A honlap látogatottság mérés azt jelenti, hogy valamilyen szoftver segítségével a honlap tulajdonosa (vagy külső szereplők, pl. hirdetők, marketing tanácsadók, keresőoptimalizálók) képes mérni, hogy hányan nézték meg egy nap vagy egy héten a honlapját, azok hány oldalt néztek, mennyi időt töltöttek a honlapon stb.
A honlap látogatottság mérésre sok eszköz van, Magyarországon talán a legelterjedtebb a Google Analytics (magyarul Google Elemzések). Ez teljesen ingyenes, magyar nyelven is elérhető, és mindenféle adatot képes mérni, amit egy átlagos kis- és középvállalkozás szeretne tudni a honlapja látogatottságával kapcsolatban, sokszor még többet is.
Google Analytics belépés
Következő lépésként a Google Analytics programnak hozzá kell férnie a honlapodhoz, hogy mérhesse a látogatásokat. Ehhez a honlapod oldalain el kell helyezned egy rövid kódot, ami aztán minden alkalommal aktiválódik, amikor egy látogató megnézi az oldaladat. Ez a kis kód értesíti az Analyticset, az méri az adatokat és ha belépsz könnyen megnézheted a látogatottsági adatokat.
Miután beléptél az Analyticsbe, a jobb fölső sarokban, a narancssárga sávban találsz egy „Adminisztrálás” gombot. Kattints erre, és megkapod a „Fiókkezelés” menüt. Az Analyticsben több szinten csoportosíthatod a honlapjaidat. Ezek közül a fiók a legmagasabb, egy fiók alá több honlapot is szervezhetsz. A legtöbb esetben egyetlen fiókkal tökéletesen tudsz működni, több fióknak akkor van haszna, ha pl. több cég honlapjait menedzseled. A fiókot már létrehoztad, válaszd ki és kattints rá.
Hátravan még egy nagyon fontos lépés, ez pedig a követőkód elhelyezése a saját honlapodon. Fontos, hogy amíg ez nincs ott, addig az Analytics semmit sem fog tudni mérni.
Ha hozzáadtad a tulajdont, a Google felajánlja neked a kódot, amit egyszerűen ki tudsz másolni. Itt van néhány kérdés, pl. egyetlen domain vagy több domain aldomainel. Én azt javaslom, ha nem érted ne foglalkozz. A kis- és középvállalkozások többségének tökéletes az alap beállítás, az „Egyetlen domain”, és ha ennél bonyolultabb a honlapod struktúrája, akkor egyébként is javaslom megkérni a fejlesztőt, hogy állítsa be a követő kódot.
Az oldal alján van egy „Illessze be ezt a kódot a webhelyére” rész, és ott a kis ablakban találod a kódot a között. Ez a kód értesíti minden egyes behíváskor az Analyticset, hogy valaki a honlapodra látogatott. Ahhoz, hogy rendesen működjön, a honlapod minden oldalára el kell helyezned, mégpedig a <head> és </head> html címkék közé (angolul a head azt jelenti, hogy fej, a honlapod kódjában e között a két címke között találhatók olyan információk, amiknek nagy részét a látogató nem látja, de a böngészőnek, vagy pl. az Analyticsnek szükségük van rájuk).
Na ez már lehet kínai, de ne foglalkozz vele. Ha nem érted, akkor azt javaslom, hogy ne is te rakd be ezt a kódot. Küldd át e-mailen a fejlesztődnek, és kérd meg, hogy tegye be ő. Semmi titkos nincs benne, nyugodtan mehet e-mailben, úgyis mindenki láthatja ezt a kódot, aki kicsit ért az internethez és felmegy a honlapodra. A fejlesztőnek ez kb. fél perces munka.
Egy kis technikai szünet: Fontos, hogy a elemek közé tegye a fejlesztőd ezt a kódot, még ha esetleg tiltakozik is – hallottam már ilyet ugyanis. Egyrészt a Google ezt kéri, és csak jobban értenek a saját kódjukhoz, mint az egyszeri programozó. Másrészt most már az Analytics újfajta kódját éred el, ami a háttérben töltődik be, gyorsabbá téve ezzel a honlapod betöltődését a felhasználó számítógépén. Harmadrészt lehetnek olyan egyéb helyzetek, pl. más Google termékek azonosítása, amikor csak a megfelelően, a fejrészben elhelyezett kódot fogadja el a Google.
Ez a követő kód egyébként így néz ki, az XXXXXXX helyén a saját azonosító számoddal:
Ha sikerült beállítanod a honlap látogatottság mérést az Analyticsben, egy idő után elkezdheted az adatok elemzését. Mivel adatot gyűjteni csak a beállítás után kezd, és egy látogatottsági adatot általában minimum heti szinten érdemes elemezni, ezért legalább egy hetet kell várnod ahhoz, hogy értékelhető adataid legyenek.
Az Analytics egy szerteágazó program, amit a Google-től megszokott módon folyamatosan fejlesztenek. A bemutatása ezen a szinten lehetetlen, két módszert javaslok a megismerésére. Az egyik egyszerűen a kattintgatós verzió. Nézd meg a jelentéseket, grafikonokat, viszonylag egyértelműen rá lehet jönni, hogy mi mit jelent. A másik a súgó használata, ami néha kicsit nehézkesen értelmezhető, de mégis jó támpontokat ad.
Ebben a két videóban egy kis segítséget adok abban, hogy hogyan ne vessz el a részletekben, és lásd a fától az erdőt:
Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!
Most jutottam el addig, hogy a honlapomba Analytics kódot illesszek be. Oktatással foglalkozom, hat nagy csoportban vannak tanfolyamaim, 6 landing oldallal. Ezek mindegyikéhez generáltam kódot (de beilleszteni még nem tudom) WP Avada az oldal. Jó ez így, kell oldalanként a kód? Bővítményt tegyek rá és azzal illesszem be, vagy a head részbe másoljam be a kódsort? (amiről gőzöm sincs, hol találom, csak hallottam róla, mint Colombo feleségéről)
Köszönöm a segítséget!
Nem kell oldalanként, domainenként elég egy követőkód. Sokféle módon be lehet tenni a kódot 🙂 , mostanában én a Google Site Kit bővítményt ajánlom erre.
Sziasztok,
Tudnátok abban segíteni, hogy hogyan tudom mérni, hogy mennyien kattintottak egy cikkben egy hivatkozásra, ami más honlapra irányul?
Előre is nagyon köszi
Tamás
Ezs megoldható, de külön kódot kell hozzá alkalmazni, magát a kattintást is mérni kell. Ez az esetek többségében programozói munkát jelent.
Legalabb 4 orat toltottem el a website verification megoldasaval, ez vegul sikerult, de nem mondhatom, hogy most mar minden vilagos, sot, nehez kuzdelem….azt hiszem ilyen rovid magyarazat mint ez a cikk nem eleg nekem ehhez, bar a szandekot ertekelem es koszonom.
Sziasztok!
Elvégeztem amit Balázs ír, de valamiért nekem az egész angolul van, és azért nem beszélek anyanyelvi szinten angolul. Nem lehetne ezt átállítani valahogyan?
Előre is köszönöm.
Kriszti
Jobb fölső sarokban a fogaskerék ikonnál lehet a nyelvet beállítani.
Vagy az url-ben ezt:
?hl=en
írd át erre:
?hl=hu
Hasznos cikk a kezdőknek.
Ugyanakkor a kódot lehet frissíteni kell, mert nekem az jelenik meg, hogy a Google Analytics megszűnt béta verziónak lenni, illetve ezzel együtt a kód is változott, és a Universal Analytics nevet használják. Gondolom másoknál is így van/lesz…
Szia!
WordPress blogomnál hogyan tudom elhelyezni a követő kódot minden oldalon?
Sima egyszerű html honlapnál meg tudom csinálni, de WordPress-nél még nem csináltam.
Válaszod előre is köszönöm!
Ha nem akarsz a kódba belenyúlni, akkor én ehhez a „Google Analytics for WordPress” bővítményt javaslom, amit egyébként ugyanaz a holland Yoast írt, aki az általam és mások által is annyira szeretett WordPress SEO Plugint.
Szia!
Nagyon hasznos cikk, szerintem ez alapján bárki be tudja állítani.
Mi már használjuk is. A legfontosabb adatok szerintem a látogatók száma, melyik városban nézik legtöbben, visszafordulási arány, kilépési oldlak (miért lépnek ki, fontos, hogy javítsuk azt az oldalt)…
Minden nap használjuk, folyamatosan be van kapcsolva, ajánlom mindenkinek.
Üdv: Dani
Köszi. 🙂
Kicsit cégfüggő, hogy mit érdemes figyelni. A célok beállítását én feltétlenül javaslom, sokat segít abban, hogy az ember megértse, mi történik a honlapján. 🙂