A meta author tag és a rel=”author” link kapcsán időről időre találkozom olyan megoldásokkal, aminek hatására finoman szólva is feláll a szőr a hátamon. Egy kicsit lejjebb részletesen bemutatom, hogy mire tudod ezeket a beállításokat valóban eredményesen használni, de előbb álljon itt a – szerintem – elrettentő példa, hogy hogyan és mire nem valók ezek.
Nem értik, amit csinálnak, vagy szándékosan akarnak félrevezetni?
Megpróbálok nagyon egyszerűen fogalmazni. A meta author tag és a rel author link arra valók, hogy egy honlap egy aloldalának a szerzőjét azonosítsuk. Ki írta az adott cikket, bejegyzést, kinek a szellemi terméke, stb.
Ezzel szemben keresőoptimalizálási feladatok során gyakran találkozunk azzal, hogy a honlap készítője (értsd: webfejlesztő, honlapkészítő stb.) saját magát tünteti fel így, mint a honlap (tartalmi) szerzője.
Csak hogy érthető legyen: a nem-digitális világban ez úgy nézne ki, hogy egy könyv első oldalára a nyomda szépen odacsempészné a saját nevét, mint szerzőt.
Miss Marple nyomoz
Szerző: Janika és Társai Überkorrekt Nyomdai Kft.
Korrekt, ugye?
Amikor ilyet látok, óhatatlanul felmerül bennem a kérdés: az a honlapfejlesztő cég, aki egy honlap minden egyes cikkének szerzőjeként – nagy valószínűséggel a honlap tulajdonosának és a valódi szerzőnek a tudta nélkül – saját magát tünteti fel, vajon egyszerűen nem érti, nem tudja hogy ezek a beállítások mire valók, vagy szándékosan próbálja magát jobb helyzetbe hozni?
Bármelyik is az igazság,… – a következtetést vonja le mindenki saját maga.
Szerencse a szerencsétlenségben: a meta author semmire sem jó
A szerencse a szerencsétlenségben, hogy véleményem szerint inkább a hozzá nem értésről van szó. Általában a meta author mezőt töltik ezek a cégek, és az az én tapasztalatom szerint igazából semmilyen hatással sincs a honlap keresési eredményeire vagy bármi másra. Csak egyszerűen dühítő a hozzá nem értés.
Javaslom, hogy most azonnal ellenőrizd a saját honlapodon, hogy vajon ki van feltüntetve szerzőként. (Keress a következőkre az oldalad html forrásában: meta name=”author” és rel=”author”.)
A rel=”author” link helyes használata
Ha valódi előnyre akarsz szert tenni, akkor a rel=”author” beállítást használod. Ezzel több legyet üthetsz egy csapásra:
- A keresőmotoroknak és az internetnek egyértelműen jelzed, hogy egy adott tartalom a te szellemi terméked. Ha hasznos tartalmat írsz, akkor ez bizonyos mértékben akár a helyezés javulását is eredményezheti, de hasznos lehet pl. olyan esetben, ha tartalmat lopnak tőled más honlapon.
- Az igazi előny: ha azonosítod magad a cikk szerzőjeként, a Google a keresési találatok között megjelentetheti a fényképedet. Ez a tapasztalatok szerint megbízhatóságot sugároz a látogatóknak – egy valós személyhez köthető a tartalom – és így nagyobb átkattintási arányt eredményez. Ez pedig végső soron több releváns látogatót jelent, amiért végül is ezt a cikket jó eséllyel olvasod. Lásd a képet lejjebb.
- Egy kicsit haladóbb marketing módszer, de ha személyes márka kiépítésén fáradozol, akkor a hozzád igazolhatóan köthető, releváns tartalom egy fontos lökést jelent abba az irányba, hogy pl. a nevedre történő keresésnél azok az oldalak jöjjenek föl elsőként, amiket te szeretnél.
A rel=”author” link beállítása
Nem akarok a technikai részletekbe nagyon belemenni, mert a rel=”author” linket elég sokféleképpen használhatod, és a konkrét megvalósítás nagymértékben függ az általad használt honlapmotoról.
A lényeg, hogy ha a fényképedet szeretnéd a keresési találatok között látni, akkor két helyen kell a beállítást elvégezned. Egyrészt magán a honlapon be kell illesztened egy linket, ami a te saját Google+ fiókodra mutat.
A href után a link a saját Google+ profilodra mutasson.
Másik oldalon a Google+ beállításaidnál is meg kell adni, hogy az adott honlapot te valóban szerkeszted. Ezt a Google+ profilodban teheted meg, a profil oldalon a Linkek között egyszerűen hozzá kell adnod egy linket ahhoz a honlaphoz, ahol szeretnéd, hogy a fényképed megjelenjen.

Kapcsolódó link beállítása a Google+ oldaladon (angolul)
Ha minden jól megy, akkor egy idő után a Google mindkét oldalon érzékelni fogja, hogy az adott oldalak valóban a te szellemi terméked, és a keresési találatok között a fényképeddel együtt fogja megjelentetni az oldalt:

Megfelelő rel=”author” beállítás esetén a szerző képe megjelenik a keresési találatok között.
Frissítés: Ez a lehetőség ma már nem él, a Google automatikus megoldásokat alkalmaz a szerző azonosítására, és már a szerző képe sem jelenik meg a keresési találatok között.
A rel author beállítása WordPressben
A WordPress is sok lehetőséget ad arra, hogy a rel=”author”-t beállítsd.
A talán legegyszerűbb módszer, ha először telepíted az amúgy is hihetetlenül hasznos WordPress SEO bővítményt, majd a Felhasználók » Saját adatlap menüpontban a Google+ mezőhöz megadod a Google+ fiókod linkjét. Yoast pluginja gondoskodik a többiről.
Matt Cutts és Othar Hansson az oldal szerzőjének beállításáról
Az alábbi videóban Matt Cutts és Othar Hansson nagyon érthetően (sajnos csak angolul elérhető) mutatják be, hogy hogyan működik a rel=”author” és rel=”me” linkek használata, hogyan tudod összekapcsolni a honlapod a Google+ fiókoddal és a Google számára magadat az oldal szerzőjeként hitelesíteni.
SZia Balázs! A Google+ megszűnt. Mi a teendő ez esetben?
Van alternatív megoldás a személyem azonosítására?
Üdv, Tamás
Szia Tamás! Ez egy elég régi cikk, jelzem benne fent, hogy ez a lehetőség már megszűnt, a Google már nagyon régóta automatikus megoldásokat alkalmaz arra, hogy megállapítsa, ki a szerző.
Szia
Mi van akkor ha nekem nincs ilyen mezőm a word pressz ben ahova beírhatnám ezt a google+ linket
??? Pedig 4.1.1. van fent és angol 🙁 ?
Köszi a vlaszt
Ezt a YOAST SEO plugin telepítésével tudod előcsalni.
Annyit a témához, hogy a cikk írásakori állapothoz képest a Google 2014 nyarán megszüntette ezt a lehetőséget a keresési találatok között, nem jelenteti már meg a szerzőt.
Nagyon hasznos cikk, köszönöm, én elvégeztem a beállítást és elég sokáig működött is, most azonban azt vettem észre hogy eltűnt a kis fénykép a googleban, amikor kihozza ez egyes oldalakat, szerinted mi lehet az eltűnés oka? leellenőriztem mindent, a beállítás ott van a helyén. Köszi a válaszodat előre is!
Örülök, hogy tetszett. A szerzőség intézménye és ennek hasznos hatása a SEOban megmaradt, viszont 2014. jűnius végén a Google levette a fényképeket a keresési találatok közül. Szóval ne keresd 🙁
Köszönöm, nagyon hasznos a cikk. Kérdésem, ha a WordPress-ben az All in One SEO Pack plugin van telepítve, hogyan lehet a rel=”author”-t beállítani?
További jó munkát! 🙂
Ha jól tudom ott is van a felhasználó adatlapján Google+ mező, ott kell megadni a linket.
Köszönöm a cikk információtartalmát! Nem vagyok sem programozó, sem szakember a témában, ezért előre elnézést kérek minden hozzáértőtől, de lenne egy kérdésem: Ha ezeket a beállításokat jól csinálja meg az ember azonnal meg kell jelenjen a profilképe a találati listában, vagy csak azután, hogy a robotok ismét feltérképezik az oldalt és észreveszik a változást?
Előre is köszönöm a választ!
Kedves Előd!
Leghamarabb amikor a robotok újrafeltérképezik. De nincs rá garancia, hogy megjelenik, függ attól is pl., hogy milyen kulcsszónál hozz fel az oldalt találatgan a Google.
Köszönöm Neked ezt, és az ilyen jellegű cikkeket. Kicsit rendet teremt az ember agyában, és helyre teszi a kósza információkat. Jó munkát kívánok! ÉL 🙂
Köszönöm László 🙂