A mobil optimalizálás vagy mobil seo pontos mikéntje sokakban merül fel kérdésként. Hogyan kezeli a Google a keresési találatokat mobil eszközökön? Mit kell tennem, hogy a mobilon (telefonon, tableten) keresők is az én oldalamra kattintsanak? Kell-e egyáltalán tennem valami?
Frissítés! A 2015. április 21-i Mobilgeddon – Mi az igazság? + VIDEÓ!, ezt a linkre kattintva olvashatod. Megjegyzem – és ez a másik cikkből kiderül – amit itt írtam, azt azóta is tartom.
Ebben a témában sok okosságot olvastam, de megmondom őszintén mindegyik esetében az volt az érzésem, hogy íróasztal mögött írták őket. Valaki fogott valami hivatalos Google kommunikációt (amire nem árt figyelni, de lássuk be, hogy sokszor csak PR), és írt valami a mobil optimalizálás témájában. Rosszabb esetben meg csak a saját kútfejéből vakart ki valami okosnak látszó gondolatot, aminek nem sok köze volt a valósághoz.
De nézzük a tényeket, mire is kell figyelni a mobil optimalizálás során?
Mobil optimalizálás: mi itt az igazság?
Bevallom őszintén, keresem és keresem azokat a jeleket, amik azt igazolják, hogy mennyire fontos a kereső szempontjából mobilra optimalizálni egy honlapot. Keresem de nem találom.
Jó pár honlap adataiba belelátok, tökéletesen mobilra optimalizáltba és olyanba is, ami minden eszközön ugyanúgy jelenik meg. És habár nem csináltam ebben a témában egy teljesen reprezentatív felmérést, de néhány saját példát megnéztem, hogy megmutassam, mire gondolok.
Recept oldal
Azt hiszem tökéletes ellenpéldám a mobil optimalizálás evangélistáinak szózataira a már többször idézett gasztroblogom. Ez a honlap minden, csak mobilra nem optimalizált. Bármilyen hihetetlen, de minden eredményét egy 2011-ben letöltött, teljesen ingyenes WordPess sablonnal érte el.
Mivel az oldal recepteket közöl, a mobilon keresők aránya igen magas, lásd az alábbi ábrát:
Mégis, ha megnézzük a keresési eredményeket a Webmestereszközökben, akkor elég érdekes számokat látunk minden általam megvizsgált kulcsszó esetében.
Kulcsszó | Desktop helyezés | Mobil helyezés |
Pizza tészta recept | 1,7 | 1,7 |
Pizza tészta | 1,3 | 1,2 |
Carbonara spagetti | 2,1 | 2,0 |
Vagyis ha csak kevéssel is, de egyértelműen jobb helyezéseket hoz a mobil eszközökön. És nem a futottak még kategóriáról beszéünk, hanem első-második helyről, elég nagy keresést produkáló kulcsszavak esetében. Mindezn ráadásul igaz még úgy is, hogy ezekre a kulcsszavakra a 4 legnagyobb konkurens közül (mindmegette.hu, nosalty.hu, femina.hu, aprosef.hu) 2 rendelkezik mobil verzióval.
Honlaprafel.hu
Másik ellenpéldának hadd hozzam fel a honlaprafel.hu esetét. Ez egy reszponzív kialakítású honlap, vagyis elvileg mindenben megfelel a mobil seo elvárásainak. Nézzük a helyezéseket (sokkal kisebb arányú mobil keresés mellett):
Kulcsszó | Desktop helyezés | Mobil helyezés |
Keresőoptimalizálás | 4,1 | 4,2 |
WordPress | 9,5 | 9,0 |
Honlap keresőoptimalizálás | 2,0 | 2,0 |
Tárhelyszolgáltató | 6,8 | – |
Tárhely szolgáltatók | 5,8 | 5,0 |
Vagyis, nagyjából nem lehet következtetést levonni ezzekből az adatokból. Úgy néz ki, mintha ennek a reszponzív honlapnak az esetében semmi köze sem lenne a mobilra optimalizáltságnak és a keresési eredményeknek egymáshoz. Keresőoptimalizálás kulcsszóra pedig a két legnagyobb konkurens (seotools.hu és net-position.hu) egyáltalán nem rendelkezik mobilra optimalizált honlappal, mégis megelőznek mobilon is mindketten.
Összefoglalva én úgy gondolom, hogy jelenleg a magyar honlapok nagy többségében önmagában semmilyen hatással sincs egy honlap keresőbeli helyezésére az, hogy van-e és ha igen milyen módon optimalizálva mobilra. Sokkal inkább lehet hatása közvetetten annak, hogy a felhasználó számára egy adott helyzetben más-más lehet ugyanarra a keresőszóra elvárt tartalom. Elképzelhető, hogy ugyanarra a kulcsszóra általában mást keresnek az emberek mobilon (pl. a metrón) és normál monitoron. Ez aztán tükröződik a keresési eredményekben is, függetlenül az adott honlapok mobilra optimalizáltságától.
Mobil SEO: reszponzív vagy mobil site?
Csak röviden: a reszponzív kialakítású honlap az, amikor ugyanazt jelenítjük meg minden eszközön, csak más elrendezésben. Ilyen pl. a honlaprafel.hu is, ezt könnyen ellenőrizheted, ha a böngésződ szélességét elkezded kisebbre venni. A honlap tartalma is „ugrik” a változáshoz képest. A mobil site pedig az, amikor egy teljesen külön tartalmat kínálunk a mobilon érkezőknek, ezt általában a címsorban az url elé biggyeztett „m.” jelzi (pl. m.valami.hu).
És ha már keresőoptimalizálás, akkor itt a kérdés egyértelmű. Nem csak azért, mert Matt Cutts és a Google hivatalos blogja is megmondta (lásd a belinkelt cikket vagy a videót kicsit lejjebb – sajnos csak angolul). Hanem mert ez az m.valami.hu megoldás magában hordozhatja a duplikáció nevű mumust, jelen esetben teljesen indokoltan. (Személyes megjegyzés: én kifejezetten utálom az olyan oldalakat, amik a mobil veriziót „cenzúrázott” tartalommal jelenítik meg, és nem adnak lehetőséget a normál nézetre áttérésre mobil eszközön. Ez nem felhasználóbarát megvalósítás, hanem az ezerféle felhasználó azonosítása a 80-as IQ-jú bárgyú birkával, és gyanítom, hogy egy ilyen megvalósítás nem feltétlenül kedvez a keresőbeli helyezéseknek.)
Szóval SEO szempontjából ha mobil weboldal mellett döntesz, akkor inkább a reszponzív kialakítást javaslom.
Hogyan és miért érdemes mégis mobilra optimalizálni?
A mobil eszközök használata elképesztő mértékben terjd. A minap egy saját területén vezető hazai kiskereskedelmi cég honlapjáról írtam egy elemzést, és az Analytics adatokat elemezve döbbentem rá, hogy a 2012 márciusi 2,09%-ról 2014 márciusára 13,3%-ra nőtt a mobilról érkező látogatók száma, vagyis meghatszorozódott.
Ez azt jelenti, hogy egyszerűen nem szabad figyelmen kívül hagyni a mobilról érkező látogatókat. Nem a kereső miatt – mert a keresőtől egy fillér bevételre sem számíthatsz – hanem a látogatók miatt kell a honlapodat előbb utóbb mobilra optimalizálni.
Ugyanakkor az is fontos, hogy most ne rohanj azonnal árajánlatot kérni és kidobni a pénzedet az első mobil-weboldal fejlesztőnek. Legalább nagyjából legyünk tisztában először is a felhasználói szokásokkal.
A hagyományos monitor helyett otthoni böngészésre az emberek manapság ugyanis inkább a tabletet használják mobil eszközként. Egy tableten pedig a legtöbb honlap egész tűrhetően jön be, még akkor is ha semmilyen mobilra optimalizálás nem történt.
Ezzel szemben egy telefonon – főleg a kisebb képernyőjűeken – nemigen valószínű, hogy valaki bejelentkezne pl. az én 50.000 Ft nagyságrendű keresőoptimalizálási tanfolyamomra. Telefonon inkább információt keresnek az emberek, a döntésüket előkészítendő.
Magyarán habár jól hangzik, és hatalmas guruvá teheti a mobil optimalizálás elengedhetetlen fontosságáról papoló, szakembernek látszó személyiséget az információhiánnyal küzdő célközönség szemében, azért egy kicsit lépjünk hátrébb amikor ilyen abszolút igazságokat hallunk. Gondoljuk végig, hogy igazából vajon miért mondja, aki mondja, és hogy mekkora hasznunk is lesz az egészből, ha a nagy mobil-optimalizálós lázban egy csomó pénzért lecseréljük a honlapunkat.
(Egyébként megjegyzem, a „hú de fontos a mobil weboldal” szöveget általában kétféle szakértőtől hallom. Az egyik az általános okosságokat osztogató marketing guru, aki igazából a figyelmet szeretné fenntartani, és ennek érdekében néha már-már a bulvárosodás irányába kénytelen elmenni. A másik pedig olyan céget képvisel, amelyik mobil weboldalakat készít. Hát ennyit erről.)
A helyzet és a döntés pedig elég egyszerű. Fogj egy tabletet és egy mobiltelefont, és nyisd meg rajta a honlapodat és a konkurenseid honlapját. Vagy még jobb, add oda a szomszédnak vagy egy ismerősödnek. Ha el tud naviugálni rajta, megtalálja amit keres, akkor nagyjából rendben vagy. Ha a konkurensed honlapján sem boldogul könnyebben, akkor végképp nincs mit aggódnod. Ebben a helyzetben nem az a legfontosabb és legsürgősebb teendőd, hogy mobilra optimalizálj. Költsd inkább az erre szánt pénzt a belső konverzió tesztelésére vagy direkt reklámra, amivel látogatókat hozol a honlapodra.
Van ellenkező tapasztalatod? Vagyis tudsz olyan konkrét példát mondani, amikor egy mobilra optimalizált honlap kiemelkedő eredményeket hozott a keresőben? Ha igen, szívesen vesszük lent a hozzászólások között!
A reszponzív honlap nagyon fontos.. sok ingyenes wp-sablont kipróbáltam a honlapomhoz, és rögtön néztem mobilon is – volt olyan, amelyiknél az egyik menüsor egyáltalán nem volt látható mobilon! Ez azért komoly szempont, használhatóságra és seo-ra is nézve…
Az un. mobilra optimalizálást inkább a használhatóságban látom. Ha egy weboldal mobil nézetben nehezen olvasható, kezelhető vagy nagyon lassan töltődik be (a nem optimalizált képek nagysága miatt) az olvasó hamar ott fogja hagyni. Így a mobilra optimalizálását inkább a visszafordulások miatt érdemes figyelembe venni. Szerintem.
Ezzel teljesen egyet értek Gábor. A kulcs ott van, hogy az adatokat érdemes figyelni, pl. Analytics, látogatói felmérések vagy visszajelzések.