Még a fából vaskarika mondást sem érdemli meg az én szememben az a nagyüzemi ámbár kisstílű átverés, ami keresőoptimalizált honlapkészítés néven folyik a mai napig egyes honlapkészítők részéről.
Csillagot ígérnek az égről, miközben az ígéret üres, legjobb esetben is csak a honlap igaz az egészből. De mit is csinálnak ők, a vevőszerző virtuális kőművesek?
Hadd illusztgráljam ezt egy rövid, kitalált történettel.
A keresőoptimalizált honlapkészítés fájdalmas története
Péter elérkezettnek látta az időt, hogy családi vállalkozása jövedelmének egy részét egy honlapba fektesse. Mindenki az interneten van ma már, aki számít, tudta ő is nagyon jól.
Épp ideje már, hogy vidéki kis nyelviskolájuk honlapja is végre elkészüljön. A bevétel sem a régi már. A válság őket is, mint mindenkit a városban, megtépázta, és valahogy azóta sem álltak helyre a dolgok.
– Ez lesz a nagy dobás! – ígérte neki Guszti is, akire Péter az interneten talált rá. Keresőoptimalizált honlapkészítés, amit Gusztiék csinálnak, és bár Péter szégyellte volna bevallani, hogy nem értette egészen pontosan mit is jelent, de nagyon jól hangzott, és Guszti amúgy is szimpatikusnak tűnt.
De hallott ő már erről amúgy, használja is az internetet magánemberként, még ha nem is mai gyerek. De azért csak halad a korral, csak eddig még nem mint vállalkozó.
A nagyok otthon is megszedték magukat már a netből, bár Péter igazából sosem értette, hogyan. Olvasta egyszer, hogy valaki egy e-mailből kétmillió Forintot keresett, ami jól hangzott, de úgy érezte, hogy igazából nem neki való. Nem akar ő ilyen nagyban játszani, csak a nyelviskola élje túl valahogy, a család büszkesége.
De a kereső az más. Azt még Péter is megérti, hogyan lehet abból pénzt keresni. Mert az emberek ma már ott keresnek mindent. Ott nézik meg, hol költik el a pénzüket, ezt ő is kénytelen volt belátni.
A nyelviskola is azért megy nehezen talán, mert ma még senki sem talál rájuk, ha beüti, hogy „nyelviskola”. De sebaj, mostantól majd végre más lesz a helyzet!
Péter aláírta a honlapra a szerződést, becsukta a szemét, és egy apró mosollyal a száján hátradőlt. Elképzelte, ahogy az emberek beírják a keresőbe, hogy „nyelviskola”, és majd mind hozzájuk jönnek.
Hányan lesznek vajon? Hová fogják ültetni őket? Lesz egyáltalán hely ennyi embernek? De ha nem, persze az sem baj. Ott van a régi tiszti kaszinó szemben az utcájukban, üresen áll, azt Péter már úgyis régen kinézte magának, új iskolaépületnek…
…és Péter várt és várt, a kaszinó épülete pedig rohadt tovább – ha már a történetet szeretnék ilyen hirtelen és illúziórombolóan, ám mégis realistán befejezni.
Diplomás kőművesek vevőt hoznak neked!
Felejtsük el egy pillanatra, hogy van internet, vannak honlapok és kereső. Menjünk vissza az időben, mondjuk a ’90-es évek első felébe, amikor egyik oldalról már virágzott a vállalkozói lét Magyarországon, de másik oldalról az internetnek a mai formájában még híre hamva sem volt.
Mit csinált a vállalkozó akkoriban, ha el akart adni? Nyitott egy üzletet. Amolyan téglából vagy valami hasonló, kézzel fogható anyagból készült üzletet – amit nevezhetnénk akár boltnak is.
Kifestette-rendbetette, berendezte, teletömte áruval, és mindent megtett azért, hogy a vásárlók bejöjjenek. Hirdetett megállítótáblán, szórólapon, és még talán az arany oldalakban vagy a telefonkönyvben is.
Vegyük akkor ezt sorba a 21. században: a boltot ma a neten úgy hívják, hogy honlap – webáruház kifinomultabb körökben. A boltot huszonöt éve még kizárólag a kőművesek tették rendbe, ma a virtuális bolt esetében ezt úgy mondanánk, hogy honlapkészítő. Az pedig, hogy a vevők odataláljanak az üzletbe, ma nevezhetnénk akár keresőoptimalizálásnak is.
Érzed már hol a bökkenő, amikor keresőoptimalizált honlapkészítésről beszélünk? Mert ez így sántít, ugye? Kinek jutott volna eszébe ugyanis ’95-ben a kőműves csapatot megbízni, hogy csapjanak már ugyan hírverést a boltnak! Ha ilyen szépen rakták a téglákat, tán’ már csak vevőket is tudnak hozni, vagy nem?!
Ahogy ez akkoriban a legelborultabb agymenés kategóriába tartozott volna, és tartozik mind a mai napig, nagyjából így jön össze a honlapkészítés és a keresőoptimalizálás, abban a formában legalábbis, ahogy azt a bevezetőben említett vállalkozók manapság hirdetik és ígérik.
Te már tudod!
Te már tudod, hiszen végezted legalább egy tanfolyamomat, és olvasod a blogomat vagy a hírlevelemet, hogy a keresőoptimalizálás alapvetően nem egy technikai munka. Sőt, egyre kevésbé az.
És ami még inkább igaz, egyáltalán nem lehet elválasztani magától a területtől, a témától, a konkrét tartalomtól, ami a honlapon induláskor vagy a későbbiekben megjelenik. Igazából még azt is tudod, hogy egyre kevésbé lehet elválasztani még te magadtól, vagy a vállalkozásodtól is.
Nem lehet egy honlapot például keresőoptimalizálni anélkül, hogy a pontos tartalmat ismernénk, sőt mi több, meghatároznánk vagy urambocsá’ előírnánk a honlap üzemeltetője számára.
Keresőoptimalizált honlapkészítés: Ne dőlj be a trükknek!
Keresőoptimalizált honlapkészítés nincs. Honlapkészítés van, és keresőoptimalizálás – na meg mondjuk webdizájn és a többiek, de ez most nem tartozik ide.
Két külön feladat, mind a kettő megfelelő szakembert kíván, és mind a kettő elengedhetetlenül fontos részét képezi a honlapodnak, ha szeretnél belőle bevételt is csinálni. Ezt összekeverni olyan, mint kőművessel csináltatni a marketinged, vagy ha már itt tartunk, akkor akár marketingessel festetni ki az üzleted.
És van még egy oka, amiért te végképp soha ne dőlj be ennek a trükknek! Elárulom ugyanis, hogy ha ezt a blogot olvasod és végezted már képzésemet, akkor jó eséllyel a második feladathoz – a keresőoptimalizáláshoz – te magad sokkal jobban értesz, mint a magukat fából vaskarika hirdető, vevőszerző online kőművesek!
Úgyhogy hajrá, csináld meg magad a keresőoptimalizálásodat! Nálam mindent meg tudsz tanulni, ami SEO szakmai oldalról szükséges hozzá.
De sose feledd: te magad is kellesz hozzá! És nincs az a honlapkészítő, aki helyetted képes lenne átvenni a keresőoptimalizálás feladatát!
0 hozzászólás