaid legyenek.
Egy virtuális asszisztens számos területen tudja tehermentesíteni az ügyfeleit. A fő feladata a tehermentesítés. Arról, hogy hogyan tudja ezt megtenni, az Egy virtuális asszisztens feladatai cikkben olvashatsz.
A virtuális asszisztens vállalkozásba tényleg sokféle szolgáltatás beleillik. Fontos, hogy csak olyat vállalj, amiről tudod, hogy minőségi szinten meg tudod csinálni. Valószínűleg lesz olyan dolog, aminek utána kell járnod közben. A lényeg, hogy tudd, hogy hol keresd a szükséges információt.
De ne gondolod, hogy mindent egyszerre meg kell tanulni a virtuális asszisztens vállalkozás indításához. Úgy is el tudod kezdeni a munkát, hogy a speciális dolgokat később tanulod meg, és majd később kibővíted a szolgáltatási listádat.
Ha megvan a célcsoport, és már tudod, hogy pontosan mit fogsz nekik kínálni, akkor jöhet a megvalósítás. Nézzük meg először, hogy hogyan lesznek meg az első ügyfeleid!
Sokan gondolják úgy, hogy majd a virtuális asszisztens vállalkozásuk elindítása után fogják megismertetni magukat és felkutatni az első ügyfeleket. De nem fognak rögtön özönleni a megbízások. Ezért már jóval az indulás előtt érdemes elkezdeni a kommunikációt a célcsoport felé.
Ez egy kevésbé izgalmas része folyamatnak, de nagyon fontos ahhoz, hogy virtuális asszisztens vállalkozásodat a törvényeknek megfelelően tudd működtetni. Megijedni nem kell, nem annyira bonyolult, csak túl kell rajta esni.
Bár a virtuális asszisztens vállalkozás nem sok befektetést igényel, de azért kiadások itt is vannak:
Még az indulás előtt érdeklődd meg a munkaügyi központnál, hogy elérhető-e a vállalkozóvá válási támogatás. Ez a lehetőség egy időben szünetelt, később újraindult. Kérdezd meg, hogy jelenleg aktuális-e.
A szolgáltatások beárazása kezdő vállalkozóként talán a legnehezebb feladatok közé tartozik. Elkerülni viszont nem lehet. De csak elsőre fog ijesztőnek tűnni. Nagy segítség lehet számodra a 15 árazási tanács virtuális asszisztenseknek összeállítás. Figyelmedbe ajánlom a témában a Virtuális asszisztens árak cikkünket is.
Bár virtuális asszisztens vállalkozóként szabadabban osztjuk be az időnket, de a határidőket be kell tartani. Fel kell készülnünk az olyan helyzetekre, amikor valami akadályoz minket a kivitelezésben, például egy betegség. Ezért is hasznos már előre felkutatni olyan online asszisztenseket, akikkel kölcsönös a szimpátia.
Amikor valakivel együttműködési szerződést kötsz, akkor megállapodhattok abban, hogy szükség esetén kisegítitek egymást. Ilyenkor az egyik fél átadja a másiknak a feladatot. Ez nem csak betegség vagy egyéb akadály esetén jön jól, hanem akkor is, ha van olyan terület, amelyhez az egyik fél jobban ért. Ilyekor azokat a feladatokat ő látja el. Így kölcsönösen kiegészíthetik egymást.
Előfordulhat olyan helyzet, hogy már annyira sok lesz a munka, hogy nem tudod egyedül ellátni. Ez persze még nem az elején lesz, de érdemes felkészülni erre is. Ilyenkor a feladatok egy részét kiszervezheted alvállalkozóknak. Ehhez is létezik egy szerződéstípus: az alvállalkozói szerződés.
Fontos, hogy az ügyfeleiddel kötött szerződésben legyen benne az, hogy jogosult vagy alvállalkozót alkalmazni! Azt javaslom, hogy legyen így már az elejétől kezdve.
Együttműködő partnereket vagy egyszerűen jó kapcsolatokat találhatsz például virtuális asszisztens Facebook csoportokban, ilyen a Virtuális asszisztensek fóruma. Ami nagyon szeretnivaló ebben a csoportban, hogy a tagok között nem a versengést lehet tapasztalni, hanem az összetartást. Együtt erősebbek a virtuális asszisztens vállalkozók, mint külön-külön. Ennek a csoportnak az adminisztrátora Szabó Ági, aki már sok-sok asszisztenst segített elindulni az úton kiváló képzésével és konzultációival.
Virtuális asszisztens képzésünkben is részben megtalálható a Szabó Ági által készített videótanfolyam, amely hatalmas segítség az induló virtuális asszisztens vállalkozóknak.
Ami hasznos lehet még számodra, az az Online Vállalkozás Indítása Tudásanyag. Ez más típusú online vállalkozások felépítéséhez is hasznos lehet. Kimondottan a virtuális asszisztens vállalkozáshoz ajánlott a Virtuális Asszisztens Képzés, melynek segítségével hatalmas tudásanyag birtokába jutsz. Így ez könnyen megtérülő befektetés lehet számodra (ha éppen nem elérhető, akkor iratkozz fel a várólistára).
Ha maradt még benned kérdés, észrevétel, írd meg bátran kommentben!
A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!
Még nincs hozzászólás. Mondd el a véleményed!