A belső linkek ereje, avagy kit látsz a tükörben?

Utolsó frissítés: · Szerző: · Keresőoptimalizálás · 12 hozzászólás
Tükör és kislány

A belső linkek a keresőoptimalizálás teljesen méltánytalanul elhanyagolt eleme. Ha az ember elolvassa a témában elérhető cikkeket, anyagokat, akkor mintha nem is esne róla szó. Pedig ha ügyesen alkalmazod, ez a technika akár varázsszerként is működhet, és tulajdonképpen semmibe sem kerül.

Miért hallani a belső linkekről olyan keveset?

Nem mehetek el amellett, hogy ezt ne említsem meg. Az internet hangos a keresőoptimalizálás mindenféle csodáitól, és linképítést kínáló vállalkozásoktól. Az embernek az az érzése, hogy ehhez a témához mindenki ért, és csak fizess valakinek 10 ezer forintot, a honlapod máris az első helyre kerül a Google-ben. Ugyanakkor a belső linkek fontosságáról igencsak keveset lehet hallani. Még angolul is fehér holló a téma, magyar nyelven pedig csak néhány, igazán becsületes munkát végző keresőoptimalizáló szakember vagy vállalkozás honlapján látom egyáltalán megemlítve.

Anélkül, hogy bárkit megbántanék, nem tudok elmenni amellett, hogy bizony a belső linkek körüli csöndnek véleményem szerint két oka lehet. Egyrészt aki ismeri ezt a trükköt, az talán féltve őrzi, nehogy a konkurencia is elkezdje ügyesen használni. Másrészt viszont akik komoly munka helyett tízezerért bütykölnek valamit a honlapodon, azoknak nem üzlet erről beszélni.

Mik azok a belső linkek?

Belső link minden olyan link, ami a honlapodon belül, egyik oldalról egy másikra mutat. Ebből sokféle van, fontosságuk és keresőoptimalizálási értékük is jelentősen eltérhet, de az alábbiak tartoznak ide:

  • A menükben az egyes kategória oldalakra, aloldalakra mutató linkek, kattintható menü elemek. Ez tulajdonképpen minden menü elem, ami elnavigál a honlapon belül egy másik oldalra.
  • A mindenféle oldalsávban, láblécben stb. szintén kategória oldalakra vagy bármilyen belső tartalomra mutató linkek. Ma már a legtöbb honlap használ valami ilyesmit. Tipikusan a legutóbbi bejegyzések egy blogban, kapcsolódó cikkek vagy bejegyzések szoktak ide kerülni.
  • Az egyes bejegyzések, oldalak szövegén belüli szövegben a saját honlapod másik aloldalára mutató linkek. Vagyis ha én most ide teszek egy linket a keresőoptimalizálás témakör főoldalára, az egy belső link. Mégpedig nem is akármilyen, de erről majd később.

Kit látsz a tükörben? Vagyis miért fontosak a belső linkek?

Külső linkek: nézd azt a csinos lányt!

Tükör és lány

Kit látsz a tükörben?

Ha az életből vett példával akarnám bemutatni, akkor a külső linképítés pont olyan, mint amikor egy lány azt szeretné, hogy mindenki azt mondja róla, milyen csinos. Mutassanak rá az emberek ha elmegy az utcán, és csak ennyit mondjanak: “nézd azt a csinos lányt!” A módszer működik, végül is a sztárok valahogy így építik fel magukat. Ha elegen mondják valakiről hogy csinos, akkor végül mindenki elhiszi. Így működik a linképítés is.

SEO tanfolyam banner

A külső linképítés arról szól, hogy más honlapokon elhelyezünk a miénkre mutató hivatkozásokat, vagy jobb esetben ezt már mások (nem pénzért!) helyezik el helyettünk. Ez fontos a direkt forgalom miatt is, ezekről a linkekről látogatók jöhetnek. De hatalmas optimalizálási értéke is van. Nem csak a szakemberek, de még a Google is elmondja ugyanis, hogy a linkek horgonyszövege, vagyis ami a kattintható, látható rész egy linkből, optimalizálási információként működik. A keresők részben ez alapján határozzák meg, hogy a belinkelt oldal miről szól, miért lehet hasznos a látogatónak.

Vagyis ha egy kertészeti tippeket tartalmazó honlapra mindenhol úgy hivatkoznak, hogy “kattints ide”, akkor sokkal kevésbé valószínű, hogy a “kertészeti tippek” kifejezésre jó keresési eredményt ér el, mintha konkrétan “kertészeti tippek” szöveggel linkelik be.

Csak egy vicces megjegyzés ehhez: nemzetközi keresőoptimalizáló körökben ennek ékes példája az Adobe Acrobat Reader. Rengeteg honlap tartalmaz valamilyen pdf fájlt, amihez általában kiírják, hogy ha nincs feltelepítve az Acrobat Reader, akkor “kattints ide” a letöltéshez. Linkelve a “kattints ide”, angolul “Click here” szavak. Mi lett ennek az eredménye? Próbáld ki! A Google rendületlenül az Acrobat Readert hozza elsőnek a “click here” keresési kifejezésre. 🙂

És mit mond a tükör???

Na de most jön a csavar! Hogyan tudja ez a lány másokkal elterjesztetni, hogy mennyire csinos, ha ő maga egy tramplit lát a tükörben? Valakit, aki kicsit kövér kicsit slampos, egyszóval nincs megelégedve magával. Mennyi az esélye, hogy ebben az esetben majd mindenki ámulva-bámulva fogja a város szépségkirálynőjeként számon tartani?

Nem sok, ugye?

A belső linkeknél ugyanez a helyzet. A Google egyszerűen azt mondja, hogy ha te magad nem tartod elég fontosnak a tartalmadat ahhoz, hogy hivatkozz rá, és te magad csak “kattints ide”, vagy “további info itt”, vagy “egy másik bejegyzés” névvel illeted az oldalaidat, akkor te magad sem szánsz nekik több értéket. Miért kellene neki jó helyen hoznia az ilyen tartalmat?

SEO tanfolyam banner

Mi következik ebből?

Ebből az következik, hogy ha ügyesen bánsz a belső linkekkel, akkor nagyon sok jó dolgot érhetsz el. Egyrészt maradásra késztetheted a látogatód. Elolvas egy cikket, lát benne egy linket egy érdekes témában, átkattint. Tovább olvas, tovább marad a honlapodon. Másrészt egy jó belső link struktúrával meg tudod mutatni a Google-nek is, hogy TE mit gondolsz, miről szólnak az oldalaid, és hogy melyiket mennyire tartod fontosnak.

Hogyan használd okosan a belső linkeket?

  • Használd a menüket, oldalsávokat a saját tartalmad bemutatására. Sosem értem, amikor holnapokon azt látom, hogy például az oldalsávban mindenféle partnerek, látogatottság-számlálók és egyéb haszontalan külső honlapokra mutató linkek vannak. Miért tereled el a látogatóidat? Miért jó az neked, ha valaki a honlapodra jött, és mondjuk egy linkkatalógus ikonjára kattintva otthagy téged, aztán szépen átkattint valamelyik konkurensedhez?
  • Aranykeretbe foglalt gyémánt: link a tartalomból. A legértékesebb linkek mindig egy adott oldal szövegéből, tartalmából egy másik oldalra mutató linkek. Ez külső és belső linkeknél is így van. Ha írsz egy új cikket/oldalt bármilyen témában, és ahhoz akár egy kicsit is kapcsolható egy másik, korábbi bejegyzésed, akkor linkeld be!
  • Minél inkább kulcsszavakat használj a linkek szövegében. Ez a menükre és a tartalomba épített linkekre is igaz. A “Szolgáltatásaink – Rólunk – Kapcsolat – Főoldal” menüpontok nagyon jól mutatnak, hiszen mindenki ezt használja. De vajon tényleg működik? A menüknél ezt nem mindig könnyű úgy megoldani, hogy közben a látogatót se vezesd félre. De próbálj meg kreatív lenni, és ha más megoldás nincs, legalább a link title elemébe csempészd be azt a kulcsszót, amiről az oldalad szól. És ez különösen fontos a tartalomban elhelyezett szövegekre! Soha ne a “korábbi bejegyzés”, “kattins ide” stb. szövegre tedd a linket, hanem konkrétan arra a szóra vagy szókapcsolatra, amire az adott oldalra keresési forgalmat vársz.
  • Használj kulcsszó variációkat. Ezt akkor tudod alkalmazni, ha már sok oldalad van a honlapon. Egy aloldalra nem csak egy kulcsszóra jöhetnek látogatók. Javaslom, hogy váltogasd ezeket, ugyanazt az oldalt egyszer így, egyszer úgy linkeld be. Így azt is meg tudod mutatni a Google-nek, hogy mik azok a szavak, amire fontosnak tartod a tartalmad.
  • Ne új ablakban nyisd meg a belső linkeket! Ez már nem annyira keresőoptimalizálás, inkább online marketing. Szerinted milyen hatással van a látogatóra, ha minden egyes új oldal, amire a honlapodon belül ellátogat, külön ablakban vagy fülben jelenik meg? Engem rohadtul zavar, nálam indok arra, hogy otthagyjam azt a honlapot.

Könnyű belátni, hogy ehhez nem kell semmilyen szakembert megfizetni. Akár te, akár egy kollégád írja a honlapodra a cikkeket, bejegyzéseket, egyszerűen alkalmazzátok ezt a szabályt. Mostantól minden cikkben helyezzetek el egy-két, korábbi cikkre mutató linket, és figyeld meg, hogy a számaid javulni fognak! A hatékony online szövegírásról a linkre kattintva további hasznos tippeket olvashatsz.

Tipp: a belső linkjeidről egy jó átfogó képet ad a Google Webmester eszközök. A Forgalom » Belső linkek menü alatt érheted el a listát. Ez sajnos nem ad információt a horgonyszövegről, de abban segít, hogy lásd, mik a leggyakrabban linkelt oldalaid a saját honlapodon belül.

Google Webmester Eszközök: Belső linkek

Google Webmester Eszközök: Belső linkek

Hová helyezd gondolatban a belső linkeket?

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy a belső linkek csak abból a szempontból számítanak csodaszernek, hogy ha nem használod őket, akkor hatalmas és semmibe sem kerülő lehetőségtől zárod el magad. De önmagában ez még kevés.

A cikk elején vett való életbeli példámmal zárva a témát, a belső link azért kell, mert a lány hiába csodálja magát a tükör előtt, ha előtte nem mosott hajat, senki sem fogja szépnek gondolni. De a belső linkkel nem lehet mindent elérni, az éppolyan lenne, mintha a lány elnézegetné magát napi 24 órában a tükörben, semmi mást nem csinálna. Ha ki sem mozdul a lakásból, ugyan mi értelme van?

Vagyis: használd a belső linkeket, de építgesd és szépítgesd a honlapod minden más elemét is, és tedd láthatóvá külső linkekkel, reklámokkal, PR cikkekel, social médiával!

Kép forrása: drbekke és phil41dean, Flickr felhasználók.

Címkék

· ·

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. Jó cikk volt, köszönöm. Most megyek a honlapra alkalmazni a tanácsaidat! 🙂

  2. József szerint:

    Kedves Balázs!

    Én is egyetértek Diadal a kor felett véleményével, annyi eltéréssel, hogy a belső link megnyitása új oldalon vagy fülön, nem annyira zavaró, mint vissza navigálni a forráshoz, ahonnan a link származik, pláne ha az új oldalon erre nincs is lehetőség, csak a böngésző vissza parancsot lehet használni.

    Üdvözlettel:
    József

    • Szilágyi Balázs szerint:

      Engem személy szerint nagyon zavar, ha új fülön jelenik meg egy belső link. Semmiképp sem sarkall arra, hogy a honlapon maradjak. De ez lehet szubjektív vélemény, érdemes letesztelni. 🙂

  3. Zsuzsánna Nagy szerint:

    “Az optimalizálási információként működik” c. linkre kattintva angol az oldal. Ez magyarul nem érhető el?

    • Szilágyi Balázs szerint:

      Én nem tudok róla, hogy ez meglenne magyarul, így a Google által kiadva. A linkben az “en”-t megváltoztatva “hu”-ra trükk sem működik, ugyanúgy az angol verzió jön be. Esetleg Google Translate?

  4. ariam szerint:

    Fura, téged az zavar, ha új oldalt nyit a link, engem meg az, ha azt az oldalt, amelyet épp nézek, felülírja. Tudom, hogy visszamehetek rá, de ha olyan a hivatkozás, amelyikre pont azért kattintottam, hogy összehasonlítsam a hivatkozó oldallal, vagy érdekel később mindkét információforrás, akkor nekem jobb, ha új oldalt nyit. Meg általában is jobban szeretem, könnyebb a nyitott lapok között keresgélni, mint visszakeresni.

  5. Szabó Gábor szerint:

    Azért ma már nem teljesen egyértelmű, hogy a külső linkeket csak kulcsszavas horgonnyal kell tolni…. SŐT tudomásom szerint a Pingvin harap is a csak kulcsszavas linkekre, lévén egyáltalán nem természetesek. Ez az angol oldal összefoglalja (http://online-metrics.com/anchor-text/) hogy érdemes változatosan használni a következő verziókat:
    – teljes kulcsszó egyezés
    – részleges kulcsszó egyezés
    – brand / oldal névvel való hivatkozás
    – kapcsolódó / szinoníma szóval való hivatkozás
    – kulcsszótól teljesen különböző szavakkal hivatkozás

    Azt gondolom a google 2014.ben már nagyon sokat fejlődött és nem pusztán a horgony alapján válik egy cikk relevánssá (és jön jó helyezéssel) a találati listán, hanem sokat számít az on-site seo is (pl. hogyan vannak megírva a szövegek és milyen a belső linkstruktúra, milyen gyorsan töltődik be, miként vannak hivatkozva a képek a bejegyzésben, stb.) És valószínűsítem, hogy ha a fentiek igazak a külső linkekre, akkor releváns a belső linkeknél is. A fő természetesség és a tudatos tervezés.

    Az Adobe PDF reader példánál maradva, bár az is igaz, hogy a legtöbben a “click here” szavakra hivatkoznak az oldalra és elsőként hozza a találatnál, de a google pontosan tudja (kulcsszavas linkek és az onsite seo) miatt hogy a “pdf reader”-re IS nagyon releváns lesz az oldal, holott más is gyárt PDF olvasó progikat.

    • Igen, ez teljesen igaz. A túloptimalizált linkek ma már legalább akkora hibának számítanak, mint ha csak az “olvass tovább” szóval linkelünk mindent (sőt, talán még nagyobbnak is). A külső linkek tekintetében erre egyértelmű bizonyítékok vannak, valószínűleg a belső linkekre is igaz.

      Azt látom, hogy a linkek tekintetében két alapvető hiba van, és ez két teljesen eltérő vállalkozói kört étint.

      Az egyik sokaknál az, hogy egyáltalán nincsenek vagy még csak véletlenül sem a főbb kulcszavakkal vannak linkjeik. Ilyen esetben abból senkinek sem lesz baja, ha 4-5 linket kifejezetten kulcsszóra optimalizálva épít.

      A másik pedig az ellenkező véglet. Sokan estek abba a hibába hogy több száz linket építettek 1-2 kulcsszóra, 10-15-20% vagy akár magasabb arányt is elérve ezzel a horgonyszövegek tekintetében (egy kulcsszó aránya az összes bejövő link számához képest). Ez nyilván nem természetes link, ezt a Google is látja és ahogy Gábor írod 2014-re egyre jobban kiszűri. 2013. októberében volt egyébként egy frissítés, ami ebbe a levesbe nagyon beleköpött, visszaejtve túloptimalizált linkekkel épített oldalakat. Ilyenkor tényleg az a megoldás, hogy megpróbáljuk természetesebbé tenni a linkek horgonyszövegét.

  6. Popovics György szerint:

    Nagyon jó írás, alaposan végigolvastam és hasznosítani is fogom. Felvetődnek viszont kérdések. Adott egy műszaki cikkel foglalkozó webáruház. Van mondjuk egy kategóriában 34 termék. A termékek adatlapján szeretnék belinkelni egy másik terméket, például így: “Javasolt olaj, kenőanyag ehhez a termékhez” Most vagy belinkelem mind a 34-hez, vagy egyikhez sem. Túlzottan variálni nem igazán tudom ezt a link szöveget, bár egy-két változat talán összejöhet szinonim szavakból. A nagy kérdés, hogy ez akkor a belső linkek túl optimalizációjának veszi a Google, vagy nem? Linkelhetek 34 termékoldalról ugyanarra a termékre vagy kategóriaoldalra, vagy jobb ha bele sem kezdek?

    • Köszönöm György, örülök, hogy tetszett.

      Webáruház esetében természetesen az értékesítési szempontokat is figyelembe kell venni. Vagyis tényleg olyan olajat érdemes belinkelni az adott példában, ami valóban a legjobb a termékhez, és a lehető legjobb ajánlat a vevőnek, megtérülés az áruháznak.

      De az önmagában nem probléma, hogy 34 terméktől esetleg ugyanaz a termék kerül ajánlásra, hiszen ez egy teljesen életszerű dolog.

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!


Ajándék SEO ellenőrző lista!

43 pontos lista + 1 ajándék videó!

Töltsd le most ingyenes SEO ellenőrző listát, és csatlakozz Te is ahhoz a több ezer magyar vállalkozóhoz, akiknek már segítettem több látogatót és több vevőt szerezni!