Hírlevél küldés ideje
Utolsó frissítés Dec 12, 2018
Hírlevél küldés ideje

Sokszor hallom a kérdést: „Mikor a legjobb kiküldeni a hírlevelet?” vagy „Mi a hírlevél küldés ideális ideje?” A válasz egyszerűbb, mint gondolnád!

Miért kérdés ez egyáltalán?

A kérdés igazából azt takarja, hogy egy hírlevelet a hét melyik napján, és/vagy az adott napon belül hány órakor érdemes kiküldeni ahhoz, hogy maximális megnyitást, átkattintást, konverziót érjünk el.

A kérdés valószínűleg azért terjedt el és maradt meg kisvállalkozói, online marketinges körökben, mert az elmúlt években rendre jelentek meg okosságok ezzel a témával kapcsolatban vezető online marketinges tanácsadóktól.

Online marketinges blogokon, előadásokon vagy éppen hírlevelekben találkozhatott az ember mindenféle guruk tollából és szájából afféle kijelentésekkel, hogy ezen vagy azon a napon, reggel-délben-este vagy éppen ki tudja mikor kell egy hírlevelet kiküldeni a maximális konverzióhoz.

Ezzel azt az érzetet keltették sok mindenkiben, hogy bizony nagyon sok múlik a hírlevél kiküldés idején, és ha igazán kaszálni akarsz a neten, akkor meg kell találnod a hírlevél küldés „szent grálját„, vagyis az abszolút időt.

És amikor valamivel kapcsolatban elhitetik velünk a saját tudatlanságunkat, akkor az a tapasztalatom szerint inkább rosszat, mint jót okoz.

Egyrészt senki sem igazán tud úgy brillírozni (még hírlevél témában sem), hogy közben azon elmélkedik, milyen tudatlan is valójában. Másrészt ilyenkor nem igazán arra figyelünk, amire kellene, hanem hogy ne hibázzunk. Ha ugyanis a hírlevél küldésnek megvan a maga tökéletes ideje, amit én legfeljebb csak talán ismerhetek, akkor inkább ki nem küldök egy fél mondatot sem, ha nem lehetek biztos benne, hogy jókor küldöm-e.

Ez pedig könnyen tévútra visz, de lássuk, hogy miért.

Mi a hírlevél küldés ideje?

Hírlevél küldés ideje: a rövid válasz

Ha röviden kellene válaszolnom arra, hogy mikor ideális kiküldeni egy hírlevelet, akkor két szóban ezt mondanám:

Bármikor. Most.

A legnagyobb hiba ugyanis, amit egy hírlevéllel, egy marketing akcióval elkövethetsz, ha nem csinálod.

A legrosszabb hírlevél, amit kiküldesz is jobb és hatékonyabb annál, mint amilyet bármilyen oknál fogva nem küldesz ki. Vagyis ne azon vacakolj, hogy mikor kellene kiküldeni, hanem ülj neki, írd meg amit éppen szeretnél a piacoddal közölni, és küldd el! Most.

Hírlevél küldés ideje: az alaposabb válasz

Megpróbálom egy kicsit több oldalról megvilágítani, hogy miért ne másra hallgass ebben a kérdésben, és milyen tökéletes információval rendelkezel már most is azt illetően, hogy Neked mikor a legérdemesebb hírlevelet kiküldeni (a konkrét tanácsok kicsit lejjebb).

A birka-faktor

Egy időben divat volt azt reklámozni, hogy hétfőn mennyire sokan elolvassák a hírlevelet.

Akkor hirtelen mindenki – az online marketinges világban legalábbis biztosan – hétindító leveleket küldözgetett.

Aztán mivel mindenki ugyanakkor küldte, szépen lassan mindenki rájött, hogy már nem olvassa el a célközönség a hírleveleket, ha 10 percen belül kap mindenkitől egyet, akihez valaha is feliratkozott.

Akkor divat lett a hét vége felé küldeni először a vezető online marketingesek részéről.

Utána mindenki a hét vége felé kezdte el küldeni a saját hírlevelét.

Vagyis az az előny, amit abból vélsz elérni, hogy megtalálod az ideális kiküldési időt, amikor senki más nem küld hírlevelet, egyszerűen nem működik. Elkezd a piacodon valaki egy adott időpontban hírleveketet küldeni, és azt hirdetni, hogy akkor érdemes. A következmény pedig az lesz, hogy hamarosan mindenki ugyanakkor küld, és végül épp az ellenkező hatást éri el a célközönségnél: könnyen immunisabb lesz az ilyen hírlevelekre, mint bármi másra.

Ez matematikailag tulajdonképpen azzal az elvvel magyarázható, amiért 1994-ben John Nash közgazdasági Nobel-díjat kapott, és amit a róla készült, Egy csodálatos elme című filmben az alábbi részlet – Russel Crowe főszereplésével – nagyon jól illusztrál:

Ha nem tudsz angolul, akkor az elmélet lényege itt a filmben az, hogy ahelyett, hogy mindenki egyszerre a (számára legideálisabbnak tűnő) szőke nőre hajtana, és végül senki sem kapná meg, ahelyett mindenki válassza azt a nőt, aki számára és a csoport számára együttesen a legideálisabb. Vagyis az egyetlen módja annak, hogy mindenki ágyba vigyen valakit, ha nem mindenki az egyetlen tutira hajt.

A számítógéphez láncolt célpiac

Az ideális hírlevélküldési idővel kapcsolatban nekem az a következő gondolatom, hogy az ezt hirdető elmélet egy alapvető dologról feledkezik el. Mégpedig arról, hogy a célpiacod nem ül a számítógép elé láncolva napi 24 órában.

Van aki reggel nézi a leveleit, van aki este, más napközben, szóval különbözőek vagyunk. Márpedig ha különbözőek vagyunk, akkor valószínűleg elég nehéz egyetlen olyan időpontot találni, amikor mindenki árgus szemekkel várja a te leveledet!

Sőt, elmondhatom, hogy pl. a Honlapra Fel!-es hírlevelek esetében sok esetben még egy héttel a kiküldés után is van megnyitás vagy akár válasz, kattintás is az olvasóim között. Vagyis botorság lenne azt feltételezni, hogy ha két perccel a kiküldés után nem szakadt ránk a Nemzeti Bank, akkor biztos a „Nemzetközileg Csak-És-Kizárólagosan Hitelesített Nagy Hírlevélküldő Másodperc” időzítését hibáztam el, vagyis rosszkor küldtem a levelet.

Csak az óra szerint!

Sokszor lehet azt hallani (és mostanában már inkább ezt olvasom – talán más is rájött, hogy ha egy időpontot favorizál, akkor az egy egész piacot szétverhet), hogy arra figyelj, hogy mindig ugyanakkor küldd a hírleveleidet.

Ez most lehet, hogy egy kicsit szubjektív lesz, de engem nagyon nem érdekel, hogy éppen pénteken 3-kor, hétfőn reggel 9-kor, vagy akkor küldik az általam követett emberek a hírleveleiket, amikor jól esik nekik.

Akiktől szívesen tanulok, akiket élvezettel olvasok, azoktól számomra mindegy, mikor jön a levél. Nem ülök én sem a gép előtt napi 24 órában (bár majdnem), de legalábbis nem olvasom folyamatosan a hírlevelekhez használt email fiókomat. Vagyis még ha lenne is rendszer a hírlevél küldési időpontjukban, nem igazán figyelném vagy tartanám fontosnak. Akkor meg miért vesződjenek ezzel?

Egyáltalán, mit tud a hírlevél küldőd?

Az a szomorú tapasztalatom, hogy az ideális hírlevél küldési idő játékot ha másért nem, hát a hírlevél küldő szoftverek kapacitása miatt kell elrontanom.

Én azt tapasztaltam, hogy a magyar nyelvű szolgáltatások szinte mindegyikénél már akár néhány ezres listánál is megjelenik az a jelenség, hogy a levelek összessége csak negyedórák-órák alatt megy ki.

Vagyis hiába hangolod finomra a kiküldés idejét, lehet, hogy ezzel inkább rosszat teszel. Ha megtalálod ugyanis az aranytojást tojó délelőtt 10 órát, de a leveleid fele csak dél után érkezik ki, akkor azt a hajadra kenheted.

Ez a jelenség a hírlevél küldő szoftvert üzemeltetők részéről persze érthető. Nem egyszerű ugyanis lemenedzselni a teljes ügyfél portfólióra napi több tíz- vagy százezer, sőt akár milliós kiküldési mennyiséget úgy, hogy aztán az adott szerverről küldött összes email ne a spam mappában végezze.

De ha ezt tapasztalod a saját hírleveleid kiküldésénél, akkor az ideális időpont helyett inkább ideális időszakot próbálj keresni. Vagyis számítsd bele azt (pl. egy határidőhöz kötött akció esetében), hogy lehet, hogy lesz olvasód, akihez csak órákkal a kiküldés után jut el az email.

Hírlevél küldés ideje támpont

OK, de akkor mégis mikor? Mikor küldjek hírlevelet?

A fentiek után azt ne várd, hogy megmondom a pontos időpontot. De adok néhány támpontot, amit szerintem sikeresen használhatsz. Sőt, ezek mögött valamilyen valós adat elemzése áll azzal szemben, mint amikor egy guru agya megbuggyan, és éppen a kedd kora délutánt jelöli ki „szent hírlevélküldő időzónának”.

Mikor nézik a honlapodat?

A legegyszerűbb módszer, ha fogod a saját Google Analytics fiókodat, és megnézed, hogy az utóbbi két hétben melyik napon, melyik órában nézték legtöbben a honlapodat. Ez a Közönség » Áttekintés menü alatt található. Érdemes az óránkénti látogatottságra átváltani, és arra figyelni, hogy olyan időszakot vizsgálj, amikor nem volt valami kiemelkedő látogatottsági változás.

Ez nem csal, ez nem másnak az agymenése, hanem a te célközönségednek a konkrét, adatokkal alátámasztott viselkedése. Vagyis ez az az időpont, amikor a Te olvasóid a Te honlapodat nézik.

Az alábbi a gasztroblogom heti látogatói megoszlása óránként. Ebből látszik, hogy lényegében a hét minden napján reggel 10 és este 7 között szinte ugyanannyi látogató van, vagyis ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy mikor küldök ki hírlevelet, az ugyanannyira releváns lehet a célpiacnak. Ha nagyon elemezni szeretnék, akkor a péntek délutánt és szombat délelőttöt találnám a legmegfelelőbbnek, és a vasárnap délutánt és hétfőt-keddet a legkevésbé ajánlottnak.

RHW Analytics hourly stat

Ugyanakkor itt egy másik honlap, ami kifejezetten alkalmazotti témában céloz meg látogatókat. Tisztán látható a klasszikus hullámforma: hétköznap több mint duplája a (keresőből érkező) látogatottság a hétvéginek. Ebben az esetben nem szabad hétvégén hírlevelet küldeni, és a legígéretesebbnek a kedd látszik.

Analytics daily stat

Mikor olvassák a hírleveledet?

Bizonyos hírlevél küldök arra nézve is szolgáltatnak adatot, hogy a kiküldést követően óránként lebontva milyen volt a reakció.

Az alábbi két grafikon a Mailchimpből származik, és jól mutatja, hogy habár mindkét esetben a kiküldést követő egy órában nyitották meg a legtöbben a hírlevelet, ám – főleg a második esetben – van még olyan időszak, amikor jelentősen megemelkedtek a megnyitások, talán abban az időszakban is érdemes lenne kiküldéssel próbálkozni.

Mailchimp 24 órás hírlevél statisztika

Mellékesen jegyzem meg, hogy szinte minden esetben a kiküldést követő órában a legnagyobb a megnyitások száma, ami önmagában kicsit ellentmond annak, hogy nem ül a célközönség 24 órában a gépe előtt, de mindenesetre szintén azt erősíti, hogy lényegében mindegy, mikor küldöm ki a hírlevelet.

Bármilyen más, mérhető adat

A fentieket inkább példának, gondolkodás indítónak szántam. Ha pl. webáruházad van, akkor könnyen ki tudod mutatni, hogy melyik napon, milyen időszakban vásárolnak a legtöbben. Akkor ezt már átfordíthatod ideális hírlevél kiküldési időre, vagy legalábbis egy olyan időpontra, amikor érdemes megpróbálni hírlevelet kiküldeni.

Használhatsz további analitikai eszközöket, itt a lényeg az, hogy a saját, mérhető adataid alapján, és ha lehet akkor ne más fejében létező gondolatok alapján próbáld meg a hírlevél küldés időpontját meghatározni.

Ha nincs jobb: MOST!

Higgy el nekem két dolgot!

  1. Amíg a világ világ, minél több hírlevelet küldesz ki, annál nagyobb lesz a bevételed.
  2. A legrtosszabb, amit tehetsz, ha mindenféle tudományos vagy annak látszó indokkal megmagyarázod magadnak és a vállalkozásodnak, hogy most éppen miért nem küldesz ki promóciót.

Ne azon görcsölj, hogy mikor érdemes a hírlevelet kiküldeni.

Ez már a második lépés. Az első az, hogy legyen egyáltalán hírleveled. Legyen minél rendszeresebben, és küldd is ki.

Ha már kiment, ha már van visszajelzés, akkor tudsz majd valós adatok alapján döntést hozni, kísérletezni, hogy mikor lehet jobb.

Szóval ha a legjobb hírlevél küldési időpontot keresed, akkor hidd el: most van az. Ülj le, írj bármit, ami eszedbe jut, amit már régen elmondtál volna az ügyfeleidnek, a célcsoportodnak. Írd le, nem baj ha rövid, nem baj ha nem összeszedett, még az sem baj, ha helyesírási hiba van benne.

Írd meg, küldd ki, és figyeld a reakciót!

A hírlevelek témájában írtam azóta még egy cikket a hírlevél küldő programokról, javaslom, hogy olvasd el.

Hírlevél küldés ideje

Te hogy csinálod?

Neked van bevált hírlevél kiküldési időd? Vagy olyan, amikor próbáltad, és nagyon nem jött be? Lent a hozzászólásoknál szívesen vesszük, ha megosztod velünk!

Naptár fotó: Maxime Perron Caissy

Ingyenes anyagok

Rólunk mondták

SEO könyv

Stabil bevétel keresőoptimalizálással 2020 borító 3D látványterv

SEO hírek

Keresőoptimalizálás

Kapcsolódó bejegyzések

Adathalászok a Facebookon

Adathalászok a Facebookon

Adathalászok a Facebookon Egyik napról a másikra azon kapod magad, hogy a Facebook oldaladról ki vagy tiltva, és nem is gyanakszol arra, hogy adathalász támadásnak vagy az áldozata? Mit tehetsz az adathalászok ellen?

Közösségi Média

Közösségi Média

Ha szeretnéd megmutatni magad a jövőbeni vevőidnek, akkor használnod kell a közösségi média csatornákat. Melyiket? Mire figyelj? Kattints a cikkre!

Árösszehasonlító oldalak

Árösszehasonlító oldalak

Ha vásárolsz valamit, és nem vagy a pénztárcád ellensége, akkor érdemes használnod
az árösszehasonlító oldalak valamelyikét.
Lássuk mik is ezek…

Hozzászólások

11 Comments

11 hozzászólás

  1. Korsos Betti

    Kedves Balázs!
    Most találkoztam a facebookon, fel is iratkoztam. Mélyen még nem néztem át, de tetszik amit csinálsz. Tanításodat is igénybe veszem és köszönöm.
    Magam részéről videó hírlevél küldő rendszerem van, több féle módon használható.S mivel a videó kommunikáció a trendi és a jövő, éppen ezért folyamatosan ezzel kapcsolatos információkat gyűjtöm, figyelem.l
    Köszönöm.
    Korsós Betti

    Válasz
  2. Tóth Judit ~drupal lady :-)~

    Szia Balázs!

    A hírleveleimet mindig próbálom hétfőn kiküldeni, a hajnali órákban. Az a tapasztalatom, hogy reggel 8 óra előtt érdemes kiküldeni, mert a levelezőprogram első megnyitásakor beeső leveleket jobban megnyitják az olvasók.

    Láttam, hogy néhány vezető marketinges vasárnap küldi ki a levelet. Én egy kicsit bosszantónak tartom, mert a vasárnap az a pihenés a családdal nálam és nem tudok, akarok nagy figyelmet fordítani az ilyenkor érkező levelekre, pedig elképzelhető, hogy tök jó dolgokat írnak.. Még csak vissza sem térek az olvasásukra.. Szerinted, mi a ráció az ilyenkor kiküldött leveleknek?

    Köszönöm előre is a válaszod és egyben gratulálok ehhez a színvonalas, informatív weboldalhoz!

    Tóth Judit ~drupal lady :-)~

    Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Szia Judit!

      Tök jó, ez egy saját tapasztalat, ha működik akkor tarts ki mellette!

      A vasárnappal nekem nincs bajom, nézőpont kérdése. Én is alig kapok akkor emailt, szóval biztosan jobban nézik. Azt meg tesztelni kell, hogy ez inkább a biztosítékot vágja ki az olvasóknál vagy úgyis „unatkoznak” és örülnek, ha kapnak egy emailt valami hasznos infóval. Persze ha téged személy szerint zavar, akkor ne küldj ki ilyenkor hírlevelet! 🙂

      Köszönöm a pozitív visszajelzést!

      Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Én is gratulálok a te honlapodhoz, ajánlom mindenkinek, aki engem is olvas, mert sok hasznos infót lehet találni honlapkészítéssel kapcsolatban!

      Válasz
  3. Keresztesné Molnár Anita

    Az én területem ilyan szempontból kicsit sajátos (magánszemélyek adózásával foglalkozom).
    Júniustól februárig mindössze havi egy levél megy, adóbevallási szezonban 10 naponta-két hetente, de ezt igyekszem hétfőre időzíteni- állítólag az a klasszikus ügyintézős nap.
    Nálam is hosszasan elnyúlik a kiküldés, szerencsére elég nagy a listám 🙂

    Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Igen, tény hogy nálad egy nagy értékesítési dobás van évente.

      Év közben mondjuk lehet arról írni, hogy mit tudsz elszámolni, milyen bizonylatot tegyél el, mit tehetsz meg most, hogy majd májusban könnyebb legyen. Vagy nekem még az is eszembe jutott, hogy ha jól tudom ha valaki beadja mondjuk márciusban az adóbevallását, és van visszatérítése, akkor az hamarabb visszakapja a pénzét? Ezt is lehetne reklámozni akár hírlevélben is.

      Válasz
  4. tete

    Szia!
    Szerintem a túl gyakori hírlevél könnyen visszatetszést válthat ki és hamar spamlistára kerülhet.
    Ezt magánemberként írom, nulla marketing tapasztalattal.
    Továbbra is iszom szavaid:tete

    Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Köszönöm tete. Általában ez a vélemény, pedig semmilyen tapasztalat ezt nem támasztja alá. Ha hasznos a hírlevél, nem tolakodó, akkor ésszerű határokon belül nem okoz gondot, ha több van. Aki meg nem célpiac vagy egyszerűen nem bírja az adott hírlevél stílusát, leiratkozik, de ez meg nem baj.

      Válasz
  5. Mészner Viktor

    Szia Balázs !

    Én egyszerű e-mailt használok hírlevél küldésére, 300 feletti partnernek küldöm egyszerre a túraajánlatokat. Már megszokták, hogy a túra hetén hétfőn és csütörtökön 16 óra után küldöm a levelet, hamar meg is kapják.

    Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Szia Viktor!

      Köszi. Az egyszerű emailnek megvan az az előnye, hogy egyrészt személyesebb lehet, másrészt sokkal nehezebben kerül spam listára. Az meg nagyon jó, ha be tudod így tervezni és tartani, hogy heti kétszer küldesz levelet!

      Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Szilágyi Balázs webinar behúzó háttér

Hogyan keress te is pénzt otthonról ingyenes tréning

Íratkozz fel hírlevelünkre, és azonnal megnézheted a Hogyan keress te is pénzt otthonról online tréninget!

Adatkezelés

Sikeres jelentkezés. Hamarosan küldjük az információkat a tréninghez.