Van egyetlen titok, amit ha betartasz a honlapod tervezése és üzelemtetése során, akkor biztosan jó számokra, konverzióra, látogatottságra stb. számíthatsz. Vagyis ez a hatékony honlap alapja. Ugyanakkor ha ezt figyelmen kívül hagyod, akkor százezreket vagy milliókat költhetsz a legprofibb keresőoptimalizálásra meg fejlesztésre, az eredmény nem lesz garantált.
A hatékony honlap egyetlen titka
Talán valami bonyolultabb dologra számítasz itt, valami hét pecsét alatt őrzött online marketing titokra. Pedig ez egyáltalán nem így van. A hatékony honlap titka rendkívül egyszerű – hiszen általában éppen az egyszerű dolgok működnek.
A hatékony honlap az embereknek szól. A látogatóknak, az internetezőknek, a potenciális vásárlóknak vagy az ügyfeleknek, bárhogy is hívd őket. A hatékony honlap minden pixelét vagy négyzetcentiméterét, a fejlesztés és az üzemeltetés minden pillanatát ez a szempont kell, hogy meghatározza.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Ha most azt hiszed, hogy ez valami átverés, itt titokról volt szó, közben meg csak egy közhelyet kaptál, akkor hadd nyissam fel a szemed. Igen, amíg ez nem több, mint egy leírt mondat, addig talán tényleg közhely. De amint átteszed a gyakorlatba, és a honlapoddal kapcsolatos egész gondolkodásod ennek a „titoknak” megfelelően irányítod, máris látogatószám emelkedés, ismertség és profit lesz a kézzelfogható eredménye.
Nagyon sokszor tudom felhozni ennek a honlapnak, a Honlapra Fel!-nek a példáját. Tény, hogy már a megszületésekor sem volt egy mindent elsőprő dizájn, ma is talán sok sebből vérzőnek érezheted, ha az online marketing guruk unalomig ismételt, de talán a gyakorlatban nem mindig működő mantráival veted össze.
DE EZ A HONLAP NEKEM E SOROK ÍRÁSÁIG NETTÓ 323 MILLIÓ FORINTOT HOZOTT! Miért írom ezt nagy betűvel? Miért fontos ez? Mert szerintem te is pénzt szeretnél keresni a honlapoddal. Szerintem igazából téged sem érdekelnek az online marketing okosok, és a hatékony honlap számodra is azt jelent, hogy mennyit kell vele foglalkoznod és ehhez képest mennyi pénzt tudsz vele keresni.
Hogyan szokták az emberek megszegni a hatékony honlap egyetlen szabályát?
Amikor a honlap elkezd egy icipicit is öncélúvá válni, a hatékonyság azonnal veszít erejéből. És öncélú honlapot csinálni nem is annyira nehéz. Nézzük meg erre a leggyakrabban előforduló példákat!
- Amikor a honlap a dizájnnak rendelődik alá. Láttál már olyan oldalt felhasználóként, ami szép volt, gyönyörű volt, talán még meg is szólalt (akár szó szerint – mit gondolsz a zenei aláfestéses honlapokról?), de ha kerestél rajta valamit, akkor nem találtad meg? Hallottál már olyan honlapról vállalkozóként, amire a tulajdonosa egy kisebb vagyont költött és akár évekig készült, mégsem tud vele igazán bevételt csinálni?
- Amikor a honlap a fejlesztőnek rendelődik alá. Még nem is olyan régen szinte kötelező volt valami jó kis „flash intrót” tenni a honlapra, amit a látogatónak végig kellett néznie, mielőtt bármi mást tehetett volna. Szerinted 10 emberből ez hányat érdekelt igazából?
- Amikor a honlap a cégnek, a vállalkozónak rendelődik alá. Ismerős a cégünk 2002-ben indult családi vállalkozásként… szöveg a főoldalon? Mit gondolsz, hányan fognak vásárolni egy ilyen honlapon? Vagy akár csak hányan fognak a hírlevelükre feliratkozni (magyarul: ki a fenét érdekel 2020-ban, hogy hogyan indult egy cég a több százezerből)? Megjegyzés: a cégtörténet hasznos tartalom egy honlapon, bizalmat sugároz. De nem a főoldalon.
Mit tegyél, hogy hatékony honlapod legyen?
- A legelején végezz egy kis közvéleménykutatást. Ha más nem, kérdezd meg néhány ügyfeledet vagy a szomszédaidat. Tudd meg, hogy mi a legnagyobb problémájuk azon a területen, amiben te dolgozol, mire lenne szükségük, stb. Ha ez alapján építed fel a honlapodat, szinte kizárt a bukás lehetősége.
- A honlap tervezésekor csak olyan szakemberekkel dolgoztass – dizájner, programozó, szövegíró, keresőoptimalizáló stb. –, aki tud olyan munkát mutatni, ahol valóban a látogatóknak épített egy honlapot, vagy legalább ezt a nézetet vallja. Nincs annál egyszerűbb, hogy ezt leellenőrizd: kérj tőle néhány referenciamunkát, és nézd meg egyszerű felhasználóként, hogy tudod-e használni a honlapot, megtalálod-e rajta egyszerűen, amit keresel, vagy azonnal el akarsz kattintani.
- Rengeteg honlap töménytelen mennyiségű haszontalan kütyüt tartalmaz, amire semmi szüksége a felhasználónak. Kit érdekel például, hogy éppen most hányan nézik a kutyakozmetika weboldalát? De ha ezzel szemben nincs rajta egy jól áttekinthető térkép, ahogy oda tudok találni vásárlóként, ha mobilon nem kattintható a telefonszám, akkor valószínűleg másikat fogok keresni.
- Írj olyan cikkeket, blogbejegyzéseket, amiket az emberek várnak. Nézd meg, hogy melyik írásaid voltak a legolvasottabbak, mik hozták a legtöbb visszajelzést, és írj hasonlókat. Keress a témádba vágó, nagy keresési forgalmat bonyolító kulcsszavakat, és azokra tartalmat. A szöveg ne rólad vagy a cégedről, hanem a látogatóról szóljon. Ne azt írd le, hogy mit kínálsz, hanem hogy hogyan fogja érezni magát a látogató, miután használta a termékedet.
- Az űrlapoknál csak annyi adatot kérj be, amit tényleg muszáj. Ha az a célod, hogy árajánlatkéréseket gyűjts be, akkor ne akard megtudni az érdeklődő nadrágméretét és kedvenc gyerekkori játékát. Nemzetközi kutatások bizonyítják, hogy ezzel az egyetlen változtatással megduplázható vagy még jobban növelhető az űrlapokat kitöltő látogatók száma.
- A menük legfontosabb célja – és ebbe mindenféle menü beletartozik, tehát pl. a kategória felsorolások is egy webáruházban –, hogy a látogató navigációját, tájékozódását segítsék a honlapon. Vagyis hogy megtalálja, amit keres. Lehetőleg kerüld a többszintű menük használatát, de ha mégis muszáj, akkor a hierarchiát ne a te saját elképzelésed vagy céges kategóriáid, hanem a látogatók keresései, érdeklődése alapján hozd létre (ez különösen webáruházak esetében fontos). Szintén a többszintű menük hasznos trükkje, ha legalább az első két szintet kibontod, azaz nemcsak a legfelső, de a következő szint is látszik anélkül, hogy a látogatónak bármit is csinálnia kellene (lásd például: arukereso.hu).
- Tedd a legláthatóbb helyre a legolvasottabb oldalaidat, a legkeresettebb termékeidet, és tedd őket elérhetővé akár több helyről is.
- Próbáld megtudni, hogy mit keresnek a látogatóid, mit várnak el a honlapodtól, és azt add a honlapon. Nem fog mindenki mindig vásárolni. Persze egy hatékony honlap esetében cél a hatékony eladás is, de ha már az érdeklődés szintjén elveszíted a látogatót, akkor egy fillért sem fogsz belőle keresni!
- És a legfontosabb tippem! Frissítsd a honlapod ha szükséges a fenti elvek szerint. Vagyis mindig próbálj abba az irányba menni, hogy mit lehetne még adni a látogatóknak, mi az, amit nem találnak meg, amit hiányolnak. Ez igaz lehet az ingyenes tartalmakra de akár egy termék leírására is. De csak azért ne frissíts, mert már régi a dizájn, vagy mert valami okos azt mondja. Hidd el, ha itt is azt az elvet alkalmazod, hogy ami működik azon nem változtatunk, akkor a honlapod hatékony lesz, és bevételt is fog neked termelni!
0 hozzászólás