A Google Panda a Google keresési algoritmusában alkalmazott szűrő (változtatás), aminek elsődleges céja a gyenge minőségű weboldalak vagy találati oldalak kiszűrése a találati listából. Magyarul: ha nem adsz elég jó anyagot – a Google szerint -, akkor nem érdemled meg, hogy a látogatók a keresőből rád találjanak.
Mit is jelent pontosan a Google Panda algoritmus, milyen honlapokat érint(het), és legfőképpen neked mennyire kell vele foglalkoznod?
Mi is pontosan a Google Panda?
A Google Panda kapcsán összeszedtem azokat a legfontosabb jellemzőket, amelyek számodra érdekesek lehetnek.
Fontos megjegyezni, hogy technikai értelemben biztosan sokkal többet lehetne írni a Google Pandáról, de – ahogy eddig sem tettem – nem szeretnék belemenni olyan fölösleges elemzésekbe, amelyek sem neked, sem nekem nem jelentenek semmi pluszt. Lásd ezt majd a cikk végén az Én miért nem foglalkozom vele? résznél.
A Panda algoritmus célja, hogy kiszűrje a találati lista tetejéről (a jó helyezésekről) azokat a honlapokat és/vagy aloldalakat, amelyek a Google saját értékelése szerint nem megfelelő minőségűek. A nem megfelelő minőség alatt itt gyenge, nem hasznos tartalom értendő – lásd később.
A Google Panda lényegében egy szűrő, ami időnként lefut. Vagyis a Google-től máshol megszokottaktól eltérően a Panda esetében nemhogy napon belüli változásokat nem fogsz látni, de a Panda által okozott változások (akár negatív, akár pozitív) csak időnként, általában 1-2 havonta jelentkeznek.
Az előző pontot némileg megcáfolva, a 2015 júliusában kihozott legfrissebb, Panda 4.2. algoritmus futtatása hónapokig tart-tartott, és ezzel együtt a Google jelezte, hogy a jövőben a Panda várhatóan az algoritmusa részévé válik, vagyis „folyamatos” frissítésként élhetjük meg.
A fentiek értelmében, ha a Panda miatt esik vissza a honlapod, akkor a minőségi javítások után nem fogod azonnal visszakapni a jó helyezésedet, csak a következő Panda frissítés után.
Az első Google Panda 2011 februárjában jött ki, alaposan felforgatva a keresési találatokat.
A Google Panda szűrő elvileg honlap-szinten „büntet”, de mivel a rangsorolásnál nagyon sok más jel is számít, ezért elképzelhető, hogy egy Panda által érintett weboldal bizonyos oldalai sokkal kisebb mértékű visszaesést produkálnak.
A közhiedelemmel ellentétben a duplikáció nem feltétlenül okoz Panda büntetést. Sőt, az első Panda algoritmusok alkalmával többek között azért is érte sok kritika a Google-t, mert mindenféle tartalmakat összeollózó (mondjuk ki: lopkodó) honlapok kaptak jobb helyezéseket.
Google Panda: milyen a jó honlap?
Ahelyett, hogy a problémákat nézegetnénk, mivel az olvasóim között szinte kizárólag a pozitív céllal és motivációval keresőoptimalizálók vannak, szeretnék iránymutatást adni azt illetően, hogy milyen is a jó honlap, amit elvileg sohasem fog egy Panda algoritmus bántani.
Ez a 23 pont amúgy nem az én listám, szabadon elérhető a Google (angol nyelvű) hivatalos blogjában, mint ajánlás a minőségi honlapok tekintetében, és én most itt megadom magyarul.
Megjegyzem, mielőtt a saját honlapodat megvizsgálnád ennek a 23 pontnak a tekintetében, javaslom megnézned ezt a videómat, ami a honlapok 3 nézőpontját mutatja be. Ugyanis az online marketing vagy éppen a keresőoptimalizálás sikertelenségének egyik legfőbb oka a tapasztalatom szerint az, amikor valaki csak a saját, vállalkozói szemüvegén át nézi a honlapját – ami ezeknek a pontoknak a vizsgálatánál egyáltalán nem működik. Ne tedd ezt, próbálj egy lépéssel kijjebb jönni, és objektív, látogatói mércével nézni a honlapodra:
A Google 23 pontos ajánlása a minőségi honlapok tekintetében
Te megbíznál abban az információban, amit ebben a cikkben olvashatsz?
Ezt a cikket egy szakértő vagy egy, a területet jól ismerő, lelkes ember írta, vagy inkább egy sekély tartalomról van szó?
Vannak ezen a honlapon duplikált (ismétlődő), egymás átfedő vagy redundáns (többször megjelenő) cikkek ugyanabban a témában, egymástól miniimálisan különböző kulcsszavakra?
Megadnád a bankkártya adataidat ennek a honlapnak?
Van ebben a cikkben helyesírási, stilisztikai vagy tényszerű hiba?
A tartalom az olvasók valódi érdeklődését célozza meg, vagy a honlapon generált tartalom inkább arra irányul, hogy megpróbálja megfejteni, mi jöhet fel jó helyre a keresőben?
Van a cikkben eredeti tartalom vagy információ, eredeti tájékoztatás, eredeti kutatás vagy eredeti elemzés?
Ad ez az oldal jelentős értéket, más, a keresőben megjelenő oldalakkal összehasonlítva?
Mennyi minőségellenőrzési munka ment a tartalomba?
Bemutatja a cikk az érme mindkét oldalát?
A honlap szakértőként van elismeve a témájában?
A tartalom tömeggyártásban készült, sok szerzőnek lett ksizervezve, esetleg nagy számú honlap között elosztva, és így az egyes különálló aloldalak nem kapnak annyi figyelmet vagy törődést?
A cikk jól van szerkesztve, vagy pongyolán, sietősen összerakva?
Egy egészségügyi témájú kulcsszó esetében megbíznál abban az információban, amit ezen a honlapon olvasol?
Felismernéd-e ezt a honlapot, mint szakértő forrás, amikor a nevét hallod?
Teljes, átfogó elemzést nyújt ez a cikk a témában?
Van ebben a cikkben olyan érdekes, éles elméjű információ, ami több, mint amit alapból elvárnál?
Ez az a fajta oldal, amit szívesen elmentenél, megosztanál egy ismerősöddel vagy ajánlanál?
Túl sok hirdetés van ezen az oldalon, amelyek elvonják a figyelmet a fő tartalomtól, vagy ütköznek vele?
Elképzelhetőnek tartod-e, hogy ez a cikk megjelenjen egy nyomtatott kiadványban, enciklopédiában vagy könyvben?
Túl rövidek, alaptalanok a cikkek, vagy bármilyen más formában hiányzik belőlük a konkrétum?
A tartalom törődéssel, a részletekre való odafigyeléssel készült, vagy ezzel ellentétben a részletekre való kevesebb figyelemmel?
Elképzelhető-e, hogy a látogatók reklamálnak, amikor ennek a honlapnak az aloldalait látják?
Néhány személyes megjegyzés
A 3. pontban, az egymást átfedő, és egymástól csak éppenhogy különböző kulcsszavakra utaló tartalom magyar nyelven egy kicsit máshogy értelmezendő. Míg angolul akár egyetlen kifejezést 10-20 vagy sokszor még több formában írnak be a keresőbe – és ezáltal ez ennyi kulcsszót jelent valójában ugyanarra a tartalomra -, magyar nyelven a sokkal kisebb keresési számok miatt ez nem jellemző.
A tényszerű hibákra vagy az érme mindkét oldalát bemutató követelményre vonatkozó kitételek betartása az én személyes véleményem szerint nem mindig lehetséges – illetve ez már jócskán túlmutat egy egyszerű keresőoptimazliálási elemzésen. Ha nekem a véleményem egy adott dolog egy témában, akkor éppen a szekértőségem fenntartása miatt nem hiszem, hogy be kellene mutatnom az ellenkező véleményeket, hiszen igenis vállalnom kell a sajátomat!
A szakértőségre vonatkozó követelményeket egy kezdő honlap esetében – amelyet definíció szerint nem ismerhetnek sokan – én úgy fogalmaznám meg, hogy el tudnád-e képzelni, hogy ezt a honlapot szakértőként elfogadd a témában?
Légy őszinte magaddal!
A helyzet az, hogy az én tapasztalatom szerint, amikor valaki ezeknek a szabályoknak ellene megy, és kikfejezetten csak a keresőnek szóló, amúgy gyenge tartalmat készít, akkor azt pontosan tudja.
Vagyis légy őszinte magaddal, és nézd meg, hogy próbáltad-e csak a keresőnek szóló tartalommal befolyásolni a helyezéseidet. Valószínűleg tudod, ha így van, és ha így van, akkor azt is tudod, hogy mit kell javítanod.
Google Panda: én miért nem foglalkozom vele?
Ha ismersz és követsz, akkor talán már tudod, hogy én egyike vagyok annak a nagyon kevés keresőoptimalizáló szakembernek, akik egyáltalán nem a technikai dolgokra helyezik a hangsúlyt. A józan észre alapozó, bárki által alkalmazható technikákat tanítok, és nem pl. a Google algoritmusok kergetését. Ezzel a hozzállással értem el a saját és ügyfeleink megszámlálhatatlan sikerét.
DualSIMSmartPhones.hu: Egy honlap, amelyiknek nem kell aggódnia a Google Panda miatt!
Az én tapasztalatom szerint a Google algoritmusfrissítések bálványszerű követése hosszú távon egészen biztosan nem fog előre vinni a céljaid megvalósításában. Lehet, hogy időlegesen egy-egy trükkel elérsz jó eredményeket, de ez egy olyan harc lesz, amikor már valójában nem a vállalkozásod eredeti célján fogsz dolgozni, hanem azon, hogy kicselezd a Google-t.
Az a szisztéma, amit én itt, a Honlapra fel! honlapon és az összes oktató anyagommal átadok neked, gyakorlatilag szinte szükségtelenné teszi azt, hogy a Google Panda rád gyakorolt hatásain aggódj.
A dologban ha más nem az a szép, hogy ezeket a tanácsokat követve nem azon kell maj aggódnod, hogy mikor jön a Google Panda, hanem folyamatosan azzal tudsz majd foglalkozni, hogy egy még jobb, a közönségnek még jobban tetsző honlapot építs, amit mellesleg a kereső is jobban szeret!
A konkrét kivitelezésben mind a kulcsszókutatás, mind a keresőoptimalizált szövegírás online videó tanfolyamom tud neked segíteni, a linkekre kattintva nézd meg a részleteket!
Kulcsszókutatás online videó tanfolyam – Láss bele az vevőid fejébe! A megfelelő kulcsszavak kiválasztása a világ egyik legpontosabb, ráadásul teljesen ingyenes piackutatása! Pontos módszert mutatok a tanfolyamon lépésről lépésre.!
Jó érzés látni, hogy van valami időtálló is a Google-ban. A Google 23 pontos angol listája 2011. május 6-án jelent meg, de ma is aktuális. Tényleg érdemes időnként feleleveníteni, mert az értékes tartalomra hívja fel a figyelmet. Szerencsére a magyar cikk értékét még az a néhány elírás sem csökkenti…
„Mindenekelőtt szeretném megköszönni neked és a csapatodnak a tavalyi eredményeimet. A tőled tanultakat alkalmazva nevelgetem egyelőre még zsenge online vállalkozásomat, és bár hivatalos adóbevallás még nincs, az biztos, hogy a 2018-ashoz képest 221 %-kal növeltük a vállalkozásom bevételét. Pedig 2018-ban is dupláztunk az előző évihez képest. Bizton állítom, hogy ezeket az eredményeket a Honlapra fel! oktatóanyagai nélkül nem értem volna el. Hálás, elkötelezett ügyfeletek vagyok, és bizonyára sok-sok pozitív visszajelzést kaptok, mégis úgy gondolom, ebből nem lehet elég”
– J-
„Hatalmas segítséget jelent az, amit Balázsnál tanultam, nagyon sok bizonytalan tényező van így az elején, illetve csak lenne sok bizonytalan tényező, de Balázsnak köszönhetően tudom, hogy mit kell csinálni.”
„Csillagokba emelted a mércét az oktatók világában mind szakmai, mind emberi oldalról!”
Ügyfél
„Köszönöm a visszajelzést és Balázs válaszát. Ha kissé megkésve is, de pont jókor kaptam ezt a levelet, mivel éppen ma ellenőriztem le az első, a tanfolyamon tanultak segítségével készített bejegyzésem eredményét és örömmel tapasztaltam, hogy az általam választott kulcsszó esetében sikerült rögtön az első három helyet elfoglalnom vele a keresőben. Viszonylag ritkán keresett kulcsszóról van szó, ezért nem nőtt meg tőle nagyon a látogatottságom, viszont arra jó volt, hogy a gyakorlatban is lássam, hogy működik, amit Balázs tanított.”
S. Z.
„Minőség, alaposság, egyszerűség és következetesség jellemzi azt, hogy a tudásotokat átadjátok.
Ennél már csak a vevőkezelésben és a hitelesség felépítésében vagyok még profibbak!
Mindig öröm volt veletek dolgozni, s tőletek tanulni!”
„Ha kevés időd van és szeretnéd a fölösleges köröket megspórolni, akkor a legjobb, ha elvégzed Balázs keresőoptimalizálás tanfolyamát. Sokat olvastam korábban a témáról, de a tanfolyam után állt össze a kép :)”
„Ismét köszönöm ezt a kis tanulmányt. Eddig a tageket hoztam rendbe. Már ettől komoly javulások mutatkoztak a keresőbeli helyezésemben. A legfontosabb 10 kulcsszavammal a G kereső 1- 7. helyén vagyok (Egyet kivéve, ott a 12. Most ezt akarom feltornázni.) . Szinte minden nap kúszik felfelé pár helyet.”
„Hihetetlenül zseniális az a SEO plugin, amit az egyik hírleveledben a WordPress weboladlakhoz ajánlottál. Mi már kb. 8 félét kipróbáltunk, egyik nehézkesebb volt, mint a másik, a harmadik szétcsapta a WP adminfelületét, a negyedik bugos volt és így tovább… A fogcsikorgatás helyett egy profi plugint ajánlottál, ezek ismerete pedig a ti profizmusotokra is vall.
Mindamellett a hírlevél egyszerű, letisztult, mindenki számára megérthető és örülök, hogy mellőzi a másokra oly jellemző, szakértőséget alátámasztani hivatott májerkedő szakzsargont.”
Talabos Viktória, Webkukkoló
„Sok hasonló témájú tanfolyam és hírlevél után végre valami igazán hasznosíthatót olvashatok, megvalósítható ötleteket, érthetően összefoglalva. Öröm olvasni a leveleit, sosem teszem a majd később olvasom mappába. 🙂 Köszönöm, várom a folytatást!”
„Feliratkoztam a honlapján az ingyenes tanfolyamra és azóta is lelkesen olvasom az e-mailjeit! Gratulálok ahhoz amit csinál!”
Ráczkevy Sándor
„Kedves Balázs!
Nagyon hasznosak számunkra a cikkeid. A Google 10.oldaláról a találati listában átkerültünk az elsőre a megadott kulcsszavainkra! …Köszönjük a hasznos tanácsokat, ha valaki szán rá időt és megcsinálja amit javasoltál, biztos, hogy működik!
Köszönettel,”
Zsolt
„Már régebben megvettem, de most vált aktuálissá a facebook hirdetés tanfolyam. 2 nap alatt beleástam magam és elindítottam a Facebook oldalra egy lájk szerző hirdetést.
Az eredmény még engem is meglepett. Egyetlen nap alatt 70 feliratkozó 8 Ft/db áron. Plusz a “hozadékai”: kattintanak a weboldalamra, feliratkoztak páran a hírlevélre, lájkoltak több bejegyzést a Facebookon, megosztották az oldalt. Tehát a tanfolyamod alapján jól belőttem a célközönséget és sikerül egy klasz képet találni, amire kimagaslóan sokan reagáltak. Biztos van ettől jobb eredmény is, de egy alig ismert Facebook oldallal nekem ez óriási eredmény.
Csak szeretnék köszönetet mondani a tanfolyamért. Olyan infókat osztottál meg, amikre magamtól nem tudom mikor, és hány kísérlet után jöttem volna rá. Mindezt érthetően, gyakorlatorientáltan mutattad be. Kialakult bennem egy globális rálátás a témára, így már nem érzem magam olyan elveszettnek ezen a területen.
Ja, és az eredmény is azonnal mutatkozott.”
“Nagyon elégedett vagyok a képzéssel, mint Balázs minden anyagával. Látszik bennük, hogy nagyon odateszi magát, megosztja a tapasztalatát a tanítványaival. ÉS mindez működik!!!! Ez az egészben a legjobb! Eddig minden kifizetett tananyag bőven visszahozta az árát. Teljesen elkötelezett Szilágyi Balázs rajongó vagyok! :)”
Jó érzés látni, hogy van valami időtálló is a Google-ban. A Google 23 pontos angol listája 2011. május 6-án jelent meg, de ma is aktuális. Tényleg érdemes időnként feleleveníteni, mert az értékes tartalomra hívja fel a figyelmet. Szerencsére a magyar cikk értékét még az a néhány elírás sem csökkenti…