Honlapkészítő vs. keresőoptimalizáló: harc a ringben!

Utolsó frissítés: · Szerző: · Honlap készítés · 8 hozzászólás
Honlapkészítő vs. SEO szakember

A címben a honlapkészítő és a keresőoptimalizáló között szereplő “vs.” [ejtsd: verzusz] szót az angolon keresztül a latinból vettük át, és egyre gyakrabban használjuk két szemben álló fél küzdelmére.

De hogyan kerül egymással szembe a honlapkészítő és a keresőoptimalizáló?

A jó honlap egy marketing eszköz

Ha nem értesz egyet ezzel a mondattal (a jó honlap egy marketing eszköz), akkor nem biztos, hogy itt a helyed. De hadd világítsam meg egy kicsit, mielőtt rátérnék a lényegre.

Egy honlap nem nagyon szolgál mást célt, mint piacot teremt valaminek, amit rajta kínálnak vagy amiről szól – magyarul a szó eredeti értelmében egy marketing eszköz.

Egy webáruháznál ez nyilvánvaló. Egy céges honlapnál is az kellene hogy legyen – még akkor is, ha sokan a cégtörténetet tartják a legfontosabb elemnek a honlapjukon. De még egy ingyenes tárhelyen elhelyezett személyes blog is tulajdonképpen arról szól, hogy az írója kommunikálni szeretne, és piacot legalább a gondolatainak.

Nézd meg ezt az új videót:

Hogyan add ki a keresőoptimalizált szövegírást?

Készítsünk honlapot a nagy semminek!

Lehet honlapot készíteni a nagy semminek, bármilyen cél és megvalósítási terv nélkül. Mindenkinek joga van hülyének lenni vagy rossz döntéseket hozni.

A nem kívánt helyzet ott kezdődik, amikor honlapkészítők kínálják ezt szolgáltatásként: csillogó-villogó, csodaszép honlap a nagy semminek – pénztermelő gépezetnek, keresőoptimalizált honlapnak hirdetve. Aztán az átadás után csak vakargatja a fejét a vállalkozó, hogy miért nem jön elég vevő vagy érdeklődő.

És ne érts félre. Én sem hiszem, hogy egy honlapkészítő feladata minden. Amikor egy hagyományos áruházat vagy egy céget építesz, akkor is a te feladatod, hogy üzleti célokat és terveket meghatározz. A kőműves nem fog neked marketing tervet csinálni.

De a különbség az, hogy nem is mondja magáról. Márpedig amikor honlapot készíttetsz, akkor legyél tisztában, hogy a honlapkészítő nem más mint a bitek kőművese, a szó legnemesebb értelmében. Nélkülük nem állna a virtuális világ.

Mire figyelj, ha honlapot készíttetsz?

Miért is áll harcban a honlapkészítő és a keresőoptimalizáló?

Igazából szó sincs harcról. A helyzet az, hogy ha minden honlapkészítő elvégezné azt, amit általában ígér – keresőoptimalizált honlap készítését – akkor a SEO szakemberek valószínűleg éhen halnának. Viszont a gyakoribb az, hogy a honlap elkészül, működik, csak két dolgot nem tud: látogatókat szerezni és pénzt csinálni.

Nézd meg ezt az új videót:

Hogyan add ki a keresőoptimalizált szövegírást?

Bárkihez is vet a sors, bárki mellett is köss ki amikor a következő honlapodat készítteted, összeállítottam egy listát, amit érdemes végigfutnod előtte. Ezek azok a pontok, amiket online marketing szempontból mindenképpen várj el a honlapod készítőjétől.

  • Webdizájn. Ingyenes és fizetős sablonokkal, vagy minimális grafikai ismeretekkel is összerakható egy honlap. De az nem lesz olyan, amitől az állad leesik, amitől az esztétikai gyönyör bizsergető hullámai élvezetesen borsóznak végig a lábujjadtól a fejed tetejéig, és a célpiacoddal együtt örömtől remegve nyúlsz az egérhez, hogy a honlaptól elvárt akciót – feliratkozás, vásárlás stb. – a másodperc pillanatában önkéntelenül is megtedd. Ha ilyet akarsz, bízz meg egy webdizájnert vagy kérd meg a honlapkészítődet, hogy ültesse le veled szemben hús-vér formában, referenciákkal együtt azt, aki számodra a honlapot tervezni fogja.
  • Legyen a honlapodnak konkrét, kézzel fogható üzleti célja. Ezt nem fogja neked más összerakni, mint te magad. Egy honlapkészítő ehhez nem kell, hogy értsen, egy online marketing ügynökség vagy tanácsadó tud benne segíteni, vagy a józan ész: miből lesz és mennyi pénzed.
  • Tisztázd pontosan a hozzáférést és a programfájlok forráskódjának felhasználhatóságát. Nem egy ügyfelemnél találkoztam azzal, hogy a fejlesztő nélkül egy betűt sem tudnak megváltoztatni – ez nem más számomra, mint modern üzleti rabszolgaság. Ha rám hallgatsz, elvárod a teljes szintű admin hozzáférést és a forrásfájlok átadását.
  • Innentől kicsit technikai lesz. De nem kell hogy értsd, add oda egyszerűen ezt a listát a fejlesztődnek, és mondd, hogy ezt kéred.
  • Legalább az alábbi elemek könnyű (értsd: fejlesztő nélküli) szerkeszthetőségét várd el az összes aloldalra, kategória vagy címke oldalra. Ezek nélkül ma már esélyed sincs, hogy egy kicsit is komoly konkurenciával felvedd a versenyt a keresők helyezéseiért folyó harcban:

    • Html title. A kis cím, ami a böngésződ fülén megjelenik, és nem utolsó sorban amit nagy kék betűkkel a Google megjelenít.
    • Html meta description. Soha sehol senki sem látja – szól a tévhit. Fekete betűkkel a keresési eredmények között a célpiacod itt találkozik először veled. Miért mondanál le arról, hogy kontrolláld?
    • Honlapkészítő vs. SEO SERP

      A keresési eredmények egy jó honlapmotorral (szinte) szó szerint kontrollálhatóak!

    • Html h1 tag beállítása az összes aloldal címére. Nem a honlap címére, nem valami másra, az aloldal címére!
    • Egyedi szöveg megadásának lehetősége a kategória, címke és egyéb gyűjtő oldalakon is.
    • Nice url beállítása, azaz www.valami.hu/hasznos-oldal és nem www.valami.hu/index.php?okosugyesfejleszo=121
    • Html átirányítások egyszerű kezelése. Ha megszűnik egy aloldal, akkor az ne hibát jelezzen a látogatónak, hanem oda érkeztesse, ahová te szeretnéd.
    • Képek alt és title elemeinek szerkesztése.
    • Hosszabb tartalom keresőoptimalizált lapozhatóságának megoldása. Ez köznyelvben azt jeleni, hogy amikor van pl. 100 terméked egy webáruházban, akkor az úgy legyen több oldalra bontva, hogy a Google-t ne zavarja be. Technikailag ez a canonical és/vagy next/prev link elemek beillesztését jelenti az oldal html kódjába.
    • Az egyes aloldalak meta robots index és follow elemének szerkeszthetősége. Ugye te sem akarod, hogy egy hírlevél feliratkozást megköszönő oldalad megjelenjen a Google keresési eredmények között?
    • XML oldaltérkép automatikus generálása, oldalak, kategóriák és egyéb tartalom tetszés szerinti hozzáadásával vagy kihagyásával. Ez nem azonos azzal az oldalrétképpel, amit sok honlapon a látogatók elérnek. Ez segíti a Google-t a Webmester Eszközökön keresztül, hogy megértse, milyen oldalakat szeretnél a keresési eredmények között látni.

    És nem akarok hazabeszélni, de azért ne járjunk szemellenzősen se. Az ingyenes tartalomkezelő rendszerek, mint pl. a WordPress a fentieket alapból vagy egy egyszerűen kezelhető, ingyenes seo plugin segítségével tudják, míg a házi készítésű és sokszor százezrekért leszállított rendszerek esetén a legtöbbször azzal találkozom, hogy ezekbe bizony drága programozói óradíjjal kell belenyúlni, ha az ember jó eredményt akar a keresőkben.

A becsületes honlapkészítő egy dolgot ígér: amit le is szállít

Félreértés ne essék! Semmiképp sem szeretnék általánosítani. Nagyon sok honlapkészítőt ismerek, aki korrekt, és habár részben konkurensként, de jóban vagyunk egymással és tiszteljük a másikat. De ők vagy nem ígérik azt, hogy keresőoptimalizált honlapot szállítanak a megrendelőnek, vagy ha igen, akkor erre van külsős vagy belsős szakemberük.

Mikor készül a következő honlapod? Te fogsz vele pénzt keresni, vagy a honlapkészítő?

Grafika: IconArchive Boxing Icon, Sport Betting Online

Címkék

A véleményed fontos. Mondd el, mit gondolsz!

  1. Nagy Csaba szerint:

    WordPress-párti vagyok. Van mellette még egy érvem: egy kattintással frissítem az új verzióra. Egy korábbi munkahelyemen kereken 1 millió forintért rendeltek honlapot, majd lehetett szépen csengetni a pénzt minden apró frissítésért. Kevesebbet tudott, mint egy wp-honlap.
    Cégvezetőként egy dolgon nem szabadna spórolni: a wordpressre személyre szabott, egyedi sablont készíteni. Ez talán néhány tízezres költség, és akkor nem jön szembe minden harmadik blogon ugyanaz.

    • Szilágyi Balázs szerint:

      Köszönöm Csaba, szívemből szóltál 🙂 Annak külön örülök, hogy van vállalkozó, aki ezt ilyen tisztán látja.

  2. Köszönjük a bejegyzést, nagyon hasznos volt.
    A közelmúltban 3 hete cseréltük le régi webáruházunkat, a jelenlegit még csiszolgatjuk, fejlesztgetjük. Gőzerővel tanulunk ifjabb kollégámmal és minden hasznos tippet örömmel fogadunk. A feladatokat ketté osztottuk, a kereső beállításokat fiatal munkatársam vállalta magára, jómagam pedig a marketinges stratégiákat tanulom és azok gyakorlati alkalmazását, lehetőségeit próbálom alkalmazni. Folyamatosan megosztjuk egymással a friss információkat és most már ott tartunk, mint Jack London híres regényében a Vadon szavában Buck a kutya.
    Már kimozdítottuk a befagyott szánt.. Innen már csak előre mehetünk.

  3. Tarr Sándor szerint:

    Kedves Balázs!

    Sok írásodat olvastam már, mert én és a kollégáim is wordpressel dolgozunk, a weboldal hatékonyságára és az optimalizálásra is nagy szükségünk van. Rengeteget tanultam az írásaidból és remélem sokat fogok profitálni is belőle. Köszönöm az információkat, sok sikert!

  4. Balázs szerint:

    Üdv,
    Egy bizonyos szintig jó a wp aztán ha egyedi igény van akkor lehet belenyúlkálni ami sokkal bonyolultabb mint egy saját motor. Nézzük meg a komoly webáruházakat, melyik működik wp alatt?

    • Természetesen nagyon egyedi igényekre az egyedi fejlesztés a jobb. A webshopokat illetően tény, hogy a WordPress nem minden esetben lehet megoldás – alapvetően nem is webshop motornak készült. Indulásnak mindenesetre egy WP-Woocommerce megoldás sok szempontból jobb lehet, mint sok kereskedelmi verzió (SEO szempontból egyértelműen, persze itt mást is érdemes figyelni). Nagyon komoly webshop esetén igen, vagy teljesen egyedi motor, vagy valami olyan fejlesztés, ami webshop alapra készült. De azért a webshopok elenyésző százaléka esik ebbe az utóbbi kategóriába.

Mit gondolsz? Szólj hozzá te is!