Divat lett mostanában a webáruház nyitás. Szinte nincs olyan vállalkozó ismerősöm, aki vagy ne nyitott volna már legalább egy webshopot, vagy ne tervezné.
Te is köztük vagy? Te is tervezed webáruház nyitását? Akkor talán tudok neked néhány hasznos tippet adni…
A webshop mítosz
A webáruházak mítosza így szól: egy webáruház nyitása a tökéletes lehetőség a sokak által áhított passzív jövedelemre. Vagyis nyiss egy webshopot, nem kell dolgoznod és dől a lé.
Ha ismersz, akkor tudod, hogy nem foglak munka nélkül elérhető hatalmas pénzekkel kecsegtetni. Szóval már tudod a rossz hírt: ez sajnos nem igaz.
De akkor mégis, hogyan lehet pénzt csinálni egy webáruházból? Mire figyelj, amikor elindítasz egy webshopot? Egyáltalán, mikor nyiss webáruházat?
Webáruház nyitás és üzemeltetés törvényes feltételei
Nem vagyok jogász, nem is szeretnék itt ebbe a témába részletesen belemenni. Nagyon jó összefoglalót találsz, letölthető ingyenes(!) mintákkal a torvenyeswebaruhaz.com oldalon.
Egy javaslatom azért van ehhez: mindenképpen nézz utána saját magad – ha lehet a jogszabályokban vagy az illetékes hivataloknál – a feltételeknek.
NE a könyvelődet kérdezd és NE Facebook csoportokban érdeklődj olyanoktól, akiknek ugyanúgy nem feladatuk a pontos tájékoztatás a webáruházak jogi feltételeit illetően, mint ahogy nekem sem.
Az én személyes tapasztalatom az, hogy minden egyéb híreszteléssel ellentétben az összes illetékes hivatal (pl. önkormányzat, ÁNTSZ) dolgozói készségesen válaszolnak a telefonos kérdésekre akár webáruház nyitás esetén is, és ha nem tudják a választ, akkor nem kitalálnak valamit röptében, hanem vagy megmondják, hogy nem tudják, vagy legtöbbször egy olyan illetékeshez irányítanak tovább, aki tud segíteni.
De ha nem a törvényes feltételek, akkor mi a csodáról szól ez a cikk?
Sokkal inkább a vállalkozói nézőpontról szeretnék veled néhány tapasztalatot megosztani:
- Mire jó egy webáruház és mire nem
- A törvényes feltételek teljesülésén kívül mire kell még figyelni egy webáruház nyitásakor
- Mit rontanak el a legtöbben egy webáruház nyitása kapcsán
Mire jó egy webáruház? (…és mire nem?)
Bevallom, az én tapasztalatom szerint ez az a pont, amit a legtöbben elrontanak egy webshop nyitása előtt.
Egy webáruház nem a semmiből valamit (értsd: pénzt vagy sok pénzt) munka és befektetés nélkül csinálni képes csodaszer.
A semmiből valamit a vállalkozó képes csinálni, de ehhez valamennyi tőkére és munkára mindenképpen szüksége van. Arról álmodozni, hogy majd nyitsz egy webáruházat, amit otthagysz a semmi közepén magában zakatolni, aztán majd csak dől a lé, az olyan, mintha a puszta közepén, még a leglerobbantabb mellékúttól is jó messzire felépítenél egy boltot, aztán lesnéd a pénzszállító autót, hogy mikor hozza már az arannyal kitömött zsákokat.
Rengeteg sikeres és sikertelen webáruházat láttam az elmúlt évek során. Két fontos tanácsot tudok adni neked, amik segíthetnek eldönteni, hogy egyáltalán a webshop nyitás neked való-e.
- Ha képes voltál korábban pénzt csinálni vállalkozóként, akkor a webáruház nyitása számodra jó ötlet. Ha viszont éppen azt nézed, hogy a rengeteg tartozás közül melyiket odázhatod még el egy hónapig, akkor ne webáruházat nyiss – ez önmagában nem fogja megoldani a problémáidat.
- Ha alapvetően kereskedő szemléletű ember vagy, akkor szintén javaslom egy webshop nyitását. Sok ellenkező információval ellentétben a webáruház alapvetően egy kereskedelmi tevékenység, az online marketing csak a szükséges része a működésnek, ha bevételt is szeretnél.
Vagyis a webáruház kiváló eszköz annak a kezében, aki tud kereskedni, aki vállalkozóként képes egy céget profittal üzemeltetni. Hiszen legrosszabb esetben is az egész ország, de egy kis ügyességgel akár az egész világ potenciális vásárlóddá válhat egyik pillanatról a másikra.
Mire lesz szükséged webáruház nyitásakor
A törvényes feltételek teljesítése
Erről lásd a fenti gondolatomat és linket.
A webáruház infrastruktúrája – a webshop motor
Ez lényegében a szoftver, ami az áruházat működteti. Rengeteg megoldás van, fizetős, ingyenes, dobozos, egyedi fejlesztésű, bérelhető.
Talán rossz hír, de nem tudok olyat mondani, ami minden szempontból tökéletes lenne. Viszont ha nézzük a jó oldalát, akkor szinte minden konkrét szituációra lehet találni olyan megoldást, ami a legjobb. Néhány ötlet: WordPress Woocommerce pluginnal (magyarul is működik); Prestashop; Magento; Shoprenter; Unas.
Sajnos nincs egyértelmű válasz még arra a kérdésre sem, hogy bérelhető vagy saját webáruház nyitásával számolj. Mindkettőnek megvan a maga előnye és hátránya. És amit mindenképpen érdemes szem előtt tartani, hogy egy webáruház motort lecserélni egyáltalán nem kis munka. Vagyis amit a nyiráskor választasz, az jó eséllyel még nagyon sokáig elkísér majd.
Tipp: mindenképpen javaslom, hogy kérdezz meg olyan webshop üzemeltetőket, akik konkrét eladást és profitot tudnak felmutatni. Kérdezd meg, hogy ők milyen rendszert használnak, az előnyöket és a hátrányokat. Dönts ez alapján, de semmiképp se az egyes rendszerek saját reklámjai alapján!
Raktárkészlet
Na most ez a rossz hír. Ugyanis a raktárkészlet szó – aki már kereskedett valaha, az jól tudja – nagyon nem egyenlő a semmiből munka nélkül sok pénzt csinálunk álommal.
Ezt passzolhatod persze, de akkor ne számíts sok jóra. Raktárkészlet nélkül vagy napi szinten mehetsz a nagykerbe (és persze ne feledkezz meg arról, hogy vajon a nagykerben van-e, amit a vevő megrendelt), vagy egyszerűen nem lesz piacképes az áruházad. A 2020-as években már Magyarországon sem buli mesebeli webáruházat működtetni: van is benne termék meg nincs is. A vevők igenis elvárják – főleg ha hosszú távú bevételben gondolkozol -, hogy amit kinéznek maguknak a monitorukon, azt lehetőleg minél hamarabb megkapják.
Vagyis ha működőképes webáruház nyitását tervezed, akkor valamilyen módon meg kell oldanod, hogy nagyon hamar eljuss arra a szintre, amikor 1-2 napon belül ki tudod szolgálni a vásárlóidat. Ez persze sokkal inkább egy kereskedői, mintsem online marketing kérdés, tehát ha eddig eljutottál az olvasásban, és még mindig tervezed a webáruházad megnyitását, akkor talán erről többet tudsz, mint én.
Infrastruktúra
Magáról a webáruház infrastrkutúráról akár egy könyvet is lehetne írni. Amit szeretnék kihangsúlyozni ebben a cikkben, hogy – éppen a szükséges infrastruktúra miatt – a webshop talán a legkevésbé pusztán online formában működtethető online vállalkozás.
Számolj legalább az alábbiakkal, és gondold jól át, hogy tényleg egy webáruház nyitása-e az a lépés, ami közelebb visz az álmaidhoz:
- Raktározás
- Csomagolás
- Futárszolgálat, szállítás
- Személyes átvétel biztosítása (kihagyható, de nagyon sokan elvárják Magyarországon)
- Ügyfélszolgáltat (lehetőleg email és telefon)
Mikortól hoz profitot a webáruházad?
Mivel egy webáruház nyitása kereskedői tevékenység, és mint ilyen, a bevételből sok esetben elég nagy rész elmegy az árukészletre (beszerzési érték, finanszírozás, stb.), ezért mindenképpen javaslom, hogy már az elején legyél tisztában azzal, hogy mekkora forgalmat kell elérned ahhoz, hogy a webáruházad nyereséges legyen.
Följebb nem is írtam minden feladatot, hiszen eddig tulajdonképpen csak a logisztikáról beszéltünk. Vedd ehhez hozzá a szükséges online marketing feladatokat és költségeket – anélkül ugyanis nem fogsz eladni. Ebből következik, hogy nagyon hamar el fogsz jutni arra a szintre, amikor legalább egy embert fel kell venned. Hidd el, nem lehet hosszú távon bírni azt, amikor az ember egyszerre ügyvezető, marketinges, ügyfélszolgálatos, a csomagolást meg a postázást is intézi, na és néha még szabadságra is menne.
Online marketing
Ha már szóba került az online marketing, azt sem szabad elfelejtened. Attól, hogy „megnyitottad” a webáruházad – vagyis hogy a termékek elérhetőek online – sajnos még valószínűleg nemhogy vásárlód, de látogatód sem lesz. Sok időt és energiát kell abba fektetni, hogy egy új webáruháznak látogatói és vásárlói legyenek.
Csak néhány gondolat ehhez. Ha nem is azonnal az induláskor, de előbb-utóbb ezekkel az online marketing ezzközökkel mindenképpen számolnod kell:
- Keresőoptimalizálás
- Közösségi média
- Hírlevél
- Fizetett hirdetések
Mit rontanak el a legtöbben egy webáruház nyitása kapcsán?
Tulajdonképpen azt, hogy az eddigieket nem veszik figyelembe. Elhiszik a sokszor a webshopmotorok reklámjaiból kihallható üzenetet, hogy egy webshop nyitása csak magának a motornak (a honlapnak) az összerakásából áll, és hogy ez egy tökéletes passzív jövedelmi lehetőség.
A valóságban a jelenleg elérhető online vállalkozási modellek közül talán a webáruház az, ami a legmesszebb áll a klasszikus passzív jövedelmi lehetőségektől. Ez nem jelenti azt, hogy egy webshoppal nem érhető el passzív jövedelem, csak akkor egy olyan áruházat kell felépítened, ahol az összes fenti feladat „magától” működik, vagyis ahol te magad képes vagy kiszervezni szinte az összes feladatot. Ez pedig, lássuk be, a legtöbb, webáruház nyitásán gondolkozó kisvállalkozó számára még talán álom szintjén sem jelenik meg, nemhogy realitásként.
Egy webshop nyitása mindenképp rengeteg energiába, valószínűleg nem kevés pénzbe kerül. Nem fogsz tudni belőle passzív jövedelmet építeni, minden egyes forintért keményen meg kell dolgozni.
Nézd meg ezt a videómat, ahol éppen arról beszélek, hogy egy webáruház NEM passzív jövedelem:
Akkor ne nyissak webáruházat?
Ez egyáltalán nem így van. Viszont egy üzleti döntés, főleg egy hosszú évekre szóló üzleti döntés előtt jó, ha az ember ismeri az adott területet minden oldalról. És tapasztalataim szerint a webáruház nyitás kapcsán éppen a nehézségek, az itt említett fekadatok, kötelezettségek, költségek hangzanak el a legritkábban.
Ha szeretsz kereskedni, ha kereskedőként látsz most olyan lehetőséget, amiből szerinted pénzt lehet csinálni, akkor nyiss bátran webáruházat! Viszont ha csak valamilyen egyszerű kereseti lehetőségre számítasz, munka nélküli passzív jövedelmet szeretnél, vagy otthonról szeretnél dolgozni pusztán számítógép mögül, akkor a webáruház nyitását nem neked javaslom.
Webáruház nyitás képzéseink
Ha még mindig kedved van webáruházat nyitni, akkor az alábbi, online végezhető képzésekkel tudunk neked segíteni abban, hogy sikeres legyél az új üzletben:
0 hozzászólás