Minden adat annyira hasznos, amennyire használni tudjuk. Nagyon gyakran elmondom ezt, amikor valaki egy-egy online analitikai eszköz százezredik bugyrában elrejtett, jelentéktelen apróságokat mérő funkciójáról kérdez.
De nem csak apróságokkal, hanem gyakran naponta a szemünk elé kerülő adatokkal is megesik ugyanez. Ezt figyelembe véve ha van félrevezető és haszontalan statisztika a keresőoptimalizálásban, akkor a Google Search Console felületén 2015-ben bevezetett, átlagos helyezés mutatása az.
Erről szeretnék ebben a cikkben neked írni, hiszen ha használod a Search Console-t, akkor gyakran találkozhatsz ezzel a mérőszámmal, ami igencsak félre tud vezetni a keresőoptimalizálási teendőket, vagy akár csak az aktuális eredményeket illetően.
Search Console átlagos helyezés – miért félrevezető?
Mi a baj ezzel az adattal? Előre menni nem tudunk vele – lásd ezt majd később a cikkben –, viszont annál inkább félrevezető. Nem kevés embert láttam kétségbeesni már az átlagos helyezés bezuhanása miatt.
Holott talán az egyetlen helyzet, amikor hasznos lehet ez a mutató, éppen az, amikor a bezuhanása jelent jót. És ne aggódj, ezt a paradoxonnak látszó helyzetet is feloldjuk még a cikkben.
Félreértés ne essék, az, hogy például kulcsszóra lebontva a Search Console ma már grafikonon is mutatja a helyezéseket (elhelyezkedés néven), egy nagyon hasznos fejlesztés volt, ami az átlagos helyezéssel egy időben, 2015-ben jelent meg. Hiszen gyakorlatilag ugyanarról beszélünk egy kulcsszó vagy az átlag esetében is – a keresőben helyezésről.
Csak amíg egy kulcsszó esetében annak a konkrét kulcsszónak a helyezését látjuk, ahogy azt szinte mindenki vizsgálja, addig a Keresési Statisztikák megnyitásakor előtűnő átlagos helyezés a honlap egészére vonatkozó, átlagos helyezéseket mutatja.
Mit jelent az átlag?
Amiről beszélünk, az az Átlagos pozíció számmal is kiírt, és a grafikonon zöld színnel jelölt értéke. Érdemes megnézned a Search Console-ban egy saját honlapod esetében, hogy pontosan értsd, miről beszélünk, és miért félrevezető adat ez. Ahhoz, hogy lásd, az Elhelyezkedés-t be kell kapcsolnod.
Mivel alapesetben a Search Console a honlap Google megjelenésének minden adatát mutatja (értsd: az összes kulcsszót), ezért az átlagos pozíció is erre vonatkozik. És ahogy a neve is mutatja, itt egy átlagról, minden adat “egybefésüléséről” van szó. De bontsuk ezt le egy kicsit érthetőbb formátumra, hogy a kép teljesen összeálljon.
Az itt látható képen például a honlaprafel.hu elmúlt 28 napjának adatait láthatod. A képről látszik, hogy összesen, minden kulcsszót beleértve 8261 alkalommal kattintottak látogatók a Google-ről, és hogy az átlagos pozíció valahol a 6. és 7. hely között mozgott.
Talán a grafikonok mozgásán kivehető, hogy mind a kattintások napi számában, mind az átlagos helyezésben volt némi mozgás az elmúlt 4 hétben.
Ami a képről nem látszik, de elmondom, hogy összesen 82.759-szer jelent meg a honlap a keresőben ez alatt az időszak alatt, ami nagyjából 9,98%-os átkattintási arányt jelent. Ezen kívül az összes kulcsszó, amire megjelentünk sajnos ma már nem elérhető ebben a nézetben, de bőven túl vagyunk a Search Console által mutatott első 1000-en.
Tehát átlagokat látunk. A 6,7 helyezés nem jelent mást, mint a majd’ 83.000 megjelenés átlagosan ezen a helyezésen történt. Ez ugye – a matematikai vagy statisztikai tanulmányainkat felelevenítve – történhetett volna akár úgy is, hogy nagyjából 58.000 alkalommal voltunk pontosan a 7. helyen, míg 25.000 alkalommal a 6. helyen (az átlag így 6,7). De lehettünk volna 73.300 alkalommal az 1. helyen, és 9.700 alkalommal az 50. helyen.
Ezek átlagok, és mindkét esetben az átlag kb. 6,7. És direkt választottam ennyire nem realisztikus lehetőségeket, hiszen ezzel már rá tudunk mutatni ennek a mutatónak – az átlagos pozíciónak a honlap egészére vonatkozóan – az egyik legnagyobb hátrányára: önmagában nem árul el semmit.
Kevés ahhoz, hogy önmagában ebből a számból bármire következtessünk. Amíg egyetlen kulcsszó esetében az átlagos helyezés nagyon hasznos, hiszen nagyjából megmondja nekünk, hogy hogyan szerepel a kulcsszó, addig több ezer kulcsszó, több tíz- vagy százezer, vagy akár millió megjelenés esetében túlságosan is egyszerűsítő az adat. Egyetlen átlag használatával ebben az esetben már tovább egyszerűsítünk annál, minthogy bármit is elmondjon az adat.
Te melyiket szeretnéd?
Nézzünk egy nagyon speciális, és természetesen végtelenül leegyszerűsített, viszont a helyzetet nagyon jól bemutató esetet.
Van egy honlapunk a fogyókúrás piacon (ahol ugye szépen lehet pénzt keresni), ami mindössze két kulcsszóra képes egyáltalán feljönni a keresőben.
Az egyik ebből a “fogyókúra”, havi 18.100 kereséssel, a másik mondjuk a “fogyókúra tanácsok”, havi mindössze 10 kereséssel. Tegyük fel a további egyszerűsítés kedvéért, hogy mindkét kulcsszóból ugyanúgy tudunk pénzt csinálni.
A különbséget tehát mindössze az jelenti, hogy az egyik esetben az elérhető maximum havonta 10 ember elérése, míg a másik esetben ezzel szemben még a lepattanót is akár pár százszor, ezerszer összeszedhetjük. És ehhez most gondoljunk hozzá két elképzelt szituációt…
Az első szituációban a “fogyókúra” kulcsszóra nem jövünk egyáltalán sehol, vagyis ez még csak meg sem jelenik a keresési statisztikákban. A “fogyókúra tanácsok” kulcsszóra viszont mi vagyunk a királyok, és a stabil első helyet foglaljuk el.
Mit fogunk ekkor látni? Egyrészt egy stabil 1. átlagos pozíciót a honlap egészére (hiszen ez az egyetlen kulcsszavunk, amivel helyezést értünk el), és a tapasztalatok szerint nagyjából 4 látogatót egy hónapban (40%-os CTR-rel, azaz átkattintási aránnyal számolva az első helyről).
Ezzel szemben a második szituációban tartsuk szintén az 1. helyet a “fogyókúra tanácsok” kulcsszóra, viszont most már valami eredményt fel tudunk mutatni a “fogyókúra” szóra is, és már az első oldal alján, a 10. helyen csücsülünk stabilan. De mit mutatnak ilyenkor a számok a Search Console-ban?
Elárulom. Egyrészt van 10 megjelenésünk az első helyen, másrészt van kb. 18.100 megjelenésünk a 10. helyen. Ennek a matematikai átlaga a helyezések tekintetében, elárulom neked, (10 * 1 + 18.100 * 10) / (18.100 + 10), azaz 9,995, kerekítve pontosan 10.
Vagyis az Átlagos pozíció, amit a Search Console mutat, ebben a szituációban 10 lesz. A tapasztalatok szerint pedig az átkattintások száma marad a “fogyókúra tanácsok” szóra az előbb meghatározott 4 (40% CTR), míg a “fogyókúra” kulcsszóra fél százalékos átkattintással (10. hely) számolva 90 látogatót kapunk, ami összesen 94.
Egy táblázatba átláthatóan összefoglalva:
Átlagos pozíció | Kattintások | |
---|---|---|
1. szituáció | 1 | 4 |
2. szituáció | 10 | 94 |
A kérdés magától adódik, de azt hiszem a válasz is. Te melyiket választanád a kettő közül? Melyik tűnik szimpatikusnak neked, vállalkozónak, aki remélhetőleg a kattintások révén elérhető vásárlásból, és nem a helyezésből él? Amikor első helyen vagy ugyan átlagosan, de mindössze 4 látogatód van, vagy amikor egy látszólag gagyi átlagos helyezés mellett 94-en jönnek a honlapodra?
A második, ez nem kérdés. Hiszen ebben a kitekert és leegyszerűsített, ám az adott helyzetet hűen szimuláló példában nagyjából 24-szer annyi látogatónk lenne a második szituációban, hiába szörnyű az átlagos pozíció első ránézésre.
És az a helyzet, hogy ez nagyjából igaz minden esetben. Természetesen mivel nem ennyire sarkított példákról van szó az életben, ezért az átlagok egy kicsit finomodnak, és nem lesz ennyire szembetűnő a különbség. De ettől még átlagot látsz a saját Search Console Átlagos pozíció adatnál és a grafikonon, ami a fent jelzettekhez hasonlóan, nagyon is félrevezető lehet.
Miért (lehet) jó, ha bezuhan az átlagos pozíció?
És akkor nézzük egy kicsit tovább az előző példát, hogy választ kapjunk arra, amire a bevezetőben utaltam. Vagyis arra, hogy a matematikai átlag tulajdonságainak köszönhetően az esetek egy részében akár kifejezetten jó jel lehet az, ha az Átlagos pozíció grafikon, a honlapod egészét tekintve bezuhan.
Vegyük most egy induló honlap esetét. Te is indítottál már honlapot, talán tapasztaltad, hogy az elején nagy kínnal-keservvel egy-egy alig keresett kulcsszóra fogsz csak megjelenni. Tegyük fel, hogy ismét a “fogyókúra tanácsok” kulcsszóval sikerül először elkapni a Google hátszelét, és valami véletlen folytán ezzel bekerülünk az első oldalra, most mondjuk a 8. helyre.
Ebben a példában, ahogy látni fogod, a kattintások nem számítanak. Tehát 8. helyen vagyunk ezzel az egy kulcsszóval, ami ugye 10 megjelenés, és értelemszerűen 8 lesz az Átlagos pozíció.
De tesszük a dolgunkat, publikáljuk a cikkeket, dolgozunk a közösségi média csatornákon, és egyik nap csodák csodája a Google rájön, hogy talán a “fogyókúra” kulcsszóra is lehet velünk kezdeni valamit. Nagyon nehéz kulcsszóról van szó, rengetegen próbálnak rá lőni, ezért örülhetünk már annak is, hogy a 4. oldalra, mondjuk a 35. helyre felhozza ezt a kulcsszót.
Vagyis a 8. helyen szereplő “fogyókúra tanácsok” mellett ekkor már van egy 35. helyezésünk a “fogyókúra” kulcsszóra is. A havi keresési adatok alapján mondjuk 200 ember kattint el a 4. oldalra, tehát ennyiszer jelenünk ott meg. Hogyan fognak ekkor alakulni a megjelenések és az átlagos helyezési adatok?
Átlagos pozíció | Megjelenések | |
3. szituáció | 8 | 10 |
4. szituáció | 34 | 210 |
A 4. szituációban a 210 megjelenés a „fogyókúra tanácsok” 10 db + „fogyókúra” 200 db-ból adódik össze. Az átlagos pozíció pedig (8 * 10 + 35 * 200) / (10 + 200) = kb. 34.
Az átlagos helyezés a 34. lesz. Vagyis egy hatalmas bezuhanás amit látunk, hiszen a 8. helyről, ami “mégiscsak első oldal” estünk vissza a 34. helyre, látszólag.
És hidd el, ez az a pont, amikor nem kevesen megkeresnek engem, hiszen ha az életben nem is ennyire látványosan, de igenis be szokott zuhanni az átlagos helyezés tekintetében egy kezdő honlap, amikor egy ütősebb kulcsszóra először kezd megkapaszkodni a Google-ben. Most már érted, hogy miért.
Hogy baj lenne-e? Szerintem eléggé megrágtam ezt a példát ahhoz, hogy lásd, szó sincs róla. Még ha egyetlen kattintás sem származik a 34. helyről, akkor is ez az egyetlen út, ami az első oldalra, a valódi jó helyezésekhez vezet, semmi más. És ez az út a matematika szabályainak köszönhetően könyörtelenül maga után vonja az átlagos helyezés romlását.
Szóval legközelebb, ha az átlagos helyezést bezuhanni látod a Search Console-ban a honlapod egészére, akkor először ne ijedj meg. Természetesen egy kiforrott honlap esetében ez rosszat is jelenthet, de a legtöbbször nem erről van szó.
Nézd végig alaposabban a táblázatot, és keress egy kulcsszót vagy kulcsszócsoportot, ami kiemelkedően sokszor jelent meg, az átlaghoz képest nagyon rossz helyeken. A legtöbb esetben meg fogod látni, hogy ezeknek a kulcsszavaknak a megjelenése egybeesik az átlagos helyezés bezuhanásával.
És ami a jó hír, hogy ezzel valószínűleg a keresőoptimalizálási eredményeidnek egy következő fázisába érkeztél ezzel a honlapoddal. Ahol már olyan kulcsszavakra is elkezd veled számolni a Google, amikkel eddig labdába sem tudtál rúgni.
0 hozzászólás