PR cikkek

Utolsó frissítés: · Szerző: · Keresőoptimalizálás · 2 hozzászólás
PR cikkek (linképítés)

Az elmúlt pár évben egyre gyakrabban használt fogalom lett az online marketing területén a PR cikkek kifejezés. De egyáltalán mik azok a PR cikkek? Mi köze van a mai szóhasználatnak ahhoz, amit ez a kifejezés már több évtizede is jelentett?

És leginkább hogyan tudnak neked a PR cikkek segíteni abban, hogy jobb helyezéseid legyenek a keresőben, és több látogatód?

A PR cikkek jelentése

Hadd kezdjem először a PR cikkek kifejezés magyarázatával. Szükség van rá, mert egy félreértett, félrefordított szóhasználat ez valójában. És ha még a szavakat sem értjük, amiről beszélünk, akkor hogyan várhatjuk el, hogy eredményt érjünk el a témában?

Ígérem, miután tisztázzuk azt a teljes szakmai képtelenséget, hogy a SEO területén még egy kifejezés fordítása vagy megértése is sokaknak nehézségekbe ütközik, segítek neked jobb eredményeket elérni a PR cikkek segítségével!

A PR cikk kifejezés régóta jelen van a magyar kommunikációs szaknyelvben, mint a Public Relations tevékenység részeként íródott cikkekre használt szókapcsolat.

Olvasd el a történetem:

Hogyan kerestem 100 millió Ft-ot online?

Ez viszont egyáltalán nem az a jelentés, amire ma legtöbbször használjuk, és ami miatt te nagyon valószínűleg itt vagy!

Ezért csak annyit erről röviden, hogy az eredeti értelemben nagyjából arról van szó, hogy a cégedről, termékedről, márkádról pénzért íratsz és megjelentetsz egy cikket egy lehetőleg minél nagyobb olvasottságú sajtóorgánumban. Teljesen mindegy, hogy online vagy offline, az eredményt itt azzal éred el, hogy a neved megjelenik és az emberek látják, hogy az újság ír rólad. Mert tudod, ha az újság is írja, akkor biztosan igaz…

Ezzel szemben a PR cikkek jelentése a keresőoptimalizálás és a linképítés területéről új tartalommal bővült. Ez egy félrefordítás, félreértelmezés révén került be a magyar nyelvbe. De ha már mindenki így használja, akkor fogadjuk el, és használjuk ezt a kifejezést.

A 2010-es években elterjedt a magas PageRank értékű honlapokról szerzett linkek kereskedelme, mint az egyik leghatékonyabb linképítési módszer. Ezeket a honlapokat az akkor még létező PageRank mérőszám miatt High PR Links, azaz magas PageRank értékű linkek néven illette és nevezi ma is az angol szaknyelv. Tehát a PR ebben az esetben egyáltalán nem a Public Relations, hanem a PageRank rövidítése. A másik angol szakkifejezés erre a technikára a PBN azaz Private Blog Network, ami itthon nem terjedt el. (Ha a legkisebb kétséged is van a PageRank jelentése és működése kapcsán, mindenképpen olvasd el az azt tisztázó cikkemet a linken, mert segíteni fog, hogy összeálljon a kép!)

Száz szónak is egy a vége, valahol valamilyen hozzánemértés azt szülte, hogy a High PR Links kifejezésből a magyar nyelvbe már csak a PR cikk kifejezés került be – ami ugye már korábban is létezett a följebb vázolt jelentésben.

Tehát lényegében amikor PR cikkekről beszélünk, akkor arról van szó, hogy linképítés szempontjából erős honlapokról (amik egykor magas PageRank értéket képviseltek) kapunk linket olyan formában, hogy kifejezetten egy számunkra írt cikkből linkelik a honlapunkat.

Olvasd el a történetem:

Hogyan kerestem 100 millió Ft-ot online?

Miért és hogyan hatékonyak a PR cikkek?

A Google 1998-ban azzal tört a semmiből az élre, hogy a honlapokra mutató linkek alapján rangsorolta a találatokat. Nagyon leegyszerűsítve, minél több linkje volt egy honlapnak minél értékesebb honlapokról, annál jobb helyezést ért el. Tulajdonképpen ennek az alapja volt maga a PageRank algoritmus.

A helyzet az, hogy sok egyéb híreszteléssel ellentétben ez a mai napig sem változott. A linkek ereje nemhogy nem csökkent a Google értékelésében, hanem nőtt.

Ami változott, hogy milyen linkeket és mennyire értékel a Google. Amíg ugyanis még néhány évvel ezelőtt is hatalmas eredményeket lehetett elérni magyar nyelvű honlapoknál pusztán linkkatalógusokból származó linkekkel, ezek mára nagyrészt értéküket vesztették.

Vagyis értékes, és lehetőleg releváns honlapokra kitett, releváns tartalmú cikkekből érkező linkek azok, amelyek valóban tudnak segíteni a honlapod helyezéseinek (részleteket lásd lejjebb). Ezek viszont nagyon, lásd ebben a videóban egy konkrét példával:

Nagyon leegyszerűsítve arról van szó, hogy a PR cikkek, mint linképítési technika, modellezi le leginkább a valós, tényleg értékes és egyben a te közreműködésed nélkül kapott linkeket.

Hiszen például ha valaki egy keresőoptimalizálással, online marketinggel, honlapokkal stb. kapcsolatos honlapról, egy hasonló témában íródott cikkből linkel például engem, annak nyilván nagyobb az értéke, mint egy ész nélkül elszórt linknek mondjuk egy gyerekneveléssel foglalkozó honlapról vagy egy mindent egybegyűjtő linkkatalógusról.

Az igazán értékes PR cikkek

Ahhoz, hogy egy PR cikk valóban értékes legyen a számodra, az alábbi feltételek közül minél többnek meg kell felelnie:

  • Maga a linket adó domain legyen értékes. Ez linkek szempontjából értendő, és régen ezt fejezte ki a PageRank értéke.
  • A linket adó honlapra mutató linkek horgonyszövege minél inkább legyen olyan, ami a te témádhoz köthető. Igen, itt nincs képzavar vagy elírás. Ha én a keresőoptimalizálás kulcsszóra szeretnék értékes linket, akkor az a honlap, ahonnan a linkeket kapom többet ér, ha maga is sok linkkel rendelkezik a keresőoptimalizálás kulcsszóra.
  • A linket adó honlap témája minél jobban illeszkedjen a te témádhoz.
  • Minél egységesebb tartalom a linket adó honlap esetében. Egy kicsit máshogy megfogalmazva, az, hogy egy honlapra kitesznek mindenféle témájú PR cikket, egy időzített bomba.
  • Minél több közösségi média jel a linket adó honlapra.
  • Az általad megcélzott kulcsszóhoz minél közelebb álló témájú cikk. Itt az én tapasztalatom az, hogy igazából az a legjobb, ha kifejezetten az általad megcélzott kulcsszóra írt, azt megcélzó szöveges tartalom jelenik meg a másik honlapon is (ez sem elírás).
  • A megcélzott kulcsszóval való linkelés. Ezen nincs mit finomítani, itt a mondat elején a nagy “A” a lényeg. Vagyis “A” megcélzott kulcsszóval kapd a linket. Mert habár a horgonyszövegek túloptimalizálása lehet negatív jel a Google-nek, itt most néhány linkről beszélünk csak, ahol viszont igenis azzal kell linkelni, amire célzol!

A helyzet az, hogy ha egyetlen ilyen linket össze tudsz hozni, akkor azzal a tapasztalatom szerint többet tudsz segíteni a honlapodnak, mint akár több tucat linkkatalógus linkkel, vagy gagyi honlapokról származó épített linkkel.

Vagyis megéri akár elsőre aránytalannak tűnő energiát vagy pénzt tenni egy-egy ilyen honlap kialakításába, link megszerzésébe, szemben a gyors és olcsó eredményekkel – de lásd erről a veszélyeket.

A PR cikkek veszélyei

Az emberek itt is hajlamosak a könnyebb ellenállás felé menni. PR cikkeket (és persze linkeket) több vállalkozás is kínál, gyakran akár 1000 Ft körüli áron. Értelemszerűen a fenti javasolt követelmények nagy részének ezek a linkek nem felelnek meg. Általában össze-vissza témájú, rövid, igénytelen cikkek, az egész honlapról messziről látszik, hogy csak linképítésre szolgál.

Ezzel önmagában még nincs is baj. A linkek fontosságát jelzi, hogy rövid távon még ezek a linkek is tudnak segíteni a honlapodon.

A probléma ott van, hogy ha egyszer úgy dönt a Google-nél valaki, hogy rászáll az általad használt linkhálózatra, akkor annak nagy sírás lesz a vége!

A Google gyakorlatilag képtelen algoritmusokkal 100%-ban felderíteni ezeket a linkeket, ezért is működnek. Gondolj bele! Ha néhány kapott linkkel le lehetne nyomni valakinek a helyezését, akkor nem ez lenne a legegyszerűbb módszer arra, hogy a konkurensek így szúrjanak ki egymással?!

Viszont a Google hatékonyságának egy részét éppen abból szerzi, hogy félelemben tartja a piacot. Vagyis téged, engem, és más, a keresőre is célzó vállalkozásokat.

Márpedig ahhoz, hogy félelemben tartson, nem kell mást tenni többek között, mint néha nagyon nagyot ütni. És ezt a nagyon nagy ütést, emberi vizsgálatot követően nem egy nyelven elvégezte már a Google hasonló linkhálózatokkal az elmúlt években.

  • Magyarul rövid távon egészen biztosan előrébb tudsz jutni szinte bármilyen linkekkel. Viszont a gyenge linkekből ahhoz, hogy ez valóban érjen is valamit, sok kell. És minél több ilyen linked van, annál jobban ki vagy téve annak, hogy egyszer jön valaki a Google-től, és beint.

Mert kétséged ne legyen! Aki egy kicsit is ért ehhez, 10 perc alatt képes összerakni egy ilyen linkhálózat konkrét elemeit, és megmondani akár a te honlapodról is, hogy melyik linkeket szerezted nem annyira tiszta forrásból. Vagy hogy a linkeket adó honlapok éppen kinek árulták/árulják még a szolgáltatásaikat.

A legbiztonságosabb módszer

Van egy szinte teljesen biztonságos módszer arra, hogy ennek a kézi büntetésnek a lehetőségét minimalizáld.

Ez pedig az, hogy nem engedsz a csábításnak, az 1000 Ft-os csodalinkeknek, hanem inkább kevesebb, de tuti és kontrollálható linkeket szerzel.

Ezt pedig az alábbi módon teheted meg:

  • Saját domaineket használsz. Igen, ez a technika megtanulható, ilyen linkeket akár saját magadnak is készíthetsz. Itt persze van egy mennyiségi korlát, de ahogy följebb írtam, egy-egy igazán jó link több tucat gyengével felér. Ráadásul nincs módszer, amit ennél jobban kontrollálhatnál. Hiszen a saját linkjeidet akkor veszed le vagy módosítod, amikor csak akarod.
  • Összeállsz másokkal. Senki sem mondta, hogy egy PR cikknek kifejezetten erre létrehozott domainről kell jönnie, és nem kaphatod azt egy másik hús-vér vállalkozó honlapjáról. Sőt, igazából ez az a terület, ami gyakorlatilag soha nem lesz leleplezhető a Google által. Hiszen mi lenne valósabb link annál, amit egy működő vállalkozás, működő honlapjára megírt cikkből kapsz?

Tény, hogy ez a két lépés sokkal több utánajárást és munkát igényel, mint kiadni valakinek, hogy 10.000 Ft-ért építsen húsz linket. De ahogy olcsó húsnak híg a leve, úgy olcsó linknek nincs ereje…

Ne csapd be magad!

Ne csapd be magad, és ne veszélyeztesd a honlapod olyan dolgokkal, amik ma működnek, de holnap esetleg a bolt bezárását hozhatják. Ha tisztában vagy a kockázattal, hajrá – hiszen tényleg nem lehet linkek nélkül előre kerülni, és gyakorlatilag minden eredményes honlap legalább részben használja ezt a technikát akár Magyarországon, akár külföldön.

De tudom, hogy az olvasóim többsége egy-egy honlapra építi a vállalkozását, a jövőjét. Ha te is közéjük tartozol, akkor talán nem is látod annak a kockázatát vagy lehetőségét, ha ez a honlap következő hónapban, jövőre vagy bármikor egyszerűen kikerül a keresőből, és sehogy sem tudod visszahozni.

A PR cikkek technikája, az értékes lejárt domainek vásárlása megtanulható. A linképítés online tanfolyamomban többek között ezt tanítom meg neked, és ezzel egyben hozzáférsz egy zárt/titkos Facebook csoporthoz is, amit kifejezetten az egymás közötti linkek cseréjére használunk, jelenleg 120 taggal, folyamatosan bővülve. Nézd meg, próbáld ki – nem veszíthetsz. A tanfolyam megvásárlásától biztosan nem fog megbüntetni a Google, én viszont 30 napos elégedettségi garanciát vállalok rá, hogy hasznos lesz számodra! Linképítés tanfolyam »

Neked mi a tapasztalatod a PR cikkekkel kapcsolatban?

Oszd meg lent a hozzászólásoknál ( – ha mered 😉 ), hadd tanuljanak belőle mások is!

Címkék

· ·

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. VBernadett szerint:

    Szia Balázs!
    PBN-ekről van-e tapasztalatod, mi a véleményed?
    PBN-hez sorolható például az, ha a 2 főzős blogodból / blogodra linkelsz? (egyik a másikra és vica versa)
    Köszönöm válaszodat.

    • Igen, van tapasztalatom, a PBN technika egy nagyon hatékony és jól működő linképítési technika (magyarul ez PR cikkek néven lett ismert). A baj csak az, hogy a legtöbben általában ezzel visszaélnek ilyen vagy olyan formában, erre próbáltam utalni a cikkben.

      Az eredmények tekintetében lényegében amit írsz hasonlóan viselkedik, mint egy PBN. A nemzetközi szóhasználatban azonban PBN alatt inkább csak azt az esetet értik, amikor kifejezetten csak a linkelés céljából vesznek/építenek/üzemeltetnek egy domaint.

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!