A keresőmarketing manapság egy nagyon népszerű kifejezés, de sajnos azok közé a szakszavak közé tartozik, amit gyakran inkább divatból használnak. És talán éppen a vállalkozók, akiknek igazán fontos lenne az eredményes keresőmarketing mikéntjét ismerni, nem feltétlenül értik teljesen sokszor még azt sem, hogy maga a kifejezés mit jelent.
Az pedig még ritkábban tiszta, hogy hogyan lehet ez az egész jó egy vállalkozónak, hogyan segítheti az üzletét. Mit jelent a keresőmarketing? Hogyan tud a vállalkozásodnak több vevőt hozni? Ezt fogjuk részletesen megnézni ebben a cikkben.
Röviden meghatározva a keresőmarketing egy gyűjtőfogalom, ami minden olyan marketing tevékenységet magába folgal, amellyel egy honlap keresőből érkező látogatottságát növeljük. Ez elsősorban az organikus keresőoptimalizálást (SEO), és a keresőben megjelenő, fizetett hirdeteéseket (PPC) jelenti. Részletesen lásd mindezt lejjebb, és a konkrét tippeket is, hogy hogyan tudod a keresőmarketinget a hasznodra fordítani.
A keresőmarketing egy gyűjtőfogalom, ami minden olyan marketing tevékenységet magába folgal, amellyel egy honlap keresőből érkező látogatottságát növeljük.
A keresőmarketing kapcsán több szakszóval, angol rövidítéssel is találkozhat az ember, ami már önmagában is kissé zavarossá teheti az egész területet. Ráadásul ezeknek a szavaknak a használata nemcsak magyarul, de még angolul sem mindig egyértelmű. Ezért mielőtt belemennék a részletekbe, és megmutatnám, hogy hogyan és mire használható a keresőmarketing, nézzük meg ezeket a szavakat.
Kezdjük a fizetett hirdetésekkel, már csak azért is, mert mind magyarul, mind angolul a keresőmarketing (SEM) kifejezést nagyon gyakran kizárólag ezzel a területtel azonosítják.
Klasszikusan a keresőmarketing esetében azokról a PPC hirdetésekről van szó, amelyek a keresőben, adott kulcsszavak beírásakor megjelennek. Magyarországon ez szinte kizárólag a Google keresőt és a Google Ads hirdetéseket jelenti.
Klasszikus keresőmarketing PPC hirdetések a “kötelező biztosítás” kulcsszóra a Google találati listájában
A PPC hirdetések menedzselése egy hatalmas és teljesen külön terület. Tulajdonképpen azt használjuk ki ebben az esetben, hogy a látogató éppen keres valamit, ezért “kíváncsi”, “befogadó” módban van. Ha képesek vagyunk a kereséséhez releváns hirdetést összeállítani, akkor könnyen felkeltjük az érdeklődését, könnyen kattintásra bírhatjuk, vagyis elértük az első lépést: az oldalunkra hoztuk.
Ha ezek után még a honlapunkon is képesek vagyunk az ő érdeklődésének megfelelő tartalmat – mivel fizetett hirdetésekről van szó, ezért általában de nem kizárólagosan közvetlen eladást – kínálni, akkor a hirdetésünk és a keresőmarketingnek ez a része sikeres volt.
A keresőmarketing részeként a PPC hirdetések hihetetlen nagy területet fednek le, a sikeres hirdetésekhez nagy tapasztalatra, és általában nem kevés pénzre van szükség. Ezen kívül arra, amit én úgy hívok, hogy a piaccal szembeni alázat. Vagyis tudni kell, hogy adott kulcsszóra milyen hirdetés, milyen céloldal és milyen ajánlat fog jól szerepelni, és ezt el kell fogadni akkor is, ha nem egyezik a mi első gondolatunkkal.
Cserébe viszont a PPC hirdetések a keresőmarketingnek egy nagyon jövedelmező területe. Szinte nincs az az iparág, ahol PPC hirdetésekkel ne lehetne jó eredményeket elérni, és szinte nincs az a sikeres, online is működő vállalkozás, amelyik ne használna PPC hirdetéseket.
A keresőmarketing másik hatalmas részterülete az organikus forgalmat megcélzó, klasszikus keresőoptimalizálás vagy SEO. Itt organikus alatt azt értjük, hogy nem fizetünk külön a megjelenésért vagy kattintásért hirdetés formájában, hanem egyszerűen a megefelelő tartalom jogán vagyunk ott a keresőben a találati listában, és így szerezünk látogatókat a honlapunkra.
Ez a terület sem lebecsülendő, sőt. Habár a keresőoptimalizálás a legtöbb esetben sokkal lassabban és sokkal áttételesebben tud bevételt vagy vevőket hozni, mint a PPC hirdetések, ha egyszer beérik, nagyon stabil látogatottságot, ráadásul folyamatosan és passzív módon biztosít. Vagyis a SEO éppen olyan, mint a passzív jövedelem: csak egyszer kell vele dolgozni, mégis folyamatosan termel.
A fentiek alapján felteheted a kérdést: rendben, hogy a keresőmarketing alá tartozik minden, ami a keresőben megjelenik, de van-e ennél több kapcsolat a fizetett és az organikus találatok között?
A helyzet az, hogy van is meg nem is. És hogy ezt a népmesei fordulatot feloldjam, hadd írjam le először a legnagyobb különséget a PPC hirdetések és a keresőoptimalizálás között.
Ha van a területen előzetes tapasztalat, és természetesen elegendő pénz a hirdetésekre, akkor egy PPC hirdetési kampány már az indulás után konkrét látogatókat, ideális esetben vevőket is hozhat.
De ott a hátránya: egyrészt amint leállítjuk a kampányt, azonnal megszűnnek a látogatók, másrészt ha nem jók a beállítások, rengeteg pénzt el lehet költeni akár bármilyen eredmény nélkül. (Zárójelben jegyzem meg: éppen ez a legnagyobb negatív tapasztalata a magyar kisvállalkozóknak a PPC hirdetésekkel kapcsolatban, és éppen ezért zárkóznak el sokan ettől a hirdetési formától.)
A keresőoptimalizálás két legnagyobb előnye, hogy egyrészt nem kell a látogatókért fizetni, másrészt viszont ha már egyszer ott vagyunk a keresőben, akkor nagyon nehéz onnan kiesni, vagyis egyfajta passzív látogatottságot (egyszer dolgozunk, folyamatosan látjuk az eredményét) biztosít.
A módszer hátránya viszont leginkább az időigényessége. A SEO területén még kisebb eredmények eléréséhez is hetekre, esetleg hónapokra van szükség, átütő eredményeket pedig inkább évek távlatában lehet elérni.
A fentiekből már kicsit érződik, hogy a két terület nagyon is kiegészíti egymást, de erről majd egy kicsit lejjebb. Most nézzük meg, hogy milyen kapcsolat van a keresőn kívül a PPC és a SEO között.
Keresőbeli PPC hirdetések esetében – és itt most Magyarországon elég a Google Adsre gondolni – a hirdetési díjak kiszámításának nagyon bonyolult algoritmusa van. Vagyis az, hogy konkrétan mennyit fogsz fizetni egy kattintásért, befolyásolható ugyan, de előre pontosan nem megmondható, és rengeteg tényezőtől függ.
Van azonban egy mutató, amit a Google Ads hirdetések esetében nagyon komolyan befolyásolhatja az eredményességet és a kattintásonkénti árat is. Ez pedig az ún. minőségi mutató (Quality Score). Ez egy 1-10 között mozgó mutató, amit az Ads automatikusan, kulcsszavanként és hirdetésenként ad. Tulajdonképpen azt mutatja meg, hogy az adott hirdetés, a megcélzott kulcsszó és a reklámozott céloldal együtt mennyire kapcsolódnak egymáshoz. Ha valaki az adott kulcsszót beírja a Google-be, mennyire lesz elégedett az adott hirdetéssel, és ha kattint akkor a céloldallal.
És itt jutunk el a SEO-hoz, illetve a PPC és a SEO kapcsolatához. Nagyon leegyszerűsítve ugyanis annál jobb minőségi mutatót kapunk, ezáltal annál jobb fizetett helyezéseket és kattintási árakat, minél inkább megfelelő keresőoptimalizálási szempontból is a megcélzott kulcsszóra a céloldalunk, és maga a hirdetés minél inkább úgy van megfogalmazva, amit az organikus találatok között is látnánk.
10/10 (maximális) minőségi mutatójú hirdetés “online marketing képzés” kulcsszóra
Tehát a PPC hirdetések semmiképp sem függetleníthetők az organikus keresőoptimalizálástól. Ha a keresőmarketing területén hatékony fizetett hirdetéseket szeretnél, jó helyre akarsz kerülni a hirdetéseiddel, és nem szeretnéd a gatyádat feleslegesen kifizetni egy-egy kattintásért, akkor bizony SEO szempontból is rendben kell lennie a honlapodnak.
Ahogy kicsit feljebb említettem, a PPC és SEO előnyeit és hátrányait megvizsgálva azonnal kiszúrhatjuk, hogy ez a két terület – vagyis a keresőmarketing két területe – nagyon szépen kiegészíti egymást.
A PPC hirdetésekkel viszonylag gyorsan, stabil eredményt lehet elérni, míg a keresőoptimalizálás ugyan időbe telik mire eredményt hoz, de afféle hab a tortán, ráadásul folyamatos. És ha az egyikkel foglalkozunk, azzal a másikat is tudjuk erősíteni, akkor pedig miért ne koncentrálnánk mindkettőre?
Két dolgot tudok elmondani, ami a tapasztalatom szerint a keresőmarketing kapcsán a sikeres online marketinget végző vállalkozásokra igaz:
Ahhoz, hogy megértsd, hogyan tudsz a keresőmarketing segítségével több vevőt, több érdeklődőt, több bevételt szerezni, elég megérteni, hogy miért is működik ez az online marketing eszköz ilyen jól.
A keresőmarketing arra épít, hogy a felhaználó, a látogató amikor a keresőt használja, az adott területtel kapcsolatban befogadó módban van. Éppen azért keres, mert valamit meg akar találni. Ez lehet, hogy már konkrét vásárlási szándékot jelent, de lehet, hogy csak érdeklődést, információszerzést egy témával kapcsolatban.
Viszont ebben a befogadó módban sokkal könnyebb a saját üzenetünket eljuttatni, felkelteni az érdeklődést, eladni amit szeretnék. Ez utóbbi – az eladás – lehet konkrét termék, de lehet akár csak egy márkaismertség vagy egy hírlevél feliratkozás.
Ahhoz pedig, hogy ebből több vevőt, több bevételt tudj csinálni, az alábbi pontoknak kell megfelelned:
És egy utolsó tipp. A keresőmarketing, bár a PPC és a SEO kapcsán is sokan az ellenkezőjét gondolják, egy folyamatos játék. Nem lehet hátradőlni, és várni, hogy innentől már csak a pénz jöjjön. Foglalkozz ezzel a területtel rendszeresen, és cserébe egy csodálatos pénzcsapja lehet a vállalkozásodnak!
A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!
Még nincs hozzászólás. Mondd el a véleményed!