Mi a kreativitás? Lehet-e egyszerre kreatívnak és sikeres vállalkozónak lenni? Lehet-e kreatív tartalommal jó helyezést elérni a keresőben?
Sokszor hallom a keresőoptimalizálás kapcsán, hogy megöli a kreativitást. Ha valaki előre szeretne jönni a keresőben – szól az érvelés -, úgy és olyan szöveget ír, amit a Google szeret, az bizony tele lesz szóismétléssel (értsd: a kulcsszósűrűség okán), a Google-nek szól, és elveszíti éppen azt a kis pluszt, azt a kis kreatív szikrát, amitől és amiért oly sokan elkezdenek online publikálni, vagy ami sokszor az egyetlen igazi motiváció, ami valakinek az online tevékenységét életben tartja.
De hogy is van ez? Mit értek az alatt, hogy a kreativitás tartja életben az online tevékenységet? És mi köze van ennek a keresőoptimalizáláshoz? Egyáltalán mi a kreativitás, és tényleg ősellenség ez a két dolog – SEO és kreativitás -, vagy összeegyeztethetők?
Akiket a kreativitás éltet
Mindannyian szeretünk alkotni. Online értelemben, és az olvasóim között is ez két nagyobb csoportba osztható. Az egyik csoportba azok tartoznak, akik az online kreativitásra inkább mint vállalkozás építésre néznek. Az a kihívás számukra, hogy egy céget építsenek, egy honlapot, amely bevételt generál, vevőket hoz. És ezzel egyáltalán nincs probléma, ugyanúgy alkotásról beszélhetünk, és szükséges is a túléléshez egy jól működő online vállalkozás. Itt csak azt szeretném hangsúlyozni, hogy sokak számára ez maga a kreativitás.
A másik csoport – és ez a cikk óhatatlanul inkább nekik szól – azok az emberek, akik számára az online kreativitás inkább egy szöveg megírását, egy kép megalkotását és publikálását, egy esztétikus honlap létrehozását jelenti. Számukra nem opció a bevétel oltárán feláldozni a honlap kinézetét, vagy éppen egy szöveg „manipulálása” csupán SEO okokból.
Hangsúlyozom, egyik csoport mellett vagy ellen sem szeretnék szólni, vagy azt érzékeltetni, hogy egyik jobb mint a másik. Egyszerűen sokfélék vagyunk, más-más motivál minket, és ez így van rendjén.
Mit jelent a kreativitás?
A kreativitás jelentése a Magyar Értelmező Kéziszótár szerint alkotóképesség, szellemi alkotásra való képesség. Az alkotás maga pedig az a cselekvés, tevékenység, amellyel valaki alkot, létrehoz valamit.
Vagyis lényegében egy vállalkozás megalkotása is pontosan megfelel a kreativitás fogalmának, de nézzük akkor ezt a szövegírás, az esztétikum, az egyediség , és nem utolsó sorban az online publikálás szempontjából.
Mert – amit az értelmező szótár az én véleményem szerint elfelejt hozzátenni – a kreativitás ezen kívül kell, hogy jelentsen egyfajta önkifejezést. A szó puszta értelmében szellemi alkotás az is, ha egy építész például lakótelepi egyenházakat tervez, de ugyan ki nevezné ezt kreativitásnak?
Mi az igazság a keresőoptimalizálással?
Nem tudom, mikor olvasod ezt a cikket. Én 2016-ban írom, és ha csak nem vagy birtokában az időutazás képességének, akkor gyanítom, hogy vagy 2016-ban, vagy később. És miért írom ezt?
Egyszedrűen azért, mert a Google az elmúlt években olyan szinten finomította az algoritumsait (értsd: ami alapján eldönti, hogy például egy cikket jó helyen hoz-e a keresőben), hogy már rég nem lehet olyan egyszerű módon jellemezni, mint pl. hányszor használj egy kulcsszót vagy hogy ne használj szinonímákat.
Nem csak a magyar nyelv ragozott alakjait érti pontosan, vagy a szinonim alakokat, de képes megérteni nagyobb nézőpontból, hogy egy cikk miről szól, és egészen jól átlátja azt, hogy a látogatók, a közönség hogyan viszonyul az általad írt tartalomhoz. Szeretik-e, felkapják-e vagy sem.
A kreativitás a legnagyobb fegyvered!
Éppen ellenkezőleg, mint amit sokan a kreativitás és a keresőoptimalizálás kapcsolatáról gondolnak, kisebb vállalkozóként a keresőben szinte az egyetlen igazi fegyvered a kreativitásod!
És ez igaz még nagyobb nézőpontból is, a vállalkozásod egészére. Ebben az információval teli, rohanó világban ugyanis csak akkor tudsz ott maradni a közönség fejében, ha a vállalkozásod egészét értve képes vagy valami egyedit adni.
Azzal tudsz a leggyorsabban elérni új emberekhez, új közönséghez, azzal tudsz akár az ismeretlenségből online a legnagyobb valószínűséggel kitörni, ha valami olyat adsz, amit más nem. Ha azt adod, ami te vagy. Ez pedig mi más lenne, mint maga a kreativitás?!
Hogyan lehet ez igaz?
Ha most azt gondolod, hogy ez jól hangzik, de csak egy maszlag, még egy SEO-s ködösítés, akkor figyelj!
Én magam azért kezdtem el egyáltalán a keresőoptimalizálással foglalkozni, mert a kutya sem olvasta a mégoly kreatív receptjeimet. Ismerős az érzés? Bevallom, nem olyan jó! Mert mit ér a kreativitás, ha pusztán magának csinálja az ember? – Nem mondom, hogy ez önmagában rossz dolog, hiszen alkothatunk magunknak, a saját örömünkre is. De mennyivel jobb érzés az, amikor ezt megismertethetjük másokkal is?
És mint író, mint gasztroblogger találtam rá a keresőoptimalizálásra (nem fordítva), mint a XXI. század zseniális módszerére, ami nemre, fajra és anyagi lehetőségekre(!) tekintet nélkül lehetőséget ad mindenkinek – Neked is! – arra, hogy a kreatív alkotásainkat megismertethessük a nagyvilággal. És talán nincs erre jobb visszacsatolás, mint hogy nagyrészt a keresőnek köszönhetően váltam azóta már Magyarország egyik legismertebb gasztrobloggerévé (havonta kb. 250.000-en nézik a receptjeimet) és SEO szakemberévé.
Nem szükséges hozzá más, mint elfogadd a keresőoptimalizálást, mint eszközt a kreativitásod széles körű ismertté tételéhez. Ez nem egy kompromisszum, nem egy meghasonlás, pusztán egy eszköz. És ne feledd, 2016-ot írunk (legalább), amikor tényleg pusztán eszközről beszélünk, mert a Google megalkuvások nélkül képes a kreatív alkotásodat az emberek nagy tömegéhez eljuttatni.
Csak egyetlen dologra van hozzá szükség …
Hogyan legyél kreatív és látható?
Ez az egyetlen dolog pedig az, hogy elfogadd: azt fogják az emberek csak széles körben elfogadni, ami számukra érdekes. Ez pedig nem keresőoptimalizálás, pusztán a józan ész. Ha az elefántcsont toronyban ülsz, akkor nem tudok neked segíteni, de más sem.
Ha elfogadod, hogy a Google egy eszköz számodra – mégpedig talán az egyik legjobb, ha nem az egyetlen – ahhoz, hogy akár teljesen ingyen emberek tömegéhez juttasd el a gondolataidat, akkor van megoldás.
Megvan a technikája annak, hogy hogyan írj olyan szöveget, amellyel egyszerre maradhatsz kreatív, de kívánatos lesz online. Mit és hogyan kell ahhoz leírni, hogy a közönség is szeresse, amit tőled kap, és a Google is szívesen mutassa.
Ha nem akarsz erre most pénzt szánni, akkor nézz szét itt a honlapon, kezdd a keresőoptimalizált szövegírás cikkemmel. Ha hajlandó vagy pár ezer forintot beletenni abba, hogy megtanuld, hogyan érhetsz el rengeteg embert online, akkor nézd meg a Keresőoptimalizált Szövegírás Online Videótanfolyamomat, amit a saját számítógéped kényelméből végezhetsz el »
Sok sikert!
Kedves Balázs!
Imádom a cikked, és nagyon egyetértek vele. Egy dologhoz azonban építészként úgy érzem hozzá kell szólnom. Szerintem egy panelház megtervezése is kreatív dolog, hiszen mint a példád is mutatja ez egy izgalmasabb ház, mint egy átlagos szürke erkélytelen panel. Egyébként nagyon sok panel sokkal jobban átgondolt és funkcionális, mint sok mai kreatív ház. Ezekkel szerintem az a baj, hogy egy tervből megépítettek több ezer házat. És itt van az amikor elveszti az egész a kreativitását.
Veled egyetértve azt vallom, hogy állandóan kreatívnak kell lennünk, hisz, ha egy jó gondolatot lemásol a konkurencia és elterjed, akkor az már egy „panelház szindróma”, az már egy sablon lesz. Így mindig élen kell járnunk a kreativitásunkkal, akár szakmai akár a keresőoptimalizálás oldalról nézzük a dolgokat.
Még egyszer köszönöm a szuper cikket.
Teljesen egyetértek Berci – köszönöm, és örülök, hogy tetszik. 🙂