Ha eredményt akarsz elérni a honlapoddal, akkor elengedhetetlen, hogy a keresőoptimalizálás lépései a megfelelő sorrendben be legyenek tartva.
Mindjárt megmutatom neked, hogy mik ezek a lépések – és a mellékelt képen lévő ábrát is felfedem -, de közvetlenül a tartalomjegyzék után hadd illusztráljam majd ezt egy hétköznapi példával!
Keresőoptimalizálás lépései: miről olvashatsz ebben a cikkben?
Az alábbi linkekre kattintva az oldal megfelelő fejezetéhez juthatsz:
- Alapok nélkül nem megy
- A keresőoptimalizálás alapvető lépése
- A keresőoptimalizálás kokrét lépései
- 1. Kulcsszókutatás
- 2. On-site teendők
- 3. Alapvető linképítés
- 4. Kulcsszóra optimalizált cikkek
- 5. Gyűjtő oldalak finomhangolása
- 6. Profi linképítés
Alapok nélkül nem megy!
A gyerekeket nem véletlenül 1-től 10-ig tanítják meg számolni először. Senkinek eszébe sem jut, hogy összeadni, netán szorozni vagy uram bocsá’ integrálszámítani tanítson meg egy kisiskolást.
Miért?
Mert akinek nincsenek meg egy tárgy alapjai, annak hiába tanítod a bonyolultabb dolgokat, egyszerűen nem lesz képes használni azokat.
Tény, hogy a keresőoptimalizálásban vannak extrém trükkök és finomságok.
De az általam látott honlapok esetében legtöbbször még a SEO alapok sincsenek rendben. És egyszerűen ilyen helyzetben fölösleges a kifinomult trükkökkel foglalkozni.
Mire gondolok?
- A honlap tulajdonosa nem tudja pontosan, hogy mit és hogyan várhat el a SEO-tól. A sötétben tapogatózik, sokszor egymásnak ellentmondó hírek alapján.
- Nincs SEO stratégiája. Lövöldözik bele a vakvilágba, és csodálkozik, ha nem jönnek az eredmények.
- Még a főoldala sincs rendbetéve, ami pedig elengedhetetlen feltétele annak, hogy bármit elérjen a keresőben.
- Linképítés? Soha senki nem tanította meg neki, hogy hogyan és miért úgy kell linket építeni. Ezért vagy egyáltalán nem épít linkeket, vagy sokszor úgy, hogy azzal többet árt, mint használ.
- Stb, stb, stb. Biztos te is fel tudsz idézni legalább egy olyan témát, ami SEO-val kapcsolatos, és egymásnak ellentmondó adatokat hallottál róla.
A keresőoptimalizálás alapvető lépése
Van egy dolog, ami tényleg olyan, mint egy ház alapja. Aminek első ránézésre semmi köze a SEO-hoz, ahhoz a részéhez legalábbis biztosan nem, amiről a legtöbb honlapon a témával kapcsolatban olvashatsz.
Mert hogy ennek semmi köze semmilyen beállításhoz, linkhez, trükkhöz vagy bármi máshoz, amit a keresőoptimalizálással elsőre összekapcsolnál.
Ez pedig nem más, mint a stratégia.
Kell, hogy legyen egy SEO stratégiád, mielőtt bármit is beállítgatnál a honlapodon – legalábbis ha hosszú távú, stabil eredményeket szeretnél.
Az nem stratégia, hogy jó lenne erre vagy arra a kulcsszóra feljönni, mert arra milyen sokan keresnek. És ha az első háromban lennénk, akkor pedig mi mennyi pénzt keresnénk!
Ez nem stratégia. Ez egy elcseszett, és sehová sem vivő félreértelmezése a keresőoptimalizálásnak – bocsánat, nem akartam senkit sem megbántani.
A tapasztalatom szerint azok a honlapok, ahol van legalább valami halvány stratégia arra, hogy mit szeretnének a keresőben elérni, azok utcahosszal vezetnek azok előtt, akik össze-vissza lövöldöznek mindenféle kulcsszavakra.
Milyen egy jó SEO stratégia?
A jó SEO stratégia természetesen nem független a keresőoptimalizálás lépéseitől, amiről hamarosan olvashatsz.
De egy jó stratégiának a konkrét lépésektől függetlenül legalább az alábbi két kérdésre választ kell adnia:
- Mit szeretnél elérni? – És itt nem feltétlenül csak a keresőre gondolok. Hiszen van valami üzleti célja a honlapodnak, ez sokkal fontosabb kérdés, mint egy-két kulcsszóra jó helyen jönni.
- Hogyan fogod ezt elérni? – és amíg erre nincs bármily kezdetleges, de konkrét válaszod, addig csak a sötétben tapogatózol.
A keresőoptimalizálás konkrét lépései
Talán a stratégia megalkotásában is segít, ha megnézzük a keresőoptimalizálás lépéseit.
Ezeket a lépéseket én szedtem össze, a saját tapasztalatom alapján. De van egy jó hírem: a tapasztalatom szerint ahol ezeket a lépéseket kitartóan és megfelelően alkalmaztuk, ott mindig, kivétel nélkül sikert értünk el hosszú távon.
Keresőoptimalizálás lépései 1: Kulcsszókutatás
Olyan ez, mint beszerezni a térképet, vagy a GPS-re letölteni, mielőtt útnak indulunk.
Ha a kulcsszókutatás nincs rendben, akkor marad egyrészt a vaktában lövöldözés, másrészt az az állapot, amikor nem érted, hogy miért nincs elég látogatód a keresőből, pedig a terméked vagy szolgáltatásod jó, a honlapod is jó, cikkeket is írsz, stb.
A jól elvégzett kulcsszókutatást ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor valaki aranyat keres. Képzelj el egy aranybányát! Ott sem úgy lesz tiéd az igazi kincs, hogy odalépsz a hegyoldalhoz, aztán kiveszed a hatalmas aranyrögöt. Kitartó, alapos munkával át kell vizsgálni az egész hegyet vagy átmosni az egész folyót, hogy végül megkapd az aranyat!
Többször elmondtam már ezen a honlapon és számos fórumon, többek között a tanfolyamaimon, hogy a kulcsszókutatás nem abból áll, hogy kinézünk valami vonzó kulcsszót, aztán sopánkodunk, hogy miért nem mi vagyunk az elsők.
A kulcsszókutatás az én tapasztalatom szerint legalább két dologban tud segíteni:
- Megtalálni a legjobb főoldali kulcsszavakat. Talán meglepő, de a tapasztalatom szerint a legprofibbak kivételével ez sincs rendben. Vagy túl alacsony keresésű kulcsszavakat, vagy túl általánosakat céloznak meg. Márpedig egyik sem az igazi megoldás, ha hosszú távú, stabil látogatószám-növekedést szeretnél a keresőből.
- Tömegével találni olyan kulcsszavakat – és itt tényleg értsd szó szerint: tömegével -, amik egyrészt látogatókat hoznak tonnaszámra a honlapodra, másrészt a „csellel vegyük be a várat” stratégia mentén erősítik a főoldali, nehéz kulcsszavaidat.
Ha szeretnéd jobban megérteni, hogy milyen hatalmas előnyöket hozhat neked a kulcsszókutatás, nézd meg a több, mint 3 órás online videó tanfolyamomat – a „csellel bevenni a várat” stratégiáról is találsz itt egy rövid bemutató videót:
Kulcsszókutatás videó tanfolyam »
Keresőoptimalizálás lépései 2: On-site teendők
Nem tudtam szebb magyarsággal írni, de az on-site teendők ebben az értelemben azokat a beállításokat jelentik, amiket a honlapon meg kell tenni azért, hogy a kereső is azt értse alatta, amit mi szeretnénk.
Ehhez ugye elengedhetetlen, hogy első lépésben meglegyenek a kulcsszavak – különben mihez és mit is állítanánk be pontosan?
Talán elsőre ez a pont tűnik az egyik legtechnikaibbnak a keresőoptimalizálás 6 lépése közül, de ez nem feltétlenül igaz.
A legtöbb esetben az adminisztrációs felületen azonnal megléphető beállításokról van szó. Vagyis nem kell a fejlesztőhöz rohanni, nem kell megtanulni html-ül vagy más egzotikus programozási nyelven ahhoz, hogy ezt a pontot rendbe lehessen tenni.
A kérdés nagyon egyszerű: Ha ránézel a honlapomra, különösen a főoldalra (honlaprafel.hu), akkor ugye azonnal látod, hogy ez miről szól? Keresőoptimalizálás és WordPress.
Na ezt kell elérni ebben a pontban. Hogy mind a látogatóid, mind a Google számára egyértelmű legyen, hogy pontosan miről szól a honlapod. Ennek a részleteit vesszük végig gyakorlati szinten – vagyis konkrétan a te honlapod beállításaival – a SEO képzésem első napján. Ez nem online tanfolyam, hús-vér valóságodban meg kell jelenned, viszont a megértésed is ehhez mérten fog emelkedni a keresőoptimalizálásról.
Keresőoptimalizálás lépései 3: Alapvető linképítés
Amikor azt írom, hogy alapvető, akkor tényleg arra gondolok.
Alapvető. Vagyis itt, ebben a lépésben nem kell bonyolítani, kavarni, egyszerűen el kell érni, hogy legalább legyenek olyan linkek a honlapodra, amik a kereső számára láthatóvá teszik, és kihangsúlyozzák az eddigieket.
Vagyis ha az én honlapom keresőoptimalizálásról szól, akkor legyenek olyan linkek, amik keresőoptimalizálás témájú oldalakról származnak, keresőoptimalizálás típusú horgonyszöveggel.
A linképítés témájában van egy ennél sokkal részletesebb cikkem a honlapon, a linkre kattintva elérheted.
Keresőoptimalizálás lépései 4: Kulcsszóra optimalizált cikkek
Talán ez az a lépés, amiben a legtöbb félreértéssel találkozom.
Sokan azt gondolják, hogy ha elkezdenek mindenféle cikkeket ontani a honlapjukra, akkor az már önmagában is meghozza a sikert.
Csakhogy ezzel legalább 3 probléma van:
- Nem véletlenül ez a 4. lépés. Ha kihagyod az eddigieket, egyszerűen nincs értelme a cikkírásnak – legalábbis a SEO szempontjából.
- Nem kell, nem érdemes minden egyes kulcsszóra cikket írni. Ennek a pontnak megvan a maga helye, de 4-féle kulcsszó van, és ebből csak egy esetében hatásos ez a technika. Ott viszont nagyon!
- A keresőoptimalizált szövegírásnak megvan a maga tudománya. Ez már régen nem abból áll, hogy írjam bele jó sokszor a kulcsszót a szövegbe.
Nekem például szinte minden így írt cikkem előbb-utóbb a Google első 5-ben „végzi”. de ezt meg kellett tanulni, és ezt kíméletlenül alkalmazni kell minden esetben.
Ha szeretnéd pontosan megismerni, hogy hogyan kell úgy cikket írni, hogy a kereső szeresse, akkor nézd meg az alábbi tanfolyamot:
Keresőoptimalizált szövegírás online tanfolyam »
Keresőoptimalizálás lépései 5: Gyűjtő oldalak finomhangolása
A gyűjtő oldalakkal találkozhattál kategória-oldalak, címke-oldalak vagy akár más néven is, attól függően, hogy milyen honlapmotort használsz.
Ezeknek megvan a maguk funkciója, és a rendbetételük egy fontos pont a keresőoptimalizálás lépései között.
A gyűjtő oldalak azt a célt szolgálják, hogy az azonos témába tartozó cikkeket egybekössék. Vagyis például az alábbi képre ránézve mindenki azonnal tudja, hogy jó eséllyel rózsaszín szívek vannak a dobozban:
Ezeknek az oldalaknak éppen ez a feladatuk. Venni a „rózsaszín szív” témájú cikkeket, és pl. egy „Rózsaszín szív” címkével megjelölni őket. Így aki rózsaszín szívre keres, az könnyen és örömmel talál erre a gyűjteményre.
Ezt azonban sokan nagyon félreértik. A gyűjtő oldalak használatában a leggyakrabban teljes káoszt lehet ugyanis tapasztalni:
- Sok honlap esetében egyáltalán nem foglalkoznak ezzel a témával. Ilyenkor az eredmény egy átláthatatlan kategóriastruktúra, aminek lényegében semmi értelme sincs. Ez nemhogy nem könnyíti meg az átláthatóságot, de zűrzavart okozhat nem csak a látogató, de a Google számára is.
- Előfordul az is, hogy valaki – talán a más honlapról megirigyelt címkefelhő iránti vágyában – egy cikkben minden második szót „megcímkéz”. Így aztán lehet, hogy van összesen 10 cikk a honlapján, de 80 címke úszik a ködös címkefelhőben.
És van még két, SEO szempontból nagyon fontos vetülete a gyűjtőoldalak használatának:
- Ha ezt nem jól alkalmazod, akkor könnyen a rettegett duplikáció bűvkörébe taszítod magad.
- Webáruházaknak számára az igazi aranybánya a keresőben a gyűjtő-, vagyis kategória oldalak megfelelő használata lehet.
De ez egy haladóbb szintű technika, addig ne foglalkozz vele, amíg nem jutsz el idáig. Nem véletlenül az 5. pontnál járunk a keresőoptimalizálás lépéseiből, ennek itt van a helye, nem korábban. Vagyis nincs értelme a gyűjtő oldalak beállításával foglalkozni, amíg nincs meg a stratégiád, nincs beállítva a honlapod, és nincsen elegendő tartalmad, amit van értelme „gyűjteni”.
Másrészt viszont ha úgy érzed, nálad erre már megérett az idő, akkor tényleg rengeteget tud segíteni. Ha ott voltál valamelyik ingyenes délutánunkon, ahol bemutattam, hogyan 10-szereztem meg a saját gasztroblogom látogatottságát 6 hónap alatt, akkor tudod, miről beszélek. Ezzel a témával részletesen a SEO képzés 3. napján foglalkozunk.
Keresőoptimalizálás lépései 6: Profi linképítés
A profi linképítésben brutális erő van. Brutális, ahogy írom.
Képzeld el, hogy írok rólad egy cikket. Csak a te munkádról, a te cégedről vagy szolgáltatásodról. Aztán kiteszem ezt a linket a Honlapra Fel! főoldalára.
De ez még semmi, mindezt úgy, hogy még egy linket is adok neked. A te honlapodra, azzal a kulcsszóval, amit szeretnél.
Mit gondolsz, hogyan hatna ez a helyezésedre?
Kitaláltad. Jó eséllyel pár napon belül elkezdenél feljönni – főleg ha még témába is vágó honlapról kapod a linket.
Jelen pillanatban a profi linképítés, vagy más néven magas PageRank értékű linkek az egyetlen megoldás arra az esetre, ha már minden eddigi lépést kihasználtál.
Bárki bármit mond, a cikk írásakor a linkeknek nagyon komoly szerepük van a Google helyezések rangsorolásánál. Ha jó linkjeid vannak, erős és témába vágó oldalakról, akkor a konkurencia nem tud kikezdeni.
És ez nem linkelgetés, nem linkkatalógusok használata, hanem egy konkrét, bárki által megcsinálható módszer arra, hogy 3-as, 4-es PageRankű honlapokról szerezz a saját honlapodra linkeket.
Ez a korona az egész eddigi munkád tetejére. És mint mindennek, ennek is megvan a maga technikája. Ráadásul nagyon könnyű a ló túloldalára átesni, és jobb helyezések helyett amolyan büntetés-félét beszerezni a Google-től, ha az ember nem figyel néhány alapvető szabályra.
Én ezt magyarul senkinél nem láttam még leírva elmagyarázni, nálam is csak a SEO képzés 4. napján mutatom be a módszer pontos lépéseit.
A keresőoptimalizálás lépései összefoglalva
A keresőoptimalizálás lépéseit ez az ábra szemlélteti. Nem véletlen rajta a háttérszínek vagy a nyilak alkalmazása sem:
Az első 3 lépés az alap. Nem kihagyható, ha nem végzed el ebben a sorrendben, akkor kár az egésszel elkezdened foglalkozni.
Ott eldöntheted, hogy mész-e tovább a komolyabb lépésekre, vagy visszatérsz a kulcsszókutatáshoz.
A kör alakú ábra sem véletlen ugyanis, ezt az egészet ne úgy képzeld el, hogy na ha ezt a 6 lépést megcsinálom, akkor minden rendben lesz a keresőben. Ehelyett a feladat úgy néz ki, hogy végezd el a 6 lépést, majd a már sokkal fejlettebb honlapoddal és szélesebb tudásoddal állj neki újra. Jelesül vagy folytasd a tartalom generálásával, vagy a kulcsszókutatás nemes lépésével, amit nem lehet elégszer elvégezni.
Ha szeretnél jobb helyezéseket, akkor a keresőoptimalizálás lépései közt felsorolt alábbi tanfolyamaink, képzéseink tudnak neked segíteni:
Kérdezhetek egy titkot?
Hogyan lehet a http://www.rankwp.com -ról backlinket szerezni?
Ez passz.
Szuper, tetszik, de mindig elszomorodok, hogy még mennyi munka vár!
Ez sajnos igaz! 🙂 🙂