Webáruház készítés

Utolsó frissítés: · Szerző: · Honlap készítés · 5 hozzászólás
Webáruház készítés

Egy webáruház készítésekor tudod mi a legfontosabb feladat? Hogy a végén a webáruházzal el tudj adni! És ez nem vicc. A vicc inkább az, hogy sajnos ezt sok webshop fejlesztő úgy tűnik, nem akarja tudomásul venni.

A minap egy konkrét példa kapcsán futottam bele abba, milyen apróságokon – vagy talán nem is apróságokon, de a fejlesztők szempontjából mégis gyakran elbagatellizált dolgokon – múlhat az, hogy egy webáruház jól működik-e vagy sem.

Pénzt akartam költeni. Nem is keveset. Egy új laptopot akartam venni, vagyis mondjuk úgy, hogy az átlagos magyar webáruház kosárértéknek szerintem minimum a hússzorosát letenni az asztalra. És azonnal – nem nézelődni, gondolkodni, időt húzni mentem fel a netre. A pénz félre volt téve, egyszerűen csak meg akartam találni a nekem legjobb ajánlatot.

És tudod mi a vicc? Nem volt egyszerű. Sőt – de ez majd derüljön ki a cikkből. Igyekeztem itt ugyanis neked értékesítési nézőpontból összeszedni azt, hogy a webáruház készítés során legalább milyen pontokra figyelj!

Webáruház készítés: a dizájn akkor nem fontos?

Nem, egyáltalán nem szeretnék ilyet mondani. De van legalább két okom arra, hogy most ebben a cikkben a dizájnt igazából egy kicsit hátrasoroljam:

Google Analytics online videó tanfolyam banner
  1. Én személy szerint nem vagyok dizájner. Nem akarok egy olyan témában tanácsot adni, amit felhasználói szinten művelek csak.
  2. Webáruház készítés terén ma a tapasztalatom szerint szinte mindenki a dizájnra fókuszál. Magyarul ebben a témában valószínűleg találsz elég írást az interneten.

Vagyis egy webáruház készítés során a dizájn pontosan úgy és annyira fontos, mint bármi másnál az életben. Legyen esztétikus a webshopod, mert egy esztétikus üzlettel több eladást tudsz csinálni (ez amúgy egy hagyományos bolt esetében is így van), mint egy igénytelennel.

De ne legyél álszerény! Egy webáruháznak az az elsődleges feladata, hogy eladjon, hogy bevételt és profitot csináljon neked. A dizájn nem kerülhet még a legkisebb mértékben sem ez elé a cél elé!

Aprópénz és növény

A webáruház célja a profit, és nem az önmagáért való dizájn kell, hogy legyen

Webáruház készítés: a fejlesztő vagy a vásárló az úr?

Ez a dizájn témakörének egy másik megközelítése – de sajnos a tapasztalatom szerint a legtöbb esetben a fenti kérdésre nem az a válasz, amit az ember logikusan először mondana.

Mert a webáruház készítés kapcsán nagyon sokszor a vásárló az utolsó. Előrébb van a fejlesztő saját meggyőződése (ami sajnos általában nem tényeken alapul), az esetleges technikai nemtudása (vagyis hogy egy funkcionalitást képtelen megoldani), és végül sokszor sajnos a megrendelő szintén nem tényeken vagy tapasztalaton alapuló elképzelése.

Mire gondolok? Hadd illusztráljam ezt néhány példával a továbbiakban. Nem szeretném azt mondani, hogy csak ezek a szempontok a lényegesek egy webáruház tervezésekor vagy készítésekor, de igyekeztem és igyekszem itt összeszedni minden negatív és pozitív tapasztalatot a témában.

Fejlesztő

A fejlesztői gondolkodás általában nem fog a webáruházadba több vevőt hozni

Webáruház készítés: a belső kereső

Belső kereső példa

Belső kereső

A belső kereső szinte az egyik legfontosabb kellene hogy legyen minden olyan honlap esetében, ahol van legalább 20 db cikk (pl. blogok esetében) vagy termék (pl. webáruház esetében). Márpedig a webshopok szinte kizárólag ebbe a kategóriába esnek.

Nézd meg ezt a videót:

Mi a baj a Google Analytics-szel?

Belső kereső egyszerűen az a kis mező a honlapodon, ahová a látogató – a honlapot nem elhagyva – be tudja írni, amit ott keres, és a te saját kínálatodból kap találatokat.

Webáruház belső kereső: a rossz példa

Na most ez volt az a pont, amikor igazán fogtam a fejemet. A fent említett laptopos példában ugyanis az amúgy nagyon segítőkész ügyfélszolgálatos hölgy az általam elmondott paraméterek alapján ajánlott egy laptopot. Én nem voltam vele teljesen megelégedve, ezért meg akartam nézni a részleteket. Beírtam a webshop keresőjébe a laptop típusát, amit az ügyfélszolgálatos adott meg, és ez a nem annyira vásárlásra inspiráló üzenet fogadott:

Belső kereső rossz minta: "A keresett kifejezésre nincs találat"

Ezt nem szabadna látnom egy webáruházban

A belső kereső tekintetében az egyik alap hiba, amikor egyáltalán megadjuk a lehetőséget arra, hogy “nincs találat”. Tudom, hogy egy informatikus vagy egy programozó számára a keresés az sztringek (vagyis pl. szavak, karakterek) összehasonlítása, és ha a szerencsétlen látogató elír egy betűt, akkor verje a fejét a falba mert nem tudott odafigyelni, és majd jól megmutatjuk neki, hogy márpedig amit ő írt, az abban a pontos formában nem létezik.

De egy webáruház nem egy programozói feladat. Ahogy a hagyományos üzletben sem a kőműves fogja megmondani, hogy hová kerüljön a pénztárgép, úgy nem a programozó feladata az, hogy a nemtudása eredményeként a te jövőbeni eladásaidat csökkentse!

Egyszerűen marketing szempontból nem engedhető meg, hogy a látogató ne kapjon találatot. Gondolj bele! Ott van az üzletedben, valószínűleg pénzt akar költeni, és akkor az egyetlen válasz amit kap, az ez: “Nincs“. Szerinted mennyi az esélye, hogy majd türelmesen megnézi, nem írta-e el a termék nevét, vagy majd keres mást magának? Ehelyett nem valószínűbb, hogy egyszerűen fogja magát, és megnéz egy másik üzletet, vagy beírja a Google-be, ami – nem véletlenül – mindig ad találatokat, még totálisan elírt keresés esetén is?!

Bármilyen webáruház megoldást keresel, a minimum, hogy nézd meg a döntésed előtt egy példán, hogy hogyan működik, mennyire “hülyebiztos” a belső keresője!

Webáruház belső kereső: a jó példa

Tudom, egy igazán jó keresőt lefejleszteni nem egyszerű feladat. Nem véletlen, hogy a Google ennyire stabilan piacvezető tud lenni a saját területén.

De ma már egy belső keresőnek legalább két feltételnek meg kellene felelnie:

  • Egészen extrém esetektől eltekintve mindig adjon eredményeket. Ne hagyd elmenni a vásárlót csak azért, mert valamit rosszul írt be!
  • A vásárló feltételezett preferenciája, és ne valami elvont informatikai egyezés, vagy uram bocsá’ ár alapján rendezze a találatokat (az árról majd lásd még később).

Kifejezett előny az, ha – a Google-höz hasonlóan – például már a begépelés során megadod a lehetséges találatokat, ami segít akár az elgépeléseket is kezelni. Itt például még kis képeket is felhoznak gépelés közben:

Belső kereső jó minta - ajánlásokkal

Ez egy jól működő belső kereső

Webáruház fejlesztés: Termékkategóriák, opciók stb.

Kicsit a belső kereséshez hasonlít ez is, amikor ugyanis az – általában oldalsávban elhelyezett – belső linkekből, opciókból tud választani az ember. Mondjuk ki tudod választani, hogy laptopot vagy monitort akarsz venni, vagy be tudod ikszelni, hogy éppen mekkorát.

És akkor hadd jöjjön itt is egy nagyon durva történet! Ha bárkit megkérdezel, informatikában engem valószínűleg járatosnak tart. Tehát valószínűleg laptop vásárlásakor képzettebb webáruház látogató vagyok, mint egy webshop átlagos vásárlója (ezt csak úgy értsd, hogy több honlap hiba ellenére is el fognak tudni nekem adni).

Azt viszont be kell vallanom, hogy laptopot nagyjából max. 10 évente vásárolok. Egyszerűen nem szeretem – csak a SEO tanfolyamomhoz és a többi személyes képzéshez van rá szükségem.

Vagyis fogalmam sem volt igazából, hogy mekkora monitor méretek vannak, és amikor megláttam ezt a képet az oldalsávban, akkor egyszerűen eszembe sem jutott, hogy itt a kis mezőn belül még legörgethetnék, és akkor lenne ott egy 15,6″-os monitor méret is. Egyszerűen bejelöltem a 14-est, mondván biztos az a legnagyobb.

Webáruház szűrő-görgető

Hol van amit keresek?

És ha most szőke nőzöl, akkor a rossz hírem az, hogy majd az a konkurensed, aki hajlandó a webshopját úgy kialakítani, hogy azon azonnal, bármiféle képzettség vagy technikai ismeret nélkül minden látogató megtalálja amit keres, majd ő fog eladni, amikor te éppen nem.

Ne akard, ne várd el, hogy a látogatód gondolkozzon! Neki nem az a feladata – ő a pénzt fogja adni. A te feladatod, hogy gondolkozz – lehetőleg már a webáruház tervezésekor és készítésekor – és úgy alakítsd ki a webshopot, hogy ne legyen kérdés senki számára sem, hogy mit hol és hogyan talál meg.

Webáruház készítés: biztos, hogy az ár a legfontosabb?

Olyan ez az üzleti világ itt Magyarországon, mintha mindenki csak az árral törődne. Legalábbis amikor a vállalkozói gondolkodásmódot próbálja megérteni az ember. Pedig ez nem igaz. Ha így lenne, akkor miért adnának el annyi Apple terméket itthon is?

Apple egér

Ha csak az ár számítana, ebből egy darabot sem adnának el

Mégis, a legtöbb webáruházban azt látom, hogy alapból az ár szerint vannak rendezve a termékek, mégpedig az olcsótól a drágáig.

Végiggondoltad már, hogy mit jelent ez a vásárló számára?

Egyszerűen úgy tűnik, hogy el sem akarod adni a drágább termékedet. Vagy még csak nem is hiszel abban, hogy lesz aki megveszi.

Az említett laptop esetében – még ha már sikeresen kiválasztottam a megfelelő monitor méretet is – 1041 találat volt, összesen 87 oldalon felsorolva. Ha csak 200.000 Ft-ot el akarok költeni egy gépre, már akkor is meg kell küzdenem a lapozgatással, hogy egyáltalán megtaláljam a nagyságrendet, amit keresek!

Ha nincs jobb ötleted, akkor rendezd egyszerűen aszerint sorba a termékeidet, hogy miből adtál el a legtöbbet. Hidd el, a konkrét, megfogható adatok alapján való cégvezetés vagy marketing soha nem fog gondot okozni! Márpedig mi lehet annál konkrétabb, mint aminek az ellenértéke már a bankszámládon van?!

Webáruház készítés: bejelentkezés vagy nem bejelentkezés?

Azt gondoltam, talán ez ma már, 2015-ben nem téma. Vagyis hogy ne akarjuk a felhasználó minden adatát azonnal elkérni, mert ha nem akarja, úgysem adja meg. De persze akkor vásárolni sem fog – ha nem hagyjuk neki, és ez utóbbi alapigazság miatt reméltem, hogy ilyen már rég nincs. De kiderült, hogy mégis van.

Az emberek meg vannak zavarodva ezzel a dologgal, hogy ugyanis a személyes adataik megadása. Ezt el kell fogdani. Én nem értek egyet vele – semmi bajom nincs azzal, hogy megadjam valakinek az email címemet – de a vásárlóid többségének igen.

Vagyis ne kérj el tőlük csak azért egy személyes adatot, hogy elkérd. Igen, jól olvastad. Ha nincs ennek nagyon határozott, logikus – és szintén lehetőleg adatokkal alátámasztott – indoka, akkor ne kérd el az email címüket vagy a cipőméretüket.

Márpedig amit itt találtam, az olyan volt, mint mondjuk 5-8 évet visszautazni az időben. Ugyanis még ahhoz is bejelentkezést kért a webáruház, hogy egyáltalán kívánságlistára tegyem a terméket. Ugyan miért? Miért adjam meg az email címemet bárkinek csak azért, hogy egy terméknél beikszelhessem, hogy tetszik? Ennek mondjuk marketing oka lehet – szólni a kedves potenciális vásárlóak, hogy még mindig itt van a kedvenc termék nálunk, mert nem vette meg – de a helyzet az, hogy erre is vannak ma már okosabb megoldások, pl. egy ügyes kis remarketing.

Jelentkezz be a kívánságlista kezeléséhez

Nem annyira pozitív üzenet

És hogy a konkrét esetben mennyire nem marketing lépésről volt szó, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy egyrészt semmilyen lehetőség nem volt a felvillanó figyelmeztető ablakon, ahonnan a bejelentkezés megoldható lett volna (vagyis ismét jó eséllyel a látogatók többsége egyszerűen odébbáll), másrészt amikor ezek után megpróbáltam regisztrálni, akkor a telefonszámomat de még a címemet is meg kellett volna adni ahhoz, hogy egyszerűen egy terméket a kedvencek közé tehessek. Bevallom, ez már nálam is sok volt – és kíváncsi lennék, hogy az adott webáruházban egyáltalán van-e olyan, aki ezt a funkciót ebben a formában használja.

Soha ne kérj el több adatot – főleg első körben – mint ami feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a vásárlódat vagy a potenciális vásárlódat professzionálisan kiszolgáld!

Webáruház felhasználói regisztráció

Erre vajon miért van szükség egy webáruházban? Név, cím, telefonszám, de még a cím neve (?!) is szükséges a kívánságlistára tételhez.

Webáruház készítés: a tartalom

Persze sokáig lehetne sorolni a rossz vagy jó példákat, és az eddigiek mindegyike egyértelműen a webáruház fejlesztési szakaszához tartozott.

De hadd említsek itt meg még egy dolgot, ami már egyértelműen nem a fejlesztő feladata, és mégis talán ez az, ami egyértelműen a legtöbbször hibádzik a webáruházaknál.

Ez pedig a tartalom. A hasznos, termékekre vonatkozó tartalom. Vagyis egész egyszerűen: mennyi és milyen hasznos információt találok meg a webáruházban, amikor arról döntök, hogy otthagyom-e a pénzem.

Klasszikusan keresőoptimalizálási szempontból szokás azt emlegetni, hogy ne csak a gyártó vagy a nagyker által megadott, minimális – és amúgy minden konkurens webáruházban teljesen azonos – információt tedd ki. És ha más indokból nem, legalább a Google szempontjából tedd meg, hogy írsz még róla valami hasznosat.

Könyv és tartalom (Nils Holgerson szobor)

Ahogy a könyvnél, a webáruháznál is a tartalom a fontos

De ha egy kicsit hajlandó vagy ennél továbbmenni – márpedig ha eddig elolvastad ezt a cikket, akkor biztos vagyok benne, hogy hajlandó vagy -, akkor kérlek tedd meg, hogy a várásló szempontjából is megnézed, vajon mit kellene még írnod a termékről?

A nézőpont nagyon egyszerű: ha mindenhol ugyanazt látom – géppel összeszedett, minimális információt -, akkor mi fogja eldönteni, hogy kinél vásárolok? Vagy miért kellene akkor nálad vásárolnom, ha máshol is pontosan ugyanazt a – gyenge, alapszintű – kiszolgálást kapom?

Nem tudok erre általános útmutatást adni. Minden piacon különböző, sőt még akár célcsoport függő is lehet, hogy mire van szükség. Csak a laptopoknál maradva, ha például informatikusoknak adsz főleg el, akkor valószínűleg az utolsó bit kódszámát is le kell írnod a webshopodban. Ha ezzel szemben nők az elsődleges célcsoportod, akkor inkább arra törekedj, hogy még a fehér különböző árnyalataira is lehessen keresni!

Adok inkább egy ennél egyszerűbb nézőpontot. Tedd ki a webáruházadba azt, amit elmondanál a termékről egy lehetséges vásárlónak, ha a fizikai üzletedbe térne be. Mert amúgy mi más is lenne egy webáruház, mint egy értékesítési felület, akárcsak a hagyományos üzleted?

Webáruház készítés: konkrét tippek

Webáruház készítésre nagyon sok megoldás van – és rengeteg szempontot figyelembe kell venni. Én itt bemutatom neked azt a néhány megoldást, amivel nem igazán tudsz csalódni:

  • WordPress + Woocommerce. Megvannak a maga korlátai, de egy akár ingyen is elindítható webáruház megoldásról van szó, ami nagyon sok szempontból (pl. keresőoptimalizálás) felülmúl itthon profinak kikiáltott rendszereket is.
  • Prestashop. Egy alapból szintén ingyenes webáruház megoldás, ami a WordPress + Woocommerce párosnál többre ad lehetőséget – de a kezelése, fejleszstése, beállítása is ennek megfelelően kicsit bonyolultabb.
  • Egyedi fejlesztés. A tapasztalatom szerint egy bizonyos webáruház méret fölött ez elkerülhetetlen. A motor akár lehet a fentiek egyike is, de kell, hogy egy igazán szakértő csapat testre szabja és optimalizálja a webáruházat. Ami fontos: kérj referenciákat, és ne a dizájnt nézd, hanem keresd fel a megadott webáruház üzemeltetőket, és járj utána, hogy mennyi bevételt csinálnak (akár ingyenesen elérhető céges bevételi adatokból, akár magánál a cégnél), mennyire elégedettak a webáruház megoldással.

Webáruház készítés tapasztalatok

Te milyen webáruházat használsz? Milyen tapatsztalataid vannak a webáruház készítéssel? Szívesen veszzük a véleményedet lent a hozzászólásoknál!

Címkék

·

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. Pap Ágnes szerint:

    A végéről lemaradt szerintem a bérelhető webshop, aminek ugyan szintén meg vannak a korlátai, de programozáshoz nem értők is klassz dolgokat tudnak belőle kihozni. Kezdőknek alapból ez ajánlanám, mert használat közben ki tud kristályosodni, hogy az egyedi fejlesztésben mire is lesz szüksége igazán és mire nem.

    • Nem maradt amúgy le, direkt hagytam ki. 🙂 Én mindent egybevetve nem tudom ajánlani a piacon elérhető webáruház bérlés lehetőséget jó szívvel.

      Az tény, hogy a teljesen egyedi fejlesztést csak akkor ajánlom, ha egyrészt megvan rá a keret (itt milliós tételekben érdemes gondolkodni, ha tényleg jót akar valaki), és pontosan tudod, hogy mit akarsz. De “gyakorolni” tökéletes egy WooCommerce is, ahhoz sem kell tudni programozni egy egyszeri 50-60 dollárért beszerezhető, jó prémium sablonnal.

  2. Kara Beatrix szerint:

    Köszönöm, nagyon hasznos volt. Főleg ez a mondat ütött nagyot nálam: “Tedd ki a webáruházadba azt, amit elmondanál a termékről egy lehetséges vásárlónak, ha a fizikai üzletedbe térne be.” – ezzel megint rengeteget segítettél.
    Bérelhető webshopot használok és mostanában értettem meg, miért mondogattad mindig, hogy a honlap készítésnél és főleg a kategóriakészítésnél nem használjuk ki a lehetőségeinket. Hozzáteszem, hogy sokszor a rendszer lehetőségeit sem.

    kb. 1 óra alatt vázoltam fel az új kategóriarendszerem, ami remélem nem csak megkülönböztető lesz a piacomon, hanem seo szempontjából is sokat fog segíteni. Mindenesetre már a vázlatolásnál rengeteg dologra döbbentem rá, amiről már szó volt az előadásaidon. pl. most már nem 2-5 db kulcsszóban tudok gondolkozni, találtam még legalább 60-at és ez még csak a kezdet…

    Egyszóval: KÖSZÖNÖM!
    (elnézést, hogy eltértem kicsit a témától)

  3. Szűcs Irén szerint:

    Azt hiszem hasznos lenne egy olyan tanfolyam, aminek az a neve, hogy Mielott nekifogsz…
    mert:
    – a legtobb fejleszto, vagy dizajner nem SEO szakember
    – a SEO szakember nem fejleszto (altalaban)
    Erre fel kellene keszulni, mielott az ember nekivag, egyebkent csak omlik a penz az utolagos korrekciokra:
    – miert nem lat a Google
    – miert nem adja ki a keresoben a termeket
    – miert fizettem en ezert ennyit, a kutya sem talalja meg
    – tanfolyamok
    – keresooptimalizalo emberkek (akik nem erzik a sajatjuknak, esetleg csak pillanatnyi sikert hoznak ugyan, de tobbet arthatnak hosszu tavon a “fekete” lepesekkel.)
    Utolag mindig nehezebb valamit SEO-zni, mint ha az ember elore tudna tervezni, hogy tenyleg mi is kell egy Webaruhaz hasznos mukodesehez.
    En elore tanulnek, es ezt tanacsolom mindenkinek, aki neki akar vagni. Ez utan tudja majd megfogalmazni a fejlesztonek, hogy mi az a minimum, ami feltetlenul kell ahhoz, hogy el is adjon az aruhaz.
    Koszonom a segitseget Balazs!

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!