Facebook marketing – a legnagyobb tévedés még mindig tartja magát!
Utolsó frissítés Dec 14, 2018
Facebook marketing

Ahogy a közösségi média oldalak valamikor a 2000-es évek végétől elkezdtek valódi látogató (és vásárló) erővel bírni, a közösségi média marketing, azon belül is itthon leginkább a Facebook marketing önálló területté nőtte ki magát.

Maga a Facebook marketing szerintem – ha igazán jól akarjuk csinálni – egy külön tudomány. Ha igazán el akarsz mélyedni benne (akár mert szeretnél róla többet tudni, akár mert szeretnéd profikkal csináltatni), akkor mindenképp egy profi Facebbok marketing csapatot ajánlok.

De sokszor tapasztalom, hogy a Facebook vagy általában a közösségi média marketing elég homályos a kisvállalkozások számára. Jobb esetben van egy Facebook oldaluk, amin próbálnak valamit csinálni, de sokszor még ennyi sem.

A kisvállalkozók ugyanis gyakran ezen a területen is azonosítják a vállalkozásukat saját magukkal. Ha ők éppen utálnak „Facebookozni”, akkor még egy céges oldalt sem csinálnak a vállalkozásuknak, és lemaradnak annak minden üzleti előnyéről.

Ezért ebben a cikkben megpróbálom összefoglalni, hogy mik a Facebook marketingnek azok a legfontosabb területei, amikre kisvállalkozóként érdemes odafigyelni, és megpróbálom legalább egy, szerintem még mindig általános tévedésről lerántani a leplet a cikk végén.

Közösségi média marketing – Facebook marketing: mi a különbség?

SMM - Social Media Marketing

SMM – Social Media Marketing, vagyis Közösségi média marketing

A közösségi média marketing minden olyan tevékenység összefoglaló neve, amit a közösségi média oldalakon csinálsz.

A Facebook marketing ennek csak egy szelete. De mivel Magyarországon ma (2014-ben) szinte a Facebook az egyetlen, számottevő hirdetési erőt képviselő közösségi média oldal, ezért itthon tulajdonképpen közösségi média marketingen – különösen kkv-k között – a leggyakrabban Facebook marketinget értünk.

A legtöbb cégnek elég (nagyrészt) a Facebookra koncentrálni, ha bármekkora megtérülést ki szeretne hozni a közösségi médiára költött marketing forintokból. Jobban mondva ha még sehol sem tartasz a közösségi média marketingeddel, akkor kezdd a Facebokkal!

A Facebook marketing formái

Messze nem marketinges szakmai szempontból, inkább egy laikusnak is érthetően próbálom összeszedni a legfontosabb marketing tevékenység típusokat.

Facebook marketing cím

Facebook Hirdetések

A Facebook már egy jó ideje lehetőséget ad arra, hogy pénzért hirdessünk. Ennek milliónyi változata lehet, főleg ha belevesszük az egyre profibb célzási lehetőségeket.

Amit érdemes róla tudni röviden: az én tapasztalatom szerint ma szinte minden esetben ez az egyik leghatékonyabb online hirdetési módszer. Hihetetlen pontos célzás, relatív alacsony árak, nagyon jó konverzió. Vagyis kár kihagyni.

Egyetlen tapasztalatomat had osszam meg mégis. Az egyik legelterjedtebb hirdetési forma – talán mert ez jön rögtön az emberrel szembe? – a boost post, vagyis kiemelt hirdetés. Ilyenkor egyszerűen a meglévő Facebook posztunkat „nyomhatjuk meg” valamennyi pénzzel. Tény, hogy ma már ezen belül is lehet ponstosabb célzást választani, de nekem az akkor még csak a követőim ismerőseire célozható hirdetés elég negatív tapasztalatot hozott. De logikus, attól, hogy téged (mint követőmet) érdekel a honlapkészítés, keresőoptimalizálás, attól miért érdekelné a barátaidat? Szóval érdemes egy kicsit eljátszani a lehetőségekkel, netán elvégezni egy profi Facebook hirdetési tanfolyamot, ha igazán jó konverziót akarsz.

„Organikus” Facebook marketing

Ez csak az én elnevezésem, lényegében arról van szó, amit a Facebookon „magadtól” csinálsz, a hirdetéseken kívül. Ez az igazi ütőkártya, ha valaki ebben (vagyis a közösségi média kommuniukációban) jó, akkor habár a fizetős hirdetéseket ma már lényegében nem zárhatja ki, de egyrészt jelentősen lecsökkentheti a Facebook hirdetési költségeit, másrészt tulajdonképpen ettől lesz értelme egyáltalán annak, amit a Facebookon csinál.

Erről rengeteget lehetne írni, de bevallom őszintén, én sem csinálom igazán jól, tehát erről sokkal többet jelenleg nem tudok neked írni..

A Facebook és a keresőoptimalizálás

Közösségi média

Közösségi média – a lehetőségek végtelenek, főleg keresőoptimalizáláshoz

A Facebook és a többi közösségi média oldal is szervesen hozzátartozik ma már a keresőoptimalizáláshoz. Ahogy a linképítésről írt cikkemben is olvashatod, közösségi média fiókok és rendszeres publikálás nélkül ma már nem létezik igazán profi keresőoptimalizálás. Ezért ha másra nem is, legalább arra nyiss egy-egy ilyen oldalt, hogy a keresőben ne kerülj eleve hátrébb.

Közösségi média és keresőoptimalizálás kapcsolatánál azért érdemes még azt is figyelembe venni, hogy itt a több szinte mindig jobb. Ha nem is lesz igazi követőtáborod a Facebookon kívül, legalább egy Google+, egy Twitter és egy Pinterest oldalt azért illik nyitni már itthon is!

Facebook marketing és a lájkvársárlás

Felejtsd el. Ezen nincs mit magyarázni. Hacsak nem valamiért fontos, hogy hány db lájk van a céges oldalad mellett, egyszerűen felejtsd el a pénzért vett lájkokat! (És ezt ne keverd össze azzal, amikor Facebook hirdetést futtatsz lájkolók szerzéséért – az teljesen rendben van.)

Igenis lehet a Facebookból pénzt is keresni!

Ha a fentieket jól csinálod, és nem mások posztjait majmolva, kiscicás-vicces képekkel akarod a követőidet ingyen szórakoztatni, akkor igenis lehet a Facebookról akár közvetlenül is pénzt keresni.

Ehhez azonban az kell, hogy marketing csatronaként tekints rá, és ugyanazokat az alapelveket kövesd, amit más marketing eszközökkel is teszel. Pl. alap, hogy nem az a célja a marketing csatornámnak, hogy ingyen szórakoztatom a célközönséget (pl. kiscicák, vicces videó), hanem valamilyen üzenetet viszek át, amit előbb-utóbb vásárlássá tudok változtatni. Másrészt itt is szükséges, hogy az ember figyelje a megtérülést, tehát a Facebookra költött pénzeket (hirdetési díj + munkaerő költsége) összevesse azzal, hogy utána mennyi pénzt keresett.

Megjegyzés: A kiscicás és vicces videós posztokkal is lehet pénzt keresni. Azok az oldalak – mint pl. a nemzetközileg egyik legismertebb viralnova.com – kifejezetten erre vannak felépítve, és az átkattintók által hozott hirdetési bevételből élnek. De ne téveszd össze magad velük, és nem másold ész nélkül, amit ők csinálnak!

Facebook marketing formái

A legnagyobb tévedés a Facebook marketinggel kapcsolatban

Én azt tapasztalom, hogy még a mai napig is él a vállalkozók között az a nézet, hogy minél több a lájkoló, annál jobb az adott Facebook oldal. Vagy egy kicsit más nézőpontból, valami nagyon ütős Facebook tevékenységet kell ahhoz csinálnod, hogy rengeteg lájkolót szerezz.

A helyzet az, hogy nem. Ma már igazából egyetlen biztos módja van annak, hogy a Facebook oldaladdal sok lájkolót szerezz, ez pedig a fizetett hirdetések. Sőt, a tapasztalatom szerint – néhány kivételtől eltekintve – tulajdonképpen minden Facbook aktivitás sikerességéhez hozzátartozik ma már az, hogy fizetett hirdetéseid vagy fizetett posztjaid legyenek. Egyszerűen el kell fogadni azt, hogy a több lájkoló szinte csak pénz kérdése.

És arra kérlek, hogy vállalkozóként ebből ne azt hámozd ki, hogy ejnye-bejnye azok a cégek, akintek tíz-sokezer lájkolójuk van, ezek szerint csak vették azokat. Nézd a másik oldalát: kevés olyan jó lehetőség van ma, ahol ilyen olcsón tudsz valódi, élő követőket, érdeklődőket, vásárlókat szerezni hirdetéssel, mint a Facebookról! Kevés olyan lehetőség van, ahol ilyen biztosan és ilyen jó megtérüléssel tudod befektetni vállalkozóként a pénzedet, mint a Facebook hirdetések!

Te mit csinálsz a Facebookon? Hogy áll a Facebook marketinged? Mi a tapasztalatod – mi jött be és mi nem? Szívesen veszem én is és az olvasók is, ha megosztod a hozzászólások között!

Képek forrása: Igor Bernardes Grillo sxc.hu, Simple Icons IconArchive, Svilen Milev sxc.hu.

Facebook marketing idézet

Ingyenes anyagok

Rólunk mondták

SEO könyv

Stabil bevétel keresőoptimalizálással 2020 borító 3D látványterv

SEO hírek

Keresőoptimalizálás

Kapcsolódó bejegyzések

Adathalászok a Facebookon

Adathalászok a Facebookon

Adathalászok a Facebookon Egyik napról a másikra azon kapod magad, hogy a Facebook oldaladról ki vagy tiltva, és nem is gyanakszol arra, hogy adathalász támadásnak vagy az áldozata? Mit tehetsz az adathalászok ellen?

Közösségi Média

Közösségi Média

Ha szeretnéd megmutatni magad a jövőbeni vevőidnek, akkor használnod kell a közösségi média csatornákat. Melyiket? Mire figyelj? Kattints a cikkre!

Árösszehasonlító oldalak

Árösszehasonlító oldalak

Ha vásárolsz valamit, és nem vagy a pénztárcád ellensége, akkor érdemes használnod
az árösszehasonlító oldalak valamelyikét.
Lássuk mik is ezek…

Hozzászólások

7 Comments

7 hozzászólás

  1. Matits Viktor

    A google+ emlegetése helyett érdemesebb lenne az Instagrammot említeni.

    Egyrészt, mert a google+ fiókokat kvazi zárolta, másrészt az insta nagyon feljött az elmúlt időszakban, főleg a fiatal(os)abb korosztályban.

    Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Ez egy régebbi cikk, amikor íródott eredetileg 2014-ben még nem nagyon volt Instagram.

      Válasz
      • Zoltán

        2022-es hírlevélben is ezt osztod meg. Érdemes lenne a tartalmat aktualizálni.

        Válasz
  2. Bálint

    Kedves Balázs,

    Nem tudom, hogy a témába beillik illetve, hogy a honlapon található esetleg hasonló téma, engem az érdekelne, hogy a FB-on elkészített alkalmazásokat hogyan lehet eljuttatni más emberekhez?
    Ez annyit jelent, hogy nem mindenki számára evidensek a FB oldalon szereplő alkalmazások. Szerinted mi a legjobb módja annak, hogy ezt reklámozzam, vagy esetleg van-e marketing szempontjából jól járható út?

    Köszönettel:
    Bálint

    Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Bálint, a Facebookon ha jól tudom van kifejezetten az alkalmazások hirdetésére is lehetőség. Én ezt még nem használtam, kérdezd meg Molnár Ferit a Webkullokótól, ő biztosan tud neked segíteni.

      Válasz
  3. Lívia

    Kedves Balázs! A Facebook hirdetések csinját-binját is – mint mindent – nagyon meg kell tanulni, mert kegyetlenül rá lehet fázni.

    Több ismerősöm mondta, hogy próbált a lehető legalaposabban odafigyelni a beállításnál és mégis sokkal több pénzt vitt el, mint amit rászánt.

    Olyan sok ismerősömnek volt rossz tapasztalata – volt aki még bankkártyát is cserélt, mert nem tudta máshogy megakadályozni, hogy a Facebook ne nyúljon le több pénzt – hogy valami nem kerek ezzel kapcsolatban.

    A Facebook jobban járna, ha egyszerűbbé tenné a hirdetési felületet és nem érezné úgy az egyszeri hirdető, hogy direkt lehúzzák. Érdemes megnézni a Fórumot, hogy milyen sokan panaszkodnak – és persze nem kapnak választ, vagy elvétve.

    Ha meg szakembert kell megfizetni azért, hogy ilyesmi ne történjen meg, akkor az is megdrágítja a hirdetést. Persze tudom a választ: menjünk el a Te tanfolyamodra és tanuljuk meg, ami rendben is lenne, de azért mégiscsak olyannak kéne lennie annak a hirdetési felületnek, hogy egy 100-as IQ-ju ember eligazodjon rajta – mert sajnos ennél sokkal magasabb intelligenciájú ismerőseim is elbuktak rajta és jelentősen többe került nekik a próba, mint amennyit rászántak…

    Miután most tervezem, hogy én is hirdetek, nagyon érzékenyen érint a téma, köszönöm hogy ilyen alaposan tájékoztattál.

    Válasz
    • Szilágyi Balázs

      Szia Lívia!

      Köszi, hogy leírtad. Tényleg bonyolult a Facebook, de szerintem ez is olyan, mint az Analytics, néhány dologra érdemes a legtöbb esetben figyelni, a többivel meg egyszerűen nem kell foglalkozni. Ha viszont az ember egy kis időt és pénzt rászán, és megtanulja, akkor nagyon sok pénzt tud neki hozni.

      Egyébként a tanfolyam nem az enyém, nem én tartom, hanem Magyarország egyik legprofibb Facebookos csapata, szóval tényleg csak ajánlani tudom őket, ha valaki szeretné megismerni a lényeget a Facebook hirdetések terén.

      Válasz

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Szilágyi Balázs webinar behúzó háttér

Hogyan keress te is pénzt otthonról ingyenes tréning

Íratkozz fel hírlevelünkre, és azonnal megnézheted a Hogyan keress te is pénzt otthonról online tréninget!

Adatkezelés

Sikeres jelentkezés. Hamarosan küldjük az információkat a tréninghez.