Facebook posztolás és a képek

Utolsó frissítés: · Szerző: · Online Marketing ·

Amekkora segítség manapság a Facebook az online marketingben, annyira meg is nehezítheti a munkát a közösségi média óriás a saját szája íze szerint megalkotott, gyakran változó szabályaival.

Az egyik ilyen, gyakran változó lehetőség az, hogy hogyan tudsz egy cikket, terméket vagy bármilyen tartalmat a honlapodról úgy kiposztolni a legelterjedtebb közösségi média portálra, hogy ott a látogatóknak lehetőleg pontosan az jelenjen meg, amit szeretnél. És persze az sem mindegy, hogy ha valaki továbbosztja ezt a tartalmat, még akkor is megőrizze az eredeti kinézetét.

Egy kép többet ér ezer szónál!

A feladat adott: egyrészt ha lehet, mindig linkkel ossz meg tartalmat, másrészt úgy, hogy ehhez a linkhez egy nyálcsorgató fotó jelenjen meg a Facebookon, ami odavonzza a figyelmet. A linkkel való megosztásnak keresőoptimalizálási előnye van, így van egyáltalán lehetőséged arra, hogy a Facebookról ún. közösségi média jeleket szerezz – de ez egy másik cikk tartalma lesz. A nyálcsorgató fotóhoz remélem nem kell magyarázat – az ember vizuális lény, egy jó képpel sokkal könnyebben magadra és a bejegyzésre tudod irányítani a figyelmet.

Egy megoldás az, hogy egyszerűen egy fotót osztasz meg, és ehhez a leírásban teszed be a linket a honlapodra. Ez egy nagyon egyszerű módszer, a hátránya viszont az, hogy ha valaki nem a Facebook posztodat osztja meg később (vagy lájkolja), hanem a honlapodon teszi ezt közvetlenül a cikkel, akkor ott vagy, ahol a part szakad: még mindig nem tudod kontrollálni, hogy mi és hogyan jelenjen meg. Ráadásul így egészen biztosan elveszíted a SEO szempontból fontos közösségi média jeleket: ez a Facebook számára egy kép lesz linkkel, és nem egy link képpel (nem mindegy!)

Facebook poszt kép

Nagyon nem mindegy, milyen kép és szöveg jelenik meg a Facebookon

Erre a helyzetre találta ki a Facebook az OpenGraph protokollt, amivel (elvileg) teljes mértékben kontrollálni tudod, hogy milyen fotó, milyen szöveg jelenjen meg, ha a cikkedet, termékedet valaki linkként a Facebookon megosztja. Elvileg, hiszen ahogy a Google is, a tapasztalatom szerint a közösségi média óriás is fenntartja magának a jogot, hogy minden beállítás tökéletessége ellenére a saját szája íze szerint jelentessen meg tartalmat.

Nézd meg ezt a videót:

Hogyan szerezz látogatót és vevőt a Pinterestről? - Pinterest tanfolyam banner

Fotó beállítása cikkhez a honlapodról – a konkrét lépések

Alapesetben a Facebook elméletben beolvassa a megosztott aloldaladon található első képet, azt az általa preferált formátumra vágja (lásd lejjebb), és azt jeleníti meg a link megosztása esetén. Ugye látszik, hogy ez a legkevésbé sem lehet szerencsés, hiszen úgy tűnik, semmiféle kontrollod nincs a megjelenő kép fölött. De szerencsére van megoldás, amivel olyan képet állítasz be egy linkhez Facebook megosztás esetére, amilyet csak szeretnél. Igen, akár teljesen más képet, mint ami az aloldalon megjelenik.

Ha WordPresst használsz, akkor – már csak emiatt is – telepítsd a Yoast SEO plugint. A minden cikk alatt megtalálható beállítási panelen a „Social” fülön (három kis kék pötty vonallal összekötve) minden egyes blogbejegyzésedhez, aloldaladhoz akár egyedileg beállíthatod a Facebookon megjelenő címet (alapesetben a title), leírást (alapesetben a meta description), és a megjelenítendő képet (alapesetben a kiemelt kép).

Ugyanezeket a beállításokat egyébként a Google+ és a Twitter is átveszi, tehát több legyet ütsz egy csapásra. Ez a felület a YOAST-ban csak angolul érhető el, de a nevek magukért beszélnek, könnyen beállíthatod még akkor is, ha nem beszélsz angolul.

Yoast SEO Ffacebook beállítások

Közösségi média megjelenések beállítása a Yoast bővítmény segítségével

Ha nem WordPresst használsz, akkor valószínűleg a fejlesztődhöz kell fordulnod. Neki kell az admin felületbe befejleszteni azt, hogy az OpenGraph protokoll leírásai szerint külön tudd ezeket az elemeket beállítani, ha igényed van rá.

Ha mást nem, a külön Facebook kép megadását én mindenképpen javaslom a fontos tartalmakhoz. A Facebook jelenleg ugyanis a hírfolyamban 1200×628 pixel (vagy ehhez arányosított) méretet használ a linkek mellékleteként megjelenített képek esetében, ezt a széles képmegjelenítést azonban általában nem használjuk más fotóknál, így a kiemelt képeknél vagy a termékképeknél sem.

Tehát ha nem adsz meg egy külön képet, akkor a Facebook veszi az aloldalad első képét – ugye már itt is rizikó, hogy mi lesz az – és utána kivág belőle egy ekkora arányú részt, a tetszése szerint.

Nézd meg ezt a videót:

Hogyan szerezz látogatót és vevőt a Pinterestről? - Pinterest tanfolyam banner

Érdemes tehát minden poszthoz, termékhez egy Facebook verziót is megvágni, feltölteni, és az OpenGraph protokoll felhasználásával beállítani. Ez valahogy így fog kinézni az oldalad forráskódjában – természetesen a kép url-je minden esetben egyedi lesz:

Hogyan változtass meg korábbi képet?

Előfordulhat, hogy valamiért egy linkhez nem megfelelő kép jelenik meg a Facebookon. Ennek több oka lehet, de a háttérben annyi van, hogy egy link első megosztásakor – akár te magad, akár bárki más osztja azt meg – beolvassa a Facebook a fenti szabályok szerint az ott lévő képet, és utána bármit változtatsz a cikkben, az a kép marad.

Tehát ha egy régi cikkedben nem előnyös a Facebook megosztás képe, akkor azt most a fenti sorokat olvasva hiába változtatod meg, azt fogod tapasztalni, hogy ugyanúgy a régi kép jelenik meg a Facebook megosztás esetén.

De szerencsére erre is van megoldás!

A Facebook üzemeltet egy Facebook Developer Tools – Facebook fejlesztői eszközök – honlapot, amit többek között az ilyen esetekre találtak ki. Ennek a Sharing debugger – megosztás javítása – aloldalán (a linkre kattintva elérheted) egyszerűen olvastasd be a megosztani kívánt url-t, miután a fentiek szerint módosítottad a képet.

Elég sok mindent látni fogsz az aloldalról a Facebook szemével, többek között azt a képet is, amit a Facebook jelenleg megjelentet. Kattints a “Scrape Again” – újra beolvasás – gombra, és láss csodát: A Facebook újraértelmezi az adatokat, és ha jól állítottad be a honlapodon, akkor innentől az új képet fogja minden további megosztásnál megjelentetni!

Címkék

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. Nagy Gábor szerint:

    Szia Balázs.
    Idáig ezt nem is fedeztem fel a yoastban, köszi.
    Viszont nálam mindig az jelenik meg amit jobb oldalt lent a kiemelt képnél megadok a wordpressben.
    És a yoastban a végén a kulcsszó megadásnál a kivonat szerkesztésében meg lehet adni mi legyen a kép alatt. Az egeszsegesember,info DXN oldalamon így használom.
    Akkor ez a Facebook beállításos cucc nem is kell? Vagy jobb ha azzal állitom be, nem a kiemelt képpel?
    Köszönöm . Gábor

  2. Szilvia szerint:

    Kedves Balázs,
    Én ezzel sokat kínlódtam, hogy a megfelelő képet mutassa a Facebook, de szinte sosem sikerült, így inkább mindig beszúrtam egy képet. Hatalmas segítség volt ez a megosztott információ, kipróbáltam, működik, hálásan köszönöm! 🙂

  3. Kriszti szerint:

    Sziasztok!

    Jól gondolom, hogy a Social fül csak a Prémium szolgáltatásnál elérhető, az ingyenes verzióban nincs benne?

    Üdv:
    Kriszti

    • Nem, ez benne van a YOAST ingyenes verzióban is. Én sem használom a prémium verziót.

      • Tibor szerint:

        Pedig sajnos nagyon úgy tűnik, hogy csak prémiummal megy. 🙁 Egyrészt hiába állítom be a megosztáshoz az adatokat, sajnos nem használja, másrészt ott virít a felirat, hogy ha ezt a funkciót használni akarom, akkor fizessek elő. Létezik más bővítmény, aminél be lehet állítani a megosztásokhoz a meta adatokat?

        • Ezt írja ki: Do you want to preview what it will look like if people share this post on Facebook? You can, with Yoast SEO Premium.

          Vagyis a prémium abban segít, hogy megnézd, hogy fog kinézni a Facebookon. De ezt a belinket Developers Toolban is meg tudod nézni. A meta adatokat be lehet állítani az ingyenes verzióval is, hiszen én is az iingyeneset használom, és rendszersen állítjuk be az Open Graph adatokat.

  4. Végh Győző szerint:

    Sziasztok,

    Mivel közlekedési balesetek kárrendezésével, baleseti kártérítésekkel foglalkozunk elengedhetetlen, hogy ne tegyek fel néha törött autókról fotókat.
    Párszor már előfordult, hogy egy épp csak meghorpadt autót tettem fel illusztrációként és a Facebook “rémületet, izgalmat keltő, nyugalmat megzavaró tartalom” indoklással letiltotta az egész hirdetést.
    Ennek a fejtegetésébe most nem mennék bele…
    Szóval a a Sharing debugger segítségével képcsere és “vo alla”, már “futott is” a hirdetés.

    Üdv
    Győző

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!