Ha sikeres webshopot szeretnél üzemeltetni, akkor ma már mindenképpen foglalkoznod kell a webáruház keresőoptimalizálás alapvető módszereivel.
Az utóbbi időben egyre népszerűbbé vált az internetes vásárlás. Az emberek látják, hogy jól működik, megnőtt a bizalmuk.
Egyre több webshop indult el az útján, így nagyobb a verseny is.
Ha meg szeretnél jelenni a termékeiddel a Google első találatai között, akkor érdemes egy kis időt szánnod a webáruház SEO módszereinek elsajátítására. Ha sikeresen alkalmazod a módszereket, akkor kevesebbet kell majd költened hirdetésekre, több vásárlód és bevételed lehet.
Nézzük meg, hogy mire kell figyelned, és mit kell elkerülnöd ahhoz, hogy a webshopodat szeressék a látogatók, így a Google is!
Itt találod a főbb témaköröket:
Az alábbi linkekre kattintva az oldal megfelelő fejezetéhez juthatsz:
- 1. Egy tanulságos példa webáruház keresőoptimalizáláshoz
- 2. A honlap témája
- 3. Felhasználói élmény
- 4. Kulcsszókutatás
- 5. A termékoldal keresőoptimalizálása
- 6. A kategória oldalak keresőoptimalizálása
- 7. A webáruház motorja
- 8. Webshop linképítés, közösségi média
- 9. Webshop keresőoptimalizálás tanfolyam
Webáruház keresőoptimalizálás – egy tanulságos példa
Nemrégiben egy különleges lisztet, tönkölybúza kenyérlisztet szerettem volna vásárolni. Rákerestem a Google-ben. Egy árösszehasonlító oldalnak köszönhetően rábukkantam néhány helyre, ahol meg lehetett rendelni ezt a terméket. Boldogan rá is kattintottam arra, ahol a legolcsóbb volt. De amit a webáruházban láttam, az nem nyerte el a bizalmamat…
Először úgy tűnt, hogy a menüpontok alapján abban a webshopban főként orvostechnikai eszközöket, pl. lázmérőket, inhalátorokat árulnak. Legalábbis más menüpontot nem találtam az oldal jól látható részein. Kicsit furcsán hatott ebben a webáruházban a kenyérlisztes termékoldal… Az összevisszaság hatását keltette bennem még akkor is, ha valahogy a lázmérő és a kenyérliszt is kötődik az egészség témaköréhez.
Ami még zavart, hogy elsőre nem láttam semmilyen használható navigációs útvonalat. Pedig szerettem volna tudni, hogy találhatok-e még másfajta lisztet is ott. (Aztán nagy nehezen rábukkantam más típusú lisztekre is.)
Ha nem lett volna olyan nagy ritkaság a tönkölybúza kenyérliszt, szinte rögtön ki is léptem volna onnan, és máshol próbáltam volna megkeresni a terméket. Nekem úgy tűnt, hogy elhanyagolják azt a webshopot.
Mi ebből a tanulság a webáruház SEO szempontjából?
Kettő is van: az egyik, amit úgy nevezhetünk röviden: „a webshop témája”.
A másik pedig a jó felhasználói élményre való törekvés: legyen jól átlátható az oldal, segítse a látogatót a tájékozódásban.
Alapszabály: amit a látogatók nem szeretnek, azt a Google sem.
A honlap témája webáruház esetén
Mielőtt bármilyen SEO trükkön gondolkodnánk – de még a webáruház felépítése előtt – meg kell határozni, hogy mi legyen a honlap témája.
Ahogy a többi típusú weboldal keresőoptimalizálása esetén is igaz: a Google nem szereti, ha a tartalom túlzottan elkalandozik a honlap fő témájától. Így kevésbé tűnik professzionálisnak a honlap.
Ugyanez igaz a webshopokra is: nem szerencsés, ha egymástól nagyon távol eső kategóriába tartozó termékek találhatóak meg ugyanott. El kell tudnunk mondani röviden, hogy miket árulunk összességében.
Bár a fentebb említett kenyérlisztes példa még elfogadható: a kenyérliszt és a lázmérő is kapcsolódik az egészséghez. De ezt szerintem jó lett volna valahogyan egyértelművé tenni: lehetett volna egy jól látható menüpont a gyógyászati segédeszközöknek, és egy másik az egészséges konyhai alapanyagoknak.
Egy szélsőséges példa: ha ékszereket árulunk, akkor ne tegyünk be a webshopba ablakpucolót is, csak azért, mert egy nőt az is érdekelheti. Ha mindkettőt szeretnénk árulni, akkor sokkal jobban járunk SEO szempontból, ha nyitunk két webshopot: egyet az ékszereknek, és egyet a tisztítószereknek.
Ha ezt a szempontot kipipáltad, akkor jöjjön a többi, ami fontos mind a vásárlók, mind a Google számára!
A felhasználói élmény (user experience, UX) és a webshop keresőoptimalizálás kapcsolata
Ahogy fentebb már említettem: lényeges, hogy a vásárló jól átlássa, hogy milyen kategóriájú termékek közül válogathat, és ezeket könnyen megtalálja, néhány kattintással elérje a termékeket. A Google számára is fontos a szervezett és átlátható felépítés: ne legyen 3-4 alkategóriánál több.
Természetesen az is vonzó a látogató számára, ha nemcsak rendezett, hanem esztétikus is a weboldal. Ez bizalmat fog kelteni benne, szívesebben időz az oldalon, amit a Google is értékelni fog.
Ami még megfogja a látogatót, az az, hogy a tartalom nem sablonos, „gyári” szöveg, hanem egyedi, érdekes. Nézzük most a webshop tartalmi keresőoptimalizálásának nulladik lépését: a kulcsszókutatást!
A kategória típusú és a termék típusú kulcsszavak
Lényeges, hogy termék oldalt csak termék kulcsszóra, kategória oldalt pedig gyűjtő jellegű vagyis kategória típusú kulcsszóra optimalizáljunk.
Amikor a kulcsszótervező eszközben találsz egy megfelelőnek tűnő kulcsszót, akkor mindig ellenőrizd le: írd be a Google keresőbe, és nézd meg az első oldal találatait. Itt látni fogod, hogy milyen típusú keresési találatok jönnek: például termékek vagy inkább blogcikkek. Ebből már lehet tudni, hogy arra a kulcsszóra milyen típusú tartalmat várnak a látogatók, vagyis mi a keresési szándék. (Van, amikor persze egyértelmű, de azért jó, ha ellenőrzöd.)
Kulcsszókutató eszközként többet is kipróbálhatsz. Amit mindenképpen érdemes használni, az a Google sajátja: a Google Ads kulcsszótervező. Emellett hasznos tippeket tud adni a Keyword Tool, az Ubersuggest, és segítségedre lehet még a Google Trends is.
Ha véletlenül olyan terméked van, amire egyáltalán nem keresnek, akkor arra az oldalra nem tudsz optimalizálni, ne próbálj más kulcsszóval trükközni. Azt a terméket egyelőre nem igazán tudod keresőoptimalizálni. Csak használd a termék nevét, és még az is lehet, hogy idővel majd keresni is fogják. Ilyenkor mindenképpen javasolt más online marketing eszközöket bevetni, hogy megismertesd a célközönségeddel.
Nézzük most a termékoldal keresőoptimalizálását!
Termékoldal SEO
A termékoldal keresőoptimalizálása során menj végig az alábbi szempontokon:
Cím (H1-es címsor):
Legyen benne a kulcsszó, a cím általában maga a terméknév.
Rövid leírás
Általában ezt látja először a látogató a termékkép mellett. Legyen rövid, figyelemfelkeltő szöveg, ami vásárlásra ösztönöz: lényegében egy marketing szöveg.
Termékleírás
A termékleírás legyen egyedi, és természetesen tartalmazza a megcélzott kulcsszót. Itt a blogcikkekhez hasonlóan a SEO szövegírás módszereit érdemes alkalmazni: legyen a szöveg minőségi, hasznos tartalom, ami megmutatja a látogatónak, hogy mit nyújthat számára a termék, mi mindent lehet róla tudni. Ez növeli a felhasználói élményt, és nagyobb eséllyel fogja a kosárba tenni az árut az olvasó.
Lehet hosszú, de nem az a lényeg, hogy mennyire terjedelmes, hanem maga a tartalom.
Itt belső linkeket is használhatsz. Ha van egy hozzá kapcsolódó termék, amit még érdemes megtekinteni a látogatónak, akkor annak a linkjét el lehet helyezni a termékleírás végén. Használhatsz hozzá például egy ehhez hasonló szöveget: „a kenyérliszt mellé próbáld ki ezt a jó minőségű élesztőt”.
Termékképek
A termékleíráshoz hasonlóan legyen ez is egyedi, ha csak lehetséges. A gyártótól származó képek valószínűleg más honlapokon is fent vannak már, és a Google ezt látja. Így nem valószínű, hogy megjeleníti a keresési találatokban. Ezért ha lehet, akkor fotózd vagy fotóztasd le a termékeket.
A képek feltöltése előtt ügyelj arra, hogy a mérete optimalizált legyen. A nagy méretű képek lassítják az oldalt, így a látogatók nagyobb eséllyel hagyják el azt, mielőtt betöltődne. Ne felejtsd el kitölteni az alt mezőt: legyen benne a kulcsszó.
Meta cím (a title) és meta leírás:
Minden termékoldal esetén fontos, hogy egyedi legyen a title és a meta leírás (meta description). Már egy szó, például a terméknév is egyedivé teszi őket, ezért nem fontos minden termékhez teljesen újat kreálni belőlük.
Használhatsz sablont, amiben például csak a terméknév a változó, a szöveg többi része mindenütt marad ugyanaz. Ez egy többszáz terméket forgalmazó webáruháznál igencsak praktikus tud lenni.
Vásárlói vélemények
Tedd lehetővé, hogy a vásárlók értékelni tudják a terméket szövegesen és pontozva is. Ha a látogató pozitív értékeléseket lát, nagyobb eséllyel fog vásárolni. A pontozott érték pedig megjelenhet strukturált adatként a keresési találatoknál is, ha megfelelő a beállítás.
Strukturált adatok
Strukturált adat lehet például az ár, az értékelés és egyéb termékadatok. Megfelelő beállítás esetén ez megjelenik a Google keresési találatban is a title és meta leírás mellett. Ezáltal plusz információt kap a látogató, így nagyobb az esélye, hogy a webáruházadra kattint.
Ami elég hatékonyan felkelti a neten keresgélők figyelmét, az a gyakran ismételt kérdések (GYIK vagy FAQ) megléte a keresési találatoknál. Ezt be tudod állítani a webáruházak aloldalainál is. Ha már itt hasznos információkkal látod el az érdeklődőt, akkor még nagyobb a valószínűsége, hogy az oldaladat választja.
A webáruház keresőoptimalizálás során gyakran elkövetik azt a hibát, hogy főként csak a termékoldalakkal törődnek, a kategória oldalakkal már kevésbé. Pedig ez is rendkívül fontos SEO szempontból.
Kategória oldalak keresőoptimalizálása
Ha csak lehet, töltsd ki a leírást. Legyen ez is olvasmányos, egyedi és hasznos tartalom, benne a kulcsszóval.
A kategória oldalak esetében is legyen egyedi a title és a meta leírás, és természetesen tartalmazniuk kell a megcélzott kategória kulcsszót.
A termékeket általában többféle szempont szerint is kategorizálhatod, többféle kategória kulcsszót is találhatsz egy termékhez. Ezt, ha a webáruház motor engedi, akkor megoldhatod címkék és attribútumok segítségével.
Amivel a webshop keresőoptimalizálást még sikeresebbé teheted, az a blogcikkek írása.
Keresőoptimalizált blogcikkek és a webáruház SEO
Ha a webshophoz blog is kapcsolódik, ami igazodik a honlap témájához, akkor több legyet üthetsz egy csapásra:
- A látogatókban nagyobb bizalmat kelt: szakértőnek látnak majd a témában. Nagyobb eséllyel fognak vásárolni.
- A hasznos információk hosszabb időre a weboldalhoz szögezik az olvasókat.
- Mindezekért a Google is előnyben fogja részesíteni az oldalt.
- Egy webshopot csak termék- és kategória kulcsszavakra tudsz optimalizálni. Blogcikk esetén viszont szóba jönnek a témához még köthető blogcikk típusú kulcsszavak is. Tehát ilyen módon kibővülnek a lehetőségek: többféle kulcsszóra is célozhatsz.
Egy konkrét példa:
Ha van egy gyöngyöket és egyéb ékszerkészítő eszközöket forgalmazó webshopod, akkor írhatsz egy olyan blogot, ami ékszerkészítési tippeket ad. A cikkekbe linkelt be azokat a termékoldalakat, amelyek kapcsolódnak hozzá. Lehetséges, hogy a látogató először a blogcikkeket találja meg, mert egy gyöngyfűzéssel kapcsolatos kulcsszóra keresett rá. Ha a munkához szükséges eszközök termékoldalait megtalálja a cikkekben, jó eséllyel kattint majd és vásárol, hiszen nem kell tovább nézelődnie.
Ebből is láthatjuk, hogy nagy kár lenne kihagyni azt a lehetőséget, amit a blogolás nyújt. Vásárlókat hozhat organikus módon, és SEO szempontból is erősíted vele a weboldaladat.
Most nézzük meg, hogy mire érdemes még figyelni a webáruház keresőoptimalizálás során, és mi az, amit elsőre fontosnak gondolnánk, de mégsem igazán befolyásolja az eredményeket!
Woocommerce, Shopify, UNAS és Shoprenter SEO szempontból
A webshop készítése előtt el kell dönteni, hogy milyen legyen a webáruház motorja. De vajon mennyire számít keresőben való teljesítmény szempontjából, hogy melyiket választod?
A jó hír az, hogy a fent felsoroltak mindegyike jól seózható, nem ezen fog múlni az eredmény.
Viszont ha úgy indítasz webáruházat, hogy már van egy WordPress honlapod témához illő tartalommal, amit már elkezdett értékelni a Google, akkor nem érdemes a nulláról elindítani egy új oldalt a webáruház számára. Hiszen a Google már elkezdte rangsorolni az oldalt, így időt, energiát takarítasz meg.
Használd ilyenkor a Woocommerce bővítményt a webshop készítéshez. A Yoast SEO bővítménnyel karöltve egyszerűen meg tudod oldani a keresőoptimalizálást.
A bérelhető webshopok előnye lehet, hogy az ügyfélszolgálat rendelkezésedre áll probléma esetén, nem kell webfejlesztőhöz fordulni. Ilyen a Shopify vagy a Shoprenter. A Shoprenternél támogatást kaphatsz SEO audit terén, és kiváló útmutatót is a keresőoptimalizáláshoz. A szintén fizetős UNAS bérelhető webáruház is jó választás lehet.
Viszont ahogy fentebb említettem, nem azon fog múlni a SEO eredménye, hogy melyiket választod. Most nézzünk meg valamit, ami viszont segít a megfelelő tartalmon és technikai beállításokon kívül: linképítés és közösségi média jelek.
Webáruház linképítés és közösségi média marketing
A webáruház keresőoptimalizálásból nem felejthetjük ki a linképítést.
A vendégblogolás webshopok esetén is segítségedre lehet. Ha vendégcikket írsz egy témához kapcsolódó weboldalra, akkor ott elhelyezheted a webáruház linkjét ill. a blogcikk témájához kötődő termékekre mutató linkeket.
Használjuk a közösségi média erejét
- Írj figyelemfelhívó, témához kötődő posztokat, amelyekben elhelyezhetsz a webáruház oldaláról linkeket. Próbáld meg elérni, hogy minél többen reagáljanak a posztokra, osszák meg. Ezt a Google közösségi média jelként érzékeli, és értékesebbnek fogja tartani az oldalt.
- Készíts videókat a termékek használatáról! A leírásban szintén elhelyezheted linkeket, ezzel látogatókat szerezhetsz a weboldalra.
A webáruház keresőoptimalizálás egy nagyon tág téma, lényegében egy külön képzés anyaga.
Webshop keresőoptimalizálás tanfolyam
Ha szeretnéd mélyen elsajátítani a módszereket, hogy igazán sikeres lehess organikus úton is, és ne kelljen sokat költened hirdetésekre, akkor nézd meg a Webáruház keresőoptimalizálás tanfolyamunkat!
Ha egyelőre csak egy kis ízelítőt szeretnél, akkor iratkozz fel hírlevelünkre, és Tiéd lehet az ajándék Webáruház SEO videótanfolyam.
0 hozzászólás