Ha csinálnánk egy felmérést azok között, akik bármilyen vállalkozásba – még akár egy blogírásba – is belekezdtek online, biztos hogy valahol az induláskor figyelembe vett szempontok, motivációk között, talán csak a gondolatok hátsó eldugott zugában, de ott szerepelne a passzív jövedelem iránt érzett vágy. Ha pedig igazán őszintén kellene kitölteni ezt a felmérést, akkor azt hiszem, minden online vállalkozó bevallaná, hogy többé-kevésbé mindig is vonzotta az igazi passzív jövedelem.
Amióta Tim Ferris könyve, a 4 órás munkahét a 2000-es évek közepén (amikor még eszünk ágában sem volt válságosan gondolkozni) magyarul is megjelent, ki merem jelenteni akár mások nevében is, hogy szinte mindenkiben, aki olvasta felmerült, nagy képzeletbeli kérdőjelek kíséretében, a Hogyan? kérdése. Hogyan lehetséges elérni a passzív jövedelmet? Mit kell ahhoz tennem, hogy otthon a pizsamámban, vagy éppen Hawaii-on egy koktélt szürcsölgetve nézegessem a laptopomon, ahogy hízik a bankszámlám?
Mi is az a passzív jövedelem?
Én azt hiszem, hogy az egész bizonytalanság már itt kezdődik. Hogy egyáltalán mit is jelent az, hogy passzív jövedelem. Mert ha megnézem a szótárban, akkor a passzív szónak a leginkább ideillő jelentése ez: tétlen. A jövedelem pedig rendszeres bevétel. És igen, ezt a kettőt összerakva egy első hallásra igencsak vonzó kombinációhoz jutunk. Ezek alapján, ha a szótári definíciót nézzük, akkor a passzív jövedelem az egy olyan rendszeres jövedelem, amelyet tétlenül, vagyis bármilyen cselekedet nélkül kapunk.
Na most nézzük csak meg ezt egy kicsit közelebbről! Mert hogy vonzó, az nem kérdéses. Nem csinálok semmit, tényleg semmit – hiszen a passzivitás ezt jelenti –, és közben meg folyik a pénz a bankszámlámra. Tim Ferris egyenesen elhúzta előttünk azt – az akkor még angol nyelvterületen is alig ismert – mézesmadzagot, hogy még azt a keveset is, amit amúgy meg kellene csinálnom, még azt is majd indiai virtuális asszisztensek intézik helyettünk, persze garantáltan éhbérért.
A másik oldalt persze már csak ritkán nézzük meg. Hogy ugyanis ki a fene fizetne nekem, neked, Tim Ferrisnek vagy akárkinek egyetlen árva vasat is azért, mert éppen nem csinálunk semmit? Szerintem, mivel te is sikeres vállalkozó vagy vagy annak készülsz, érzed a nem is enyhe iróniát a kérdésemben, és már van egy tipped, hogy mire gondolok. De ássunk még egy kicsit a mélyére ennek a passzív jövedelemnek!
Kinek van passzív jövedelme?
Mielőtt rátérnék ennek a cikknek a lényegére, kicsit szeretném, ha megvizsgálnád te is, ki az, akinek igazából passzív jövedelme van. Nagyon gyakran halljuk, biztosan téged is kerestek már meg különböző MLM hálózatokból, hogy azért érdemes hozzájuk csatlakozni, mert ott passzív jövedelemre tehetsz szert. De vajon így van-e ez? Nem akarok véleményezni egyetlen MLM hálózatot sem. Tudom, hogy vannak emberek, akik nagyon sok pénzt keresnek lényegében majdnem passzív módon ezekből a rendszerekből.
De hadd osszak meg veled néhány gondolatot, amit én tapasztaltam az elmúlt években.
- Egyrészt az MLM-esek ahhoz, hogy igazán sok pénzt keressenek, évekig, évtizedekig rengeteget dolgoznak. Sokszor sokkal többet, mint bárki más körülöttük.
- Másrészt a legtöbb hálózat, amit én ismerek, valamilyen szinten korlátozza az igazán passzívan kivehető jövedelmet. Persze ha elérsz egy szintet, ami nagyon magas, akkor ez lehet, hogy nem igaz, de addig a szintig sokszor a havi járandóságodat sem feltétlenül tudod 100%-osan megkapni, ha nem vagy aktív, és nem csinálsz újabb és újabb eladásokat a vonalaidon.
- Harmadrészt egy nagyon neves, MLM-eseket képző barátomtól hallom visszatérően azt, hogy azok a hálózatépítők, akik elértek egy bizonyos szintet, és utána egyszerűen hátradőlnek és nem csinálnak semmit, csak élvezik a passzív jövedelmüket, azok egyszerűen kiégnek, és már arra sem igazán jók, hogy megtartsanak egy motiváló előadást.
Szóval mindent összevetve nekem az a véleményem, hogy az MLM-eseknek a nagy része igazából nem hogy passzív jövedelmet nem tud felmutatni, hanem rengeteget gürizik azért, hogy valamicske jövedelmet összeszedjen.
A rocksztárokra, írókra szokták még mondani, hogy nekik könnyű passzív jövedelmet szerezni. Csak elénekelnek egy dalt, megírnak egy könyvet, aztán életük végéig megvan a nyugdíjuk. Talán ez áll a legközelebb a valósághoz még akkor is, ha itt egy kicsit szándékosan túloztam. Hiszen tudjuk nagyon jól, hogy ha az ember el tud készíteni egy olyan művet, amit utána folyamatosan újra és újra kiadnak, eladnak – legyen ez egy könyv, zene, vagy akár egy film – akkor ebből az eladásból ő tényleg folyamatosan részesedést kap. De vajon tényleg ilyen egyszerű ez?
Az egyik magyar online marketinges tanácsadó hozta föl egyszer példának a hírlevelében, hogy milyen jó Madonnának. Mert neki semmit sem kell csinálnia, meglesz a nyugdíja – vagyis passzív jövedelme – akkor is, ha innentől már csak hátradől.
Erre azt tudom mondani, hogy nagyon jól hangzik, és még az is lehet, hogy Madonnának már tényleg nem kell semmit csinálnia ahhoz, hogy meglegyen a nyugdíja. De azért, hogy a képet egészben lássuk, egyrészt jó lenne megnézni, hogy Madonna mit tett eddig azért, hogy ide eljusson – és persze itt semmi negatívra nem gondolok, csupán arra, hogy mennyit dolgozott, mennyit koncertezett. Nem mondom, hogy én keveset dolgozom, de talán ha annyit kellene hajtanom, mint amennyit Madonna tett az elmúlt évtizedekben, akkor lehet, hogy én magam is feladnám.
Másrészt azért legyünk azzal is tisztában, hogy nem lehet mindenki Madonna, még ha egyébként művész is. Mivel én is dédelgetek írói álmokat, ezért egy picit utánanéztem az írói karriereknek angol nyelvterületen is. És bizony az az igazság, hogy nagyon jól hangzik Ken Follettnek vagy J. K. Rowlingnak a több tíz vagy több százmillió dolláros éves passzív jövedelme, de igazából ilyen emberekből, ilyen karrierekből nagyon kevés van. Legyünk őszinték, ezt a jövedelemszintet, ezt a fajta passzív jövedelemforrást egyszerűen nem tudja minden ember elérni. A világ nem úgy van kitalálva, hogy minden ember csak úgy hátradőljön, és éves szinten tíz-, százmillió dollárokat kapjon a műveiből.
És még egy dolgot hadd jegyezzek itt meg. Mi magyarok vagyunk, magyar nyelven tudunk tartalmat fejleszteni, legyen az internetes tartalom, könyv, zene, vagy bármi. Egyszerűen butaság összehasonlítani az általunk elérhető jövedelemszintet azzal a jövedelemszinttel, amit az angolszász világ lehetővé tesz. Sokkal kevesebb lehetséges vásárló (kisebb piac), sokkal kisebb egy főre eső vásárlóerő, és még azt is tegyük hozzá, hogy sokkal nagyobb lopási hajlam jellemzi a magyar nyelvű vásárlóközönséget. Adott esetben, amikor egy művész meg tud élni angol nyelvterületen a művei után kapott passzív jövedelmeiből, akkor lehet, hogy ugyanaz a művész ugyanazon a (művészi, elismertségi) szinten Magyarországon, magyar nyelvterületen kis túlzással meg éhezik.
Hol fizetik meg a nemdolgozókat?
Térjünk át a rocksztárok mesés, ámbár számunkra valószínűleg nem reális világából a mindennapokba, és akkor hadd feszegessek itt még egy kérdést. Te hol láttad azt, hogy olyan szívesen megfizetnék a passzivitást?
Mert hogy erről van szó, ezt tisztáztuk az elején. Most itt nem szeretnék bővebben belemenni abba, hogy mi a pénz, de az legyen azért tiszta mindenkinek, bármilyen passzivitásra vágyik is, hogy a pénzt hosszútávon csak valamilyen értékért cserébe tudja az ember elkérni.
A nemdolgozást, a passzivitást sehol sem fizetik meg. Azok az emberek, akik a fönti példákban dollármilliókat keresnek, korábban akkora értéket állítottak elő, amely a mai napig is képes az emberek pénztárcáját megnyitni, és ezért tudnak ebből újra és újra jövedelmet kivenni. De nem hiszem, hogy akár náluk is passzivitásról lehetne beszélni. Egyszerűen az az ember, aki nem dolgozik, nem termel, az kiég, és előbb-utóbb nem lesz jövedelme, vagy legalábbis sokkal kevesebb, mint korábban. Abban nincs semmi köszönet, hogy a lábadat lógatod. És lehet, hogy Ken Follettnek mást jelent a munka, mint neked vagy nekem, de abban biztos lehetsz, hogy a mai napig dolgozik. Vagyis aktív, és nem passzív.
Mit tud akkor az internet?
Passzív jövedelmet tehát nagyon nehéz elérni, és az a helyzet, hogy valószínűleg az interneten semmivel sem könnyebb, mint bármilyen hagyományos területen. Mert közülünk is sokaknak van webáruháza, sokunknak vannak infotermékei, de legyünk őszinték, hogyha hátradőlnénk, és semmit sem csinálnánk, akkor lehet, hogy egy-két hónapig, vagy 1-2 évig jönnének a jövedelmek, de majdnem biztos vagyok benne, hogy senki sem tudna hátradőlni úgy, hogy egészen élete végéig megfelelő jövedelemszintet érjen el.
De akkor mégis mit tud az internet, amikor a passzív jövedelemről beszélünk? Mire jó? Miért van az, hogy az ember valahol érzi a zsigereiben, hogy ha ezt a klasszikus „semmittevős” passzív jövedelmet nem is, de az online világ valamit mégis képes számára biztosítani, ami a korábbi korokban nem volt elérhető?
Elárulom, mi az, amit az internet igazából adni tud neked, és amit ha ki tudsz használni, akkor tényleg sokkal többet tudsz keresni, mint amennyit mondjuk 20 évvel ezelőtt tudtál volna.
Ez az a dolog, amire én bár kerestem, de nem találtam megfelelő magyar szót. Ezért egy angol szóval tudom csak igazán leírni, ez pedig a leverage [ejtsd kb. levridzs]. Ha ennek a szónak egy igazán jó és ideillő magyar megfelelőjét szeretném neked megadni, akkor az lenne, hogy hatástöbbszörözés. (Ami kifejezi, amit szeretnék, csak a magyarban ezt nem használjuk olyan gyakran, különösen üzleti értelemben, mint az angolban a leverage-et.)
Az angol leverage szót használják pl. arra, hogy amikor elmész tőzsdézni, és befektetsz 1000 dollárt a saját pénzedből, de valójában a banknak vagy a brókercégnek a számodra kölcsön adott 100 ezer dollárjával játszol. Tehát ha csinálsz 2% hasznot, akkor nem az 1000 dollárra csináltál 2%-ot, hanem a 100 ezer dollárra, ami hitelben nálad volt. Magyarul a haszon 2000 dollár lesz, és így a valóságban megdupláztad a pénzedet.
Vagy amikor van 20 millió forintod, és nem egy 20 millió forintos lakást veszel belőle, hanem mondjuk hitelekkel megtöbbszörözve 100-150 millió forintos ingatlant vásárolsz, és ennek az ingatlannak a hasznait élvezed, csupán 20 millió forintos befektetéssel. Ez a leverage az, ami igazából már az elmúlt több száz évben is igazi vagyonokat volt képes teremteni, és ez a leverage az, ami nélkül nem feltétlenül tud az ember sokat elérni.
De leverage-nek nevezhető az is, amikor egy céget építesz föl – persze nem azért, hogy legyen hová bejárnod dolgozni, vagy legyen aki helyetted számláz – hanem azért, hogy a te tudásodat azok az emberek, akik neked dolgoznak, megtöbbszörözzék. És amíg te, vagy az alkalmazottak egyenként havonta csak pár százezer forintot lennétek képesek termelni, addig egy jól megszervezett cégben lehet, hogy az egy főre eső termelés több millió vagy több tízmillió forint lesz minden hónapban. Ez a leverage, a legtisztább gazdasági értelmében.
És ez az, amit igazából az internet neked és nekem adni tud. Mert olyan emberekhez, közösségekhez, célpiacokhoz érhetsz el, akikhez korábban vagy nem tudtál elérni, vagy csak iszonyatos befektetések árán. Ez az a lehetőség, amit ha ki tudsz használni, akkor tulajdonképpen valami passzív jövedelemhez nagyon közeli vásárló- és pénzáramlást tudsz generálni, hiszen erről szól például a keresőoptimalizálás (folyamatos látogatóáramlás külön munka nélkül). De erről szólnak a jól összerakott hirdetések, vagy a jól összerakott marketingakciók.
Egyszer megírsz egy cikket, jól megírod a cikket, előre kerül a keresőben, és utána akár hónapokig, évekig, vagy ki tudja meddig látogatókat fog neked hozni. Egyszer jól összeraksz egy hirdetést, jól beállítod, összerakod a kampányodat, és lehet, hogy ez neked akár hónapokig vagy évekig folyamatosan bevételt hoz anélkül, hogy nagyon hozzá kellene nyúlnod, vagy napi szinten foglalkoznod kellene vele.
Arról persze már nem is beszélve, amit a korábban internet 2.0 néven emlegetett közösségi média jellegű képződmények tudnak ebben a helyzetben okozni. Mert persze lehet káromkodni, amikor Zuckerberg csökkenti a céges oldalak elérését, de még mindig ott a lehetőség neked is és nekem is, hogy akár hetente írjunk egy-egy olyan blogcikket, publikáljunk egy-egy olyan videót, ami vírusként terjed a neten, és anélkül hozza a látogatók özönét, hogy azokért egyenként meg kellene küzdeni.
Ez az a hatástöbbszörözés, amit az internet egy pici utánajárással, egy pici tanulással, egy pici szorgalommal neked, nekem és bárkinek nyújtani tud. Ez az a hatástöbbszörözés, ami egyszerűen nem létezett az internet előtt. Mert ha szerettél volna az emberekhez ilyen nagyságrendben elérni pl. a ’90-es évek elején, akkor ezt megtehetted TV-s hirdetéssel, rádiós hirdetéssel, vagy mondjuk egy szórólap nyomtatásával és terjesztésével, vagy egy ingyenes újságban való megjelenéssel. De százezrekről, milliókról beszélünk forintban, 1990-es árakon, ma pedig ezek a lehetőségek pár ezer, pár tízezer forintból bárki számára elérhetők.
Hol van akkor a passzivitás?
Mi köze ennek az egésznek a passzivitáshoz? Vagy van-e egyáltalán bármi köze hozzá? Mert ez úgy hangzik, hogy itt az internet, írok egy cikket, csinálok egy hirdetést, beindítom és csak hozza, hozza, hozza, hozza a pénzt. Az igazság ezzel szemben pedig az, hogy az én tapasztalatom szerint ez nem létezik. Nagyon sok embert ismerek, akik sikeresek az interneten, több vagy kevesebb pénzt keresnek, de egyetlenegy sincs köztük olyan, aki a lábát lógatva, Hawaii-on, koktélt szürcsölgetve csak a bankszámláját nézné, és kipirosodott arccal, semmittevés közepette lelkesen számolgatná a passzív jövedelmét.
Ezek az emberek mind dolgoznak, és lehet, hogy nem a munkának abban a kemény megszakadós értelmében, hogy reggel öttől este 11-ig izzadva hajtanak és tekernek, de folyamatosan figyelik, kreálják, és viszik előre a cégüket. Nem láttam olyan megoldást, amikor az ember hátradől, nem csinál semmit, és jön a pénz. Ez persze nem jelenti azt, hogy nincs ilyen. Nem jelenti azt, hogy egyszer vagy kétszer nem lehet véletlenül belenyúlni a mézes bödönbe, vagy hogy nem lehet valamit úgy kitalálni, hogy az ember több pénzt keressen annál, mint amit el tud (képes) költeni.
De a jellemző az, hogy ez nem így van. Van egy-két ember, aki tud akkora ötletet csinálni, aki tud ehhez az ötlethez olyan befektetőt, olyan lehetőséget összerakni, hogy mondjuk összehoz egy olyan céget, mint a Google. A Google persze rengeteg pénzt termel az alapítóinak, de a mai napig azt a céget folyamatosan irányítani kell, felügyelni kell, kreálni kell. Hátradőlhetnek az alapítók, passzívan, nem foglalkozva a céggel, de abban biztos lehetsz, hogy akkor szép, lassú halálra, sorvadásra ítélik. És persze lehet, hogy nekik ettől még sokkal több pénzük lesz, mint neked vagy nekem, és az is lehet, hogy nekik soha nem lesz gondjuk azzal, hogy miből éljenek meg. De az a fajta passzivitás még azon a szinten sem képzelhető el, hogy az ember egyszerűen hátradől és nem csinál semmit.
Ahhoz, hogy az interneten pénzt tudj keresni, pontosan ugyanarra van szükséged, mint az offline világban. Az internet egyszerűen azt a lehetőséget adja meg neked, hogy meg tudd többszörözni azt a hatást, amit képes vagy a munkáddal, a szellemi termékeiddel teremteni. De a hatást meg kell teremtened, és folyamatosan teremtened kell.
Létre kell hoznod egy céget, létre kell hoznod egy terméket, létre kell hoznod egy szolgáltatást, vagy akár egy könyvet, egy zeneszámot. És minél inkább egyedi ez a dolog, minél több embernek tudsz segíteni, annál közelebb fogsz kerülni ahhoz, amit sokan passzív jövedelemnek gondolnak. Mert ha létrehozol egy olyan szolgáltatást, ami csak neked van, szinte lemásolhatatlan, és sok pénzt el tudsz érte kérni, akkor abból nagyon kevés befektetéssel, kevés energiával folyamatosan bevételt fogsz tudni magadnak kreálni.
Ha megírsz például egy olyan könyvet, amivel valami egyedit adsz, akkor lehet, hogy ezt a könyvet még 5-10-15 vagy akár 20 év múlva is el fogják adni, és 5-10 vagy akár 20 év múlva is bevételed lesz belőle. De ehhez egyrészt meg kell csinálnod, létre kell hoznod azt a dolgot, ami valamiben egyedi, ami valamiben többet nyújt az embereknek mint más, és amiért az emberek hajlandók 5-10 vagy 20 év múlva is pénzt adni. Másrészt gondoskodnod kell arról, hogy legyen egy olyan csapat, amely működteti az egész eladást. Most, de 5 vagy 20 év múlva is.
Mert nincsenek robotok, amik helyetted el fognak adni. Sok mindent lehet automatizálni, sok mindent lehet könnyíteni programokkal, de alapvetően kell egy ember, kell egy csapat, aki ezt az egészet működteti, ott van mögötte, felügyeli. És pl. ha a számok elkezdenek romlani, akkor megnézi, hogy mi történt, és kijavítja. Vagy adott esetben megírja azt a következő könyvet, ami az azt követő 5-10 vagy 20 évre fogja a bevételt hozni.
Az interneten sincs mágikus megoldás. Talán a cikk elején említett hátrány mellett, ami a magyar piac angolszászhoz viszonyított törpeségéből származik, megjegyezhetünk itt még egyet. Mert Amerikában sem folyik a pénz csak úgy magától a csapból, de azért az tény, hogy a piac méretén kívül van még néhány könnyebbség.
Csak az internetnél maradva, említsük csak meg pl. a teljesen automatikus, és a vásárlók által is 100%-ban elfogadott fizetési rendszereket, a tökéletesen automatizálható és valódi jövedelmet is termelni képes partnerprogram-rendszereket (pl. Amazon, Clickbank), vagy pl. a teljesen automatizált és konverzióra is optimalizálható eladást lehetővé tevő webinárium- vagy automatikus feliratkoztató rendszereket (pl. Optimizepress).
Én tudom, hogy az olvasóim többsége teljesen józan, a való életben élő vállalkozó, vagy az szeretne lenni. És azt gondolom, hogy aki ezt a cikket eddig elolvasta, talán senkinek sem forog a fejében az, hogy most vagy majd később hátradől és semmit sem csinál.
Én csak azért szerettem volna ezt a cikket megírni, mert azt látom, hogy nagyon sokaknak a fejében midig ott van – ha más nem, egy apró, elérhetetlen vágyálom-gondolatként – az a fajta passzív jövedelem, amiről megpróbáltam leírni, hogy szinte lehetetlen előteremteni. Én kívánom neked, hogy tudj egy olyan céget összehozni, tudj egy olyan művet megalkotni, ami számodra olyan jövedelmet biztosít, amivel nem kell többet a pénzért dolgoznod. De azt nem kívánom neked, hogy ne dolgozzál, mert ha ezt az állapotot vágyod, akkor az az igazság, hogy lényegében az életedet adtad föl.
És persze azt is kívánom neked, hogy találd meg, és ismerd meg, hogy miben tud az internet segíteni neked, hogy a már létező, vagy még csak a fejedben meglévő termékedet, szolgáltatásodat még több emberhez el tudd juttatni. És ezzel, ha nem is 100%-ban passzív, de relatív automatikus jövedelemre tudj szert tenni. Ha ebben bármilyen téren tudok neked az eddigieken túl is segíteni, akkor mint midig, most is számíthatsz rám!
Ezért is alkottam meg többek között az Amazon passzív jövedelem tudásprogram című tanfolyamomat, amely közelebb hozza az amerikai passzív lehetőségeket a magyar emberek számára. Ha hajlandó vagy egy jövőbeli jövedelemforrásért sokat dolgozni, akkor nézd meg ezt a programot: Részletek és bevezető videó »
Képek: chrisweger, WuFoo Team
Jó kis cikk, nagyon jól írsz továbbra is : )
Robert Kiyosaki könyveit is lehetne említeni, melyek hasonló témát pedzegetnek.
Én azt látom, hogy kemény (kezdeti) munka nélkül soha nincsenek nagy eredmények.
Talán akad egy totál passzív jövedelem példa: az Egy fiúról c. filmben Will Freeman (Hugh Grant) az elhunyt apja híres slágerének jogdíjaiból él.
Köszi. 🙂
Igen, sok jó könyv is van a témában. És aki ténylegesen meg is lépte ezt, az nem fogja letagadni, hogy rengetegett dolgozott érte!