Ha csak érintőlegesen is foglalkoztál a keresőoptimalizálással, a PageRank [ejtsd kb. „pédzsrenk” – sokszor PR-nek rövidítve] kifejezéssel biztosan találkoztál. Sőt, talán neked is fut valamelyik PageRank toolbar vagy kiegészítő a böngésződ címsora alatt, ami gondosan megmutatja az éppen meglátogatott honlap „értékét”.
A PageRank egy hasznos dolog a maga helyén (lásd erről a cikk végén írt konkrét példát), ám mint olyan sok dologhoz, ehhez is annyi félreértés kapcsolódik, hogy röviden bemutatnám, mire jó és mire nem jó. Mit akarj vele elérni, és mi az, amire csak önámítás.
(Ha nem tudod pontosan, mi a PageRank, ne aggódj, lejjebb elmagyarázom, de kezdjük az egyik legelterjedtebb félreértéssel.)
Visszatérően hallom kisvállalkozóktól, hogy „Jaj mennyi munkám van a honlapomban, és még mindig csak 2-es PageRankű! Hogy lehet ez?„.
Egyszerű, így lehet:
A PageRanknek semmi köze a te honlapod értékéhez. Sem a befektetett munkához, sem ahhoz, hogy akár csak a Google szemében mennyire értékes a honlapod. Ez teljesen mást mér, és teljesen másra használhatod az értékét – de erről majd később.
Ezt a videót a PageRank témájában készítettem, remélem segít megérteni, hogy miről van szó:
A PageRank a Google alapítói által még a ’90-es években kifejlesztett algoritmus, amivel egy adott honlap adott aloldalát a rá mutató linkek száma és értéke szerint értékelik.
Az elgondolás akkor úttörő volt. A kizárólag a belső tartalomra vagy a fizető ügyfelekre alapozó akkori keresőmotorok világába hirtelen robbant be a Google ezzel az újítással: minél több link, ráadásul minél jobb oldalról származó link mutat egy oldalra, az annál megbízhatóbb, annál értékesebb.
Vagyis a linkeket egyfajta szavazásként értékeli ez az elmélet. Ha linkelsz egy oldalra, akkor azzal szavazol, és a szavazatod értékesebb attól, ha te magad is értékesebb vagy.
A képen jól látszik a PageRank elmélet kettős erőssége: A piros golyó attól lett nagy, hogy sok nyíl (link) mutat rá. A narancssárgára viszont csak egy link mutat, de az egy erős link.
Ez a módszer persze csak ideig-óráig működött tökéletesen, hiszen a másik oldal válaszára sem kellett sokat várni. Hamar megjelent a linképítés tudománya, aminek egyik feladata éppen az, hogy a PageRank elméletet kijátssza, és mesterséges linkekkel tegyen a kereső számára vonzóbbá egy adott honlapot.
Hadd osszak meg veled pár dolgot, hogy hogyan számítódik a PageRank. Az a tapasztalatom, hogy aki ezt megérti, az rájön, miért írtam az elején, hogy valójában a PageRanknek semmi köze a honlapod értékéhez.
Az eredeti PageRank algoritmus (és valószínűleg amit a mai napig használ a Google) lényegében sorba rakja a világ összes weboldalát.
Ebből mi csak egy butított adatot látunk: 0-10-ig terjedő skálán. Vagyis van PR0, PR1, PR2 … és PR10. De ez nem jelenti azt, hogy pl. minden PR2-es oldal azonos szinten van – csak ezt a különbséget mi nem látjuk.
Egy Firefox PageRank toolbar
Vedd ehhez még hozzá, hogy a Google csak igen ritkán publikálja, frissíti a nyilvános PageRank rangsort. E cikk írásakor a legutóbbi frissítés (2013. december 6.) több, mint 7 hónappal ezelőtt történt.
Vagyis az eltelt időszakban akár meg is szűnhetett a honlapod, vagy lehetett az ország legbefutottabb portálja, a publikusan elérhető PageRank adatokon ezt nem fogod látni!
A PageRank nem a domainre számítódik, hanem egyenként minden aloldaladra. Tehát elképzelhető akár az is, hogy egy adott domain esetében a főoldal alacsonyabb PageRank értékű, mint egy aloldal.
Ugyanakkor ez fordítva is igaz, és ez sok félreértés forrása a linkkatalógusos linképítéssel kapcsolatban. Ha egy főoldal pl. PR4 értékű (mondjuk egy linkkatalógusban), attól még az az aloldal, amire a te linked bekerül, simán lehet PR1-es vagy még rosszabb is. Arról nem beszélve, hogy a fenti ábrákból talán már neked is világos, hogy ha 20-30 kifelé mutató link van az adott aloldalon, akkor még ez a gyengébb PageRank érték is 20-30 részre oszlik.
A Google saját bevallása szerint több, mint 200 elemet vizsgál a honlapod rangsorolásánál. Ebből legfeljebb néhány lehet az, ami a PageRankhez köthető. Tehát közel sem igaz az, hogy magasabb PageRank értékű oldal kötelezően előrébb kerül egy adott kulcsszóra.
Ha még mindig nem győztelek meg, hogy nem kell aggódni a PR2-es vagy rosszabb érték miatt, akkor íme néhány példa.
Mindennek ellenére a PageRanknek van egy nagyon hasznos felhasználási területe a keresőoptimalizálásban.
Ez pedig a linképítés területe.
Maga a PageRank érték abból a szempontból ugyanis igenis számít a Google szemében, hogy a mai napig egy viszonylag stabilan alkalmazható módja egy honlap helyezéseinek javítására, ha értékes honlapokról értékes linkeket irányítunk rá.
Csak nézd meg még egyszer ezt az ábrát! Mennyivel előrébb van a „C” jelű narancssárga golyó attól az egy értékes linktől, mint az „E” jelű citromsárga a 6 db gyenge linktől:
Vagyis a PageRank igazi jelentése és értéke számodra nem az, hogy a te honlapod mit ért el, hanem hogy a honlapodra mutató linkek milyen PageRank értékű aloldalakról származnak, és az adott oldalon hány darab kifelé mutató link osztozik ezen a PageRank értéken. Szakkifejezéssel élve mekkora PageRank értéket ad át az adott link a te aloldaladnak.
Ez pedig az úgynevezett magas PR értékű linkek területe. Vagyis amikor tudatosan arra törekszel, hogy egészséges linkprofil fenntartása mellett magas PageRank értékű linkeket szerezz a honlapodra. Ezt nevezzük úgy, hogy minőségi linképítés szemben az általában elterjedt mennyiségi linképítéssel szemben.
A valóban magas PR értékű linkek építése – úgy, hogy az a Google minden szűrőjén átmenjen – egy külön tudomány. Az elmélet ugyanis az ábra alapján egyszerűnek tűnik, de a rengeteg Google algoritmus frissítés részben éppen azt hivatott kiszűrni, hogy a PageRank értékkel visszaéljünk.
Itt nem arról van szó, hogy egy PR4 főoldalú linkkatalógus egyik aloldalára bekerülök huszadiknak.
Hanem arról, hogy egy PR4-es honlap főoldalán írnak csak a te cégedről egy külön cikket, és belinkelik a honlapodat. Mégpedig úgy, hogy az a Google legkeményebb szűrőjén is átmegy. Érzed a különbséget?
Ez azonban nem egy egyszerű feladat, könnyen beleesik az ember abba a hibába, hogy a Google számára ellenszenves megoldást alkalmaz, és így nem hogy nyerne, de inkább egy jó kis büntetést szed össze a honlapjára.
Egy valóban hasznos, gondosan felépített magas PR értékű oldalról származó link értéke/költsége havi tízezer forintos nagyságrend, de ha jól van megcsinálva, akkor ez annyit is ér! (Vesd ezt össze a linkkatalógusokba való hagyományos linképítés pár száz forintos egyszeri munkadíjával.)
És még sorolhatnám. De egy a lényeg: ez egy nagyon eredményes módszer, ha ügyesen alkalmazod. Viszont ha nem értesz hozzá, vagy olyanra bízod, akinek csak a dollárjelek csillognak a szemében, akkor akár átmeneti eredmények után is többet árthatsz a honlapodnak, mint használsz.
Ha jobban érdekel ez a lehetőség, akkor keress meg a láblécben található emailen.
Képek: 345Kai és Stannered, Wikimedia.
Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!
Tényleg szuper és tanulságos!!
Köszönöm. 🙂
Ez szuper volt!!!
Köszi! 🙂