A html átirányítás egy technikai kifejezés. Hasonlóan ahhoz, ahogy a telefonszámunkat, az e-mailünket vagy akár a postánkat is átirányíthatjuk egy másik számra, e-mailre vagy címre, ez a megoldás létezik weboldalakra is.
A gyakorlatban leegyszerűsítve a következőről van szó:
A felhasználó beírja a böngészőjébe a weboldal címét (pl. www.valami.hu/erdekes-cikk), vagy egy korábbi linkre kattintva akar eljutni oda.
De a weboldal üzemeltetője valamiért megváltoztatta ennek az oldalnak a címét, törölte az oldalt stb., ezért a látogatót egy másik címre irányítja (pl. a www.valami.hu/meg-erdekesebb-cikk oldalra).
A html átirányítás és a keresőoptimalizálás
A html átirányítás típusai
A html átirányításnak több fajtája van, ugyanúgy ahogy a telefonodon is többféle átirányítást tudsz beállítani (pl. mindig, csak ha foglalt stb.)
Keresőoptimalizálás és online marketing szempontjából tulajdonképpen elég ebből legfeljebb kettőt ismerned. Ha ezeket tudod, hogyan működnek, és aktívan és helyesen használod is őket, akkor azzal is javíthatod a honlapod helyezéseit és a felhasználói élményt.
Ezeknek a html átirányítás típusoknak van egy-egy kódja (úgynevezett státusz-kód), amit a honlapot tartalmazó szerver küld vissza a böngésződnek, mintegy jelezve, hogy mi történt a háttérben. Erről csak azért tudj, mert gyakran hallhatsz vagy olvashatsz az átirányításokról a kódnevükön. Én itt nem sorolom fel mindet, csak a keresőoptimalizálás során használni javasolt két fajtát. Bővebben a html státusz kódokról a linkre kattintva olvashatsz angolul.
- 301-es átirányítás. Ezt alkalmazzuk abban az esetben, ha egy oldal címe véglegesen megváltozott. Ha töröltél egy oldalt, megváltoztattad a címét, vagy pl. az egész domainre más nevet használsz (pl. valami.hu volt régen, most már szupervalami.hu), akkor ez a megfelelő átirányítás. Keresőoptimalizálás tekintetében az esetek 98%-ában ezt az átirányítást kell használnod.
- 302-es átirányítás. Ez amolyan időleges átirányítást jelent, vagyis azt kommunikálod vele, hogy most ugyan más helyen található az a weboldal, de vissza fog térni ide. Keresőoptimalizálás szempontjából az a jelentősége, hogy míg 301-es esetén a keresők nem nézik jó szemmel, ha állandóan megváltoztatod az adott oldal helyét, addig 302 esetén ez elvileg nem okozhat gondot.
Hogyan használd a html átirányítást a honlapod keresőoptimalizálásában?
Viccesen és egy szóval: okosan.
Kicsit bővebben, íme azok a helyzetek, amikre tipikusan html átirányítás a válasz, és hogyan kezeld őket. A konkrét megoldásról, vagyis hogyan tudod a html átirányítást megcsinálni, a cikk végén olvashatsz.
- Megszűnt oldal. Sok honlap esetében szűnnek meg aloldalak, ezzel semmi gond nincs. A probléma abból adódik, ha ezt nem kezeled. Lehet, hogy valaki linkelt erre az oldalra, vagy pl. a kereső indexelte és megpróbál látogatókat irányítani oda. Ha csak egyszerűen törlöd az oldalt, az egy 404-es hibát, magyarul „nem létezik” kódot fog visszaadni. Az eredmény: a kereső és a felhasználó számára is haszontalan aloldal, kevésbé megbízható honlap.
Megoldás: A régi oldaladat egyszerűen irányítsd át valahová. Ez lehet egy másik aloldal, ha a témában azóta írtál egy jobb cikket. De lehet a főoldal is, ha nincs más hasonló cikk. A lényeg, hogy legyen egy érvényes átirányítás.
A Google Webmester Eszközök egyébként jelzi neked, ha ilyen problémát talál. Az Egészség » Feltérképezési hibák » Nem található menüpont alatt láthatod ezeket. Érdemes időnként megnézni, mert gyakran kerülnek ide olyan nem létező oldalak, amikre nem is gondolnál.
- Megváltozott cím. Honlap motor függő, hogy ezt hogyan kezeli, de alapesetben ha egy cikk címét megváltoztatod, akkor a hozzá tartozó internetes cím (url) is megváltozik. Ez nem feltétlenül baj, a gond akkor van, ha a motor nem kezeli az átirányítást. Ez automatikusan az előző helyzetet hozza: linkelés és a keresők szempontjából a régi cím nem létező lesz, amit át kellene irányítani az újra.
Megoldás: Ha nincs más megoldás, akkor kezeld egyenként és kézzel ezeket a névváltozásokat. Hosszú távon javaslom, hogy ennek automatikus kezelését vagy rendeld meg a honlapmotorod fejlesztőjétől, vagy válts egy olyan motorra – pl. WordPressre – ami ezt automatikusan megteszi.
- Teljes tartományok névváltozása. Ez így még talán nem teljesen érthető, de megpróbálom egy példával illusztrálni.
Igen gyakori, hogy egy honlap megszerkesztésekor senkinek eszébe sem jut, hogy keresők is vannak, és ami a legszomorúbb, hogy ezek között van a fejlesztő is. Leszállít mondjuk egy építészeti anyagokat árusító webáruházat úgy, hogy a szerszámok csoportjába tartozó áruk a www.valami.hu/content-1/… címeken vannak. Ez lehet, hogy viccesen hangzik, de konkrét példákat tudok mutatni.
Egy idő után jön valaki, aki kereső optimalizáló szemmel ránéz az oldalra, és azt javasolja, hogy a szerszámok inkább a www.valami.hu/szerszamok/… címeken legyenek. Érthető, logikus, de ha megcsinálod adódik a következő probléma: a régi címeken nem lesznek elérhetőek az oldalak. Innentől a helyzet ugyanaz, mint az első esetben.
Megoldás: Ezt már érdemes szerver szinten, .htaccess fájlban kezelni (lásd lejjebb). Úgy, hogy az adott mappát, aldomaint stb. egyben irányítod át az új címekre, így minden oda irányuló link automatikusan kezelődik. A WordPress jelenleg ezt nem kezeli automatikusan.
- Domain név megváltozása. A helyzet tulajdonképpen ugyanaz, mint az előbb, csak nagyban. Rengeteg oka lehet egy domain név változásnak. Eddig jól megvoltál a www.valami.hu-val, de most már jobb lenne a www.szupervalami.hu.
Megoldás: szintén mint az előbb, szerver szinten gondoskodj arról, hogy a teljes domain legyen átirányítva.
Html átirányítás technikai megoldások
Html átirányítás kezelésére többféle megoldás létezik. Én felsorolom azt a 4-et, amivel a leggyakrabban tallkozhatsz és minden helyzetet megoldhatsz.
- Html fájl. A legegyszerűbb módszer, de honlap motor használata estén nem javasolt. Egyszerűen helyezd el az alábbi kódot az oldal html forrásában a HEAD részben:
- Honlap motor. A jobb honlap motorok, ahogy írtam, kezelik a névváltozásokat. Ilyenkor nem kell tenned semmit, a régi címet beírva automatikusan az újra irányít.
- Bővítmény. Sok motorhoz, a WordPresshez is léteznek olyan bővítmények, amivel a html átirányítást egyszerűen kezelheted. A WordPresshez az én kedvencem a Redirection plugin, a linkre kattintva olvashatsz róla részletesebben.
- .htaccess fájl. Ez már egy kis szakértelmet igényel, és ne is nyúlj hozzá, ha nem ismered pontosan, és nem tudod hogyan működik. Ebben a fájlban tudsz egyszerűen olyan szabályokat megadni, amik pl. egy egész mappát irányítanak át. A legnagyobb előnye, hogy ez szerver szinten kezeli az átirányításokat, tehát ez lesz a leggyorsabb megoldás, amit a látogatók és a keresők is szeretnek. Ha nem értesz hozzá, a rendszergazdád tud ebben segíteni.
Természetresen a „http://www.valami.hu/az-uj-oldal-cime” helyére azt írd, ahová átirányítani szeretnéd az oldalt. A content után taláható 0 azt jelenti, hogy ennyi másodperc után irányítsa át, tehát ha ezt növeled, akkor egy ideig a régi oldalt vagy egy üzenetet láthat a látogató.
A képen látható dokumentum ikonok forrása: Double-J Design, IconArchive.
Szia!
Nagyon jó az oldal. Az oldalátirányítást sikeresen teszteltem, de meglátom milyen hatással lesz a látogatóimra.
Köszönöm szépe, ezt kerestem!
Üdv: Csabi
Néhány évvel ezelőtt kezdtem el szerkeszteni egy oldalt, eredetileg csak hobbiból, nem volt vele üzleti célom. Időközben egyre több látogatója lett, és egyre több link is mutat rá,. Viszont az indítási okok miatt még mindig az eredeti ingyenes (al)domain alatt megy, és azon gondolkodom, hogy érdemes lenne-e egy másik, saját domainre irányítani? Tudom hogy a saját domain rengeteg szempontból jobb. A tárhely alapból elvileg egy olyan átirányítást ajánl fel, amivel a korábbi linkekről is megtalálható az új domainen szereplő tartalom – de azt nem látom, hogy ez 301-es vagy 302-es vagy milyen átirányítás.
Vajon az átirányításnak ezt a módját nem veszik a keresők tartalom duplikációnak? Jobban járok, ha maradok az eddig bejáratott domainnél, vagy érdemes áttérni a sajátra? (Egyébként a jelenlegi domain page rankje 4. )
Érdemes megnézni, hogy az ingyenes tárhelyen a honlap teljesíti-e a tőle elvárt üzleti célt. Ha igen, akkor nem feltétlenül kell elvinni – elég lementeni néha hogyha bedől a szolgáltató újra lehessen indítani. Sokszor lehet jó megoldás üzletileg egy felkapott ingyenes blog és egy külön saját domain alatt üzleti oldal, ez mindig az adott szituációtól függ.
Ha nem teljesíti az üzleti célt, vagy vannak további tervek amikhez már kevés, akkor érdemes átvinni.
Az, hogy milyen az átirányítás, az adott tárhelytől függ, ők állítják be. Ha ez a döntés, akkor én mindenképpen kérnék egy írásos – pl. email – nyilatkozatot tőlük, hogy ezt milyen módon teszik. Ha ez megfelelő, akkor egyáltalán nincs duplikáció, hiszen az átirányítás éppen azt kommunikálja a böngészőnek és a keresőnek, hogy a régi tárhelyen megszűnt a tartalom, keresd az újon.
Kedves Balázs!
A Kungl testvérek oldalához hasonló, de részemre tartalmasabb információkat írsz. Még nem olvastam át az egész honlapot, de törekedni fogok.
Számomra nagyon hasznos az, hogy a szakkifejezésekhez érthető, magyar nyelvű magyarázatot írsz.
Köszönöm, hogy megosztod tudásodat velünk, amatőrökkel.
További jó egészséget kívánok.
Üdvözlettel: József
Kedves József!
Köszönöm, ez a célom – mármint hogy segítsek annak is, aki nem ért vagy angolul vagy online marketingül. Örülök ha jó irányban haladok 🙂