Honlap látogatottság mérés – Google Analytics a mindennapi üzleti gyakorlatban

Utolsó frissítés: · Szerző: · Keresőoptimalizálás · 12 hozzászólás
Google Analytics honlap látogatottság adatok

A honlap látogatottság mérés azt jelenti, hogy valamilyen szoftver segítségével a honlap tulajdonosa (vagy külső szereplők, pl. hirdetők, marketing tanácsadók, keresőoptimalizálók) képes mérni, hogy hányan nézték meg egy nap vagy egy héten a honlapját, azok hány oldalt néztek, mennyi időt töltöttek a honlapon stb.

A honlap látogatottság mérésre sok eszköz van, Magyarországon talán a legelterjedtebb a Google Analytics (magyarul Google Elemzések). Ez teljesen ingyenes, magyar nyelven is elérhető, és mindenféle adatot képes mérni, amit egy átlagos kis- és középvállalkozás szeretne tudni a honlapja látogatottságával kapcsolatban, sokszor még többet is.

Honlap látogatottság mérés beállítása lépésről lépésre

  1. A legelső lépés, hogy legyen egy Analytics fiókod a Google-nél. Ez ingyenesen létrehozható, és hozzáférést jelent a honlap látogatottság mérő programhoz. Magát az Analyticset a http://www.google.hu/analytics/ címen érheted el. Ha van már Google fiókod (gmail, YouTube, AdWords), akkor a „Bejelentkezés” linkre kattintva be tudsz jelentkezni. Ha nincs még ilyen fiókod, akkor a „Fiók létrehozása” gombra kattintva tudsz létrehozni ilyet.
  2. Google Analytics belépés 2017

    Google Analytics belépés

  3. Következő lépésként a Google Analytics programnak hozzá kell férnie a honlapodhoz, hogy mérhesse a látogatásokat. Ehhez a honlapod oldalain el kell helyezned egy rövid kódot, ami aztán minden alkalommal aktiválódik, amikor egy látogató megnézi az oldaladat. Ez a kis kód értesíti az Analyticset, az méri az adatokat és ha belépsz könnyen megnézheted a látogatottsági adatokat.

    Miután beléptél az Analyticsbe, a jobb fölső sarokban, a narancssárga sávban találsz egy „Adminisztrálás” gombot. Kattints erre, és megkapod a „Fiókkezelés” menüt. Az Analyticsben több szinten csoportosíthatod a honlapjaidat. Ezek közül a fiók a legmagasabb, egy fiók alá több honlapot is szervezhetsz. A legtöbb esetben egyetlen fiókkal tökéletesen tudsz működni, több fióknak akkor van haszna, ha pl. több cég honlapjait menedzseled. A fiókot már létrehoztad, válaszd ki és kattints rá.

  4. Honlap látogatottság mérés: Google Analytics fiókkezelés

    Honlap látogatottság mérés: Google Analytics fiókkezelés

  5. A Fiók alatti szint a „Tulajdon”, ami lényegében egy honlapot jelent. Ha több honlapod van, akkor azok itt sorakoznak egymás alatt. Ha ez az első honlap, amit hozzáadsz, akkor itt nem lesz egy sem. Kattints az „+Új tulajdon” gombra, hogy hozzáadj egy új honlapot.
  6. Honlap látogatottság mérés: Google Analytics tulajdonkezelés

    Honlap látogatottság mérés: Google Analytics tulajdonkezelés

  7. Értelemszerűen töltsd ki a mezőket. A „Tulajdon neve” mezőbe egy tetszőleges nevet megadhatsz a honlapnak, amivel könnyen azonosítod. A „webhely URL-je” a honlap internetes címét jelenti. Válaszd ki a típust (legtöbbször http://), és utána írd be az internetes címet, pl. www.valami.hu. Az „Iparági besorolás” és az „Időzóna” magától értetődőek. Ha kész vagy, kattints a „Tulajdon létrehozása” gombra, és felvetted a honlapod az Analyticsbe.
  8. Honlap látogatottság mérés: Google Analytics új tulajdon

    Honlap látogatottság mérés: Google Analytics új tulajdon

  9. Hátravan még egy nagyon fontos lépés, ez pedig a követőkód elhelyezése a saját honlapodon. Fontos, hogy amíg ez nincs ott, addig az Analytics semmit sem fog tudni mérni.

    Ha hozzáadtad a tulajdont, a Google felajánlja neked a kódot, amit egyszerűen ki tudsz másolni. Itt van néhány kérdés, pl. egyetlen domain vagy több domain aldomainel. Én azt javaslom, ha nem érted ne foglalkozz. A kis- és középvállalkozások többségének tökéletes az alap beállítás, az „Egyetlen domain”, és ha ennél bonyolultabb a honlapod struktúrája, akkor egyébként is javaslom megkérni a fejlesztőt, hogy állítsa be a követő kódot.

    Az oldal alján van egy „Illessze be ezt a kódot a webhelyére” rész, és ott a kis ablakban találod a kódot a között. Ez a kód értesíti minden egyes behíváskor az Analyticset, hogy valaki a honlapodra látogatott. Ahhoz, hogy rendesen működjön, a honlapod minden oldalára el kell helyezned, mégpedig a <head> és </head> html címkék közé (angolul a head azt jelenti, hogy fej, a honlapod kódjában e között a két címke között találhatók olyan információk, amiknek nagy részét a látogató nem látja, de a böngészőnek, vagy pl. az Analyticsnek szükségük van rájuk).

    Na ez már lehet kínai, de ne foglalkozz vele. Ha nem érted, akkor azt javaslom, hogy ne is te rakd be ezt a kódot. Küldd át e-mailen a fejlesztődnek, és kérd meg, hogy tegye be ő. Semmi titkos nincs benne, nyugodtan mehet e-mailben, úgyis mindenki láthatja ezt a kódot, aki kicsit ért az internethez és felmegy a honlapodra. A fejlesztőnek ez kb. fél perces munka.

    Egy kis technikai szünet: Fontos, hogy a elemek közé tegye a fejlesztőd ezt a kódot, még ha esetleg tiltakozik is – hallottam már ilyet ugyanis. Egyrészt a Google ezt kéri, és csak jobban értenek a saját kódjukhoz, mint az egyszeri programozó. Másrészt most már az Analytics újfajta kódját éred el, ami a háttérben töltődik be, gyorsabbá téve ezzel a honlapod betöltődését a felhasználó számítógépén. Harmadrészt lehetnek olyan egyéb helyzetek, pl. más Google termékek azonosítása, amikor csak a megfelelően, a fejrészben elhelyezett kódot fogadja el a Google.

    Ez a követő kód egyébként így néz ki, az XXXXXXX helyén a saját azonosító számoddal:

    
    

Google Analytics honlap látogatottság mérés adatainak értelmezése

Ha sikerült beállítanod a honlap látogatottság mérést az Analyticsben, egy idő után elkezdheted az adatok elemzését. Mivel adatot gyűjteni csak a beállítás után kezd, és egy látogatottsági adatot általában minimum heti szinten érdemes elemezni, ezért legalább egy hetet kell várnod ahhoz, hogy értékelhető adataid legyenek.

Az Analytics egy szerteágazó program, amit a Google-től megszokott módon folyamatosan fejlesztenek. A bemutatása ezen a szinten lehetetlen, két módszert javaslok a megismerésére. Az egyik egyszerűen a kattintgatós verzió. Nézd meg a jelentéseket, grafikonokat, viszonylag egyértelműen rá lehet jönni, hogy mi mit jelent. A másik a súgó használata, ami néha kicsit nehézkesen értelmezhető, de mégis jó támpontokat ad.

A végére néhány dolog, amit a szimpla honlap látogatottság mérésen túl még meg tudsz tenni az Analyticsszel

  • Üzleti célok meghatározása és mérése
  • Egészen pontos elemzések, pl. honnan jöttek a látogatók, mit csináltak akik egy adott oldalt megnéztek, vagy mi a leginkább használt monitor felbontásuk.
  • A/B tesztelés, vagyis amikor különböző látogatóknak különböző oldalt mutatsz, és azt tartod meg, amelyik jobban teljesít.
  • Integrálás AdWordsszel a fizetett hirdetési kampányaid jobb elemzése érdekében.
  • Integrálás a Google Webmester Eszközökkel, amivel nagyon hasznos adatokat szerezhetsz a keresőkből érkező látogatóidról.

Mit nézz az Analyticsben – videók

Ebben a két videóban egy kis segítséget adok abban, hogy hogyan ne vessz el a részletekben, és lásd a fától az erdőt:

Címkék

· ·

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. Márti szerint:

    Most jutottam el addig, hogy a honlapomba Analytics kódot illesszek be. Oktatással foglalkozom, hat nagy csoportban vannak tanfolyamaim, 6 landing oldallal. Ezek mindegyikéhez generáltam kódot (de beilleszteni még nem tudom) WP Avada az oldal. Jó ez így, kell oldalanként a kód? Bővítményt tegyek rá és azzal illesszem be, vagy a head részbe másoljam be a kódsort? (amiről gőzöm sincs, hol találom, csak hallottam róla, mint Colombo feleségéről)
    Köszönöm a segítséget!

  2. Tamás szerint:

    Sziasztok,

    Tudnátok abban segíteni, hogy hogyan tudom mérni, hogy mennyien kattintottak egy cikkben egy hivatkozásra, ami más honlapra irányul?

    Előre is nagyon köszi
    Tamás

    • Ezs megoldható, de külön kódot kell hozzá alkalmazni, magát a kattintást is mérni kell. Ez az esetek többségében programozói munkát jelent.

  3. Gal Aniko szerint:

    Legalabb 4 orat toltottem el a website verification megoldasaval, ez vegul sikerult, de nem mondhatom, hogy most mar minden vilagos, sot, nehez kuzdelem….azt hiszem ilyen rovid magyarazat mint ez a cikk nem eleg nekem ehhez, bar a szandekot ertekelem es koszonom.

  4. Kiss Krisztina szerint:

    Sziasztok!

    Elvégeztem amit Balázs ír, de valamiért nekem az egész angolul van, és azért nem beszélek anyanyelvi szinten angolul. Nem lehetne ezt átállítani valahogyan?

    Előre is köszönöm.

    Kriszti

  5. Stream szerint:

    Hasznos cikk a kezdőknek.

    Ugyanakkor a kódot lehet frissíteni kell, mert nekem az jelenik meg, hogy a Google Analytics megszűnt béta verziónak lenni, illetve ezzel együtt a kód is változott, és a Universal Analytics nevet használják. Gondolom másoknál is így van/lesz…

  6. Nagy Gábor szerint:

    Szia!

    WordPress blogomnál hogyan tudom elhelyezni a követő kódot minden oldalon?
    Sima egyszerű html honlapnál meg tudom csinálni, de WordPress-nél még nem csináltam.

    Válaszod előre is köszönöm!

  7. Kis Dani szerint:

    Szia!

    Nagyon hasznos cikk, szerintem ez alapján bárki be tudja állítani.
    Mi már használjuk is. A legfontosabb adatok szerintem a látogatók száma, melyik városban nézik legtöbben, visszafordulási arány, kilépési oldlak (miért lépnek ki, fontos, hogy javítsuk azt az oldalt)…
    Minden nap használjuk, folyamatosan be van kapcsolva, ajánlom mindenkinek.

    Üdv: Dani

    • Köszi. 🙂

      Kicsit cégfüggő, hogy mit érdemes figyelni. A célok beállítását én feltétlenül javaslom, sokat segít abban, hogy az ember megértse, mi történik a honlapján. 🙂

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!