Na de tényleg: mi a csuda az a Google büntetés?

Utolsó frissítés: · Szerző: · Keresőoptimalizálás ·

A keresőoptimalizálással kapcsolatban ha megkérdezel bárkit, hogy mi számára a legfontosabb, az elsők között fogja említeni azt, hogy ne kapjon Google büntetést. A témához kapcsolódó online fórumokon, hozzászólásokban is úgy tűnik, hogy a honlaptulajdonosok jó része legalább kis mértékben, de retteg attól, hogy valamiért megbünteti a Google.

Na de tudjuk-e igazán, hogy mi az a Google büntetés, és hogy miért/hogyan kerülhetjük el?

Az a helyzet, hogy ennek a témának sok oldalról neki lehet állni. Én megpróbálom bemutatni legalább azt a három fő nézőpontot, ami itt a te véleményedet is elég jelentősen befolyásolja. Egyszerűen azért, mert azt hiszem, így sokkal könnyebb lesz megérteni, hogy valójában miért került ez az egész Google büntetés téma a Mítoszrombolás témakörébe.

Miért büntet a Google?

Vegyük először is a Google nézőpontját ebben az egészben. Nem is feltétlenül azt, hogy miért büntet, hanem hogy mi a jó neki igazából.

Mert egyvalamit nagyon tisztán látnod kell: A Google-nek egyáltalán nem áll érdekében, hogy az algoritmusát bárki teljes mértékben megfejtse. Ez az algoritmus nem nyilvános. Nincs olyan, hogy valaki ezt ismeri, hogy pontosan tudja, mire hogyan reagál a Google. Aki ezt állítja, az hazudik.

Haékony marketing terv képzés banner
A Google-nek egyáltalán nem áll érdekében, hogy az algoritmusát bárki teljes mértékben megfejtse.

Ha ugyanis bárki pontosan ismerné a Google rangsorolási módszerét, akkor tulajdonképpen a világ legegyszerűbb dolga lenne bármilyen kulcsszóra az első helyre kerülni. Csakhogy amint egynél több ember ismerné és próbálna meg ezzel az ismeretével visszaélni, gyakorlatilag az egész rendszer értelmetlenné válna.

Senki nem ismeri a Google algoritmusát

A Google-nek pedig az első pillanattól kezdve meg kellett küzdenie azokkal a honlaptulajdonosokkal vagy cégekkel, akik ki akarták játszani a rendszert, és jobban vagy kevésbé jobban, de trükkök felhasználásával előre kerülni a keresőben. Márpedig ebből a szempontból a vállalkozók 3 nagy csoportba oszthatók:

  1. Akik semmitől sem riadnak vissza. Teljesen mindegy, hogy mire hogyan reagál a Google, mekkora büntetést kapnak vagy nem kapnak, belevágnak bármibe, csak előre kerüljenek. Ezek azok, akiket szakmailag leginkább feketekalapos keresőoptimalizálóknak (Black Hat SEO-k) hívunk, és itt leginkább kifejezetten keresőoptimalizáló szakemberekről van szó, aki a saját honlapjaikat tupírozzák.
  2. Akik hajlandók bizonyos trükköket kipróbálni némi pozitív eredményeket elvárva. Ide általában vállalkozók vagy „normál” SEO szakemberek tartoznak, és a trükkök tulajdonképpen egészen az 1. és a 3. pont között mozognak.
  3. Azok, akik talán nem is foglalkoznak a keresőoptimalizálással, de a lényeg az, hogy trükközni egészen biztosan nem trükköznek.

Na most a Google nézőpontjából megvizsgálva, az a helyzet, hogy az 1. és a 3. csoportba tartozókkal egyszerűen így se úgy se tud mit kezdeni. Aki nem trükközik, az nem is fog, aki pedig mindenképp trükközik, azt legfeljebb egy új domain indítására fogja sarkallni akár egy mindent felforgató algoritmusfrissítés is.

De a lényeg a 2. csoport – ahová azoknak a keresőoptimalizálóknak és vállalkozóknak a nagy többsége tartozik, akik foglalkoznak a SEO-val. Az ő esetükben be kell látni, hogy igenis a Google-nek magának is érdeke fenntartani az általános félelmet.

Ha ugyanis az ember fél, akkor kevésbé cselekszik. Márpedig ha kevésbé cselekszik, akkor kevesebb az esélye, hogy trükközni próbál. Ergo kevesebb trükköző esetén a keresőnek kevesebb energiát kell abba fektetnie, hogy a rendszert kijátszani próbálókat megtalálja és megregulázza.

A Google-nek nem érdeke felfedni az algoritmusát

Google büntetés és a SEO szakemberek

Vizsgáljuk akkor most meg a Google büntetéseket a keresőoptimalizálási szakemberek oldaláról. Mi lehet az ő érdekük ebben a témában? Mert lássuk be, bizony a szakembereknek is lehet – sajnos – sokszor az az érdeke, hogy egy témában inkább a homályos információk terjedjenek el.

Haékony marketing terv képzés banner

Egyrészt attól, hogy valaki SEO szakértőnek tartja magát, még nem biztos, hogy az. Egyáltalán nem biztos, hogy elég tapasztalata van például a Google büntetések témájában, vagy vette a fáradságot, hogy utánanézzen alaposan a dolgoknak. Márpedig ha valaki szakértőnek tünteti fel magát, de valójában nem is ért annyira hozzá, akkor minden ködösítés neki jó – minél többet keveri a homályt a témában, annál kevésbé fog fény derülni arra, hogy tulajdonképpen lövése sincs a dologról.

Másrészt a Google büntetések híre által keltett félelem, bizonytalanság akár egy jó marketing eszköz is lehet. Hogy korrekt vagy sem, azt rád bízom, de az nem kérdés, hogy segítheti az eladást. Ha valakinek sikerül elhitetnie a célközönséggel, hogy bajban vannak és félniük kell, akkor könnyebben szedhet pénzt azért, hogy „megvédi” őket.

És akkor: Mi is az a Google büntetés?

És akkor elérkeztünk oda, hogy megvizsgáljuk, a valóságban miért is büntet vagy büntethet a Google. Mert talán az előbbiek alapján azt már látod, hogy attól, hogy lehet róla hallani, még egyáltalán nem biztos, hogy a Google büntetés napi szinten itt van.

A helyzet ugyanis nem ennyire egyszerű. Már csak azért sem, mert alapvetően két eset lehetséges, amit vállalkozóként vagy honlaptulajdonosként – helyesen vagy helytelenül – Google büntetésnek nézhetünk.

  1. Az első eset az, amikor egyszerűen elkezdenek romlani az eredményeink. Egy kulcsszóra vagy több kulcsszóra, vagy úgy általánosságban, de visszaesést tapasztalunk a helyezésekben, csökkenést az átkattintásokban. Ez nagyon kellemetlen tud lenni – csontig hatoló, ha a vállalkozás legalább részben a keresőből érkező forgalomra van felépítve. De az a helyzet, hogy ez nem nevezhető büntetésnek.
  2. Egész egyszerűen arról van szó, hogy valami megváltozott a honlapon, vagy egy picit változott az algoritmus, vagy egy másik honlap megerősödött, és ezért romlottak a helyezések. De ahogy azt sem hívjuk „jutalmazásnak” a Google részéről, ha teljesen természetes módon ennek az ellenkezőjét tapasztaljuk, vagyis a helyezéseink javulnak, így ez még önmagában nem büntetés.

  3. A második eset, ami a tényleges büntetés. Ott van arról szó, hogy mondjuk az első helyről visszaesünk a negyvenedikre, és még egy aranyos üzenetet is kapunk róla a Search Console Kézi műveletek menüpontjában. Vagy amikor a sok ezer kattintást hozó keresőbeli találatok egyik napról a másikra megszűnnek, és a honlap úgy ahogy van eltűnik a keresőből. Na ez büntetés!

Miért büntet a Google?

Amíg a fenti példákból az elsőnek ezer és ezer oka lehet, addig a második, a tényleges büntetés csak nagyon ritkán fordul elő. Főleg ha az ember megpróbál tisztán, vagy legalábbis majdnem tisztán játszani. A helyzet az, hogy teljes pályafutásom alatt összesen egyszer láttam olyan honlapot, ami valóban büntetést kapott a Google-től. És ez is úgy történt, hogy megkerestek egy már megtörtént esettel, hogy segítsünk rendbe hozni.

Vagyis ez a büntetősdi, a maga teljességében, egyáltalán nem mindennapos dolog. Szerintem ha így jobban végiggondolod, talán te is tapasztaltál már meg visszaesést, de olyan tapasztalatod nem biztos, hogy volt, amikor az első helyből lett negyvenedik, vagy amikor az egész domain eltűnt az indexből.

Ennek megvan a nagyon egyszerű magyarázata. Mégpedig az, hogy ha egyetlen alapszabályt kellene mondani, amiért a Google igazán büntet, akkor az az lenne, hogy bármi is az, amit csinálsz, nagyban kell csinálnod. Nagyban, igazán nagyban.

Ha trükkös linkeket építgetsz, akkor nem egyet, nem kettőt vagy ötöt, hanem általában sok tucatot, vagy inkább százat- ezret kell építened ahhoz, hogy tényleg beüssön a krach. Ne feledd: a linkeket sokan – főleg angol nyelvterületen – százezrével építik, robotok segítségével.

Ha tartalmat másolsz – duplikálsz –, akkor sem az a kérdés, hogy lemásolsz-e egy-két cikket mondjuk egy másik honlapodról, vagy akár egy másik oldalról. A kérdés, és az algoritmust kiakasztó határ az, hogy van-e egyáltalán valami egyedi tartalom a honlapodon, vagy csak lopod a biteket. Egy tanárom mondta egyszer nekem szóban az egyetemen, miután egy hatalmas piros ötöst firkantott a két forrásból szóról szóra kimásolt dolgozatomra: „Egy szerzőtől másolni plágium (tartalomlopás); Két szerzőtől másolni szerkesztői munka.

Alapvetően nem kell a Google büntetés miatt aggódnod

Úgyhogy ne aggódj! Ha normál menetben kezeled a honlapod, akkor az én tapasztalatom szerint egyszerűen nem kell foglalkoznod azzal, hogy lesz-e Google büntetés vagy nem lesz. Mert nem lesz. Ha egy kicsit hajlandó vagy belemenni a zavaros vizekbe, akkor is azt nézd meg, hogy mekkorában játszod a játékot. Nem lesz bajod egy kisebb trükktől – és ha mégis, akkor azon a szinten ezt mindig könnyen visszacsinálhatod.

Ezért is mondom azt, hogy ha még nem voltál, akkor mindenképpen gyere el a személyes SEO tanfolyamomra, vagy rendeld meg online változatban a SEO képzésemet.

Mert ott nem azon van a lényeg, hogy technikailag ezt vagy azt hogyan csináld, hanem azon, hogy miért csináld, amit csinálsz.

És ha ezt megérted, akkor többet igazából nem is nagyon kell foglalkoznod azzal, hogy miért büntet vagy büntethet a Google. Érteni fogod azt az egész metódust, ahogy a tartalmadat a látogató és a kereső egyaránt elfogadja, és ezek után már nem lesz szó büntetésről.

Félreértés ne essék! Nem azt akarom mondani, hogy na most akkor gyerünk, és ess neki a Google szabályait megszegő megoldásoknak – úgysem lesz belőle semmi bajod. Inkább azt szerettem volna neked ezzel a cikkel átadni, hogy soha ne hagyd, hogy a büntetéstől való félelem akadályozzon meg abban, hogy kipróbálj valamit, hogy meglépj egy változtatást, ami aztán esetleg jobb eredményeket hozhatna a honlapodnak.

Címkék

· · ·

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

Még nincs hozzászólás. Mondd el a véleményed!