A Kemény Tojás projektet talán te is követed-követted a YouTube-on. A honlap indulásakor, még a kezdeti időkből származik ez az esettanulmány, ami bepillantást enged a Google Trends használatába. És tényleg, kiderül belőle, hogy miért lett szinte garantáltan siker a Brokkolis csiremell recept.
Ha végezted a Google Analytics online tanfolyamomat, vagy ha bármilyen anyagomat követed, akkor biztosan ismered az egyik alapelvemet. Ez pedig az, hogy azt erősítsd, ami működik, ne pedig azt, ami csak haldoklik.
Ezt felhasználva posztolunk – sikeresen – a Facebookon, ezt felhasználva írom sok esetben a cikkeket, a hírleveleket, az akciókat. Most „csak” egy recept kiválasztásához használtam fel ezt az alapelvet. De az azonnali eredmény, bevallom, még engem is megdöbbentett.
Mit eszik nálunk a család?
Nem biztos, hogy minden szempontból jó egy online marketinges gasztroblogger családjában élni. Az persze szuper, hogy főzök és jókat főzök, de azért lássuk be, elég kevés családban mondhatják el, hogy a hétvégi menüt apa a Google Trendsből nézte ki. Nálunk pedig ez történt!
Történt ugyanis, hogy egyik héten valóban a Google Trends adatait nézegettem. Kíváncsi voltam, hogy recept témában mi az, amire most keresnek az emberek.
Nem kell bonyolult elemzésre gondolni, te is meg tudod csinálni a saját témádban pár perc alatt. Egyszerűen beírtam a keresési kifejezéshez, hogy „receptek”, és elkezdtem nézni az adatokat. Nem kellett sokáig mennem, egy érdekesség azonnal kiszúrta a szememet.
Az oldal alján, a kapcsolódó kereséseknél a „Növekvő” (Rising) gombra kattintva az ember megnézheti, hogy mik azok a kulcsszavak, amik a beírt kifejezéshez köthetők, és mostanában emelkedik irántuk a keresés. Itt persze nem mindegy, hogy milyen időszakot vizsgál az ember, de jelen esetben a „Kiugró érték” (Breakout) annyit jelent, hogy „csirkemell receptek” kulcsszóra az elmúlt 10 évben több, mint 5000%-kal nőtt a keresés. Ami a hosszú időtáv ellenére sem elhanyagolható.
Az pedig, hogy ez a kulcsszó benne van a listában, arra használható, hogy a Google számára ez a kifejezés nagyon kapcsolódik a „receptek” kulcsszóhoz. Vagyis, ha az egyikre jó vagy, akkor sokkal könnyebb a másikra jó eredményt elérni.
A másik érdekesség, vagyis inkább előzmény a történethez, ha megnézzük a 2015-re szűkített adatokat. Itt az első figyelemre méltó adat a „brokkoli receptek”, amire az érdeklődés 70%-kal nőtt az elmúlt év hasonló időszakához képest.
Az első két kulcsszóval nem foglalkozom, mert az első egy műsor címe (ettől még működhet az itt leírt taktikában, csak nekem most nem volt kedvem ebbe az irányba elmenni), a második pedig egy szezonális kulcsszó.
A történethez egyetlen kiegészítést szükséges írnom, ha nem ismered 100%-ban a Google Trendset. Itt ugyanis, az AdWords kulcsszótervezővel ellentétben, nem abszolút adatokat látsz. Ezek relatív adatok, egymáshoz, saját magukhoz mért növekedést néznek. Vagyis attól, hogy egy kulcsszóra mondjuk 200%-kal nőtt az érdeklődés, még nem biztos, hogy azt a kulcsszót sokan keresik.
De ez a trükk, amit most mutatok, nem is feltétlenül a nagy számú elérést segíti elő, hanem azt, hogy mindenképpen sikeres cikket tudj publikálni. A cikk végére kitisztul a kép, ígérem!
Hogy lesz ebből ebéd és Facebook siker?
Mit lehet ezekből az adatokból összerakni? Egyrészt hosszabb időtávon messze a csirkemell receptek ma a legnépszerűbbek, legkeresettebbek a magyar interneten. Közepes időtávon, egy évet nézve pedig a brokkoli receptek iránt legnagyobb az érdeklődés növekedése. És itt a lényeg a növekedés szó.
Nézz erre úgy, mint egyfajta „bulvárossági” mutatóra. Egy kiugró növekedési érték ugyanis már önmagában is azt jelenti, hogy most ez van az emberek fejében. Természetesen annál jobb, minél nagyobb az abszolút érték is (vagyis emellett még önmagában is sokan keresnek az adott kulcsszavakra), de már a növekedés is elég ahhoz, hogy egy népszerűségi hullámot megtalálj.
Mert ha eltalálod azt a dolgot, ami most az emberek fejében van, ami most foglalkoztatja őket, akkor nagyon könnyen sikert tudsz elérni. Olyan ez, mint ahogy például a celebes műsorok, vagy a média általában működik. Lehet, hogy ők fújják fel a témát, az más kérdés. De azt a témát nyomják, ami most éppen fel van fújva, ezzel gyakorlatilag magukhoz szögezve az embereket.
Visszatérve az ebédhez, ha pedig most a csirkemell recepteket és a brokkoli recepteket keresik az emberek, akkor kézenfekvő az ötlet, hogy legyen brokkolis csirkemell a megcélzott téma, ami tulajdonképpen egyszerre két hullámot lovagol meg (brokkoli + csirkemell).
Ráadásul a „brokkolis csirkemell” kulcsszóra még önmagában is van havi 1000 darab keresés, ami egy recepthez képest nem rossz. Sőt, az AdWordsben a havi változásra ránézve itt is visszaigazolva látható, amit a Google Trends adataiból következtettünk, hiszen a 2013. év eleji 200-400 darab havi kereséshez képest ma a havi keresés 1000 és 2000 között van.
Az eredmények
Rövidre zárva a témát, a család brokkolis csirkemellet ebédelt. Le lett tesztelve a recept, felkerült a honlapra. Jelen esetben a Rántott hús wokbanra, mert lényegében egy ázsiai jellegű amerikai receptről van szó, vagyis oda egyszerűen jobban illik.
Publikálás után fölkerült a Facebookra, és minden további lépés nélkül mondhatni kimagasló eredményt ért el. Egy 10.000 lájkkal rendelkező oldalon 11600 elérést, ami azt gondolom, a mai Facebook megjelenési arányokat figyelembe véve egyáltalán nem nevezhető rossznak.
Tulajdonképpen a trükk az volt, hogy nem volt trükk. Egyszerűen olyan tartalom került ki, ami most sok embert foglalkoztat. Ráadásul szinte biztosra mentem, hiszen mért, pontos adatokból raktam össze, hogy mi van ma a főzéssel kapcsolatban az emberek fejében.
Csirkemell recepteket akarnak látni, brokkolis recepteket keresnek. Szinte borítékolható, hogy egy olyan tartalom, ami ezt szolgálja ki, sikeres lesz.
A javaslatom
Ne becsüld alá, hogy mi van az emberek fejében. Ha azt adod, amit látni szeretnének, amire éppen kíváncsiak, akkor sokkal nagyobb az esélyed a sikerre, mintha nem foglalkozol ezzel.
Persze kiszámíthatatlan, hogy egy adott téma vagy cikk éppen milyen sikert ér el, de a Google Trendsben látható adatok egy kiváló forrás ahhoz, hogy olyan tartalmat csinálj, ami jelen pillanatban valamilyen szempontból fel van kapva. És lehet, hogy 10 cikkből nem lesz 10 sikeres, de hidd el, sokkal jobb arányban fogsz jó eredményeket elérni ezzel a trükkel, mintha csak arról írsz, amire éppen te gondolsz.
0 hozzászólás