A Google Panda a Google keresési algoritmusában alkalmazott szűrő (változtatás), aminek elsődleges céja a gyenge minőségű weboldalak vagy találati oldalak kiszűrése a találati listából. Magyarul: ha nem adsz elég jó anyagot – a Google szerint -, akkor nem érdemled meg, hogy a látogatók a keresőből rád találjanak.
Mit is jelent pontosan a Google Panda algoritmus, milyen honlapokat érint(het), és legfőképpen neked mennyire kell vele foglalkoznod?
Mi is pontosan a Google Panda?
A Google Panda kapcsán összeszedtem azokat a legfontosabb jellemzőket, amelyek számodra érdekesek lehetnek.
Fontos megjegyezni, hogy technikai értelemben biztosan sokkal többet lehetne írni a Google Pandáról, de – ahogy eddig sem tettem – nem szeretnék belemenni olyan fölösleges elemzésekbe, amelyek sem neked, sem nekem nem jelentenek semmi pluszt. Lásd ezt majd a cikk végén az Én miért nem foglalkozom vele? résznél.
- A Panda algoritmus célja, hogy kiszűrje a találati lista tetejéről (a jó helyezésekről) azokat a honlapokat és/vagy aloldalakat, amelyek a Google saját értékelése szerint nem megfelelő minőségűek. A nem megfelelő minőség alatt itt gyenge, nem hasznos tartalom értendő – lásd később.
- A Google Panda lényegében egy szűrő, ami időnként lefut. Vagyis a Google-től máshol megszokottaktól eltérően a Panda esetében nemhogy napon belüli változásokat nem fogsz látni, de a Panda által okozott változások (akár negatív, akár pozitív) csak időnként, általában 1-2 havonta jelentkeznek.
- Az előző pontot némileg megcáfolva, a 2015 júliusában kihozott legfrissebb, Panda 4.2. algoritmus futtatása hónapokig tart-tartott, és ezzel együtt a Google jelezte, hogy a jövőben a Panda várhatóan az algoritmusa részévé válik, vagyis „folyamatos” frissítésként élhetjük meg.
- A fentiek értelmében, ha a Panda miatt esik vissza a honlapod, akkor a minőségi javítások után nem fogod azonnal visszakapni a jó helyezésedet, csak a következő Panda frissítés után.
- Az első Google Panda 2011 februárjában jött ki, alaposan felforgatva a keresési találatokat.
- A Google Panda szűrő elvileg honlap-szinten „büntet”, de mivel a rangsorolásnál nagyon sok más jel is számít, ezért elképzelhető, hogy egy Panda által érintett weboldal bizonyos oldalai sokkal kisebb mértékű visszaesést produkálnak.
- A közhiedelemmel ellentétben a duplikáció nem feltétlenül okoz Panda büntetést. Sőt, az első Panda algoritmusok alkalmával többek között azért is érte sok kritika a Google-t, mert mindenféle tartalmakat összeollózó (mondjuk ki: lopkodó) honlapok kaptak jobb helyezéseket.
Google Panda: milyen a jó honlap?
Ahelyett, hogy a problémákat nézegetnénk, mivel az olvasóim között szinte kizárólag a pozitív céllal és motivációval keresőoptimalizálók vannak, szeretnék iránymutatást adni azt illetően, hogy milyen is a jó honlap, amit elvileg sohasem fog egy Panda algoritmus bántani.
Ez a 23 pont amúgy nem az én listám, szabadon elérhető a Google (angol nyelvű) hivatalos blogjában, mint ajánlás a minőségi honlapok tekintetében, és én most itt megadom magyarul.
Megjegyzem, mielőtt a saját honlapodat megvizsgálnád ennek a 23 pontnak a tekintetében, javaslom megnézned ezt a videómat, ami a honlapok 3 nézőpontját mutatja be. Ugyanis az online marketing vagy éppen a keresőoptimalizálás sikertelenségének egyik legfőbb oka a tapasztalatom szerint az, amikor valaki csak a saját, vállalkozói szemüvegén át nézi a honlapját – ami ezeknek a pontoknak a vizsgálatánál egyáltalán nem működik. Ne tedd ezt, próbálj egy lépéssel kijjebb jönni, és objektív, látogatói mércével nézni a honlapodra:
https://www.youtube.com/watch?v=30cSW-Y01yw
A Google 23 pontos ajánlása a minőségi honlapok tekintetében
- Te megbíznál abban az információban, amit ebben a cikkben olvashatsz?
- Ezt a cikket egy szakértő vagy egy, a területet jól ismerő, lelkes ember írta, vagy inkább egy sekély tartalomról van szó?
- Vannak ezen a honlapon duplikált (ismétlődő), egymás átfedő vagy redundáns (többször megjelenő) cikkek ugyanabban a témában, egymástól miniimálisan különböző kulcsszavakra?
- Megadnád a bankkártya adataidat ennek a honlapnak?
- Van ebben a cikkben helyesírási, stilisztikai vagy tényszerű hiba?
- A tartalom az olvasók valódi érdeklődését célozza meg, vagy a honlapon generált tartalom inkább arra irányul, hogy megpróbálja megfejteni, mi jöhet fel jó helyre a keresőben?
- Van a cikkben eredeti tartalom vagy információ, eredeti tájékoztatás, eredeti kutatás vagy eredeti elemzés?
- Ad ez az oldal jelentős értéket, más, a keresőben megjelenő oldalakkal összehasonlítva?
- Mennyi minőségellenőrzési munka ment a tartalomba?
- Bemutatja a cikk az érme mindkét oldalát?
- A honlap szakértőként van elismeve a témájában?
- A tartalom tömeggyártásban készült, sok szerzőnek lett ksizervezve, esetleg nagy számú honlap között elosztva, és így az egyes különálló aloldalak nem kapnak annyi figyelmet vagy törődést?
- A cikk jól van szerkesztve, vagy pongyolán, sietősen összerakva?
- Egy egészségügyi témájú kulcsszó esetében megbíznál abban az információban, amit ezen a honlapon olvasol?
- Felismernéd-e ezt a honlapot, mint szakértő forrás, amikor a nevét hallod?
- Teljes, átfogó elemzést nyújt ez a cikk a témában?
- Van ebben a cikkben olyan érdekes, éles elméjű információ, ami több, mint amit alapból elvárnál?
- Ez az a fajta oldal, amit szívesen elmentenél, megosztanál egy ismerősöddel vagy ajánlanál?
- Túl sok hirdetés van ezen az oldalon, amelyek elvonják a figyelmet a fő tartalomtól, vagy ütköznek vele?
- Elképzelhetőnek tartod-e, hogy ez a cikk megjelenjen egy nyomtatott kiadványban, enciklopédiában vagy könyvben?
- Túl rövidek, alaptalanok a cikkek, vagy bármilyen más formában hiányzik belőlük a konkrétum?
- A tartalom törődéssel, a részletekre való odafigyeléssel készült, vagy ezzel ellentétben a részletekre való kevesebb figyelemmel?
- Elképzelhető-e, hogy a látogatók reklamálnak, amikor ennek a honlapnak az aloldalait látják?
Néhány személyes megjegyzés
- A 3. pontban, az egymást átfedő, és egymástól csak éppenhogy különböző kulcsszavakra utaló tartalom magyar nyelven egy kicsit máshogy értelmezendő. Míg angolul akár egyetlen kifejezést 10-20 vagy sokszor még több formában írnak be a keresőbe – és ezáltal ez ennyi kulcsszót jelent valójában ugyanarra a tartalomra -, magyar nyelven a sokkal kisebb keresési számok miatt ez nem jellemző.
- A tényszerű hibákra vagy az érme mindkét oldalát bemutató követelményre vonatkozó kitételek betartása az én személyes véleményem szerint nem mindig lehetséges – illetve ez már jócskán túlmutat egy egyszerű keresőoptimazliálási elemzésen. Ha nekem a véleményem egy adott dolog egy témában, akkor éppen a szekértőségem fenntartása miatt nem hiszem, hogy be kellene mutatnom az ellenkező véleményeket, hiszen igenis vállalnom kell a sajátomat!
- A szakértőségre vonatkozó követelményeket egy kezdő honlap esetében – amelyet definíció szerint nem ismerhetnek sokan – én úgy fogalmaznám meg, hogy el tudnád-e képzelni, hogy ezt a honlapot szakértőként elfogadd a témában?
Légy őszinte magaddal!
A helyzet az, hogy az én tapasztalatom szerint, amikor valaki ezeknek a szabályoknak ellene megy, és kikfejezetten csak a keresőnek szóló, amúgy gyenge tartalmat készít, akkor azt pontosan tudja.
Vagyis légy őszinte magaddal, és nézd meg, hogy próbáltad-e csak a keresőnek szóló tartalommal befolyásolni a helyezéseidet. Valószínűleg tudod, ha így van, és ha így van, akkor azt is tudod, hogy mit kell javítanod.
Google Panda: én miért nem foglalkozom vele?
Ha ismersz és követsz, akkor talán már tudod, hogy én egyike vagyok annak a nagyon kevés keresőoptimalizáló szakembernek, akik egyáltalán nem a technikai dolgokra helyezik a hangsúlyt. A józan észre alapozó, bárki által alkalmazható technikákat tanítok, és nem pl. a Google algoritmusok kergetését. Ezzel a hozzállással értem el a saját és ügyfeleink megszámlálhatatlan sikerét.
Az én tapasztalatom szerint a Google algoritmusfrissítések bálványszerű követése hosszú távon egészen biztosan nem fog előre vinni a céljaid megvalósításában. Lehet, hogy időlegesen egy-egy trükkel elérsz jó eredményeket, de ez egy olyan harc lesz, amikor már valójában nem a vállalkozásod eredeti célján fogsz dolgozni, hanem azon, hogy kicselezd a Google-t.
Az a szisztéma, amit én itt, a Honlapra fel! honlapon és az összes oktató anyagommal átadok neked, gyakorlatilag szinte szükségtelenné teszi azt, hogy a Google Panda rád gyakorolt hatásain aggódj.
A dologban ha más nem az a szép, hogy ezeket a tanácsokat követve nem azon kell maj aggódnod, hogy mikor jön a Google Panda, hanem folyamatosan azzal tudsz majd foglalkozni, hogy egy még jobb, a közönségnek még jobban tetsző honlapot építs, amit mellesleg a kereső is jobban szeret!
A konkrét kivitelezésben mind a kulcsszókutatás, mind a keresőoptimalizált szövegírás online videó tanfolyamom tud neked segíteni, a linkekre kattintva nézd meg a részleteket!
- Kulcsszókutatás online videó tanfolyam – Láss bele az vevőid fejébe! A megfelelő kulcsszavak kiválasztása a világ egyik legpontosabb, ráadásul teljesen ingyenes piackutatása! Pontos módszert mutatok a tanfolyamon lépésről lépésre.!
- Keresőoptimalizált szövegírás online videó tanfolyam – Ezzel a módszerrel, folyamatosan növelheted a látogatóid számát a keresőből! Így tudsz egyben a szakmád szakértőjévé is válni.!
Jó érzés látni, hogy van valami időtálló is a Google-ban. A Google 23 pontos angol listája 2011. május 6-án jelent meg, de ma is aktuális. Tényleg érdemes időnként feleleveníteni, mert az értékes tartalomra hívja fel a figyelmet. Szerencsére a magyar cikk értékét még az a néhány elírás sem csökkenti…