Mik történtek a keresőoptimalizálás területén 2015-ben? Mik azok a SEO újdonságok 2015-ben, amire mindenképpen fel kell készülnöd, ha szeretnél még jobb eredményeket?! A keresőoptimalizálás 2015-ös legfontosabb tudnivalóit szedtem össze ebben a cikkben.
Az elején hadd tisztázzam, hogy ezen a honlapon én elsősorban gyakorlatias, bárki számára érthető és azonnal hasznosítható keresőoptimalizálási javaslatokat adok, nem pedig technikai elmélyülést. Ha technikaibb adatokra van szükséged, a cikk végén adok forrást.
Az itt közölt adatok mind konkrét tapasztalatból származnak, a legtöbb esetben ehhez mellékelek képeket is. Nem célom csak azért felkapni egy keresőoptimalizálási rémhírt, mert sokan beszélnek róla. Valami vagy igaz vagy nem, és ezt az adatokkal – nem pedig a bennük való hittel – lehet leellenőrizni.
És még egy megjegyzés: keresőoptimalizálás 2015-ös trendek alatt a Google változásait értem, hiszen Magyarországon, magyar nyelvterületen szinte a Google az egyetlen kereső, amire optimalizálás szinten figyelni érdemes.
Keresőoptimalizálás újdonságok 2015-ben
Először is azt kell hogy mondjam, hogy ha egyetlen mondatban kellene összefoglalnom, mi történt/történik a keresőoptimalizálás terén 2015-ben, akkor azt kellene modnanom, hogy nem sok minden változott.
Pontosabban azok a trendek, amelyeket a Google részéről már egy ideje látunk, és amelyek többsége (a részleteket lásd majd lejjebb) már 2014-ben jócskán elindult, lettek jóval erősebbek.
Vagyis azokra a jelekre érdemes még inkább odafigyelni, amelyek a korábbiaknál jóval általánosabban (és kevésbé kijátszhatóan) vizsgálják egy-egy domain, sőt egy-egy szerző online hitelességét.
Keresőoptimalizálás 2015: Mobilegeddon
Hadd kezdjem a bevezetőben ígértek ellenére egy látszólag technikai elemmel. A mobilegeddon ugyanis a Google-nek az a 2015. tavaszi algoritmusfrissítése volt, amely szerint a nem mobilbarát honlapok hátrányba kerülnek a mobiltelefonokról indított keresésekben.
Ahogy az lenni szokott, ez a frissítés is rettegéslázba hozta az online világot. Mégis úgy tűnik, hogy nem sok minden lett – legalábbis eddig – igaz belőle. Az alábbi videót még áprilisban készítettem, és azt mutattam be benne, hogy mennyire nem jelentett semmi hátrányt ez a frissítés.
A helyzet úgy tűnik, azóta sem változott. Az alábbi képernyőfotót 2015. szeptemberben készítettem. Egy egyáltalán nem mobilbarát honlap (http://amerika.bmintbalazs.com/) Search Console adatait mutatja. Ebből világosan látszik, hogy nemhogy rosszabb, de sokkal jobb adatokat produkál az oldal a mobil keresésekben, mint az asztali gépeken.
Keresőoptimalizálás 2015: Nincs többé Webmestereszközök! (Search Console)
Ha csak áttételesen, de a keresőoptimalizálást érintette 2015-ben a Google egyik leghasznosabb eszközének, a volt Webmestereszközöknek az átvedlése.
Ez egyrészt egy picit új tartalmat jelentett: Keresési statisztikák néven a korábbinál a legtöbb szempontból sokkal részletesebb, és sokkal jobban kereshető-szűrhető-elemezhető felületet kaptunk.
Másérszt ezt valahogy annyira nagy nyilvánosság nélkül sikerült megcsinálni, hogy én a mai napig a Webmestereszközök kifejezést használom következetesen, hiszen a Search Console nevet talán alig hallotta valaki.
Érdemes egy pillantást vetni a 2015. október 1-i találati listára, ahol a „webmester eszközök” kifejezést a keresőbe beírva a mai napig a magyar verzió „Google Webmaster Tools” néven jelenik meg, webmasters/tools url alatt. Kicsit kaotikus, nem?
Keresőoptimalizálás 2015: Fantomok és szellemek
Szintén a tavasz terméke volt a Fantom 2-nek (vagy angolosan Phantom 2) elnevezett algoritmusfrissítés, ami az értéktelen – és a tapasztalatok szerint nagyrészt a keresőnek szánt – honlapok eredményeit igyekezett megtépázni.
Ez a fajta „tisztogatás” sem ma indult a Google részéről, és a hatásokat tekintve azt hiszem, itt az ideje elfelejteni végre…
- …a 300 szavas SEO cikkeket
- …a kizárólag a keresőnek írt, érzelemmentes tartalmakat.
Sose feledd: A vonal másik végén egy hús-vér felhasználó ül. Ha meg tudod szólítani, akkor hidd el, a kereső is szeretni fog!
Keresőoptimalizálás 2015: Galambok is voltak ebben az évben!
Pontosabban még 2014-ben, de nézzük miről is van szó! Mert ez is egy algoritmus frissítés, még 2014-ből. Mégis két érdekességet is el tudok vele kapcsolatban mondani:
- Egyrészt a hatását igencsak érezzük 2015-ben, sőt valószínűleg a jövőben egyre inkább fogjuk.
- Másrészt meglepő módon erről a magyar nyelvű keresőoptimalizálással foglalkozó oldalakon szinte egyáltalán nem lehetett hallani.
A galamb pedig nem más, mint a lokális vagy helyi keresőoptimalizálás.
Vagyis azok a térképes találatok, amelyek egyre több kulcsszóhoz jelennek meg (sok esetben, főleg magyar nyelven egyerlőre kiszámíthatatlanul). És hogy mi a fontos velük kapcsolatban?
Hogy lényegében egy másik, helyi találatokra kifejlesztett algoritmus alapján értékeli és listázza a Google a helyezéseket. Persze sok azonosság van a kétfajta elemzés között, de elvi szinten akár az is lehetséges, hogy ha egy kulcsszóra a hagyományos találati listán sehol sem jössz, mégis bekerülsz az elsők közé a helyi listán.
Márpedig nem árt ezzel számolni, hiszen akár olyan kurrens kulcsszavakra, mint pl. a példán a „költöztetetés„, jelenleg egy átlagos felhasználó képernyőjén az AdWords hirdetések és a helyi találatok alatt már egyáltalán nem látszik az 1. helyezett. Elég fura szituáció, nem?
Keresőoptimalizálás 2015: a szerzőség kérdése
Habár a szerzőség, mint technikai beállítási lehetőség még 2015 szeptemberében eltűnt, a tapasztalatom szerint annak a kérdése, hogy a valóságban egy-egy tartalom (teljes honlap és/vagy cikk) kinek a nevéhez fűződik, egyre többet nyom a latban.
Nagyon sok példával tudom ezt bizonyítani, de talán az egyik legékesebb ezek közül annak a mini online magyar-angol szótáramnak az esete, amit csak hobbiból írogatok, és jelenleg mindössze 33 db (!) szócikket, 46 indexelt oldalt tartalmaz. Ennek ellenére nem kevés sikerrel veszi fel a versenyt a találatok között olyan hatalmas tudásbázist felvonultató szótárakkal, mint a szotar.sztaki.hu, angol-magyar-szotar.hu, dictzone.com, topszotar.hu stb.
Az eredmény pedig magáért beszél. 1-4. helyezés minden kulcsszóra, ami ebbe a szótárba bekerül, és átlagosan 1-2 hely plusz minden olyan témában írt szóra, amiben én személy szerint más honlapokkal jó vagyok a Google-ben (pl. ételek).
Kersőoptimalizálás 2015: A mennyiségi linképítés teljes halála
Ha eddig még egy kicsit vonakodtunk is tőle, de ki kell mondani: a mennyiségi linképítés 2015-ben teljesen értelmét vesztette a keresőoptimalizlásban.
Mit értek ez alatt? Mennyiségi linképítés alatt azt az itthon korábban elterjedt, és sikeresen alkalmazott technikát értem, amikor tipikusan linkkatalógusokba és linkmegosztókra kerültek ki linkek, folyamatosan.
Ez kézzel épített linkeket jelentett, amit általában egy asszisztens vagy egy effajta linképítésre specializálódott cég vagy magánvállalkozó készített, általában havi 10-50 darab között. (Vagyis ez nem tévesztendő össze a valódi nagy mennységekkel, a robotokkal ezrével épített linkekkel. Míg az előbbi inkább Magyarországon, az utóbbi inkább angol nyelvterületen volt jellemző.
Mit jelent a „haláluk”?
Önmagában a linkkatalógusok is megfogyatkoztak az elmúlt időszakban, tehát már eleve sokkal nehezebb mostanában ezt a feladatot végrehajtani, mint volt mondjuk két évvel ezelőtt.
De az effajta likek halála kapcsán egyszerűen azt értem, hogy nincs többé hatásuk a honlapodra. Ki lehet ezzel akasztani a Google-t, vagyis el lehet jutni a büntetés szintjéig, de ez viszonylag nehéz. Az eredmény inkább a nagy nulla. Vagyis a lelkes linképítés megy, miközben a helyezés marad.
Mi a helyzet akkor a linkekkel?
Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy a linkeknek nincs jelentősége a keresőoptimalizálásban 2015-ben.
Sőt, a tapasztalatok szerint a valóban értékes linkek egyre többet érnek. Mint ahogy a Google nem tudja kivenni a külső jeleket a keresési algoritmusaiból a mai napig, ezért az alábbi frontokon harcol az átveréssel szemben:
- Folyamatosan csökkenti a nem szakmai értékű (pl. katalógus jellegű) linkek erejét, miközben a kifejezetten átverés-szagú linkek esetén akár büntetést is alkalmazhat.
- A valódi közönségnek, valódi tartalmat szolgáltató, kapcsolódó témájú oldalakról érkező linkek ereje emelkedik.
- A közösségi média jelek ereke emelkedik.
Egy példa
Ez a grafikon egy teszt eredményét mutatja. Egyetlen értékes linket (ami a fentieken túl rengeteg egyéb követelménynek megfelel) helyeztünk ki egy legalább közepesen nehéznek mondható kulcsszóra. Ez egy kifejezetten szakmai kulcsszó, havi kb. 200 kereséssel, viszont 400 Ft-os javasolt AdWords ajánlati árral. Vagyis akinek ez a szakterülete, annak egy ilyen kulcsszóval egy első oldal teteje önmagában nem kevés bevételt hozhat.
Az eredmény? Szerintem a grafion magáért beszél. 5 helyezés növekedés, plusz első oldalra bekerülés pár hét alatt. Így mondja bárki, hogy a linkeknek nincs már hatása 2015-ben a keresőoptimalizálásra!
Olvasnivaló, angolul
- Moz.com szakértői felmérés a 2015-ös és később várható keresőoptimalizálási trendekről.
- Joost de Valk heti SEO összefoglalója.
- Nagyobb Google algoritmus frissítések.
Te mit tapasztaltál a keresőoptimalizálás terén 2015-ben?
Te mit látsz mostanában a keresőoptimalizálás területén? Melyik érint téged a fentiek közül? Van esetleg valami más tapasztalatod, amit szívesen megosztanál velünk, hogy mások is tanulhassanak belőle?
Ha igen, akkor tedd meg lent a hozzászólások között – sok embernek segítesz vele!
0 hozzászólás