A nyári hírek után a napokban ismét megjelent az online sajtóban, hogy 2013 tavaszán megkezdheti működését az Amazon Magyarország.
Hogy a hír igaz-e, vagy csak a tartalomra éhes online sajtó félinformációjáról van szó, nem tudom. De tény, hogy mind a magyar online kereskedelem, mind az Amazon.com dinamikus fejlődés időszakát éli, nem lenne meglepő, ha előbb-utóbb egymásra találnának.
Már amikor Amerikában éltem is szívesen rendeltem az Amazontól, Magyarországon is a vásárlójuk vagyok, angol nyelvű e-könyveik számomra verhetetlenek. Valószínűleg sokan várják még hozzám hasonlóan fogyasztói szemmel (is) az Amazon Magyarország nyitását, most mégis más szempontból, vállalkozói és online marketing szemmel szeretném megvilágítani ezt a piaci hírt.
Szeretnék neked abban segítséget adni, hogy ha webáruházat üzemeltetsz vagy ilyet tervezel, akkor milyen lépésekkel tudsz erre a piaci változásra felkészülni.
Amazon Magyarország: mire számíthatunk?
Mivel hivatalosnak tűnő kommunikáció nincs, ezért hadd bocsátkozzam itt jóslásba azzal kapcsolatban, hogy mi várható.
Az Amazon számára Magyarország nem több, mint egy statisztikai adat. Egy piaci lehetőség, pontosan akkora potenciállal, amekkora Magyarország online vásárlóereje összehasonlítva az USA és a világ online vásárlóerejével. Ezt nem fikázásnak vagy negatívkodásnak szánom, ez egyszerűen tény. Tehát nem számítok arra, hogy bármilyen speciális, az országra szabott stratégia készül, vagy egy régiós (értsd: minimum 5, de inkább 10-15 országot felügyelő) menedzser távfelügyeletén kívül első körben bárki is komolyabb helyi munkát végezne majd a részükről.
Az Amazon eddig egyébként az USA-n kívül csak a legnagyobb vásárlóerővel rendelkező országokban jelent meg. Nekem sokat mond az, hogy nincs pl. még Ausztráliában sem közvetlen webáruházuk. Továbbá a fent idézett cikkekben sugallt tartalommal ellentétben sem Csehországban, sem Szlovákiába, sem Lengyelországban nem láttam, hogy megjelent volna az Amazon közvetlenül. Ezekbe az országokba is kizárólag a már ismert és működő áruházaiból szállít éppen úgy, mint Magyarországra. Sőt. A cikkekben említett pozsonyi központ az én általam talált információk szerint nem logisztikai célokat szolgál, hanem egy call center, amivel német és egyéb, nem angol nyelvű piacokat szolgál ki.
Amazon Magyarország: kacsa az egész?
Ha a fentieket összerakom magamban, és még hozzáveszem azt, hogy egyetlen cikkben sem találtam közvetlen és hiteles forrást, csupán a sajtó által annyira szeretett általánosságokat, meg merem kockáztatni, hogy az Amazon Magyarország érkezése csupán egy piaci vagy sajtó kacsa.
De ettől függetlenül, sosem zárható ki egy multinacionális, a magyar webshopok költségkeretéhez képest gyémánt- és aranyhegyekkel rendelkező online shop nyitása, így nézzük, hogyan tudsz erre online kereskedőként felkészülni!
Mi az Amazon igazi ereje?
Az Amazonnak véleményem szerint két igazán ütős üzleti ereje van. Az egyik az a hatalmas beszállítói és logisztikai háttér, amivel szinte bárkit le tud nyomni, természetesen most még elsősorban az USA-ban, és azokon a piacokon, ahol megjelent. Ezzel valószínűleg nem fogod tudni felvenni a versenyt, hiszen még a legnagyobb magyar webáruházak forgalmához képest is sokszoros nagyságrendről beszélünk. Marad a specializálódás, egyéni igények kielégítése, amivel egy kis cég mindig is versenyképes tud lenni a nagyokkal szemben.
A másik igazi erő az Amazon részéről az online marketingben rejlik. És tegyük hozzá, hogy ők sem óriásként indultak, vagyis ez volt az, ami naggyá tette őket.
Amazon és Magyarország: nem szégyen a nagyoktól tanulni!
És most jön a lényeg. Ha eddig elolvastad a cikket vagy lepörgetted a böngésződ, akkor adok néhány olyan online marketing tippet, amivel akár jön az Amazon Magyarországra, akár nem, képes leszel növelni a weáruházad teljesítményét.
- Közösségi-jellegű online áruház. Azzal, hogy az Amazon minden termékéhez lehetővé teszi a vásárlói megjegyzés, vélemény írását, illetve ahogy ezeket a véleményeket kezeli és megjeleníti, közösségi fílinget és extra információ tartalmat ad a hagyományos webshopokhoz képest. Én személy szerint ha egy könyvet meg akarok venni (és az megjelent angolul), az első hogy elolvasom az Amazonon írt véleményeket. Igen, volt már hogy a negatív írások miatt végül nem vásároltam, de a webshop nem hiszem, hogy ettől rosszabul járt. Cserébe olyan hitelességet tud ezzel kiépíteni, amiért mások milliókat vagy milliárdokat fizetnek a marketing ügynökségeknek.
- Tudom, hogy még ezt is szeretnéd! Vagyis: kapcsolódó termékek és ajánlatok. Menj föl az amazon.com
-ra, és kattintgass bele néhány termékbe. Attól függően, hogy milyen termékeket néztél, hogy vásároltál-e már náluk, rengeteg kiegészítő terméket, csomagajánlatot fogsz látni. Személyre szabottan! A mai olcsó szerverek/adatbázisok/szoftverek világában kötelező, hogy neked is legyen hasonló szolgáltatásod, és amit csak lehet kínálj fel a vásárlóidnak. Ha jól csinálod, ezt nem nyomulásként, hanem segítségként fogja az ügyfeled érzékelni! - Listamánia. Kívánságlista, ajándéklista, esküvői lista, ezerféle lista. Szó szerint, merthogy felhasználóként saját listákat hozhatsz létre, amihez tetszésed szerint adhatsz hozzá termékeket. Aztán ezeket a listákat megoszthatod a családoddal, barátaiddal: „ezeket szeretném, légyszi-légyszi vegyétek már meg nekem!” Szerinted ki lehetne jobb marketingese az áruházadnak, mint a termékeidre ácsingózó, és azt a rokonaikkal kifizettetni vágyó célcsoportod? De komolyan?
- Sokmillió üzletkötő. Gyanítom, hogy ez az Amazon talán legsikeresebb húzása, és az is igaz, hogy ezt a legnehezebb kis méretekben megcsinálni. Arról van szó, hogy az Amazon külön weboldalt üzemeltet csak arra, hogy online partnereket találjon. Olyanokat, akik az eladásból származó jutalékért hirdetik, vagy akár árulják az ő termékeit. Sokan sok pénzt keresnek ebből, hogy nem banner vagy kattintás alapon, hanem kizárólag az értékesített üzletek fejében kapott jutalékért adják el a felületüket. Nem kell mondani, hogy az Amazon is jól jár, gyakorlatilag kockázat és befektetés nélkül értékesítők/marketingesek milliói dolgoznak neki.
- Ügyfél kiszolgálás. Számomra ez egyértelműen a marketing területe, és itt is érdemes az Amazontól tanulni. Velem konkrétan megesett az alábbi példa. Rendeltem egy jó adag könyvet az Amazontól, amit két csomagban postáztak. Az első meg is érkezett, a másodikat azonban hiába vártam. Fölmentem a webshopra, és az online felületen néhány kattintással, tudtam jelezni, hogy nem kaptam meg a csomagot. Tudod mi történt? Kérdés vagy rosszalló megjegyzés nélkül útjára indítottak egy újabb csomagot, és néhány napon belül megkaptam a könyveket. Nálad hogy áll az ügyfélszolgálat? Mit mondanék rólad, ha nálad vásárolok, és elsőre nem lennék megelégedve azzal, amit nyújtasz?
Akár jön az Amazon, akár nem, több pénzt azért még kereshetsz!
Ha van webáruházad, vagy tervezel ilyet mostanában, akkor fogadj meg egy tanácsot. Nézd meg ezt a néhány pontot, amiről ebben a cikkben írtam. Nézd meg, hogy a te áruházad hogy áll ezeket illetően, és tegyél minden héten egy kis lépést, amivel egy picit jobb leszel. Hidd el, ha tényleg jön az Amazon Magyarországra, akkor felkészültebb leszel. Ha pedig nem jön, akkor legfeljebb lenyomod a versenytársaidat, és jövő karácsonykor nem lesz kérdés, hogy a célpiacod nálad vásárol.
Ha van bármilyen gondolatod ezzel kapcsolatban, vagy van valami pontos híred az Amazon Magyarország érkezéséről, nyitásáról, akkor oszd meg velünk!
0 hozzászólás