Aki csak elkezd a keresőoptimalizálással foglalkozni, azonnal elkezdi érdekelni, hogy melyik kulcsszóval éppen hányadik helyen van. Ennek mérésére több módszer van (lásd majd a cikkben), de ezt segítheti egy jó SEO helyezés vizsgáló eszköz is.
Ha nem akarod végigolvasni, és kifejezetten egy általam ajánlott SEO helyezés vizsgálót keresel, akkor kattints ide.
Miért kell a SEO helyezéseket vizsgálni?
Többször írtam már arról, hogy az én véleményem szerint a helyezés nem a keresőoptimalizálás elsődleges célja, mégis lehetetlen figyelmen kívül hagyni egy-egy kulcsszó helyezését, amikor SEO-ról beszélünk.
Miért?
- Egyrészt a jobb helyezés több kattintást, több látogatót, és vélhetően több bevételt jelent. Márpedig mi másért csinálnánk, mint ezek közül valamelyikért?!
- Az ember lelkének is jót tesz egy jó helyezés. Lássuk be, azért ez sem utolsó szempont.
Hogyan lehet a helyezéseket vizsgálni?
A keresőben elért helyezéseket alapvetően három módon lehet vizsgálni, ezek közül mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. Én abban a sorrendben mutatom be most ezeket, ahogy én tanácsolom neked ezeket használni.
Google Webmestereszközök
Annak ellenére, hogy nem nyújt 100%-os információt (mint ahogy semelyik megoldás sem), és egy helyezés vizsgálóval szemben támasztott nem minden igényt elégít ki, még mindig a Google Webmestereszközöket javaslom leginkább erre a célra használni. A linkre kattintva találsz egy cikket, amit korábban írtam erről.
Google Webmestereszközök, mint helyezés vizsgáló előnyei
Fontos megjegyezni, hogy az előnyöket és hátrányokat a Webmestereszközök vonatkozásában itt most kizárólag mint SEO helyezés vizsgáló eszköz nézem át, maga a Webmestereszközök ennél sokkal több mindenre használható.
- Objektív. Maga a Google adja az adatokat, szóval ne várd, hogy bárhonnan máshonnan pontosabb információt kapsz.
- A kulcsszavakat illetően teljes. Vagyis nem neked kell beírogatni, kitalálni, hogy milyen kulcsszavakra lehet egyáltalán helyezést elérned, hanem automatikusan látod a teljes listát. Ez akár több ezer kulcsszó is lehet.
- Rengeteg szűrőt használhatsz. Habár elsőre ez nem teljesen egyértelmű, de a Webmestereszközökben tudsz szűrni pl. földrajzi helyekre (ország), keresési típusokra (kép, videó, mobil) is.
Google Webmestereszközök, mint helyezés vizsgáló hátrányai
- Ha nem keresnek, nincs eredmény. Ez főleg kezdő oldalaknál számíthat. Ha pl. új az oldalad, és valahol hátul vagy – mondjuk a 100. hely környékén – akkor jó eséllyel semmit sem fogsz látni az adott kulcsszót illetően a Webmestereszközökben.
- Lassú. A Webmestereszközök 2-3 nap késleltetéssel adja meg az adatokat.
- Gyors változásokat nehéz kiszúrni. Mivel a Webmestereszközök átlagokkal dolgozik, ezért ha pl. bezuhan egy kulcsszavad, akkor ha mindig a 30 napos nézetet nézed, akkor az átlagszáímtás sajátosságai miatt lehet, hogy majd csak 4 hét múlva fogod ott ezt kiszúrni.
- Nincs grafikus felülete. A Webmestereszközök nem mutatja grafikusan a helyezések változását.
- Megtévesztő lehet. Nem feltétlenül az adatok pontosságát, inkább a beléjük vetett bizalmat illetően lehet megtévesztő, hogy a Google Webmestereszközök nem az adatok 100%-a alapján mutatja az információkat.
- Konkurens oldalakat nem tudsz vizsgálni. Ezen nincs mit magyarázni.
Helyezés vizsgáló szoftver
A helyezés vizsgáló szoftvereket, ahogy a nevük is mutatja, kifejezetten arra találták ki, hogy bizonyos kulcsszavak helyezését tudd követni.
Valószínűleg több száz ilyen szoftver van, mi a 14 napig ingyenesen kipróbálható SerpBook-ot használjuk – az előnyök között kitérek arra, hogy miért.
Csak előbb még hogy kicsit érthetőbb legyek, röviden hadd írjam le, hogy mit is jelent a SerpBook szó. A SERP az angol Search Engine Results Page rövidítése, magyarul keresési találatok, az egyik leggyakrabban használt szakkifejezés a nemzetközi SEO szakirodalomban. A book jelentése magyarul pedig könyv. Ebből könnyű összerakni, hogy mit is jelent a szolgáltatás márkaneve. És valóban, a SerpBook pontosan arra jó, amit a neve is takar: a keresési helyezések vizsgálatára.
SerpBook helyezés vizsgáló előnyei
- Ez egy online, cloud, felhő, vagy nevezd ahogy akarod helyezés vizsgáló. Magyarul a helyezések vizsgálata nem a saját gépeden, hanem külső, független szerveren fut, ennek minden előnyével együtt (lásd lejjebb).
- Automatikus. Egyszer beállítod a kulcsszót, és folyamatosan frissíti az adatokat. Vagyis ha nem lépsz be mondjuk egy hétig, akkor is láthatod, hogy mi történt azon a héten.
- A konkurensedet is vizsgálhatod vele. Igen, ez is egy szempont.
- Jól paraméterezhető. Különösen fontos lehet a magyar honlaptulajdonosok számára, hogy a SerpBook képes a magyar Google magyar nyelvű keresési adatait lekérdezni.
- Nagyjából objektív. Mivel a lekérdezés külső szerveren fut, ezért nem befolyásolják a te keresési előzményeid.
- Naprakészen mutatja a változásokat. Azonnal látod, ha kiugrik vagy visszaesik a helyezésed.
- Könnyen áttekinthető grafikus felülete van. Mivel emberek vagyunk, szeretjük a képeket. És ha nem csak az van odaírva, hogy hányadik helyen vagy, hanem ezt egy áttekinthető grafikon mutatja, az igenis előny.
- Riportok automatikus generálása. Sokféle riportot készíthetsz, amiket automatikusan megküld számodra, vagy akár az ügyfeled részére. Ezen kívül ha pl. másoknak is foglalkozol a honlapjával, akkor a SerpBook lehetőséget ad ún. ViewKey generálására, amivel a helyezési adatokat anélkül tudod élőben megmutatni, hogy a belépő jelszót kiadnád.
- Több keresőt is képes lekérdezni. Habár a Bing és Yahoo Magyarországon nem annyira használt, ha külföldre is célzol, akkor ez sem elhanyagolható.
FIGYELEM! Nagyon sok helyezés vizsgáló van, amit letölthetsz a saját gépedre, és ott fut. Mivel ezek között több az ingyenes, sokan használják őket. Viszont a saját gépedre letöltött helyezés vizsgáló általában nem független a te keresési előzményeidtől, vagyis távolról sem objektív. Másrészt nem fut le magától, csak ha éppen eszedbe jut és frissíted, vagyis nem ad áttekinthető képet. Harmadrészt ha sok keresést futtatsz, egyszerűen letilt a Google, vagyis elég korlátozott megoldás. Szóval semmiképp sem javaslom, hogy a gépedre letölthető helyezés vizsgálót használj.
TIPP: a képre kattintva egy ilyen ViewKey segítségével megnézheted élőben, hogyan működik a SerpBook, a SEO szövegírás tanfolyamomra 2014 őszén írt barbecue cikkeim helyezése kapcsán:
SerpBook helyezés vizsgáló hátrányai
- Nem ingyenes. Ez persze nem feltétlenül hátrány, csak manapság divat mindent ingyen megoldani. Márpedig a minőségi szolgáltatásért fizetni kell, hiszen azért valaki más megdolgozott, és nincs máshogy ez a SerpBookal sem. Van egy ingyenes, 14 napos próbalehetőség, és szerintem utána is kibírható az alap csomag, ami havi 10 dollár (kb. 2-3000 Ft), és 50 kulcsszó követése fér bele – ami szerintem a honlaptulajdonosok többségének tökéletesen elegendő.
- Angol a kezelőfelülete. Ez sem feltétlenül hátrány, mert elég egyértelmű minden, de azért alapszinten nem árt hozzá érteni angolul vagy legalább egy Google fordítót használni.
SEO helyezések vizsgálata böngészővel
Utoljára marad a legpontatlanabb, mégis sajnos leggyakrabban használt helyezés vizsgáló módszer: amikor a saját böngésződbe beírod a kulcsszót, és szépen kiszámolod, hogy hányadik helyen vagy.
Ennek egyetlen előnye van a rengeteg hátránnyal szemben.
Böngészős helyezés vizsgálat előnye
- Egyszerű. Ez az egyetlen előnye. Egyszerűen megnyitod a böngésződ, beírod a kulcsszót, és kész.
Böngészős helyezés vizsgálat hátrányai
- Iszonyatosan pontatlan. Nem is írok több hátrányt, mert ez nálam mindent visz. A Google már nagyon régóta egyedi helyezési találatokat használ. Vagyis akár be vagy jelentkezve a Google-be az adott böngészőbe, akár nem, a korábbi keresési szokásaidra (és még sok másra) alapozva neked egyedi találati listát fog adni. Vagyis ha pl. naponta rákeresel a legfontosabb kulcsszavadra, és rákattintasz a saját honlapodra, akár még az első helyekre is kerülhetsz. De a rossz hír: csak nálad.
Ne csapd be magad, ne így ellenőrizd a helyezéseidet. Ha már semmiképp sem akarsz ennél több energiát (Webmestereszközök) vagy pénzt (SerpBook) beletenni a dologba, akkor legalább használj egy külön böngészőt (nálam pl. az Opera részben ilyen célokat is szolgál), ahol soha semmit nem nézel meg, nem kattintasz rá találati eredményekre, csak a helyezéseket ellenőrzöd.
Te milyen SEO helyezés vizsgálót használsz?
Mint mindig, most is szívesen vesszük a javaslataidat, tapasztalataidat. Lent a hozzászólások között oszd meg velünk, hogy te hogyan ellenőrzöd a helyezéseidet, milyen helyezés vizsgálót használsz!
Szia Balázs!
Mi a véleményed a Google Ad Preview oldaláról?
Tudom, hogy nem erre találták ki, de elvileg az is objektív eredményt mutat az organikus találatokat illetően is, nem?
Köszönöm szépen a válaszodat! 🙂
Üdv:
Krisztián
Valamilyen szinten objektív képet mutat, ez jogos. Talán kicsit nehézkes lehet erre használni – de jó ötlet! 🙂
Én a google-val ellenőrzöm a helyezéseket miután az előzményeket kiürítettem, egyébként nem lesz pontos a találati lista. Ennek van egy másik óriási előnye is. Miután megtaláltam az oldalt a keresési listában rákattintok és lám lám minden kattintás után egy kicsi előrébb sorol a találati listán.
🙂
A szoftver sem lesz „pontos”. Itt lehet beszélni, hogy mit értünk pontos találat alatt. Te is írod, hogy nagyon sokan egyedi találati listát kapnak.
Ez is használható találatok lekérdezésére: http://nl.smarthide.com és ott beírod hogy google.hu… A többi már egyszerű.
Nagyon hasznos volt a cikk, mindig sokat segít az írásod! 🙂 Csak így tovább! 🙂
Köszönöm. Örülök, hogy tudtam segíteni.
Imádom, hogy mindig tudsz olyat mondani amitől eltátom a szám. Arról nem is beszélve hogy milyen hasznos infó volt. Köszi
Köszi – és örülök, hogy tetszett. 🙂
Koszi Balázs, nagyom hasznos szoftvert mutattál most az olvasóidnak. Ezt imádom benned, hogy mindig többet adsz mint amit az ember várna. Most is csak egy „sima” cikket vártam.
Köszönöm Csaba, örülök, hogy segíthettem! 🙂
Üdv!
A legjobb helyezés vizsgáló, ha a Google keresőt proxyn keresztül nézzük. Rengeteg ingyenes proxy szerver van, és nem kerül egy fillérbe sem.
A helyezések tekintetében objektív lesz. Tulajdonképpen ennek a megoldásnak még külön előnye, hogy elvben az ember tud helyeket váltani, vagyis akár több földrajzi helyszínről lekérdezni, ami bizonyos kulcsszavak esetében külön fontos lehet.
A nagy hátránya, hogy nem automatizálható.
Valószínű, hogy ezt is lehet automatizálni, mivel php-ban, vagy javascriptben is láttam már proxyt. Azután már csak a lekérdezéseket, kell ismételni, és menteni. De nem vagyok programozó, nem biztos, hogy igazam van
Valószínűleg lehet. Bár szerintem ez már elég speciális az én olvasóim nagy rézének. 🙂
Teljesen igazad van. Van még egy módszer, amikor egy program segítségével a saját ip címed proxy-zod.
Én is olvasód vagyok, kíváncsi vagyok, kik, hogy csinálják az optimalizálást. Én is jó pár éve kísérletezgetek saját oldalaimmal, és eddig minden oldalt sikerült bármely kulcsszóra az első oldalra vinnem, bár most egy szóval küszködök.
Azért szeretem olvasni az írásaidat, mert hasonló módszerrel dolgozom, és bizonyítást nyerek az igazamra, mikor te is leírsz egy egy módszert 😀
Örülök, hogy egyetértünk. 🙂