Mik történtek a keresőoptimalizálás területén 2016-ban? Mik azok a SEO újdonságok 2016-ban, amire mindenképpen fel kell készülnöd, ha szeretnél még jobb eredményeket?! A keresőoptimalizálás 2016-os legfontosabb tudnivalóit szedtem össze ebben a cikkben.
Az elején hadd tisztázzam, hogy ezen a honlapon én elsősorban gyakorlatias, bárki számára érthető és azonnal hasznosítható keresőoptimalizálási javaslatokat adok, nem pedig technikai elmélyülést. Ha technikaibb adatokra van szükséged, a cikk végén adok forrást.
Az itt közölt adatok mind konkrét tapasztalatból származnak, a legtöbb esetben ehhez mellékelek képeket is. Nem célom csak azért felkapni egy keresőoptimalizálási rémhírt, mert sokan beszélnek róla. Valami vagy igaz vagy nem, és ezt az adatokkal – nem pedig a bennük való hittel – lehet leellenőrizni.
És még egy megjegyzés: keresőoptimalizálás 2016-os trendek alatt a Google változásait értem, hiszen Magyarországon, magyar nyelvterületen szinte a Google az egyetlen kereső, amire optimalizálás szinten figyelni érdemes.
Keresőoptimalizálás újdonságok 2016-ban
Legelőször is szeretném elmondani, hogy a változások ilyen jellegű számbavétele nem először okoz nehézséget számomra.
Ennek nem más az oka, minthogy a Google nagyjából 2011. óta, amióta a Panda és Pingvin néven ismertté vált algoritmusok először kijöttek, keresőoptimalizálási szempontból egyféle utat követ. Ez az út pedig a minél inkább látogatóbarát weboldalak előtérbe helyezése, és a trükközések minél inkább visszaszorítása.
Vagyis a keresőoptimalizálás terén igazán eget rengető változás most már évek óta nincs. Ha valaki követi azt a szemléletet, amit én is tanítok, akkor lehet, hogy változásokat, mozgásokat időnként tapasztal – egy-egy kulcsszó tekintetében akár komolyabbakat is. De a honlapja egészét illetően biztosan nem kell jelentősebb változásokra számítania, változtatásokat eszközölnie.
Persze a Google háza táján vannak változások, amelyek nem feltétlenül 100%-ban a keresőoptimalizálásra vonatkoznak (később ez világos lesz), mégis nagy mértékben határozzák meg a SEO irányát is. Nézzük hát sorban, hogy miket tapasztalhattunk, merre megy a keresőóriás, és hogyan lehet az elvárásainak megfelelni 2016-ban és utána.
Keresőoptimalizálás 2016: AdWords hirdetések átszervezése
Első ránézésre az AdWords hirdetéseknek nincs közük az organikus keresőoptimalizáláshoz, mégis több szempontból is átrendezte, átrendezi a terepet a fizetett AdWords hirdetések számának és elhelyezésének megváltoztatása 2016. februárban.
A jobb oldali hirdetések eltűntek, a jövedelmezőbb kulcsszavak esetében a korábbi maximum 3 helyett most már 4 hirdetést is megjelentet a Google az első organikus találat előtt, és ez jelentős változást hozott az organikus lehetőségek terén is.
A keresőoptimalizálásban ugyan nem vesszük figyelembe a fizetett AdWords hirdetéseket, a keresési találatok hatékonyságát azonban nagy mértékben befolyásolhatja, hogy a fizetett találatok mekkora részt visznek el a kattintásokból. Márpedig semmi kétség nem fér hozzá, hogy a Google maximalizálni akarja a fizetős kattintásokat. Ez pedig a SEO nyelvére lefordítva azt jelenti, hogy értelemszerűen csökken az organikus találatokra eső kattintások száma.
A „keresőoptimalizálás” szó esetében például, amely természetesen kiemelt kulcsszóként szinte mindig megkapja a 4 hirdetést, az alábbi képernyőkivágás mutatja a honlaprafel.hu látogatói között legelterjedtebb képernyőfelbontás esetén a keresési találati oldal tetejét. Könnyen látható, hogy az átlagos felhasználó görgetés nélkül a 4 hirdetésen kívül már csak az első helyezettet látja, ráadásul azt is csak részben. Ebből már következtethetünk arra, hogy egy ilyen kiemelt kulcsszó esetében az organikus találatokra eső kattintások aránya sajnos mininális.
Mindez csak megerősítette annak a hozzáállásnak a hatékonyságát, amit én a kezdetektől tanítok, többek között a keresőoptimalizálási képzésemen.
Hogy ugyanis a hosszú távú siker nem az egy-két erős kulcsszóra gyúrással, hanem a sok kis kulcsszó együttes megcélzásával érhető el. Lásd a long tail kulcsszavakról írt cikkemet, vagy a szeptemberben megjelent Stabil bevétel keresőoptimalizálással című könyvemet.
Keresőoptimalizálás 2016: Pontatlan adatok a Kulcsszótervezőben
Talán az egyik legnagyobb változás keresőoptimalizálási téren 2016-ban ősszel ért minket. Ez pedig az általam a mai napig leginkább ajánlott kulcsszókutató eszköz, az AdWords Kulcsszótervező adatközlésében, pontosabban annak részletességében történt jelentős változás.
Míg korábban megszokhattuk, hogy itt egészen pontos adatokat látunk egy kulcsszó havi keresettségére vonatkozóan, ez most átalakult, és egy jelentősen lebutított, tízes nagyságrendű intervallum adatot kapunk csak.
Ez a változás még elég új ahhoz, hogy sok tapasztalatról lehessen beszámolni, ráadásul a cikk írásakor még viszonylag egyszerűen kiküszöbölhető. Lásd erről az alábbi videómat:
Keresőoptimalizálás 2016: összevont kulcsszó adatok
Szintén az AdWords Kulcsszótervezőben ért minket az a változás, hogy bizonyos kulcsszavakat, azok keresési adatait ma már csak összevontan mutatja meg nekünk a Google.
Egyes számban és többes számban használt kulcsszavak esetében (például „bútor” és „bútorok”) már jó ideje gyakran ugyanazokat a keresési számokat láttuk a Kulcsszótervezőben, nem véletlenül. Ebben az esetben a Google összevonta a keresési adatokat, és a két kulcsszó együttes keresési számait mutatta mindkét esetben.
Ma pedig az így összevont kulcsszavak esetében a Google egyszerűen nem jeleníti meg a kettő közül a kisebb keresésűt. Ez is információ, és ha az ember tudja miről van szó, akár ki is használható. Csak jó róla tudni!
Keresőoptimalizálás 2016: valós idejű Google Pingvin algoritmus
Régi ígéretét betartva, a Google 2016 végén a normál algoritmusa részévé tette a Pingvin algoritmust.
Mit jelent ez? A Pingvin 2012. óta van jelen, és a túloptimalizált linkek ellen találták ki. Eddig ez az algoritmus bizonyos időnként – általában félévente – futott le. Vagyis ha valakinél úgy ítélte meg a Google, hogy a linképítés során spam jellegű linkekkel operál, és ezért visszaesett, még ha javította is a dolgot, legalább fél évre volt szüksége, míg visszakerülhetett a találatokban.
A nemzetközi kutatások szerint ugyanakkor egy-egy Pingvin frissítés korábban a honlapok legfeljebb 1-3%-át érintette, tehát semmiképp sem beszélhetünk jelentős hatásról. Valószínűleg elég magasan van az a szint, ami problémát okoz a Google-nél.
Mindenesetre érdemes figyelni a spam jellegű liniképítést alkalmazó konkurenseket, valamint az eddigieknél is jobban elkerülni az ilyen jellegű technikákat. Ennek talán két legtipikusabb megjelenése a túlságosan csak linképítési céllal létrehozott oldalakról szerzett linkek, másrészt az erős kulcsszavak túlzott kizárólagos alkalmazása a horgonyszövegekben.
Keresőoptimalizálás 2016: Nagyobb változások
2016-ban eddig 3 olyan nagyobb változás történt a keresési találatokban, ami a legtöbb honlap esetében nagyon sok kulcsszó helyezéseit keverte szinte teljesen össze. Ezeknek a változásoknak az időpontja január 8., június 24. és szeptember 1. De ami talán az időpontnál sokkal fontosabb, hogy pontosan mi volt, vagy mi nem volt e változások mögött.
Mert talán az egyik legfontosabb információ az, hogy ezt senki sem tudja pontosan. Pontos információnk nincs, még neve sincs a frissítéseknek, csak annyit lehet tudni, hogy ezen a három napon a világon rengeteg honlap esetében változtak nagy mértékben a helyezések. Én is tapasztaltam javulást, romlást, mindenfélét. Igazán erős kulcsszavak esetében addig stabilnak hitt helyezések változtak meg napok alatt.
Amit el tudok mondani, szubjektív tapasztalat alapján, hogy a nyár eleji frissítés azoknak a honlapoknak tűnt kedvezni, ahol nagyon átlátható struktúrába van szervezve a tartalom, a szeptemberi pedig azokat a honlapokat segítette, amelyek kristálytisztán, egy témára koncentrálnak, és minél kevésbé „kalandoznak”.
A honlaprafel.hu esetében például a keresőoptimalizálás kulcsszó a nyár eleji nagyobb változással, egy év után került ismét fel a 4. helyre, egy egész helyezést javítva. Majd szeptember elsején néhány napra nagyon visszaesett, egészen a második oldalra kényszerült, amire már lassan 3 éve nem volt példa. A dolog külön érdekessége, hogy a néhány napos visszaesés után ugyan nagyon lassan, de jön fel folyamatosan, a cikk írásakor egyelőre a 6. helyig. De ami a legfontosabb a dologban, ez a kulcsszó ekkora mozgást az én tapasztalatom szerint még soha korábban nem élt meg.
Hogyan tovább 2016-17-ben?
Összefoglalva azt gondolom, hogy ezek a változások mindenképpen ismerendők, ha valaki keresőoptimalizálással foglalkozik. Valamilyen mértékben akár a működést is befolyásolhatják, de ahogy a cikk elején is írtam, a nagy irány nem változott most már évek óta.
Ha képes vagy jól körülhatárolható, pontosan meghatározott tartalommal honlapokat indítani, ezeken a témába vágó, a relevanciát és az olvasók érdeklődését figyelembe vevő és kiszolgáló tartalmat publikálni, valamint szem előtt tartani a külső SEO jeleket – elsősorban közösségi média és linképítés –, akkor ha egy-egy kulcsszóra észlelhetsz is jelentős mozgást, vagy érhet akár komolyabb csalódás is, a nagy kép egészét tekintve továbbra is folyamatosan bővülő látogatottságra számíthatsz a keresőből.
Olvasnivaló, angolul
Ha a még frisebb SEO trendekre vagy kíváncsi, olvasd el a keresőoptimalizálás 2017 cikkemet is!
Te mit tapasztaltál a keresőoptimalizálás terén 2016-ban?
Te mit látsz mostanában a keresőoptimalizálás területén? Melyik érint téged a fentiek közül? Van esetleg valami más tapasztalatod, amit szívesen megosztanál velünk, hogy mások is tanulhassanak belőle?
Ha igen, akkor tedd meg lent a hozzászólások között – sok embernek segítesz vele!
Szia Balázs!
Mára pedig eltünt a search consol -ból a tartalmi kulcsszavak menüpont. 🙁
Hm… igen. Ez nem egy jó hír sajnos, de tényleg így van.