Long tail kulcsszavak: érted, miről beszélek?

Utolsó frissítés: · Szerző: · Keresőoptimalizálás · 4 hozzászólás
Long tail kulcsszavak

A long tail kulcsszavak (hosszú farok – a pontos jelentését lásd lejjebb) területe az, ahol a legtöbb működésképtelen elgondolást, ötletet, magyarázatot láttam az elmúlt években a keresőoptimalizálás területén belül, különösen magyar nyelvterületen. Long Tail Kulcsszó Istene előtt vállalkozók sokasága hajlong a porban hemperegve, közben pedig sajnos igazából azt sem értik, hogy miről van szó.

Long tail kulcsszavak így, long tail kulcsszavak úgy. Ezekkel lehet igazán ütni, ezek a keresőoptimalizálás igazi dzsókerei, ezekkel tudod a SEO szerencsédet megalapozni. Biztosan te is hallottál már szakértőket hasonló okosságokat regélni, láttál, beszéltél vállalkozóval, aki a long tail kulcsszavak megszállottja, legalábbis gondolatban. Mert a tapasztalatom szerint a többség sajnos már magát a kifejezést is félreérti.

Mit jelent az, hogy long tail?

Na most lehet, hogy ha ezt megérted, azonnal rájössz, hogy miért is érti félre szinte mindenki ezt a kifejezést, és miért voltam ennyire cinikus az előző két bekezdésben. A long tail ugyanis szó szerinti fordításban azt jelenti, hogy hosszú farok, de gyanítom, hogy ezzel még nem vagyunk közelebb a megoldáshoz. Ugyanis az igazi kérdés az, hogy mire vonatkozik ez a kifejezés. Miért és mire használjuk egyáltalán a keresőoptimalizálásban?

Van egy kijózanító hírem. A Long tail egy statisztikai, és nem egy keresőoptimalizálási kifejezés, nyelvtani kifejezéssel élve állandósult szókapcsolat. És mint állandósult szókapcsolat, „több szóból álló, változatlan szerkezetű és jelentésű [kifejezés] … [amit] mindig ugyanolyan formában és ugyanazzal a jelentéssel [használunk, és] kifejezésként mást jelentenek, mint a bennük előforduló szavak jelentéseinek az összege (Nyelvi fogalmak kisszótára).

Márpedig a félreértést, félreértelmezést az én tapasztalatom szerint igazából ez okozza. Mert senkinek sem jutna eszébe, ha azt hallja, hogy valaki csütörtököt mondott, hogy egy ember állt az emelvényen, és azt ordítozta, hogy „csütörtök, csütörtök”, vagy ha „unja a banánt”, akkor legközelebb ajándékba egy biztos: banánt nem lehet neki vinni.

SEO tanfolyam banner

Márpedig a long tail kifejezéssel az én tapasztalatom szerint valami hasonló történt. A long szó magyarul azt jelenti, hogy hosszú, a tail az farok. Mivel általában – amúgy helyesen, lásd később – a long tail kulcsszavak valóban hosszúak, ezért azt hihetnénk egyértelmű, hogy a long szó miért használatos (hosszú, sok szóból álló kifejezés). A farok, az meg ki tudja micsoda. Legalábbis itt, ebben az értelemben. Biztos a hosszú kifejezést jelképezi, gondolkozik a többség, és meg is van a félreértés.

A Long tail statisztikai fogalom

A long tail, mint statisztikai fogalom azt jelenti, amikor egy eloszlást tekintve az előfordulások nagy száma található a „fejtől” távol.

Azaz a keresőoptimalizálásra lefordítva, ha egy koordináta-rendszerben próbálnánk meg ábrázolni egy adott témában (pl. mosógép) való kereséseket, az alábbiak szerint. Vízszintesen ábrázolnánk a kulcsszavak számát, függőlegesen a keresések számát. Nyilván lenne 1-2 kulcsszó (pl. mosógép), amire nagyon nagy lenne a keresés, a konkrét példában havi 9900. Ezt jelképezi az ábrán a fekete terület. Aztán ahogy vízszintesen távolodnánk jobbra, egyre több és több kulcsszót találnánk, egyre kisebb és kisebb kereséssel. Pl. a „mosógép online vásárlás” valahol félúton vagy inkább még jobbra lenne a maga havi 40 darab keresésével. Ezt láthatod a szürke területen.

Long tail

A long tail statisztikai kifejezés ábrázolása

A long tail kifejezés pedig itt annyit jelent, hogy ha összeadnánk az összes keresést a fekete és a szürke területen, akkor meglepő módon azt találhatnánk, hogy a szürke annyi, vagy még több, mint a fekete. Vagyis habár nagyon vonzónak tűnhet a fekete területre (legnehezebb 1-2 kulcsszóra) koncentrálni, addig legalább akkora forgalmat tudna hozni, ha valaki a szürke területet célozná meg.

Mi köze ennek a szavak hosszához?

És itt jön az igazi mítosz, főleg magyar nyelven. Hogy ugyanis a long tail kifejezésnek bármi köze kellene, hogy legyen a kulcsszó szavainak számához. Vagyis, hogy a long egyben azt is jelentené, hogy hosszú kulcsszavakról van szó.

És ez távolról sem egyértelmű, hogy így van. Angol nyelven nyilván nagyobb az összefüggés, hiszen – az internetes tartalom nagyságából és a keresések számából adódóan – sokkal több kulcsszóra keresnek az emberek. Angolul ma már szinte lehetetlen egyszavas kulcsszavakra előre kerülni, a kétszavas kulcsszavak is álomként jelennek meg az átlagos internet marketinges számára. És összességében elmondható, hogy a hosszú, 4-5-6 szavas kulcsszavakra is van számottevő keresés, és ezekből annyi van, hogy könnyen adnak a fentiekben leírtak szerint a long tail eloszlásra szinte minden esetben kiváló példát.

SEO tanfolyam banner

De ez nem igaz a magyar nyelvű internetre. Személy szerint tudom, hogy a többségetek sikeresen céloz meg egyszavas kulcsszavakat, már most is az első oldali helyezéssel. Ráadásul azt is tudjuk, hogy itthon mennyire ritka már a háromszavas kulcsszavakra való keresés is, a hosszabbakról nem beszélve. Tapasztalatból, megérzésből ismerjük, hogy egy-két kivételtől eltekintve három vagy annál hosszabb kulcsszóra már nem éri meg tartalmat generálni.

Két példa táblázat long tail kulcsszavakra

Csak hogy példával is érzékeltessem, nézd meg ezt a két táblázatot. Ha igaz lenne, hogy a long tail jelenségnek bármi köze is van a kulcsszavak hosszához, főleg magyar nyelven, akkor az első táblázat tele lenne jó keresési adatokkal. Ezzel szemben már a harmadik kulcsszó – pedig két szóból áll – is csak havi 260 keresést produkál.

Kulcsszó Havi keresés
mosógép 9900
whirlpool mosógép 3600
mosógép vásárlás 260
whirlpool hatodik érzék mosógép 20
whirlpool mosógép vásárlás
mosógép vásárlás budapest
whirlpool mosógép vásárlás budapest
whirlpool hatodik érzék mosógép vásárlás
whirlpool hatodik érzék mosógép vásárlás budapest

Ugyanakkor az alábbi táblázat mutatja azokat, amik a fenti adatok ismeretében már megfelelnek a long tail eloszlás valódi jelentésének. És talán ezen kulcsszavak némelyike a többség számára egyértelműen megcélzandó, mégis egészen biztosan van köztük olyan, amire egy mosógép áruház nem is gondolna, vagy akár kifejezetten negatívnak tartana. Illetve a webáruházaknál maradva, még ha gondolna is rá, igazából fogalma sincs, hogyan lehetne ennyiféle kulcsszót kizárólag termékekkel sikeresen megcélozni. (Megjegyzés: ez nem egy profi kulcsszókutatás volt az adott témában, csak érzékeltetni szerettem volna a különbséget a long tail általam tapasztalt megértése és a valódi hasznossága között.)

Kulcsszó Havi keresés
mosógép akció 1900
olcsó mosógép 1000
mosógép ár 880
whirlpool mosógép alkatrész 480
whilrpool felültöltős mosógép 210
whilrpool mosógép alkatrészek 210
whilrpool mosógép szerviz 170
whilrpool mosógép hibakódok 110
whilrpool elöltöltős mosógép 70
autómata mosógép 50
mosógép online vásárlás 40

Hogyan használd mégis a long tail kulcsszavakat?

A recept vagy megoldás egyszerű. Felejtsd el, hogy a long tail kifejezésnek bármi köze van ahhoz, hogy hány szóból áll a kulcsszó. Persze van némi összefüggés, de a kifejezés nem erre utal.

A long tail kifejezés, és az ezzel kapcsolatos technika egyszerűen arra utal, hogy megtalálod a területeden azokat a kulcsszavakat, amelyek talán egyenként nem tűnnek annyira jelentős keresésűeknek, viszont összességében akár sokkal többet ki tudnak adni, mint a néhány ütős kulcsszó. És ahelyett, hogy 5-6 szavas kulcsszavakat kergetnél egy félreértett kifejezés miatt, egyszerűen arra mész, hogy megtalálod a területeden lehetőség szerint az összes kulcsszót, amivel a reménybeli fogyasztóid a témában keresnek.

A jó hír, ha magyar nyelven kommunikálsz az interneten, hogy a legtöbb esetben ez egyáltalán nem nehéz. Ami esetleg hátrány lehet más esetben – a kisebb célpiac – az itt most üdítően hathat. Mivel kevesebb ember, kevesebb kulcsszót használva keres, ezért sokkal könnyebb feltérképezni a teljes keresési szokást, és megfelelő tartalmat generálni rá, mint pl. ez angol nyelven lehetne.

És van még egy jó hírem a témában. Minden bizonyíték azt mutatja – nem véletlenül próbálom lépten-nyomon ezt tanítani –, hogy nem csak statisztikai értelemben ez a megfelelő út. Hiszen az egyértelmű előny, hogy ha megfogod ezekkel a kisebb keresésű, ezért könnyebben megcélozható kulcsszavakkal a látogatóidat (szürke terület a fenti ábrán), akkor akár a nagy kulcsszavakhoz hasonló látogatottságot (fekete terület) érhetsz el.

De ezen túlmenően, ha ezt jól csinálod, van a Google-nek egy extra ajándéka. Mivel magyar nyelvterületen nem csak a fóka, de az eszkimó sem sok, ráadásul nagyon kevés a valóban ütős honlap, ezért már önmagában attól, hogy a szürke sávba eső kulcsszavakra elkezdesz jó eredményeket elérni, a Google elkezd téged – akár anélkül, hogy ezen külön dolgoznál – a fekete sávba eső, keményebb kulcsszavakra is jutalmazni. Vagyis: pusztán attól, hogy gyengébb kulcsszavakra jó eredményt érsz el, tudod javítani a nehéz kulcsszavakkal a helyezéseidet.

Minden képzésemet, stratégiámat erre az elvre alapozom. Aki megértette és alkalmazza, az elképesztő sikereket ért el a keresőben. Ezen alapul az online kulcsszókutatás videótanfolyam, és ha még nem voltál, várlak a SEO képzésemen, ahol pontosan megmutatom, hogy hogyan alkalmazd ezt a technikát a saját területeden.

Címkék

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. Fazekas Emese szerint:

    Gratulálok!
    Nagyon egyértelmű írás!
    Érteni, de ráérezni is kell a használatára.
    Eldöntöttem, hogy elkezdem alkalmazni.
    Köszönöm, Emese

  2. Szabó Andrea szerint:

    Kedves Balázs!

    Abban az esetben, ha az a mondat szerepel egy blogbejegyzésemben v. aloldalamon, hogy “A candida gomba tünetei megnehezítik a napjainkat.”, akkor a keresőmotorok Mit néznek? “candida”, vagy “candida gomba”, vagy mindkettőt nézik és helyezik egymástól függetlenül? Ha ragozva van egy szó, akkor az nem számít a candida kifelyezéshez? pl.: candidával Ez külön szónak számít, vagy a “candida” szóval azonosítja?

    Köszönöm a Segítséged!

    Üdvözlettel,

    Andrea

    • Kedves Andrea! Mindkettőt. Egyben nézik a tartalmat, és ebből rakják össze, hogy melyik kulcsszóra mennyire releváns. A ragozott alakokat a Google már teljesen jól kezeli magyarul is.

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!


Ajándék SEO ellenőrző lista!

43 pontos lista + 1 ajándék videó!

Töltsd le most ingyenes SEO ellenőrző listát, és csatlakozz Te is ahhoz a több ezer magyar vállalkozóhoz, akiknek már segítettem több látogatót és több vevőt szerezni!