PageRank – félreértések és a valódi jelentése
Utolsó frissítés Jan 4, 2019
PageRank

Ha csak érintőlegesen is foglalkoztál a keresőoptimalizálással, a PageRank [ejtsd kb. „pédzsrenk” – sokszor PR-nek rövidítve] kifejezéssel biztosan találkoztál. Sőt, talán neked is fut valamelyik PageRank toolbar vagy kiegészítő a böngésződ címsora alatt, ami gondosan megmutatja az éppen meglátogatott honlap „értékét”.

A PageRank egy hasznos dolog a maga helyén (lásd erről a cikk végén írt konkrét példát), ám mint olyan sok dologhoz, ehhez is annyi félreértés kapcsolódik, hogy röviden bemutatnám, mire jó és mire nem jó. Mit akarj vele elérni, és mi az, amire csak önámítás.

(Ha nem tudod pontosan, mi a PageRank, ne aggódj, lejjebb elmagyarázom, de kezdjük az egyik legelterjedtebb félreértéssel.)

A legfontosabb: semmi köze a honlapod értékéhez!

Visszatérően hallom kisvállalkozóktól, hogy „Jaj mennyi munkám van a honlapomban, és még mindig csak 2-es PageRankű! Hogy lehet ez?„.

Egyszerű, így lehet:

A PageRanknek semmi köze a te honlapod értékéhez. Sem a befektetett munkához, sem ahhoz, hogy akár csak a Google szemében mennyire értékes a honlapod. Ez teljesen mást mér, és teljesen másra használhatod az értékét – de erről majd később.

Ezt a videót a PageRank témájában készítettem, remélem segít megérteni, hogy miről van szó:

A PageRank jelentése

A PageRank a Google alapítói által még a ’90-es években kifejlesztett algoritmus, amivel egy adott honlap adott aloldalát a rá mutató linkek száma és értéke szerint értékelik.

Az elgondolás akkor úttörő volt. A kizárólag a belső tartalomra vagy a fizető ügyfelekre alapozó akkori keresőmotorok világába hirtelen robbant be a Google ezzel az újítással: minél több link, ráadásul minél jobb oldalról származó link mutat egy oldalra, az annál megbízhatóbb, annál értékesebb.

Vagyis a linkeket egyfajta szavazásként értékeli ez az elmélet. Ha linkelsz egy oldalra, akkor azzal szavazol, és a szavazatod értékesebb attól, ha te magad is értékesebb vagy.

PageRank példa

A képen jól látszik a PageRank elmélet kettős erőssége: A piros golyó attól lett nagy, hogy sok nyíl (link) mutat rá. A narancssárgára viszont csak egy link mutat, de az egy erős link.

Ez a módszer persze csak ideig-óráig működött tökéletesen, hiszen a másik oldal válaszára sem kellett sokat várni. Hamar megjelent a linképítés tudománya, aminek egyik feladata éppen az, hogy a PageRank elméletet kijátssza, és mesterséges linkekkel tegyen a kereső számára vonzóbbá egy adott honlapot.

PageRank ha ezt megérted sok minden tisztázódik a fejedben.

Ha ezt megérted, sok dolog tisztázódik a fejedben!

Hadd osszak meg veled pár dolgot, hogy hogyan számítódik a PageRank. Az a tapasztalatom, hogy aki ezt megérti, az rájön, miért írtam az elején, hogy valójában a PageRanknek semmi köze a honlapod értékéhez.

Butított adatot látunk, ráadásul ritkán frissítve

Az eredeti PageRank algoritmus (és valószínűleg amit a mai napig használ a Google) lényegében sorba rakja a világ összes weboldalát.

Ebből mi csak egy butított adatot látunk: 0-10-ig terjedő skálán. Vagyis van PR0, PR1, PR2 … és PR10. De ez nem jelenti azt, hogy pl. minden PR2-es oldal azonos szinten van – csak ezt a különbséget mi nem látjuk.

Firefox PageRank toolbar

Egy Firefox PageRank toolbar

Vedd ehhez még hozzá, hogy a Google csak igen ritkán publikálja, frissíti a nyilvános PageRank rangsort. E cikk írásakor a legutóbbi frissítés (2013. december 6.) több, mint 7 hónappal ezelőtt történt.

Vagyis az eltelt időszakban akár meg is szűnhetett a honlapod, vagy lehetett az ország legbefutottabb portálja, a publikusan elérhető PageRank adatokon ezt nem fogod látni!

Nem domainre, hanem aloldalra szól

A PageRank nem a domainre számítódik, hanem egyenként minden aloldaladra. Tehát elképzelhető akár az is, hogy egy adott domain esetében a főoldal alacsonyabb PageRank értékű, mint egy aloldal.

Ugyanakkor ez fordítva is igaz, és ez sok félreértés forrása a linkkatalógusos linképítéssel kapcsolatban. Ha egy főoldal pl. PR4 értékű (mondjuk egy linkkatalógusban), attól még az az aloldal, amire a te linked bekerül, simán lehet PR1-es vagy még rosszabb is. Arról nem beszélve, hogy a fenti ábrákból talán már neked is világos, hogy ha 20-30 kifelé mutató link van az adott aloldalon, akkor még ez a gyengébb PageRank érték is 20-30 részre oszlik.

Ez csak egy a kétszázból

A Google saját bevallása szerint több, mint 200 elemet vizsgál a honlapod rangsorolásánál. Ebből legfeljebb néhány lehet az, ami a PageRankhez köthető. Tehát közel sem igaz az, hogy magasabb PageRank értékű oldal kötelezően előrébb kerül egy adott kulcsszóra.

És végül: jellemző (magyar) PageRank értékek

Ha még mindig nem győztelek meg, hogy nem kell aggódni a PR2-es vagy rosszabb érték miatt, akkor íme néhány példa.

  • PR10-es oldal alig van a világon. A legutóbbi frissítések egyikekor még maga a google.com is visszaesett, és már csak PR9-es.
  • Mivel egyszerűen a magyar nyelvű tartalom kevesebb a neten, mint az angol, ezért 1-2 PageRank értékkel mindig rosszabbra kell számítani ugyanabban a kategóriában, az angol oldalakkal összehasonlítva. Példa: index.hu PR7 de nytimes.com PR9.
  • A magas Pagerankhez mindig sok és értékes link kell. Ez leginkább a tömegeket elérő tartalomra – különösen pl. közösségi média, hírportál – jellemző. Itthon a legolvasottabb hírportálok képesek elérni PR6-7 szintet.
  • Ha kisvállalkozó vagy, szinte definíció szerint csak egy kisebb célcsoportra célzol, kevesebb embert akarsz elérni, és ez így van rendjén. Óhatatlanul kevesebb lehetőséged lesz linket szerezni, magasabb PageRank értéket elérni. Pl. marketingcommando.hu PR4, gazdagmami.hu PR4. Ezek a honlapok pedig meghatározó szereplői pl. az online marketing piacnak. Vagyis ne aggódj a PR2 miatt, az egyáltalán nem rossz!
  • Valamiért a magyar neten nem annyira divat valódi értékként, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül egy másik honlapra linkelni. Vagyis, sokkal nehezebb a PageRank értéket organikusan növelni, még igazán hasznos tartalommal is. Ennek egyenes következménye, hogy nagyon sok PageRank érték egyszerűen manipulált. Egy PR5-ös linkgyűjteményről pl. ne hidd, hogy azért PR5, mert olyan jó, és annyian linkelnek „önszántukból” az adott oldalra. Lásd erről többek között a linkcsere témájában írt cikkem.

PageRank félreértések és a valódi jelentése

Mire jó a PageRank?

Mindennek ellenére a PageRanknek van egy nagyon hasznos felhasználási területe a keresőoptimalizálásban.

Ez pedig a linképítés területe.

Maga a PageRank érték abból a szempontból ugyanis igenis számít a Google szemében, hogy a mai napig egy viszonylag stabilan alkalmazható módja egy honlap helyezéseinek javítására, ha értékes honlapokról értékes linkeket irányítunk rá.

Csak nézd meg még egyszer ezt az ábrát! Mennyivel előrébb van a „C” jelű narancssárga golyó attól az egy értékes linktől, mint az „E” jelű citromsárga a 6 db gyenge linktől:

PageRank példa

Vagyis a PageRank igazi jelentése és értéke számodra nem az, hogy a te honlapod mit ért el, hanem hogy a honlapodra mutató linkek milyen PageRank értékű aloldalakról származnak, és az adott oldalon hány darab kifelé mutató link osztozik ezen a PageRank értéken. Szakkifejezéssel élve mekkora PageRank értéket ad át az adott link a te aloldaladnak.

Linképítés csak profiknak: magas PageRank értékű linkek

Ez pedig az úgynevezett magas PR értékű linkek területe. Vagyis amikor tudatosan arra törekszel, hogy egészséges linkprofil fenntartása mellett magas PageRank értékű linkeket szerezz a honlapodra. Ezt nevezzük úgy, hogy minőségi linképítés szemben az általában elterjedt mennyiségi linképítéssel szemben.

A valóban magas PR értékű linkek építése – úgy, hogy az a Google minden szűrőjén átmenjen – egy külön tudomány. Az elmélet ugyanis az ábra alapján egyszerűnek tűnik, de a rengeteg Google algoritmus frissítés részben éppen azt hivatott kiszűrni, hogy a PageRank értékkel visszaéljünk.

Itt nem arról van szó, hogy egy PR4 főoldalú linkkatalógus egyik aloldalára bekerülök huszadiknak.

Hanem arról, hogy egy PR4-es honlap főoldalán írnak csak a te cégedről egy külön cikket, és belinkelik a honlapodat. Mégpedig úgy, hogy az a Google legkeményebb szűrőjén is átmegy. Érzed a különbséget?

Ez azonban nem egy egyszerű feladat, könnyen beleesik az ember abba a hibába, hogy a Google számára ellenszenves megoldást alkalmaz, és így nem hogy nyerne, de inkább egy jó kis büntetést szed össze a honlapjára.

Egy valóban hasznos, gondosan felépített magas PR értékű oldalról származó link értéke/költsége havi tízezer forintos nagyságrend, de ha jól van megcsinálva, akkor ez annyit is ér! (Vesd ezt össze a linkkatalógusokba való hagyományos linképítés pár száz forintos egyszeri munkadíjával.)

PageRank semmi köze a honlapod értékéhez

Magas PR értékű linkek esetében legalább az alábbi dolgokra kell figyelni:

  • Valóban magas PageRank értékű honlapról származik a link? A PageRank érték ugyanis manipulálható!
  • Hány link mutat kifelé az adott oldalról? Hiába a PR4, ha 50 link megy ki, akkor egyrészt az nem sokat ér, másrészt azonnali vészjelző a Google robot számára.
  • Gépi tömegtermelés, vagy a Google számára is hihető, természetes(nek tűnő) link a végeredmény?
  • Átmenne-e ez a link egy személyes vizsgálaton, vagyis amikor a Google részéről nem egy robot, hanem egy ember vizsgálja meg a linket adó honlap és a link korrektségét (van ilyen)?
  • Mindent bele játék, vagy tudatosan, logikusan felépített oldalról van szó? Vagyis linkelünk boldog-boldogtalanra az ügyvédtől a költöztetésen át a szexpartner közvetítőig, aki fizet, vagy egy téma köré gondosan felépített honlapról, kizárólag az adott témába vágó linkeket adunk, a kereső számára is hihető módon?

És még sorolhatnám. De egy a lényeg: ez egy nagyon eredményes módszer, ha ügyesen alkalmazod. Viszont ha nem értesz hozzá, vagy olyanra bízod, akinek csak a dollárjelek csillognak a szemében, akkor akár átmeneti eredmények után is többet árthatsz a honlapodnak, mint használsz.

Ha jobban érdekel ez a lehetőség, akkor keress meg a láblécben található emailen.

Képek: 345Kai és Stannered, Wikimedia.

Ingyenes anyagok

Rólunk mondták

SEO könyv

Stabil bevétel keresőoptimalizálással 2020 borító 3D látványterv

SEO hírek

Keresőoptimalizálás

Kapcsolódó bejegyzések

Linképítés 2024-ben

Linképítés 2024-ben

A linképítés 2024-ben új szintre lép! Fedezd fel a legújabb stratégiákat, amikkel hatékonyan növelheted weboldalad forgalmát és keresőoptimalizálási eredményeit!

Hozzászólások

4 Comments

4 hozzászólás

  1. Szarvas József

    Tényleg szuper és tanulságos!!

    Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Szilágyi Balázs webinar behúzó háttér

Hogyan keress te is pénzt otthonról ingyenes tréning

Íratkozz fel hírlevelünkre, és azonnal megnézheted a Hogyan keress te is pénzt otthonról online tréninget!

Adatkezelés

Sikeres jelentkezés. Hamarosan küldjük az információkat a tréninghez.