A YouTube, mint bevételi eszköz?

Utolsó frissítés: · Szerző: · Passzív jövedelem · Nincs hozzászólás

Nemrégiben rákaptam egy első hallásra akár meglepőnek tűnő szokásra: szórakozásként olyan videókat nézek a YouTube-on, ahol online városépítős játékokkal játszanak – vagyis várost építenek mások. De egyáltalán van-e ilyen? És ha igen, kinek és miért éri ez meg?

Először is a háttér röviden. Nem vagyok az a nagyon játszós fajta a számítógépen, a városépítős játékok viszont mindig megfogtak.

Történt mostanában, hogy kerestem valami új játékot, mert az elmúlt években ebből a szempontból eléggé unalmas volt a piaci kínálat. Így bukkantam néhány YouTube csatornára, ahol bemutatták az egyik 2015-ös újdonságot (Cities: Skylines), és gondoltam megnézem, mi is ez és hogyan játsszák. Hát ott ragadtam.

A kérdést persze joggal teszed fel – mint ahogy volt is, aki a családomban ezt feltette: van, aki ezt nézi, hogy más hogyan játszik a gépén? A válasz pedig egyértelmű, és ezért is született erről egy egész cikk: van. Nagyon is, hogy van. Nem is kevesen, hiszen léteznek sokmilliós feliratkozószámmal rendelkező „játszós” csatornák, ahol akár egyetlen videót – ahol tényleg nincs más, csak 40-50 percen keresztül valaki felveszi, ahogy játszik – több százezren néznek végig.

Videós képzés banner

OK Balázs, mutasd a pénzt!

Ez eddig szépen hangzik, de hol a pénz és mennyi van benne? Egyáltalán van-e pénz benne?

Nézd meg karácsonyi akciónkat:

Honlapra Fel! Karácsonyi Online Marketing Csomag banner

Ennek gondoltam, hogy utánajárok, és nem is kizárólag a számítógépes játékokra koncentrálva, hanem kicsit általánosabban arra, hogy milyen üzleti modellt lehet vajon építeni aköré – ha lehet egyáltalán – hogy az ember a hobbijáról videókat posztol a YouTube-ra?

Egyáltalán van pénz a YouTube-ban?

Ez a cikk persze nem az extremitásokról szeretne szólni. Azt mindannyian tudjuk, hogy egy-két kiemelkedő eredmény minden területen születhet, és általában születik is. De ebből még nem szabad az adott területre való általános megállapítást tennünk.

Vagyis nem azt szerettem volna megvizsgálni, hogy mit tud ebből kihozni az a néhány csatorna, akik tényleg milliósra duzzasztották a rajongói táborukat, hanem hogy van-e értelme üzleti szempontból egy ilyen csatorna indításába – és persze nem csak az online játék, hanem bármilyen hobbi jellegű piacon – hobbi jelleggel belekezdeni.

Mert alapvetően hobbiról van szó, és nem kell attól tartani, hogy a több milliós nézettséget elérő srácok bármennyivel is kevesebbet játszanának, ha nem tudnák a videókat megosztani. De a figyelmemet azért igencsak megfogta egy mondat, amit az egyik játékostól hallottam. Valahogy így hangzott, ha nem is szó szerint: „Bocsánat, hogy ilyen régen jelentkeztem. Tudom, hogy ez a munkám, de beteg voltam én is és az egész családom.

Szóval ha valakinek ez a munkája, vagy legalábbis így tekint rá, akkor valahol kell, hogy legyen a dologban pénz. De hol, és mennyi?

Mások a számok!

Még mielőtt azt gondolnád, hogy na akkor nekiállsz YouTube videókat forgatni, és majd ebből megélni, akkor van egy rossz hírem. Mint minden mással kapcsolatban a neten, itt szerintem hatványozottan igaz, hogy angol nyelvterületen nagyságrenddel nagyobb nézettségi számokat lehet elérni. Mert igaz, hogy van néhány magyar videó és csatorna is, amelyik milliós nézettségig tud eljutni, de angolul egyáltalán nem ritkák a sok százezres videó nézettségek, sorozatban, kisebb csatornáktól.

Nézd meg karácsonyi akciónkat:

Honlapra Fel! Karácsonyi Online Marketing Csomag banner

Ami pedig a bevételeket illeti, az első ami az embernek eszébe jut, a reklám. Ha felhasználóként folyamatosan az orrunkba nyomva jelennek meg a reklámok a YouTube-on, akkor valószínűleg ez legalább egy jövedelemforrás – majd meglátod, van még! – a YoutTube-ozók számára. De vajon mennyit lehet ezzel keresni?

Vajon mennyit lehet keresni a YouTube-bal?

A kérdésre nincs egyértelmű válasz. Már csak azért sem, mert ebben – ahogy általában ebben a rovatban – nem a saját tapasztalatomat osztom meg veled, tehát nem tudok még csak konkrét példát sem mondani.

Másrészt a témának utánaolvasva a helyzet hasonló az AdSense hirdetésekhez, vagy tulajdonképpen bármilyen online megjelenés vagy kattintás alapú hirdetéshez. Hogy ugyanis nincs egyetlen szám, amivel a bevétel leírható lenne. Ez nagyon sok mindentől függ, és ez a videók esetében is igaz.

A leggyakoribb mérőszám a hirdetések esetében mégis az ezer megtekintésre eső bevétel. Ez amolyan átlag, amiből talán ki lehet indulni. Természetesen hatalmas különbségek lehetnek, mint ahogy vannak például a kattintás alapú hirdetések között.

Talán a többségetek ezen a piacon a hirdetői oldalon van, de én a megjelentetői oldalról el tudom mondani, hogy általában 3-4-szeres különbség van egy alacsony bevételi kategóriájú honlap (pl. főzős honlap) és egy magas, jól célzott honlap (pl. fogyókúra) között. Vagyis ha százan kattintanak az egyiken és százan a másikon is, a második 3-4-szer annyi pénzt fog hozni átlagban.

Ugyanez a 3-4-szeres szorzó igaz a magyar-angol honlapok vonatkozásában. Vagyis ugyanazon a célpiacon egy angol nyelvterületre célzó honlap általában 3-4-szer annyi pénzt csinál megjelenésenként. Tájékoztató számokért lásd a mellékelt képernyőkivágást a saját AdSense fiókomból.

Akár 10-szeres különbség egy-egy honlap hirdetési hatékonysága között. Page RPM: ezer oldalletöltésre jutó bevétel; Impression RPM: ezer hirdetés megjelenésre jutó bevétel.

Mennyi pénz lehet a videókban?

A videóknál a leginkább használatos mérőszám az ezer megtekintésre eső bevétel, és a fellelhető adatok tanúsága szerint az is a fentiekhez hasonló szórást mutat. A gyengébb, és esetleg tartalomban is össze-vissza szóró csatornák jó eséllyel nem keresnek többet 1 dollárnál ezer megtekintésenként, míg az átlag valahol 5-10 dollár között lehet, de találtam olyan online marketingest, aki 40 dolláros bevétellel büszkélkedik minden ezer megtekintésre. (Megjegyzés: ezek az adatok, ahogy a cikk nagy része, angol nyelvterületre célzó csatornákról szól, ahol a fentieek szerint a magyarnál minimum 3-4-szer magasabb bevétel érhető el megtekintésre vetítve.)

Ha az 5 dolláros átlagos árral számolunk tovább, akkor ez azt jelenti, hogy egy 100 ezres nézettségű videó nagyjából 500 dollár bevételt generál a készítőjének. Ami első hallásra nem rossz, de azért ha kicsit jobban elmélyedünk a dologban, akkor talán még így sem a világ legnagyobb üzleti ötlete.

Mennyi pénz van a videókban?

Tegyük hozzá először is, hogy százezres nézettséget nagyon nem könnyű elérni, még angol nyelvterületen sem. Ez nem az a játék, ahol az ember egyik nap úgy ébred, hogy YouTube videókat fog gyártani, és másnap megnézik százezren. Nagyon sok munka, nagyon sok idő van abban, ha egy csatorna ekkora nézettségre építi fel magát.

Másrészt itt egy-egy videóról beszélünk, és jó eséllyel a videó teljes élettartalma alatt. Vagyis ez az 500 dollár ami abból a videóból jön, és kész. Ha csak az USA átlagjövedelmét (ez kb. évi 30.000 dollár) szeretné valaki ebből kivenni, akkor ahhoz is egy évben 60 darab ekkora nézettségű videót kell legyártania, ami rögtön még egy szinttel nehezebbé teszi a dolgot.

És ez a jövedelem talán magyar szemmel kívánatosnak tűnhet, de ne felejtsük el, hogy ez az a nagyságrend, ami itthon a 246.000 Forintos átlagfizetés. Vagyis ez messze van az álom jövedelemtől, és gyanítom, hogy senki sem ezzel a bevételi tervvel kezd neki egy YouTube csatorna pénzzé tételébe.

Harmadrészt itt eddig csak a bevételekről beszéltünk, és egy videó készítésénél igenis lehetnek költségek. Nem az online játékos videókra gondolok, ott nem hiszem, hogy lényegesen megdobná a játékokhoz amúgy is keményen szükséges hardver felszerelés költségét a videózás.

Bár azt is meg kell jegyeznem, hogy azért a százezres vagy milliós nézettségű csatornák produkcióján már nagyon látszik, hogy általában nem összecsapott videók. De nagyon sok más területen bizony könnyen elszalad legalább pár száz dolláros nagyságrendbe egy-egy videó készítési költsége, és akkor még természetesen egyáltalán nem beszélünk professzionális anyagról, csak mondjuk egy kicsit igényesebb vágásról.

A YouTube videóknál különösen fontosak a nagyságrendek

Sőt, ami talán a leglényegesebb, hogy itt különösen fontosak a nagyságrendek, amik hatalmas különbséget jelentenek. Ha ugyanis százezer megtekintésre 500 dollár bevételt veszünk, akkor tízezerre 50-et, ezerre 5-öt, egymillióra pedig ötezret számolhatunk.

Ugye érzed, hogy az 5 dollár a vicc kategória, ha bevétel oldalról nézzük, az ötezer dollárt hozó egyetlen videó pedig már amerikai szemmel is igen jól hangzik?! Vagyis nagyon nem mindegy, hogy az ember hol van ezeken a nagyságrendeken belül.

És a százezres nézettséghez nagyon úgy tűnik, hogy valami egyedit kell produkálni angol nyelvterületen is, még ha nem is tartalmi, de marketing szempontból. Ez az a bizonyos kívánatos „vírus” hatás, ami egy csatornát képes naggyá tenni, és amit az ember ha nem tud legalább egyszer valahogy elérni, akkor még az 5 dollár is sokszor csak álom marad.

További lehetőségek

De ahogy a Disney sem feltétlenül a filmjeiből csinálja a legtöbb bevételét, ugyanígy igaz ez a kemény YouTuberekre. Az egyik lehetőség a szponzorálás, ami a videók előtt vagy közben megjelenő reklámoknak egy kifinomult, irányított változata. Nem elképzelhetetlen ugyanis, hogy a videó készítőjének ajánlásával, kifejezetten a célpiacnak szánt hirdetés megjelenítéséért akár önmagában több pénzt képes valaki egy videóból kihozni, mint a reklámokból. Hozzá kell tenni, hogy ez azonban kizárólag a nagyok játéka.

Az ajándéktárgyak – bögrék, pólók, miegymás – már a közepes nézettségű videósoknál is megjelennek. Természetesen erre vonatkozóan semmilyen konkrét adatot nem lehet találni, így még csak tippelgetésbe sem szeretnék belemenni. De valószínűleg itt is igaz, mint ahogy az egész YouTube témában, vagy akár az egész online marketing területén, hogy minél ismertebb, minél nagyobb név valaki, annál nagyobb összeget, mégpedig nagy valószínűséggel hatványozottan nagyobb összeget képes az ilyen kiegészítő tevékenységekből is kihozni.

A Disney sem feltétlenül a filmjeiből csinálja a legtöbb bevételét

Végül pedig van még egy lehetőség, amelyet az én tapasztalatom szerint inkább a kisebb vagy legfeljebb közepes „játékosok” használnak ki. Ez pedig a közvetlen szponzorálás, patronálás lehetősége. Ennek leggyakoribb eszköze a Patreon, amely tulajdonképpen összekapcsolja a kreatív anyagokat gyártó és azokat élvező felhasználókat, havi támogatási rendszerben. Sokan hajlandóak ugyanis azért havonta egy kisebb összeget fizetni, hogy támogassák ezzel egyik kedvenc tartalomkészítőjüket.

Ami ennek az előnye a mi szempontunkból, hogy a Patreon honlapján nyilvánosan meg lehet nézni, hogy melyik YouTube csatorna mekkora havi támogatást szedett össze. De még mielőtt azt gondolnád, hogy na akkor ez az irány, itt a nagy pénz, el kell, hogy keserítselek. Jó pár csatorna feliratkozói és havi támogatási adatait összehasonlítva az látszik, hogy általában 1 és 10 dollár között van a havi támogatási összeg, ezer feliratkozóra vetítve. Ez pedig végképp nem egy nagy bevétel, ha azt vesszük, hogy a 100.000 feliratkozó már a YouTube által is postán kiküldött ezüst plakettel elismert – vagyis nem mindennapi – teljesítmény.

Tanulság

Habár a YouTube rengeteg sztárt épített fel, a többség számára ezen a felületen nemcsak a milliós bevétel elérése marad örökre álom, de még egy jónak nevezhető átlag online bevétel megtermelése is. Az alapfelállás igaz, minden online „játékban” igazából az viszi a nagy pénzt, aki az egészet működteti. Mert amíg havi pár dollár szinte semminek tűnik egy videókészítő számára, úgy ezek az apró dollárok összeadódnak, és mind bevételt termelnek a YouTube számára. Megjegyzésként teszem hozzá, hogy a YouTube a reklámbevételek 45%-át teszi el, a maradékot kapja csak a videó készítője!

A YouTube-on is, mint bárhol máshol, valami kiemelkedőt kell nyújtani ahhoz, hogy az ember komolyabb bevételre számítson. És itt is vannak néhányan, akik tényleg milliós összegeket vesznek ki a rendszerből – dollárban és éves szinten –, de ez mindenben benne van, és egyáltalán nem tekinthető általánosnak.

Ugyanakkor talán más online lehetőségekhez képest itt még inkább fontosabb, hogy az ember márkát tudjon építeni, elköteleződést tudjon kreálni a nézői oldaláról, és még némi „vírus” hatás sem árt, legalább egyszer. Anélkül ugyanis az itt könnyen leírt, ám nagyon nehezen elérhető százezres vagy milliós feliratkozói és nézettségi számok még csak nagyságrendileg sem lesznek megközelíthetők.

Az viszi a nagy pénzt, aki az egészet működteti Kép: dandy@SketchPort

Hogyan tudsz te pézt keresni a Youtube-on?

Ez a cikk eredetileg 2015-ben jelent meg nyomtatásban a VIP újságunkban. A helyzet azóta sem sokat változott, talán az elérhető számok még kisebbek. Vagyis persze Magyarországon is lehet 1-1 csatornával jól keresni, de ez nem egy olyan vállalkozás, amibe bárkinek bármikor érdeemes belekezdeni.

Viszont a videózás, a videós tartalomkészítés igenis hatalmas lehetőségeket hordoz magában szó szerint minden vállalkozás számára, így a te számodra is!

Ennek a cikknek az eredeti megjelenése után indítottam be igazán a Honlapra Fel! YouTube csatornáját. Az eltelt bő két évben ez lett az egyik leglátogatottabb és legismertebb online marketing csatorna magyar nyelven. Majdnem 4 ezer feliratkozó, majdnem 400.000 megtekintés.

És habár ezek a számok eltörpülnek a nagy YouTube-erek számai mellett, ennek a csatornának más a célja. És ez az, amit te is ki tudsz használni, bármivel is foglalkozz!

Egy YouTube csatorna ugyanis hihetetlenül jó megjeelenési- és kommunikáicós lehetőség. Ha megismered a YouTube algoritmusainak titkát, akkor szinte folyamatosan te fogsz folyni a célpiacod csapjából – na jó, képernyőjéből. És a pénzt nem a reklámokból vagy YouTube szponzorációkból, hanem a saját márkád ismertségén és elismertségén keresztül a megemelkedett eladásból tudod csinálni.

A csatornánknak ugyanis a közvetlen (reklám) bevétele minimális, mégis nagyon erősen érezzük a pozitív hatását az eladásainkban.

Ha érdekel, hogyan lehet vállalkozóként bármilyen területen pénzt keresni videókból, nézd meg ezt az anyagot, tetszeni fog!

Videós képzés banner

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

Még nincs hozzászólás. Mondd el a véleményed!